Σάββατο, 28 Ιανουαρίου 2012

Αίτηση ασφαλιστικών μέτρων για το ΧΥΤΑ Γραμματικού

Την Τρίτη 31/1/2012 συζητείται στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών αίτηση ασφαλιστικών μέτρων της Επιτροπής Αγώνα κατά των ΧΥΤΑ για την αναστολή των εργασιών στο ΧΥΤΑ Γραμματικού.

Όπως είναι γνωστό, εκδόθηκε την 18/1/2012 η έκθεση ελέγχου των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος η οποία αποτελεί την πρώτη - από επίσημο φορέα - ρωγμή στο σαθρές οικοδόμημα που αποκαλείται «Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ΧΥΤΑ Γραμματικού» και ανοίγει το δρόμο για την ολοκληρωτική αποδόμησή της, την ματαίωση του έργου και την αναζήτηση και τιμωρία των υπευθύνων για το έγκλημα που συντελέσθηκε.

Η Επιτροπή Αγώνα κατά των ΧΥΤΑ , συνεπής στον αγώνα που δίνει μαζί με όσους τη στηρίζουν και με αυτούς που από το δικό τους μετερίζι μάχονται για την αποτροπή του περιβαλλοντικού εγκλήματος που συντελείται στο Γραμματικό

Κ Α Λ Ε Ι

όλους τους κατοίκους του δήμου Μαραθώνα την Τρίτη 31/1/2012 και ώρα 09.00 π.μ. στα δικαστήρια της πρώην Σχολής Ευελπίδων στην Αθήνα για να δηλώσουμε δυναμικά την αντίθεση μας σ' αυτούς που θέλουν να καταστρέψουν τις ζωές μας , τις ζωές των κατοίκων της Αττικής , σ΄ αυτούς που θέλουν να καταστρέψουν το περιβάλλον , με αδιέξοδα , ατελή και επικίνδυνα φαραωνικά έργα προς όφελος των εργολάβων και μόνον .

Γραμματικό 27 Ιανουαρίου 2012

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ - ΜΑΡΑΘΩΝΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΧΥΤΑ

Τεράστιες παραβάσεις φέρνει στο φώς η έκθεση των επιθεωρητών περιβάλλοντος για το ΧΥΤΑ Γραμματικού

Την 18/1/2012 εκδόθηκε η έκθεση των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος για το ΧΥΤΑ Γραμματικού σε συνέχεια της προηγηθείσας την 28/2/2011 έκθεσης ελέγχου των ιδίων. Η παραπάνω, τεκμηριωμένη με πλείστα αποδεικτικά στοιχεία έκθεση, αποδομεί σε μεγάλο βαθμό την Μ.Π.Ε. του έργου και ουσιαστικά καταδεικνύει όχι μόνον την λανθασμένη επιλογή της τοποθεσίας χωροθέτησης του ΧΥΤΑ αλλά και την προχειρότητα τόσο στη μελέτη όσο και στην κατασκευή του έργου.

Επιγραμματικά η έκθεση των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος αναφέρει ότι:

1.     Τα γεωλογικά - υδρογεωλογικά χαρακτηριστικά του έργου βασίζονται σε βιβλιογραφική διερεύνηση στοιχείων της ευρύτερης περιοχής χωρίς να υπάρχουν δεδομένα από γεωλογικές τομές, γεωτρήσεις, μετρήσεις πεδίου, ταυτοποιήσεις κ.λπ., τα οποία ερευνούν αποτυπώνουν και τεκμηριώνουν με ακρίβεια και ασφάλεια τα γεωλογικά και υδρογεωλογικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης περιοχής του έργου.

2.     Το κυρίως ρέμα που καταλήγει τελικά στον Ευβοϊκό Κόλπο, δεν βρίσκεται σε απόσταση 300 μέτρων από τα όρια του ΧΥΤΑ (όπως αναφέρει η ΜΠΕ) αλλά εντός των ορίων κατασκευής του έργου, όπως αποδεικνύεται από τον χάρτη της Γ.Υ.Σ., τον γεωλογικό - υδρογεωλογικό χάρτη εγγύτερης περιοχής του έργου, το τοπογραφικό διάγραμμα εγγύτερης περιοχής του έργου, τις αεροφωτογραφίες των ετών 2001 και 2011.

3.     Ενώ υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ύπαρξης φρεατίου υδροφορέα (πιθανά σε μικρό βάθος) στον ΧΥΤΑ εν τούτοις η Μ.Π.Ε. στηρίχθηκε μόνον στη βιβλιογραφία προκειμένου να προσδιορίσει τον υδροφόρο ορίζοντα στα 90 μέτρα βάθος χωρίς όμως να έχει κάνει καμία γεώτρηση.

4.     Δεν έχει γίνει οριοθέτηση των ρεμάτων που υπάρχουν στον ΧΥΤΑ και δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο προστασίας τους.

5.     Παρασύρθηκαν υλικά εκσκαφής και μέσω του ρέματος κατέληξαν στο Σέσι με αποτέλεσμα η θάλασσα να έχει αποκτήσει καφέ χρώμα.

6.     Εντός της κοίτης του ρέματος και εντός του γηπέδου του έργου έχει κατασκευαστεί υδραυλικό έργο, έχει γίνει επέμβαση στην κοίτη του ρέματος και επιχωματώσεις εκτός των ορίων του έργου.

7.     Έχουν τοποθετηθεί εκατοντάδες μεταχειρισμένα ελαστικά οχημάτων πάνω στη μεμβράνη του ΧΥΤΑ.

8.     Οι αναφορές της Μ.Π.Ε. στηρίζονται σε βιβλιογραφικές εκτιμήσεις χωρίς να έχουν γίνει γεωλογικές γεωτρήσεις, τομές, μετρήσεις κ.λπ. με αποτέλεσμα να μην εξασφαλίζεται η εδαφική διασφάλιση και η προστασία του περιβάλλοντος από τη ρύπανση υπόγειων ή επιφανειακών υδάτων από τυχόν αστοχία των μονωτικών στρώσεων του ΧΥΤΑ.

9.     Δεν έχουν εξεταστεί, αναλυθεί και αξιολογηθεί τα τεκτονικά στοιχεία, ασυνέχειες και ρήγματα στην περιοχή του έργου για τη σεισμικότητα της περιοχής.

10.  Η Μονάδα Επεξεργασίας Υγρών Αποβλήτων έχει κατασκευαστεί σε διαφορετική θέση από αυτή που αναφέρεται στην Μ.Π.Ε.

Επίσης, σύμφωνα με την έκθεση διαπιστώθηκαν παραβάσεις του νόμου για την οριοθέτηση των ρεμάτων, του νόμου για την προστασία των ρεμάτων, του νόμου για τη διάθεση των προϊόντων εκσκαφής, του νόμου για τη διάθεση ελαστικών σε ΧΥΤΑ, της ΚΥΑ για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου κ.λπ.

Για όλες τις ανωτέρω παραβάσεις καθώς και για αρκετές άλλες που αναφέρονται στην έκθεση ελέγχου, έχουν κληθεί σε απολογία η ΔΕΚΕ της Περιφέρειας Αττικής και η κατασκευαστική Κοινοπραξία ΛΑΜΔΑ ΤΕΧΝΙΚΗΑ.Ε. - ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε. - ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΑΤΕΕ.

Γραμματικό 27 Ιανουαρίου 2012

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΧΥΤΑ

Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου 2012

Κοινωνική διαχείριση των απορριμμάτων: πως και με ποιους

Ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η συζήτηση του σχεδίου νόμου για τα απόβλητα στη Βουλή, στην οποία υπήρξε παρέμβαση της Πρωτοβουλίας συνεννόησης, ένας άλλου τύπου διάλογος διεξάγεται, στο πλαίσιο του forum της Πρωτοβουλίας, με αντικείμενο την κοινωνική διαχείριση των απορριμμάτων και τις σχετικές προτάσεις που διατυπώνονται. Η αρχή έγινε με άρθρο των Ηλέκτρας Κλείτσα και Δήμητρας Σπανουδάκη. Στη συνέχεια, υπήρξε παρέμβαση του Σταύρου Αργυρόπουλου και … έπεται συνέχεια

Παρατίθενται τα κείμενα που ξεκίνησαν το διάλογο:

Συνεταιρισμοί (ιδιωτών) για τη διαχείριση απορριμμάτων;
Μια παγίδα με πολλούς κινδύνους!

 Το τελευταίο διάστημα, μια σειρά από δήμους και δημοτικά σχήματα σε διάφορες περιοχές της χώρας, προσεγγίζουν σταδιακά τη θέση για την εναλλακτική, αποκεντρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων – μια θέση την οποία το «Ξ» παλεύει μαχητικά από την περίοδο του αγώνα των κατοίκων της Κερατέας, που άνοιξε σε μαζικό επίπεδο τη συζήτηση σε σχέση με τη διαχείριση των σκουπιδιών.

ΔΗΜΟΙ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ

Με εξαίρεση κάποια αριστερά δημοτικά σχήματα ή δήμους, όπως π.χ. ο δήμος της Ν. Ιωνίας ή του Ελληνικού στην Αθήνα, η στροφή αυτή είναι αποτέλεσμα της πίεσης από τα κάτω. Η μετατόπιση πολλών από αυτούς τους δημοτικούς φορείς, ενώ αποτελεί μια πρώτη σημαντική επιτυχία, δεν πρέπει να δημιουργεί καμία αυταπάτη και κανέναν εφησυχασμό – στο βαθμό που η πίεση από τα κινήματα και τις τοπικές κοινωνίες υποχωρήσει οι φορείς αυτοί θα υποταχθούν εύκολα στις πιέσεις των εργολάβων και της κυβέρνησης. Παρόλα αυτά, μέσα απ’ αυτή την εξέλιξη, δημιουργείται μια σημαντική ευκαιρία για την ανάδειξη της πρότασης για τη λειτουργία των πρώτων μοντέλων της εναλλακτικής διαχείρισης αντί των μεγα-κατασκευών που θα καταστρέφουν την υγεία μας και το περιβάλλον για να βγάζουν κέρδη οι εργολάβοι.

Επομένως, η πίεση πρέπει να συνεχιστεί μέσα από την παραπέρα ανάπτυξη κινημάτων στο επίπεδο των τοπικών κοινωνιών και τη μεταξύ τους σύνδεση. Αυτό ισχύει σήμερα ακόμα περισσότερο απ’ ότι πριν από ένα ή δύο χρόνια, καθώς το κίνημα για την εναλλακτική, αποκεντρωμένη διαχείριση παίρνει όλο και πιο μεγάλες διαστάσεις πανελλαδικά και αρχίζει να σημειώνει τις πρώτες σημαντικές επιτυχίες.

Το πλήρες κείμενο εδώ

Συνεταιρισμοί ή εταιρείες Κοινωνικής – Λαϊκής Βάσης
OΡΑΜΑ ή ΤΡΟΜΟΣ; Και μετά…..

Με αφορμή το άρθρο των δύο, κατά τη γνώμη αξιολογότατων συναγωνιστριών και συνοδοιπόρων, Ηλέκτρας Κλείτσα και Δήμητρας Σπανουδάκη, σε σχέση με τη Διαχείριση των Απορριμμάτων μας στο άρθρο τους «Συνεταιρισμοί (ιδιωτών) για τη διαχείριση απορριμμάτων; Μια παγίδα με πολλούς κινδύνους!» έχω να παρατηρήσω και να συμπληρώσω τα εξής:

Γράφω σαν εκπρόσωπος μιας Κοινωνικής – Λαϊκής προσπάθειας για τη Διαχείριση των απορριμμάτων μας που εκπροσωπείται- εκφράζεται με ένα πρωτόγνωρο ίσως σχήμα για τα Ελληνικά και όχι μόνο, δεδομένα. Για το θετικό μέρος της θέσης και δράσης, δείτε παρακαλώ την ουσία και πρακτική μεριά του προβλήματος και όχι την γενική –κοινωνική αντίδραση που σίγουρα περικλείει το όλον εγχείρημα και σίγουρα θα φανεί στο μέλλον. Όλα τα βήματα και δράσεις θα αναλυθούν εν συντομία για την κατανόηση του όλου εγχειρήματος.

Ιδρύθηκε εταιρεία, από 30 Λάκωνες (κατ’ αρχήν) και ονομάζεται «Λακωνική Βιοενεργειακή Α.Ε. Έδρα η Σπάρτη Λακωνίας. Σκοπός και στόχος της εταιρείας αυτής: η συμμετοχή όλων των Λακώνων πολιτών, έστω και μία μετοχή στο πολυμετοχικό σχήμα της εταιρείας. Στόχος 90.000 Λάκωνες με συμμετοχή τέτοια ώστε να δημιουργηθούν οι υποδομές της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης σε επίπεδο Νομού. Το εκτιμώμενο κόστος συμμετοχής του καθενός είναι περίπου 50 ευρώ δηλ. ΜΙΑ μετοχή. Επιθυμητή η συμμετοχή σε μειοψηφικό μέρος όλων των Δήμων του Νομού (ενδεικτικά μέχρι 49%). Αυτό είναι ένα κομβικό σημείο στην όλη προσπάθεια.

Το πλήρες κείμενο εδώ

Ο διάλογος στο forum εδώ

Δευτέρα, 23 Ιανουαρίου 2012

Υπόμνημα για το σχέδιο νόμου κατέθεσε στη Βουλή η "Πρωτοβουλία συνεννόησης"

Τη Δευτέρα 23/1, η “Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων” κατέθεσε το παρακάτω αναλυτικό υπόμνημα με τις θέσεις της πάνω στο σχέδιο νόμου για το πλαίσιο παραγωγής και διαχείρισης αποβλήτων και την εναρμόνιση με την οδηγία 2008/98/ΕΚ, στη μόνιμη διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής και όλους τους βουλευτές.

Υπόμνημα

Οι παρατηρήσεις μας αφορούν, αποκλειστικά, στο τμήμα του σχεδίου νόμου, που αναφέρεται στη διαχείριση αποβλήτων, παρόλο που και στο υπόλοιπο μέρος του υπάρχουν κρίσιμες επιλογές ενεργειακού και περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, ορισμένες εκ των οποίων αποτελούν επιλεκτικές ρυθμίσεις «τακτοποίησης» συγκεκριμένων επενδυτικών δραστηριοτήτων.

Κατά τα άλλα, η προσπάθεια ενοποίησης της νομοθεσίας για τη διαχείριση των αποβλήτων και η (υποχρεωτική) ενσωμάτωση της οδηγίας 2008/98/ΕΚ στο εθνικό δίκαιο θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια πρώτης τάξης ευκαιρία για να μπουν σε ένα δρόμο επίλυσης κρίσιμα και χρονίζοντα προβλήματα της υφιστάμενης κατάστασης στη διαχείριση των απορριμμάτων, η οποία χαρακτηρίζεται, κυρίως, από:
·         την εμφανή απροθυμία της πολιτείας να υποστηρίξει ουσιαστικές πολιτικές πρόληψης, μείωσης των απορριμμάτων, διαλογής στην πηγή, ανακύκλωσης και κομποστοποίησης
·         τις ανεξέλεγκτες πρακτικές επιμόλυνσης των αστικών απορριμμάτων από επικίνδυνα-βιομηχανικά απόβλητα
·         τη συνειδητή επιλογή διατήρησης του μέγιστου μέρους των αστικών απορριμμάτων σε σύμμεικτη μορφή, την οδήγησή τους σε κεντρικές, κατά κανόνα υπερδιαστασιολογημένες, σύνθετες εγκαταστάσεις επεξεργασίας, με σκοπό την ενεργειακή αξιοποίηση και την καύση
·         τη σταδιακή εκχώρηση όλων των δραστηριοτήτων διαχείρισης (από την αποκομιδή, έως την καύση και τη διάθεση) στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, με την παράλληλη υποβάθμιση του δημόσιου - κοινωνικού χαρακτήρα και κάθε ίχνους κοινωνικού ελέγχου τους, μέρος των οποίων αποτελεί και η αναμενόμενη εκτόξευση του κόστους διαχείρισης

Πιστεύουμε ότι η χρησιμότητα του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου δεν κρίνεται από την τυπική μεταφορά της οδηγίας 2008/98/ΕΚ, αλλά από το κατά πόσο θα συμβάλλει στη ριζική ανατροπή της κατάστασης, που περιγράφηκε προηγουμένως. Δυστυχώς, αποδεικνύεται και με μια απλή ανάγνωση ότι η πρόθεση των συντακτών του σχεδίου νόμου και της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ δεν είναι αυτή. Αντίθετα, αναδεικνύεται μια συνειδητή επιδίωξη εξασφάλισης της απαιτούμενης νομιμοφάνειας σε επιλογές που έχουν, εδώ και πολύ καιρό, δρομολογηθεί (στην Ημαθία, στη Δυτική Μακεδονία, στην Πελοπόννησο, στην Αττική, στη Θεσσαλονίκη και στις περισσότερες περιφέρειες της χώρας). Πως επιτυγχάνεται αυτό;
·         με τη μηχανιστική μεταφορά (μετάφραση) της οδηγίας, κρίσιμα σημεία της οποίας, μάλιστα, έχουν παραλειφθεί
·         με την υποβάθμιση της ουσίας των θετικών προβλέψεων της οδηγίας
·         με τη συντήρηση της ασάφειας των «θολών» ή ανοιχτών σημείων της οδηγίας
·         με την προσθήκη μιας σειράς αρνητικών ρυθμίσεων και, βεβαίως,
·         με τον «εγκλωβισμό» της ενότητας για τη διαχείριση των αποβλήτων, ανάμεσα σε άλλες δύο ενότητες σοβαρών ρυθμίσεων, που θα μπορούσαν, κάλλιστα, να αποτελέσουν ξεχωριστά σχέδια νόμων


Δείτε σε video το “ζωντανό” σχολιασμό του σχεδίου νόμου

Κυριακή, 22 Ιανουαρίου 2012

Συνεχίζεται η συζήτηση στη Βουλή και οι διεργασίες εκτός Βουλής

Την Τετάρτη 18/1 ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της συζήτησης (α’ ανάγνωση), στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, του σχεδίου νόμου, που περιλαμβάνει την ενσωμάτωση της οδηγίας 2008/98/ΕΚ στην εθνική νομοθεσία. Την ερχόμενη βδομάδα (Πέμπτη 26/1) θα γίνει στην επιτροπή η β’ ανάγνωση και, στη συνέχεια, θα πάει στην ολομέλεια για ψήφιση. Πάρα πολλά σημεία του σχεδίου νόμου (και στις τρεις ενότητές του) έχουν δεχθεί σκληρή κριτική. Απομένει να δούμε αν το ΥΠΕΚΑ θα δείξει τη στοιχειώδη ευαισθησία να αποσύρει, τουλάχιστον, τις πιο κραυγαλέες από τις ρυθμίσεις που έχει περιλάβει στο σχέδιο νόμου.

Από τις δημόσιες παρεμβάσεις φορέων, που έχουν γίνει, παρατίθενται ενδεικτικά:
- μια ξεχωριστή παρέμβαση του WWF, για ζητήματα περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος
- η παρέμβαση της Ομοσπονδίας αδελφοτήτων Τζουμερκιωτών, για τις φωτογραφικές ρυθμίσεις για τα υδροηλεκτρικά

Η διαχείριση των απορριμμάτων στο μικροσκόπιο της Task force

Όσο συνεχίζεται η συζήτηση του σχεδίου νόμου στη Βουλή, οι διεργασίες για τις επενδύσεις στον τομέα των απορριμμάτων συνεχίζονται αμείωτες. Χαρακτηριστική του ιδιαίτερου ενδιαφέροντος της τρόικας και των ξένων επενδυτών (και όχι μόνο) είναι οι συναντήσεις της task force με την Ένωση περιφερειών Ελλάδας και με τη διυπουργική επιτροπή γα τη διαχείριση των απορριμμάτων. Στην τελευταία συμμετείχε και ο περιφερειάρχης Αττικής (και πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ) κ. Σγουρός, που μας δίνει και τη σχετική ενημέρωση.

Είμαστε στον αέρα ... και σχολιάζουμε το σχέδιο νόμου

Ακολουθεί ζωντανός σχολιασμός, από μέλη της "Πρωτοβουλίας συνεννόησης", του τμήματος του σχεδίου νόμου για τη διαχείριση των αποβλήτων και την ενσωμάτωση της οδηγίας 2008/98. Θα ακολουθήσει γραπτός σχολιασμός - υπόμνημα.

Τετάρτη, 18 Ιανουαρίου 2012

Εμπρησμός στο "Απαρτο κάστρο" της Κερατέας

Το βράδυ της 16/1, άγνωστοι (;) περιέλουσαν με πετρέλαιο το χώρο, έβαλαν φωτιά και κατάφεραν να καταστρέψουν ολοσχερώς το «ΑΠΑΡΤΟ ΚΑΣΤΡΟ», ένα συμβολικό χώρο – σημείο αντίστασης στην Κερατέα.  Για το γεγονός εκδόθηκαν οι παρακάτω ανακοινώσεις από τη συντονιστική επιτροπή και το δήμο Λαυρεωτικής:

Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα των Κατοίκων της Λαυρεωτικής

Σήμερα 17 Ιανουαρίου 2012, στην Κερατέα, η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα εκφράζει τον θυμό και την αγανάκτηση όλων για τον εμπρησμό από τραμπούκους του Άπαρτου Κάστρου, στο ΒΙΟΠΑ Κερατέας και ενημερώνει το λαό της Λαυρεωτικής ότι ο αγώνας θα συνεχιστεί ως την τελική του δικαίωση. Και αυτή την Κυριακή 22 Ιανουαρίου, στις 11 το πρωί, καθώς και όσες Κυριακές ακόμα θα χρειαστεί, εμείς θα είμαστε όλοι εκεί, με ή χωρίς στέγη.

Μια σειρά από γεγονότα, με αποκορύφωση τον εμπρησμό αυτό χτες τα μεσάνυχτα, δείχνουν την επιμονή της Κυβέρνησης, των εργολάβων και των φίλων τους ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ Ο ΓΝΩΣΤΟΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ με κάθε τρόπο.

Το Άπαρτο Κάστρο ήταν, είναι και θα παραμένει στις καρδιές όλων μας. Ο αγώνας συνεχίζεται....

Δελτίο τύπου δήμου

Ο Δήμος Λαυρεωτικής καταδικάζει την επίθεση που δέχθηκε χθες το βράδυ το ΑΠΑΡΤΟ ΚΑΣΤΡΟ, σύμβολο του αγώνα των κατοίκων της Κερατέας που αντιστάθηκαν σθεναρά, με θάρρος και αυτοθυσία για να προστατεύσουν τη γη τους από τα σχέδια των μεγαλοεργολάβων.

Το ΑΠΑΡΤΟ ΚΑΣΤΡΟ δεν ήταν τα ξύλα, τα χαλίκια και οι καρέκλες αλλά ο λαός της Λαυρεωτικής που το έχτισε, που ύψωσε τη φωνή του απέναντι στην άνανδρη επίθεση που δέχτηκε… και που κάθε ημέρα που περνάει είναι έτοιμος να χτίσει κι από ένα ΑΠΑΡΤΟ ΚΑΣΤΡΟ φύλακα του τόπου του.

Περισσότερα εδώ:

Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου 2012

Η εκδοχή του δημάρχου Λαυρεωτικής για τις εξελίξεις

Την εκδοχή του δήμου Λαυρεωτικής, για τις τελευταίες εξελίξεις στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής, δίνει ο δήμαρχος κ. Λεβαντής, με συνέντευξή του στο aftodioikisi.gr. Ανάμεσα στα άλλα δίνει την εκτίμησή του ότι δεν πρόκειται να γίνει ΧΥΤΑ στην Κερατέα (στο τέλος, όμως, μιλά για ΧΥΤΥ στον παλιό ΧΑΔΑ), υπονοεί ότι θεωρεί δεδομένη τη συνέχιση της λειτουργίας του ΧΥΤΑ Φυλής, μιλά για μονάδα επεξεργασίας 80.000 τόνων/έτος, που όμως τη συναρτά από τη στάση του ΥΠΕΚΑ (κατά τα άλλα αποκεντρωμένη διαχείριση), επιμένει στην επιλογή της αεριοποίησης (την οποία «θα ψάξουμε να δούμε»), συγχέει το υπόλειμμα με το κομπόστ, ενώ αφήνει ένα παράθυρο για επεξεργασία κομποστοποίησης, παρά τη διαβεβαίωση ότι: «Εμείς το ξέρουμε το μήνυμα που έχουμε στείλει: ή θα κάνουμε αυτό που θέλουμε (εργοστάσιο με τη μέθοδο της αεριοποίησης) ή δε θα κάνουμε τίποτε». Και όλα αυτά, θεωρούνται ανατροπή του ΠΕΣΔΑ Αττικής!

Είναι προφανές ότι υπάρχει μια μεγάλη δόση υποκειμενισμού στα ζητήματα του σχεδιασμού και των αναμενόμενων εξελίξεων. Ταυτόχρονα, είναι ενδεικτική μιας ορισμένης τακτικής που έχει επιλεγεί και η οποία έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο το σημαντικό αγώνα που δόθηκε στην Κερατέα, πριν ένα χρόνο. Και γι αυτό, μόνο, το λόγο αξίζει να διαβαστεί:

Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2012

Συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς του Λαγκαδά για τη διαχείριση απορριμμάτων

Ο Σύλλογος εκπαιδευτικών Π.Ε. της Περιφέρειας Λαγκαδά Θεσσαλονίκης διοργανώνει ενημερωτική εκδήλωση - συζήτηση σχετικά με τις επικίνδυνες επιπτώσεις που θα έχει για το περιβάλλον και την υγεία των κατοίκων, η λειτουργία εργοστασίου καύσης απορριμμάτων στην περιοχή ΧΥΤΑ Μαυροράχης, καθώς και για τις εναλλακτικές μεθόδους διαχείρισης απορριμμάτων, που είναι φιλικές προς το περιβάλλον, δεν επιβαρύνουν την υγεία των πολιτών και ενισχύουν την τοπική οικονομία.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2012, ώρα 7.00 μ.μ. στο Δημοτικό Σχολείο Μελισσοχωρίου.

Ομιλητές:

ο Κώστας Nικολάου, Δρ. Χημικός Περιβαλλοντολόγος, Καθηγητής-Σύμβουλος ΕΑΠ
και εκπρόσωποι:
·      της “Πρωτοβουλίας για την Κοινωνική Διαχείριση των Απορριμμάτων”
·      του “Περιβαλλοντικού Συλλόγου Ευρύτερης Περιοχής Λαγκαδά”
·      του “Περιβαλλοντικού Συλλόγου Ασσήρου - Φίλοι της γης

Σάββατο, 14 Ιανουαρίου 2012

Από την επικαιρότητα της διαχείρισης απορριμμάτων

Συνεχίζεται η κατάληψη στο ΧΥΤΑ Ξερόλακκας

Συνεχίζεται, για 11η ημέρα, η κατάληψη του ΧΥΤΑ της Πάτρας από κατοίκους της ευρύτερης περιοχής της Ξερόλακκας, με αποτέλεσμα στους δρόμους της Πάτρας και του Ρίου να έχουν συσσωρευτεί περισσότεροι από 3.000 τόνοι σκουπιδιών.

Αυτός είναι ο Τριπόταμος;
(από την Οικολογική ομάδα Βέροιας)

Ναι. Αυτός είναι. Με το κλείσιμο (;) της χωματερής στον Αλιάκμονα, χωματερές ξεφυτρώνουν παντού και στον Δήμο Βέροιας. Στα πλέον απίθανα σημεία. Τώρα, έχουμε μέσα στην κοίτη του Τριποτάμου, χωματερή φρούτων. Τεράστιες ποσότητες πορτοκαλιών, μανταρινιών, καρπουζιών, πετιούνται ανεξέλεγκτα. Με την πρώτη νεροποντή, όλα αυτά θα παρασυρθούν από το νερό και πάλι από την αρχή.

Άμεσα, θα ενημερωθούν και οι υπηρεσίες. Να περιμένουμε να γίνει κάτι; Να ελπίζουμε να γίνει κάτι; Θα δούμε. Και για να μην ψάχνονται, ταλαιπωρούνται και ξοδεύονται, λέμε ότι βρίσκεται πίσω από το Μακροχώρι.   Τον Δήμο Βέροιας, τον αφορά μήπως;


Αίτημα για συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο Αθήνας

Προς τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Αθηναίων κ. Παναγιώτη Μπέη

Οι δημοτικοί σύμβουλοι της Ανοιχτής Πόλης Μαρία Κανελλοπούλου και Ελένη Πορτάλιου αιτούμαστε την εισαγωγή του θέματος: Διαχείριση Απορριμμάτων (ιδιαίτερα Στερεών Αποβλήτων) Δήμων Αττικής, στην ημερήσια διάταξη του δημοτικού συμβουλίου.

Ευκαρπία Θεσσαλονίκης: όχι στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων!

της Δήμητρας Σπανουδάκη (Θεσσαλονίκη)

Η Ευκαρπία, μία από τις «εγκαταλειμμένες» δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης, εδώ και πολλές δεκαετίες, υποβαθμίζεται συνεχώς από τις εκάστοτε κυβερνήσεις και δημοτικές διοικήσεις με αποτέλεσμα σήμερα να είναι από τις πιο ρυπασμένες περιοχές του Νομού. Στην περιοχή λειτουργούσε για χρόνια χωματερή, ενώ εξακολουθεί να λειτουργεί η τσιμεντοβιομηχανία «ΤΙΤΑΝ» και μια σειρά από άλλες μικρές ή μεγάλες βιομηχανίες. Σα να μην έφταναν όλα αυτά έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες κατασκευής ΣΜΑ (Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων) που θα υποβαθμίσει ακόμη περισσότερο το περιβάλλον.

Ο τελευταίος μήνας, ήταν για την Ευκαρπία ένας μήνας οργής και αγανάκτησης, ανησυχίας, αλλά και κινητοποιήσεων ενάντια στο Σταθμό Μεταφόρτωσης. Αυτήν την στιγμή τα έργα έχουν σταματήσει, λόγω των ασφαλιστικών μέτρων του Δήμου (μέχρι υποτίθεται να εξακριβωθεί αν υπάρχουν παρατυπίες από την πλευρά της εταιρίας που έχει αναλάβει το έργο). Οι κάτοικοι, αν και προς το παρόν τηρούν στάση αναμονής, δηλώνουν σε όλους τους τόνους ότι δεν θα επιτρέψουν την κατασκευή και τη λειτουργία του έργου.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ  ΕΝΑΣ ΣΜΑ;

Ο σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) είναι ένας ενδιάμεσος σταθμός όπου τα σκουπίδια συλλέγονται και συμπιέζονται για να πιάνουν λιγότερο χώρο και να μπορούν να μεταφερθούν πιο εύκολα, ακόμα και σε μεγάλες αποστάσεις. Από εκεί, ανάλογα με την επεξεργασία, είτε θα καταλήγουν σε ΧΥΤΑ, είτε θα κατευθύνονται σε μονάδες καύσης απορριμμάτων για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Στην περίπτωση της Ευκαρπίας σχεδιάζεται μία τεράστια εγκατάσταση, που θα δέχεται καθημερινά 1.100 τόνους σκουπιδιών, από το σύνολο των δυτικών συνοικιών και ένα μεγάλο κομμάτι του Δήμου Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις των υπευθύνων, τα σκουπίδια θα συμπιέζονται σε πρέσες, αφού θα έχουν αφαιρεθεί τα ανακυκλώσιμα υλικά, σε έναν κλειστό χώρο, χωρίς περιβαλλοντικές επιπτώσεις και πριν καν προλάβει κανείς να τα πάρει … μυρωδιά, θα έχουν εξαφανιστεί για να έρθουν τα επόμενα.ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ;

Το ΣτΕ στρώνει το έδαφος για τα νέα έργα στην Αττική

Με, σχεδόν, πανομοιότυπο τρόπο διοχετεύτηκε – δημοσιοποιήθηκε η είδηση της απόρριψης από το ΣτΕ, προσφυγών του δήμου Κερατέας και της κοινότητας Γραμματικού, κατά των της κατασκευής ΧΥΤΑ στην Κερατέα και το Γραμματικό. Για το ίδιο θέμα εκκρεμούν και άλλες προσφυγές, τόσο από την πλευρά της Κερατέας, όσο και από την πλευρά του Γραμματικού. Η εξέλιξη αυτή δεν μπορεί να αποσυνδεθεί από τις τελευταίες προσπάθειες «τακτοποίησης» των όποιων εκκρεμοτήτων, που εκτός από την κατασκευή των ΧΥΤΑ, αποσκοπούν και στη δημοπράτηση των εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων. Μέχρι να δημοσιοποιηθεί το σκεπτικό των αποφάσεων του ΣτΕ, αρκούμαστε σε αυτά που διέρρευσαν:

Το δρόμο για τη συνέχιση της δημιουργίας ΧΥΤΑ στις θέσεις «Μαύρο Βουνό» Γραμματικού και «Βραγόνι» Κερατέας ανοίγει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία απορρίφθηκαν οι ενστάσεις των δημοτικών αρχών της περιοχής.

Οι δύο Δήμοι ζητούσαν να ακυρωθούν οι υπουργικές αποφάσεις του 2009 με τις οποίες παρατάθηκε έως 30 Οκτωβρίου 2013 η χρονική διάρκεια ισχύος των υπουργικών αποφάσεων που ενέκριναν τους περιβαλλοντικούς όρους για το έργο, το ΣτΕ όμως απέρριψε τις αιτήσεις χωρίς παράλληλα να επιφέρει ουσιαστικές μεταβολές σε αυτούς τους όρους.

Το δικαστήριο απέρριψε με αυτό τον τρόπο και τους ισχυρισμούς των Δήμων πώς η εφαρμογή των αποφάσεων θα επιφέρει ανεπανόρθωτη βλάβη στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον της Κερατέας και του Γραμματικού και στην υγεία των κατοίκων των δύο αυτών περιοχών, καθώς και στα αρχαία ευρήματα θεωρώντας τους αβάσιμους , αόριστους ή απαράδεκτους. Παράλληλα έκριναν πως οι υπουργικές αποφάσεις δεν είναι αντίθετες στους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της ελληνικής νομοθεσίας.

Παρασκευή, 13 Ιανουαρίου 2012

Νέος νόμος για τα απόβλητα με συνοπτικές διαδικασίες

Την Πέμπτη 12/1/2012, κατατέθηκε από το ΥΠΕΚΑ, στη διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής, σχέδιο νόμου με τίτλο: «Ποινική προστασία του περιβάλλοντος –Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ - Πλαίσιο παραγωγής και διαχείρισης αποβλήτων – Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/98/ΕΚ- Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής». Η συζήτηση προβλέπεται να γίνει με ταχείς ρυθμούς (συζήτηση στην επιτροπή Δευτέρα - Τρίτη και εισαγωγή στην ολομέλεια σε μια βδομάδα, περίπου).

Οι σχετικές παραπομπές στις ιστοσελίδες του ΥΠΕΚΑ και της Βουλής είναι:



Το σχέδιο νόμου, εκτός από το νόμο – πλαίσιο για τα απόβλητα, που είχε τεθεί σε διαβούλευση την άνοιξη του 2011,  έχει συμπεριλάβει και την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας 2008/99/ΕΚ, που αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος μέσω ποινικού δικαίου.

Επιπλέον, έχουν «τσουβαλιαστεί» μια σειρά άλλων ρυθμίσεων, όπως: τροποποιήσεις σε συγκεκριμένα άρθρα των ν. 4030/2011 και ν. 4014/2011, σχετικά με τη ρύθμιση αυθαιρέτων και το εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα (άρθρο 49), τη ρύθμιση διάφορων θεμάτων χωροταξίας, πολεοδομίας και αστικής ανάπλασης, θεμάτων σχετικών με την ενέργεια, καθώς επίσης και τη ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στη στελέχωση της Ειδικής Γραμματεία Επιθεώρησης Περιβάλλοντος. Ακόμη, με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου ρυθμίζονται διάφορα ζητήματα που σχετίζονται  με τους ημιυπαίθριους χώρους.

Τα σημεία για σχολιασμό είναι πάρα πολλά. Εντελώς αυθαίρετα και αποσπασματικά σημειώνεται:

- η μεταβίβαση στους ΦοΔΣΑ, εκτός από την ευθύνη της διαχείρισης, και της ευθύνης του σχεδιασμού (εκπόνηση ΠΕΣΔΑ), στο άρθρο 35
- μια «περίεργη» περίπτωση εξαίρεσης έργων ανάκτησης - διάθεσης αποβλήτων, από τη συνήθη (πρόσφατη) περιβαλλοντική αδειοδότηση, στο άρθρο 47
- μια αλλαγή στον τρόπο αντιμετώπισης των Υ/Η άνω των 15 ΜW, στο άρθρο 52, στα οποία δίνεται, ουσιαστικά καθεστώς ΑΠΕ

Σχετικά με την αλλαγή στο θέμα του σχεδιασμού της διαχείρισης αποβλήτων, εκδηλώθηκε αντίδραση από την ένωση των περιφερειών:
http://www.aftodioikisi.gr/proto_thema/proto_thema_perifereies/16925
Χοντρό πακέτο αυτό της διαχείρισης και κανείς δεν θέλει να το απεμπολήσει.

Κατά τα άλλα, οι αξιότιμοι περιφερειάρχες φέρονται να συναινούν στις υποδείξεις της task force, ανάμεσα στα άλλα και για τη διαχείριση των απορριμμάτων:
http://www.aftodioikisi.gr/proto_thema/proto_thema_ipourgeia/16926

Πέμπτη, 12 Ιανουαρίου 2012

Τι γίνεται με τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων της Αττικής;

Επειδή όχι μόνο η είδηση, αλλά και ο σχολιασμός που γίνεται έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, αναδημοσιεύουμε από το blog της ΑΕΝΚ ΕΣΔΝΑ την παρακάτω ανάρτηση. Πληροφοριακά, να επισημάνουμε ότι έχει υπάρξει και αντίστοιχη απόφαση παράτασης της προθεσμίας για την εκπόνηση της επικαιροποίησης του ΠΕΣΔΑ Αττικής.

Σχεδόν ένα  χρόνο  μετά την υπογραφή της σύμβασης και  αφού έχουν προηγηθεί 2 τροποποιητικές συμβάσεις,   με  απόφαση του Περιφερειάρχη Αττικής που δημοσιεύτηκε χτες,  11 /1/2012, παρατείνεται η προθεσμία για την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων Αττικής (ΣΜΠΕ ΠΕΣΔΑ) έως τις 30-6-2012.

Περισσότερα εδώ

Τρίτη, 10 Ιανουαρίου 2012

Οι όροι της προκήρυξης σύμβασης για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου

Δημοσιεύτηκε η προκήρυξη της σύμβασης (α΄ φάση) με αντικείμενο τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία υποδομών που θα χρησιμοποιηθούν για την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην προκήρυξη:

Το έργο έχει ως αντικείμενο την Ολοκληρωμένη Διαχείριση Αστικών Στερεών Αποβλήτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Πιο συγκεκριμένα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία των εγκαταστάσεων διαχείρισης των αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) της Περιφέρειας Πελοποννήσου, καθώς και την χωροθέτηση των έργων αυτών εντός περιοχών που προσδιορίζονται στον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Το αντικείμενο του έργου δύναται να περιλαμβάνει και την προσωρινή διαχείριση από τον ΙΦΣ των ΑΣΑ της Περιφέρειας Πελοποννήσου κατά την περίοδο κατασκευής του έργου.

Σύμφωνα με τον ΠΕΣΔΑ προβλέπονται ενδεικτικά έως τρεις (3) μονάδες επεξεργασίας αξιοποίησης (ΜΕΑ) των ΑΣΑ, σε κάθε μία από τις τρεις (3) διαχειριστικές ενότητες (ΔΕ), δίκτυο έως και έντεκα (11) σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ) και έως και τριών (3) χώρων υγειονομικής ταφής των υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) κάθε μονάδας επεξεργασίας. Η κατασκευή των ΜΕΑ θα γίνει με όποια διαθέσιμη τεχνολογία μπορεί αποδεδειγμένα να καλύψει τους στόχους που έχουν τεθεί από τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τη μείωση της ποσότητας του βιοαποδομήσιμου κλάσματος που εκτρέπεται προς ταφή, τους στόχους ανακύκλωσης και ανάκτησης υλικών και ενέργειας, καθώς και οποιουσδήποτε άλλους σχετικούς περιορισμούς υπάρχουν από τη νομοθεσία, όπως ειδικότερα θα προσδιοριστούν στις προδιαγραφές αποτελέσματος που θα διαμορφωθούν από την αναθέτουσα αρχή, στο πλαίσιο του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Η εκτιμώμενη συνολική ετήσια ποσότητα των προς διαχείριση απορριμμάτων ανέρχεται σε περίπου 200.000 τόνους. Η συνολική ετήσια ποσότητα θα προσδιορισθεί περαιτέρω και στο πλαίσιο της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Ο χαρακτήρας της διαδικασίας προσδιορίζεται σαν ανταγωνιστικός διάλογος, ενώ ο διαγωνισμός προβλέπεται να διεξαχθεί σε δύο φάσεις:
  • Α΄ φάση: προεπιλογή, στην οποία οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να εκδηλώσουν εγγράφως το ενδιαφέρον τους και να καταθέσουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος 
  • Β’ φάση: διάλογος (στάδιο Ι) και υποβολή δεσμευτικών προσφορών-ανάθεση (στάδιο ΙΙ)
Το σχετικό κείμενο της διακήρυξης βρίσκεται εδώ

Σημείωση:
  • Οι υπογραμμίσεις δικές μας
  • Η μελέτη του ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου δίνει για το 2010, εκτιμώμενο πραγματικό πληθυσμό 631.478 κατοίκους και εκτιμώμενη ετήσια παραγωγή ΑΣΑ 293.157 τόνους.

Πέμπτη, 5 Ιανουαρίου 2012

Αναποδογυρίζοντας τους ΠΕΣΔΑ

της Βαγγελιώς Σωτηροπούλου

Σύμφωνα με την ΚΥΑ 50910/2727/2003 (ΦΕΚ Β 1909/22.12.2003) «Μέτρα και Όροι για τη Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων, Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης», για κάθε Περιφέρεια της χώρας καταρτίζεται Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων που εξειδικεύει τις γενικές κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης (ΕΣΔΑ) και αποσκοπεί:
·        Στην επιλογή περιοχών που συγκροτούν τις διαχειριστικές ενότητες
·        Στον καθορισμό των μεθόδων διαχείρισης σε κάθε ενότητα
·        Στην εξειδίκευση μέτρων, όρων και περιορισμών για την επίτευξη των στρατηγικών στόχων που τίθενται στον ΕΣΔΑ

Ήδη ο πρώτος στόχος υποδηλώνει ότι οι διαχειριστικές ενότητες είναι ευρύτερες από το επίπεδο του Δήμου, ο δεύτερος υποδηλώνει ότι υπάρχουν και άλλοι μέθοδοι εκτός από την Διαλογή στην Πηγή την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση. Αυτά σε συνδυασμό με την καθυστέρηση της κύρωσης της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ που καθιστά υποχρεωτική την τήρηση της ιεραρχίας στα στάδια διαχείρισης των απορριμμάτων, διαμορφώνουν ένα νομοθετικό πλαίσιο που στην πράξη σημαίνει ότι οι ΠΕΣΔΑ εξαντλούνται στην επιλογή χώρων διάθεσης των απορριμμάτων.

Κοινά χαρακτηριστικά όλων των ΠΕΣΔΑ που διαμορφώθηκαν μέχρι σήμερα είναι η χωροθέτηση υπερδιαστασιολογημένων εγκαταστάσεων που υποδέχονται σύμμεικτα απορρίμματα που προορίζονται για ταφή, θερμική επεξεργασία ή  αναποτελεσματική κομποστοποίηση, σε πλήρη αντίθεση με την αρχή της εγγύτητας, της αυτάρκειας, την συμμετοχή της κοινωνίας, την ιεραρχία στα στάδια διαχείρισης.

Καταντούν δηλαδή οι ΠΕΣΔΑ αντί να είναι εργαλεία επίτευξης των εθνικών στόχων εκτροπής των απορριμμάτων από την τελική τους διάθεση να είναι εργαλεία υπονόμευσης αυτών των στόχων. Καταντούν να αποτελούν απλή νομιμοποίηση αποφάσεων που έχουν ήδη ληφθεί από τα εργολαβικά λόμπυ.

Είμαστε λοιπόν αντίθετοι στην ιδέα του σχεδιασμού σε περιφερειακό επίπεδο; Όχι.  Σχεδιασμός σε Περιφερειακό επίπεδο πρέπει να υπάρχει, αλλά με αντίστροφη φιλοσοφία. Σκοπός τους δεν πρέπει να είναι η απάντηση στο ερώτημα: πού χωροθετούμε εγκαταστάσεις τελικής διάθεσης των ΑΣΑ, αλλά στο ερώτημα: ποιο μπορεί να είναι το σχέδιο δράσης σε επίπεδο Περιφέρειας που θα στηρίζει ενεργά τα Αποκεντρωμένα Σχέδια Διαχείρισης Απορριμμάτων σε επίπεδο Δήμου. Πώς υποβοηθάμε τη δυνατότητα και την ωριμότητα των τοπικών κοινωνιών.

Τετάρτη, 4 Ιανουαρίου 2012

Κλειστός ο ΧΥΤΑ Πάτρας στην Ξερόλακκα

Στον επ΄ αόριστον αποκλεισμό του ΧΥΤΑ της Πάτρας, που βρίσκεται στην περιοχή Ξερόλακκας, προχώρησαν από σήμερα το απόγευμα οι κάτοικοι των γειτονικών περιοχών. Οι κάτοικοι ζητούν να κλείσει ο ΧΥΤΑ, διότι όπως υποστηρίζουν έχει κορεσθεί και προκαλεί ρύπανση. Από την πλευρά του ο δήμος υποστηρίζει πως δεν έχει άλλη επιλογή για την εναπόθεση των απορριμμάτων, μέχρι να λειτουργήσει το εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων στην περιοχή «Φλόκα» στην δυτική Αχαΐα, που προσδιορίζεται χρονικά για το 2015.

Πάντως όπως προστίθεται από την πλευρά του δήμου, υπάρχει μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών, σύμφωνα με την οποία ο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας μπορεί να λειτουργήσει μέχρι το 2016, υπό την προϋπόθεση να γίνει η σωστή διαμόρφωση, χωρίς να δημιουργηθεί νέο κύτταρο για την εναπόθεση των απορριμμάτων.

Οι εκπρόσωποι των κατοίκων αναφέρουν ότι λόγω της μη καύσης του βιοαερίου προκαλείται ατμοσφαιρική ρύπανση, ενώ συμπληρώνουν ότι τα στραγγίσματα των σκουπιδιών καταλήγουν στον Πατραϊκό κόλπο, μέσω των χειμάρρων «Καραββά» και «Μειλίχου». Ο αποκλεισμός του ΧΥΤΑ αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα στην αποκομιδή των απορριμμάτων, αφού κάθε μέρα παράγονται στην Πάτρα σύμφωνα με τον δήμο περίπου 300 τόνοι.

Όσον αφορά τις λύσεις για την μεταφορά απορριμμάτων εκτός Αχαΐας, αποκλείσθηκε λόγω του υψηλού κόστους, ενώ ο δήμος δυτικής Αχαΐας έχει αρνητική στάση σε ενδεχόμενη μεταφορά των απορριμμάτων στο ΧΥΤΑ Φλόκα, με το σκεπτικό ότι θα κορεσθεί νωρίτερα από τον προβλεπόμενο χρόνο. Πάντως και ο δήμος Πατρέων φαίνεται να μην προτιμά το ΧΥΤΑ του «Φλόκα» αφ΄ ενός λόγω κόστους και αφ΄ ετέρου λόγω προβλημάτων στο οδικό δίκτυο.


Ενημερωτικά για την κατάσταση στο ν. Αχαΐας:

Ο ΠΕΣΔΑ Δυτικής Ελλάδας προβλέπει: «κεντρική μονάδα επεξεργασίας Α Σ.Α Νομού Αχαΐας. Η λειτουργία της μπορεί να ξεκινήσει περιλαμβάνοντας τουλάχιστον την 1η Δ.Ε. και κατά προτίμηση και τη 2η Διαχειριστική Ενότητα, δηλαδή να καλύπτει τη ΒΔ-Δ Αχαΐα, ενώ δίδεται η δυνατότητα επέκτασής της ώστε να καλύπτει και άλλες περιοχές, έως και όλο τον Νομό.»

Για τη μονάδα επεξεργασίας έχει εκπονηθεί μελέτη από το δήμο Πατρέων, την οποία έθεσε σε διαβούλευση. Στο πλαίσιο της διαβούλευσης έχει γίνει παρέμβαση από τον καθ. Κ. Αλ. Οικονομόπουλο.

Σχετικά με τις διαχειριστικές ενότητες και τους ΧΥΤΑ, προβλέπεται:

β1) Λαμβάνοντας υπόψη την ωρίμανση των έργων Δ.Σ.Α θα λειτουργήσουν αρχικά τέσσερις (4) Χώροι Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (Χ.Υ.Τ.Α), και ενδεχομένως ένας ή δύο Σταθμοί      Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ). Στην περίπτωση αυτή ισχύουν τα εξής:
   1η Δ.Ε: Εξακολουθεί να λειτουργεί ο Χ.Υ.ΤΑ Πατρέων για την εξυπηρέτηση των Δήμων Πατρέων και Ρίου.
   2η Δ.Ε: Κατασκευάζεται ο Χ.Υ.ΤΑ Δυτικής Αχαίας, στην εγκεκριμένη με χρηματοδότηση θέση «Φλόκα», για την εξυπηρέτηση των Δήμων Βραχναίικων, Δύμης, Λαρισσού, Μεσσάτιδος, Μόρβης, Παραλίας, Τριταίας, Φαρρών, Ωλενίας, και τις Κοινότητες Καλεντζίου και Λεοντίου.
   3η Δ.Ε.: Κατασκευάζεται ο Χ.Υ.Τ.Α Συμπολιτείας, στην εγκεκριμένη με χρηματοδότηση θέση, για την εξυπηρέτηση των Δήμων Αιγίου, Αροανίας, Ερινεού, Καραβρύτων, Λευκασίου, Παϊων και Συμπολιτείας. Για την εξυπηρέτηση της ενότητας αυτής, ενδεχομένως απαιτείται και η κατασκευή ενός ή δύο (2) Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) για την εξυπηρέτηση των Δήμων Καλαβρύτων, Παίων, Αροανίας και Λευκασίου.
Σε περίπτωση συμφωνίας του ΦοΔΣΑ της 2ης Δ. Ε., οι Δήμοι Παΐων και Αροανίας μπορεί, εφόσον το θελήσουν, να ενταχθούν στη 2η Δ.Ε.
   4η Δ.Ε.: Κατασκευάζεται ο Χ.Υ.Τ.Α  Αιγείρας, στην εγκεκριμένη με χρηματοδότηση θέση, για την εξυπηρέτηση των Δήμων Αιγείρας, Ακράτας, και Διακοπτού.

β2) Λαμβάνοντας υπ' όψιν τον περιορισμένο χρόνο ζωής του Χ.Υ.Τ.Α Πατρέων μετά την παύση λειτουργίας του Χ.Υ.Τ.Α Πατρέων, θα διαμορφωθούν τρεις (3) Δ.Ε. στο νομό. Συγκεκριμένα οι Δήμοι Πατρέων και Ρίου θα αποτελέσουν ενιαία διαχειριστική ενότητα είτε με μία από τις όμορες Δ.Ε., είτε και σε συνδυασμό και με τις δύο. Πιθανώς θα απαιτηθεί η κατασκευή ΣΜΑ.

Τρίτη, 3 Ιανουαρίου 2012

Νέα παύση εργασιών στο ΣΜΑ Ευκαρπίας

Το δίκτυο συλλόγων και φορέων Δυτικής Θεσσαλονίκης, με δελτίο τύπου, μας ενημερώνει για την υπογραφή απόφασης παύσης εξήντα (60) ημερών στο ΣΜΑ Ευκαρπίας (με προοπτική  την παύση μέχρι και την εκδίκαση της προσφυγής που κατέθεσε ο πρώην Δήμος Ευκαρπίας στο Συμβούλιο Επικρατείας και έχει οριστεί να εκδικαστεί τον Απρίλιο). Το γεγονός ήρθε σαν αποτέλεσμα των διαμαρτυριών και των αντιδράσεων των φορέων της περιοχής, που έχουν την υποστήριξη και του αντίστοιχου δήμου.

Παρόλα αυτά οι πολίτες της περιοχής δεν εφησυχάζουν. Το δίκτυο καλεί σε νέα παρέμβαση, την Τετάρτη 4/1/2012, στις 15:30, στη συνεδρίαση της ΤΟΠΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΗΜΩΝ Θεσσαλονίκης (ΤΕΔΚ), στην οδό 26ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 43 (Σφαγεία – περιοχή ΦΙΞ) με θέμα το ΣΜΑ Ευκαρπίας, διεκδικώντας:

1.   Να αλλάξει ο χώρος δημιουργίας του ΣΜΑ στην ΕΥΚΑΡΠΙΑ εκεί όπου πρότεινε από την αρχή ο Δήμος, σε άλλο οικόπεδό του.
2. Να ξεκινήσουν ταυτόχρονα να κατασκευάζονται και τα άλλα 4 ΣΜΑ, που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός με ισοκατανομή των απορριμμάτων που θα δέχονται.
3.   Να ξεκινήσει η ανάθεση στα ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΑ (ΕΜΠ ή ΑΠΘ) και η ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ των κατοίκων και των φορέων για μια ολοκληρωμένη και επικαιροποιημένη στα πλαίσια του «Καλλικράτη» ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ απορριμμάτων  και αποβλήτων.

2012_01_02_δελτίο τύπου