Παρασκευή, 8 Ιουνίου 2012

Ποιοι και πως αποφασίζουν για τα έργα διαχείρισης των απορριμμάτων;

Παίρνουμε την αφορμή να θυμίσουμε ορισμένα πράγματα από το blog της ΑΝΕΚ ΕΔΣΝΑ και την πολύ πρόσφατη και χρήσιμη καταγραφή διαγωνισμών και αναθέσεωνστον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων (παρατίθεται στη συνέχεια). Διατρέχοντας τον κατάλογο αυτό μπορούμε να δούμε έργα διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων, που προωθούνται, αλλού από τις περιφέρειες, αλλού από ΦοΔΣΑ και αλλού από δήμους.

Γνωρίζουμε, επίσης, ότι, πολύ πρόσφατα (τον Απρίλιο του 2012), με το ν. 4071/2012 (άρθρο 17, παρ. 13), προβλέφθηκε ότι: «Με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής προσδιορίζονται οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (Μ.Ε.Α.) που είναι αναγκαίες σε εθνικό επίπεδο για την κάλυψη των απαιτήσεων των Οδηγιών 1999/31/ΕΚ και 2008/98/ΕΚ και την επίτευξη οικονομιών κλίμακας όσον αφορά το κόστος κατασκευής των έργων και το κόστος των ανταποδοτικού χαρακτήρα παρεχόμενων υπηρεσιών. Ειδικότερα, με την ανωτέρω απόφαση προσδιορίζεται ο αριθμός των αναγκαίων Μ.Ε.Α., οι εξυπηρετούμενες από αυτές περιοχές και κάθε άλλο στοιχείο που κρίνεται αναγκαίο για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων.»

Ανεξάρτητα από την προφανή σκοπιμότητα της παραπάνω ρύθμισης (να ελεγχθεί ότι μπορεί να ξεφύγει από τις δαγκάνες της συγκεντρωτικής - φιλοεργολαβικής πολιτικής) δεν παύει να αναδεικνύεται το απίστευτο «αλαλούμ» που επικρατεί, ώστε να τίθεται εντελώς φυσιολογικά το ερώτημα: ποιοι και πως αποφασίζουν για τα συγκεκριμένα έργα διαχείρισης ΑΣΑ; Το ερώτημα αφορά, βεβαίως, την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 17ης Ιουνίου και τη νέα ηγεσία των υπουργείων ΠΕΚΑ και εσωτερικών.

Η έντονη κινητικότητα που αναπτύσσεται, σε περιφέρειες και δήμους, ιδιαίτερα για τη δημοπράτηση μεγάλων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων, σε συνδυασμό με τη θολή εικόνα για το καθεστώς των σχετικών αρμοδιοτήτων, εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για τη λήψη αποφάσεων με χαρακτηριστικά οικονομικών και τεχνικών σκανδάλων. Η αναγκαιότητα της επανεξέτασης μιας σειράς σοβαρών αποφάσεων στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων ενισχύεται και από τα εξής:
1.    Πρόσφατα ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο η οδηγία 2008/98/ΕΚ, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία εκπόνησης του νέου εθνικού σχεδιασμού διαχείρισης (ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί η ανάθεση στους μελετητές)
2.    Ειδικά στην Αττική, που είναι το μεγάλο «φιλέτο», η τελευταία προθεσμία παράδοσης της μελέτης αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων είναι η 30ή Ιουνίου 2012
3.    Οι νέοι ΦοΔΣΑ (ένας ανά περιφέρεια) δεν έχουν ακόμη συγκροτηθεί, πλην της Αττικής

2 σχόλια:

  1. Γεωργία Ασημακοπούλου8 Ιουνίου 2012 - 7:37 μ.μ.

    στην αναφορά σας "τελευταία προθεσμία παράδοσης της μελέτης αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων είναι η 30ή Ιουνίου 2012", σημειώνω ότι αυτη είναι η γνωστη έως σημερα προθεσμία των συμβάσεων για υπηρεσίες συμβούλου υποστήριξης της αρμόδιας Δ/νσης της Περιφέρειας για την εκπόνηση των μελετών.Συμβάσεις που είχε αναθέσει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση και μεταφέρθηκαν στην Περιφέρεια. Σήμερα, πλέον αρμοδιότητα για Αναθεώρηση ΠΕΣΔΑ και ΣΜΠΕ έχει ο ΕΔΣΝΑ. Δεν υπάρχουν προθεσμίες και μέχρι σήμερα δεν γνωρίζουμε να έχουν "μεταφερεθεί " στον ΕΔΣΝΑ ούτε μελέτες , ούτε συμβάσεις από την Περιφέρεια στον ΕΔΣΝΑ. Ούτε έχει συζητηθεί η οποιαδήποτε σχετική δράση. Αυτό που θα μπορούσε να ππεριμένει κανείς από την Περιφέρεια είναι να διαπιστώσει αν ή όχι υπάρχει ανάγκη αναθεώρησης και να θέτει στον ΕΔΣΝΑ την υποχρέωση να προχωρήσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ σωστά επισημαίνεται ότι πρόκειται για τις υποστηρικτικές μελέτες, που η αποκεντρωμένη διοίκηση έχει αναθέσει σε συγκεκριμένα μελετητικά γραφεία. Οι μελέτες αυτές έπρεπε (πρέπει) να τεθούν υπόψη των αρμόδιων για το σχεδιασμό φορέων και υπηρεσιών, που έχουν και την ευθύνη των όποιων αποφάσεων (σήμερα του ΕΔΣΝΑ). Όχι μόνο δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο, αλλά και οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες της περιφέρειας δηλώνουν πλήρη άγνοια των χειρισμών της αποκεντρωμένης διοίκησης. Είναι, συνεπώς, απολύτως σαφές ότι ούτε οι τυπικές διαδικασίες τηρούνται, ούτε καν η κοινή λογική. Αυτό είναι το προφανές.

    Το νόημα της συγκεκριμένης αναφοράς στην ανάρτηση ήταν να υπογραμμίσει την ανάγκη να ακυρωθεί η προσπάθεια να προχωρήσει άρον - άρον η δημοπράτηση των έργων της Αττικής, χωρίς τη στοιχειώδη νομιμότητα και σε μια βάση αναντίστοιχη με κάθε έννοια διαχείρισης των απορριμμάτων σε όφελος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή