Πέμπτη, 20 Δεκεμβρίου 2012

Στις ... επάλξεις και ο κ. Μπουραΐμης

Τις αντιστασιακές δάφνες του κ. Σγουρού φαίνεται ότι ζήλεψε ο δήμαρχος Φυλής κ. Μπουραΐμης. Ο οποίος εμφανίστηκε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, την Τετάρτη 19/12, υπέρμαχος της εναντίωσης στα νέα έργα στη Φυλή. Παρουσίασε μια εισήγηση, με μια δόση αποκεντρωμένης διαχείρισης, με την οποία προσπάθησε να διαμορφώσει ένα κλίμα συναντίληψης στο δημοτικό συμβούλιο και να «εγκλωβίσει» τα αντιπολιτευόμενα σχήματα, πράγμα που σε μεγάλο βαθμό κατάφερε, αφού η συζήτηση του θέματος έκλεισε με μια «καταρχήν ομοφωνία». Τι κι αν διαμαρτύρονταν έντονα πολλοί πολίτες της περιοχής, μαζί με «συμπάσχοντες» από το Γραμματικό και την Κερατέα, καθώς και μέλη της «Πρωτοβουλίας συνεννόησης».

Φιλότιμη η προσπάθεια του κ. Μπουραΐμη, αλλά δύσκολος ο ρόλος που διάλεξε να παίξει. Διότι πώς να γίνει πειστικός όταν:
·         Θεωρεί νεκρό τον ΠΕΣΔΑ Αττικής, αλλά δεν λέει κουβέντα για τα έργα στην Κερατέα και στο Γραμματικό (για την ακρίβεια, τα θεωρεί δεδομένα)
·         Μιλά για αποκεντρωμένη διαχείριση, αλλά δεν εξηγεί γιατί δεν έχει πάρει την παραμικρή πρωτοβουλία για δράσεις τοπικής διαχείρισης, με διαλογή στην πηγή
·         Απορρίπτει τα νέα εργοστάσια στη Φυλή, αλλά εξακολουθεί να υπερασπίζεται την επιστολή του στον, τότε, πρωθυπουργό κ. Παπανδρέου, με την οποία ζητούσε την υλοποίηση όλων των έργων του ΠΕΣΔΑ
·         Μιλά για κλείσιμο της εγκατάστασης στη Φυλή, με την προϋπόθεση να εξασφαλίσει τη συναίνεση της πολιτείας σε χρονοδιάγραμμα κλεισίματος. Ενώ γνωρίζει πολύ καλά ότι η πολιτεία δρομολογεί τη συνέχιση της λειτουργίας του ΧΥΤΑ για πολλά χρόνια και συζητά επέκταση και στην περιοχή του λατομείου Μουσαμά
·         Μιλά για την ανάγκη περιφερειακού σχεδιασμού, αλλά ζητά και την κατάργηση του περιφερειακού φορέα σχεδιασμού και διαχείρισης (ΕΔΣΝΑ)
·         Διεκδικεί για το δήμο Φυλής το ρόλο του διαχειριστή της εγκατάστασης, στη μεταβατική περίοδο, που σε συνδυασμό με το αίτημα κατάργησης του ΕΔΣΝΑ, προϊδεάζει για αλλαγή ρόλου και όχι για αλλαγή μοντέλου διαχείρισης
·         Αποφεύγει να περιλάβει στο σχέδιό του την ενεργοποίηση της τοπικής κοινωνίας και την οργάνωση δυναμικών αντιδράσεων, τέτοιων που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα του θέματος και στην κρισιμότητα των στιγμών. Ειδικότερα, δεν προτείνει τίποτα για την ανακοπή της εξέλιξης της διαδικασίας των δημοπρατήσεων

Με βάση τα παραπάνω, προκαλεί εντύπωση η ευκολία με την οποία, ορισμένα τουλάχιστον, σχήματα της αντιπολίτευσης στο δήμο, προσφέρουν την υποστήριξή τους και την κάλυψή τους σε τακτικές και στρατηγικές τόσο καιροσκοπικές. Είναι φανερό ότι στους πολίτες της ευρύτερης περιοχής πέφτει όλο το βάρος της αντίστασης στα όσα καταστροφικά σχεδιάζονται.

Και κάτι για το τέλος: τείνει να γίνει εκτεταμένο φαινόμενο η επίκληση της αντίληψης της αποκεντρωμένης διαχείρισης, με έμφαση στη διαλογή στην πηγή και κοινωνική συμμετοχή. Στις περισσότερες περιπτώσεις αντανακλά μια βαθύτερη κατανόηση του ποια είναι η λύση με τα φιλοπεριβαλλοντικά χαρακτηριστικά και με την οικονομική λειτουργία. Που δεν εγκυμονεί κινδύνους εκχώρησης της διαχείρισης των απορριμμάτων στο μεγάλο κεφάλαιο. Είναι, όμως, και περιπτώσεις που η αποκεντρωμένη διαχείριση  χρησιμοποιείται καθαρά καιροσκοπικά, για να θολωθούν τα νερά και να εξασφαλιστεί ένα minimum κοινωνικής αποδοχής. Καλή ώρα, η περίπτωση του κ. Μπουραΐμη! Μήπως, πρέπει να αρχίσουμε να ανησυχούμε στην «Πρωτοβουλία συνεννόησης» από την τόση δημοφιλία της αντίληψης της αποκεντρωμένης διαχείρισης;

Ακολουθεί η εισήγηση του κ. Μπουραΐμη στο ΔΣ Φυλής:

2012_12_19_εισήγηση στο ΔΣ Φυλής.pdf

Τετάρτη, 19 Δεκεμβρίου 2012

Τι κρύβεται πίσω από την "παραίτηση" Σγουρού;

Ένα αδιαφανές παιχνίδι βρίσκεται σε εξέλιξη από την Τρίτη 18 Δεκέμβρη, μετά τη συνεδρίαση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ και του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής. Στο επίκεντρο η παραίτηση του κ. Σγουρού, περιφερειάρχη Αττικής και προέδρου του ΕΔΣΝΑ, που, όπως γράφεται σε σχετικό δελτίο τύπου, υποβλήθηκε στον πρωθυπουργό.

Η συγκεκριμένη κίνηση δημοσιοποιήθηκε μαζί με μια απόφαση που έλαβε η ΕΕ του ΕΔΣΝΑ να ζητηθεί από την ιδιωτική εταιρεία (συμφερόντων του ομίλου Μπόμπολα), που ασυμβασιοποίητα παρέχει υπηρεσίες, να απομακρυνθεί από το ΧΥΤΑ Φυλής, με τον ΕΔΣΝΑ να αναλαμβάνει το σύνολο των απαιτούμενων εργασιών. Το γεγονός αυτό αφήνει να σέρνεται η εντύπωση ότι ο Κ. Σγουρός συγκρούεται με τα μεγάλα εργολαβικά συμφέροντα. Η αλήθεια είναι ότι η (ασυμβατοποίητη) δραστηριότητα της εν λόγω ιδιωτικής εταιρείας γίνεται με την ανοχή του ΕΔΣΝΑ, ο οποίος αποφάσισε, απλά, να ζητηθεί η απομάκρυνση της εταιρείας. Μια προσπάθεια του ΕΔΣΝΑ να συνάψει σύμβαση με την εταιρεία, με απευθείας ανάθεση, δεν προχώρησε, αφού το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε μη σύννομη την απευθείας ανάθεση. Στο μεταξύ, έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για το συγκεκριμένο έργο, ώστε να ανατεθεί πάλι σε ιδιώτες, αυτήν τη φορά «νόμιμα». Με την απλή λογική, συμπεραίνουμε ότι λόγος γίνεται για το ποιος θα «θάβει» τα σκουπίδια στη (μικρή) περίοδο μέχρι να τελεσφορήσει ο διαγωνισμός. Πράγματι, είναι αξιοθαύμαστη η αντίσταση του κ. Σγουρού στους εργολάβους.  

Σε ότι αφορά στους λόγους που φέρεται να επικαλείται ο κ. Σγουρός, διαβάζουμε:
«Δήμοι, Περιφέρεια, Κεντρικό Κράτος οφείλουμε να συνεργαστούμε και να αντιμετωπίσουμε με σοβαρότητα και ευθύνη τα ζητήματα που αφορούν τη διαχείριση των απορριμμάτων και να δώσουμε λύσεις που θα διασφαλίζουν την ποιότητα ζωής των 5 εκ. πολιτών της Αττικής»
«Καλώ την Κυβέρνηση και προσωπικά τον Πρωθυπουργό να αναλάβει άμεση πρωτοβουλία για την επίλυση του προβλήματος των απορριμμάτων»
«Να σταματήσει η Κυβέρνηση να κρύβεται πίσω από τα προβλήματα, αλλά να βγει και να αναμετρηθεί μαζί τους και να τα λύσει»
«Αν η Κυβέρνηση στηρίζει τον ΠΕΣΔΑ, που είναι νόμος του κράτους, ας το αποδείξει έμπρακτα. Αν δεν τον στηρίζει, ας τον αλλάξει»

Τι θέλει να πει ο «ποιητής»; Τι παραπάνω ζητά από την κυβέρνηση ο κ. Σγουρός, όταν του έχουν «λύσει τα χέρια» για να κάνει ότι θέλει; Όταν του προσφέρουν απλόχερη υποστήριξη; Όταν του υπόσχονται και δικαστικό fast track, για να ξεπερνά τις όποιες δικαστικές εμπλοκές; Όταν βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τα νέα εργοστάσια στην Αττική;

Να υποθέσουμε ότι ο κ. Σγουρός αντιλαμβάνεται το μέγεθος της σκανδαλώδους επιλογής, που έχει κληθεί να φέρει σε πέρας, και αναζητά συνενόχους στο έγκλημα; Ή, μήπως, καταλαβαίνει ότι οι ώμοι του είναι μικροί για να σηκώσουν το βάρος του πιθανού κύματος των αντιδράσεων που εγκυμονούν οι αποφάσεις του;

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι πριν παίξει το «χαρτί» της παραίτησης, ο κ. Σγουρός είχε προλάβει να εκδώσει μια μακροσκελή απάντηση, σε ανοιχτή επιστολή της ΠΟΕ ΟΤΑ, που κι αυτή με καθυστέρηση είχε ασκήσει κριτική στις δημοπρατήσεις των έργων στην Αττική. 

Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου 2012

Επέκταση του ΧΥΤΑ Φυλής - λειτουργία μέχρι το 2025

Τεράστιας σημασίας αποφάσεις παίρνονται από την ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, με συνοπτικές διαδικασίες και σε καθεστώς ανύπαρκτης ενημέρωσης των άμεσα ενδιαφερομένων, για να χρησιμοποιήσουμε μια ήπια έκφραση. Χαρακτηριστικό τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη απόφαση, στην 20ή συνεδρίαση της ΕΕ, για επέκταση του ΧΥΤΑ Φυλής. Ώστε να καλύψει τις ανάγκες ταφής των απορριμμάτων της Αττικής, μέχρι το 2025, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν κατασκευαστεί τα νέα εργοστάσια μέσα στο 2016.

Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της επέκτασης, αξίζει μια σύντομη αναφορά στο ιστορικό του έργου:

Αφού εξαντλήθηκαν η χωματερή των Άνω Λιοσίων και οι ΧΥΤΑ Ι και ΙΙ Άνω Λιοσίων (1ος ΧΥΤΑ Δυτικής Αττικής), δημιουργήθηκε η εγκατάσταση της Φυλής, στη βάση σχετικής πρόβλεψης ενός εμβόλιμου άρθρου (33) στο ν. 3164/2003, σε μια έκταση 1.300 στρεμμάτων, στη θέση «Σκαλιστήρι». Σε ένα μέρος αυτής της έκτασης, περίπου 1.000 στρεμμάτων, προβλέφθηκε η δημιουργία του ΧΥΤΑ Φυλής (2ος ΧΥΤΑ Δυτικής Αττικής), σε δύο φάσεις. Η Α΄ φάση λειτουργίας αφορούσε χώρους ταφής, έκτασης 350 στρεμμάτων, η δε Β΄ φάση, έκτασης 310 στρεμμάτων. Απέμενε μια έκταση 340 στρεμμάτων, για την οποία δεν προβλέπονταν κάποια χρήση.

Για κάποιους λόγους προηγήθηκε η κατασκευή της Β΄ φάσης και άρχισε να λειτουργεί. Όταν κατασκευάστηκαν τα έργα της Α΄ φάσης, σταμάτησε να λειτουργεί το έργο της Β΄ φάσης, από το οποίο δεν είχαν πληρωθεί δύο περιοχές, τα επονομαζόμενα κύτταρα Β3 και Β6. Αργότερα, στην επιφάνεια των κυττάρων Β3 και Β6, χωροθετήθηκε η μονάδα βιολογικής ξήρανσης και η μονάδα κομποστοποίησης, δύο από τις τρεις μονάδες (μαζί με την ΕΜΑΚ ΙΙ) της Φυλής, που βρίσκονται τώρα σε διαδικασία δημοπράτησης. Έτσι μειώθηκε ο χώρος και ο όγκος απόθεσης, που προβλέπονταν, αρχικά, για το ΧΥΤΑ Φυλής.


Έτσι, άρχισε μια προσπάθεια εξεύρεσης νέων χώρων. Η πρώτη αφορούσε την επέκταση, κατά 14 στρέμματα, της Α΄ φάσης (συνολικά 364 στρέμματα) και μια μεγάλη εκβάθυνση των κυττάρων Α3 και Α4. Το σχέδιο αυτό εγκρίθηκε περιβαλλοντικά στις 23/6/2010 και υλοποιείται (ενδεχομένως και να έχει ολοκληρωθεί).

Η πρόσφατη απόφαση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, αφορά στην αποδοχή του σχεδίου μιας νέας μεγάλης επέκτασης, που περιλαμβάνει δύο νέα έργα:
1. Τη διαμόρφωση των κυττάρων Β3 και Β4, ώστε ένα μέρος τους να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή των εργοστασίων και ένα άλλο μέρος τους να χρησιμοποιηθεί σαν ΧΥΤΑ.
2. Να δημιουργηθεί μια Γ΄ φάση, στον εναπομένοντα χώρο του ΧΥΤΑ, έκτασης 334 στρεμμάτων. Αυτό σημαίνει ότι δεν μένει «σπιθαμή» της αρχικής έκτασης, που να μη χρησιμοποιηθεί για την ταφή αποβλήτων.
Με το νέο σχέδιο, προβλέπεται ότι ο χρόνος λειτουργίας του ΧΥΤΑ Φυλής μπορεί να παραταθεί μέχρι το τέλος του 2017 ή την αρχή του 2018, ενώ, αν κατασκευαστούν τα νέα εργοστάσια στη Φυλή, ο χρόνος αυτός θα μετατεθεί ως το 2025.

Στην πράξη, θα χρειαστεί να γίνει συγκεκριμένη μελέτη, να εγκριθεί από τον ΕΔΣΝΑ και να υπάρξει έγκριση περιβαλλοντικών όρων για να αρχίσει να δρομολογείται η κατασκευή του έργου. Ωστόσο, είναι πολύ σαφής η προοπτική, η οποία συνδυαζόμενη με τη δημοπράτηση των νέων εργοστασίων, που βρίσκεται σε εξέλιξη, προδιαγράφει την εντατική λειτουργία του χώρου της ΟΕΔΑ Φυλής για πολλά χρόνια ακόμη. Τη στιγμή, μάλιστα, που συνειδητοποιείται ευρύτερα η ανάγκη για διακοπή λειτουργίας και για περιβαλλοντική αποκατάσταση της ευρύτερης περιοχής.

Το λόγο τον έχουν οι δήμοι (λέμε τώρα …) και οι πολίτες της περιοχής, πρώτοι απ’ όλους, αλλά και όλοι οι πολίτες της Αττικής, που αντιλαμβάνονται το μέγεθος και το χαρακτήρα του υλοποιούμενου σχεδιασμού.  

Πέμπτη, 13 Δεκεμβρίου 2012

Βιάστηκε να προσφέρει κάλυψη ο κ. Σγουρός ...

Πλήρη κάλυψη στην κοινοπραξία, που διαχειρίζεται τον αποτεφρωτήρα νοσοκομειακών αποβλήτων στη Φυλή, προσέφερε ο κ. Σγουρός, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου. Τη στιγμή που είναι γνωστή η καταδίκη του υπεύθυνου λειτουργίας της μονάδας, σε 10 μήνες φυλάκιση με αναστολή, για την πλημμελή διαχείριση της τέφρας, έρχεται ο κ. Σγουρός να δηλώσει ότι: «η ιδιωτική εταιρεία μεταφέρει ποσότητες στο εξωτερικό, όμως υπήρξαν καθυστερήσεις λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων και, όπως μας διαβεβαίωσε, η μεταφορά θα  αρχίσει και πάλι σύντομα». Αντί να πρωτοστατήσει στην τήρηση των περιβαλλοντικών όρων και των όρων της σύμβασης του ΕΔΣΝΑ με την κοινοπραξία, παίρνει «υπό την προστασία του» τους παραβάτες, παρόλο που και ο ίδιος αποφεύγει να δηλώσει ρητά ότι απομακρύνονται όλες οι ποσότητες της τέφρας που παράγεται. «Μεταφέρει ποσότητες», αναφέρει το δελτίο τύπου. Δηλαδή, πόσες ακριβώς κ. Σγουρέ;

Και δεν φτάνει μόνο αυτό: αντί να απολογείται, εκ μέρους του ΕΔΣΝΑ, για τη συσσώρευση τοξικής τέφρας, της περιόδου 2002-2007, κάτω από άθλιες συνθήκες, επαίρεται για το γεγονός ότι φτάσαμε στο 2012 για να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την απομάκρυνσή τους. Μιλά, μάλιστα, για «χώρο προσωρινής αποθήκευσης τέφρας - εντός των ορίων της Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διάθεσης Α απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) Δυτικής Αττικής» και για «προσωρινή αποθήκευση της παραγόμενης τέφρας σε «big bags» (σύμφωνα με τη νομοθεσία) έως την τελική της διάθεση, με βάση τους ισχύοντες περιβαλλοντικούς όρους της ΟΕΔΑ Φυλής και της μονάδας αποτέφρωσης νοσοκομειακών αποβλήτων». Στο δελτίο τύπου αναφέρεται, επίσης, ότι: «Ο βασικός λόγος, για τον οποίο οι τέφρες ευθύνης του Συνδέσμου είναι προσωρινά αποθηκευμένες για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι η ανυπαρξία Χώρου Υγειονομικής Ταφής Επικινδύνων Αποβλήτων (ΧΥΤΕΑ) στην Ελλάδα, καθιστώντας αντιοικονομική και ιδιαίτερα ακριβή τη λύση της διασυνοριακής μεταφοράς τους στο εξωτερικό, σε αντίστοιχες μονάδες».


Τόσο απλά είναι τα πράγματα, κατά τον κ. Σγουρό. Για το τι έχει μεσολαβήσει και το τι έχει απογίνει αυτή τη δεκαετία (από το 2002) κουβέντα. Ο κ. Σγουρός δεν είναι αυτός που επικαλείται ότι: «Το «θερμοκήπιο» βρίσκεται εντός του περιφραγμένου χώρου της ΟΕΔΑ Φυλής και έχει γίνει έρμαιο ομάδων αθιγγάνων που του αφαίρεσαν τα σιδερένια υποστυλώματα πουλώντας τα ως scrap σε γειτονικές μάντρες». Όπου «θερμοκήπιο» ένας από τους χώρους ασφαλούς προσωρινής αποθήκευσης (σύμφωνα με τη νομοθεσία), κατά τα άλλα.

Σάββατο, 8 Δεκεμβρίου 2012

Διαμαρτυρία στο ΣτΕ για τα μεταλλεία χρυσού


ΚΑΛΕΣΜΑ ΣΕ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ

Με αφορμή τη συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτησης ακύρωσης της απόφασης παραχώρησης, κατά χρήση και κατά κυριότητα, δασικής έκτασης, στις Σκουριές και το Μαντέμ Λάκκο της Χαλκιδικής, για την υλοποίηση των μεταλλευτικών δραστηριοτήτων της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ ΑΕ,

η Επιτροπή αλληλεγγύης στη Χαλκιδική (Αττικής) 
καλεί σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας,
την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2012, στις 9 π.μ., 
έξω από το ΣτΕ (Αρσάκειο, Πανεπιστημίου)

Όχι στις εξορύξεις χρυσού
Στεκόμαστε στο πλευρό των κατοίκων της Χαλκιδικής
Ενάντια στης φύσης τη λεηλασία, αγώνας για τη γη και την ελευθερία

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ (ΑΤΤΙΚΗ)

Παρασκευή, 7 Δεκεμβρίου 2012

Κάποιος ... να τους μαζέψει (στη Θεσσαλονίκη)

Δεν μας έφταναν οι … σωτήρες του συνδέσμου ΟΤΑ Θεσσαλονίκης, που έχουν σχεδιάσει τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων και καύσης των δευτερογενών καυσίμων στη ΒΔ και στη ΝΑ Θεσσαλονίκη (Μαυροράχη και Άγιος Αντώνιος, αντίστοιχα). Με δυναμικότητα 770.000 τόνους/έτος. 

Πρόσφατα, ενέσκηψε και άλλος σωτήρας, στο πρόσωπο του πολυπράγμονα κ. Μπουτάρη, ο οποίος σχεδιάζει νέα μονάδα καύσης και θερμικής επεξεργασίας απορριμμάτων, στη Σίνδο, δυναμικότητας 500.000 τόνων/έτος, πιθανότατα απευθείας καύσης των σύμμεικτων απορριμμάτων. Να προσθέσουμε, επίσης, ότι έχει δοθεί άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, στην εταιρεία ΕΝΕΡΜΕΛ (κοινοπραξία ΗΛΕΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ - ΜΕΛ), στον Άγιο Αθανάσιο, ισχύος 21,44 MW, με καύση SRF και RDF. 

Όλα αυτά όταν η πραγματική συνολική ποσότητα των αστικών απορριμμάτων του νομού Θεσσαλονίκης δεν αναμένεται να ξεπεράσει τους 600.000 τόνους/έτος, τα επόμενα χρόνια. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε, απλά, με ένα οικονομικό, τεχνικό και περιβαλλοντικό σκάνδαλο, αλλά με μια ευθεία επίθεση στην απλή λογική. 

Μένει να μας εξηγήσουν οι ιθύνοντες του συνδέσμου των ΟΤΑ Θεσσαλονίκης και του περιφερειακού φορέα διαχείρισης, που πρόσφατα επιχείρησαν να πείσουν τους πολίτες ότι διαθέτουν ένα επεξεργασμένο σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων του ν. Θεσσαλονίκης, αν έχουν συνυπολογίσει τα … μεγαλεπήβολα σχέδια του κ. Μπουτάρη. Μήπως πρέπει κάποιος να … τους μαζέψει, προτού ξεφύγουν κι άλλο; 

Ιδού οι δηλώσεις του κ. Μπουτάρη, όπως μεταφέρθηκαν από την ιστοσελίδα Voria.gr

Χύμα ... τέφρα στη Φυλή

Δημοσίευμα του kathimerini.gr (6/12/2012) φέρνει ξανά στην επιφάνεια το θέμα της αποτέφρωσης των νοσοκομειακών αποβλήτων και, πιο συγκεκριμένα, της διατήρησης της τέφρας από την καύση τους στον αποτεφρωτήρα της Φυλής. 

Είναι γνωστό ότι υπάρχει συσσωρευμένη τέφρα πολλών ετών, από την περίοδο που τη διαχείριση του αποτεφρωτήρα είχε ο ΕΣΔΚΝΑ. Σε συνεδρίαση της ΕΕ του (τότε) ΕΣΔΚΝΑ, στις 11/11/2011, είχε γίνει λόγος για 5.000 τόνους τέφρας, που βρίσκονταν αποθηκευμένη στο χώρο του θερμοκηπίου. Από το 2007 και μετά (σύμβαση 2041/31.01.2007) τη διαχείριση του αποτεφρωτήρα την έχει κοινοπραξία (με βασικό εταίρο την εταιρεία ΗΛΕΚΤΩΡ) η οποία ισχυρίζεται ότι διοχετεύει στο εξωτερικό τα κατάλοιπα της ιπτάμενης τέφρας (αναγνωρίζει ότι είναι τοξικά), ενώ θεωρεί αδρανή τα κατάλοιπα της τέφρας που επικάθονται στον κλίβανο. 

Από το δημοσίευμα προκύπτει ότι τα απόβλητα που βρέθηκαν σε άθλια κατάσταση σχετίζονται και με τις δύο περιόδους διαχείρισης του αποτεφρωτήρα. Η άλλη επισήμανση έχει να κάνει με το χώρο «προσωρινής» αποθήκευσης, που, προφανώς, δεν ήταν ο χώρος του θερμοκηπίου. 
[Νεότερη προθήκη στην ανάρτηση, με πληροφορία που αντλήσαμε από το blog της AENK ΕΔΣΝΑ και τη μεταφέρουμε:  «Η αποθήκη για τα δέματα της τέφρας είναι το εγκαταλειμμένο θερμοκήπιο που κατασκευάστηκε στα πλαίσια  των έργων αποκατάστασης της παλιάς χωματερής και παραχωρήθηκε στον πάλαι ποτέ δήμο Άνω Λιοσίων. Ο χώρος  θεωρείται  ιδιοκτησίας και ευθύνης  του δήμου Φυλής (;)».]

Να σημειώσουμε, τέλος, οι περιβαλλοντικοί όροι λειτουργίας του αποτεφρωτήρα έχουν εγκριθεί με την ΚΥΑ 112997/8.10.1997 και έχουν τροποποιηθεί στη συνέχεια με τις ΚΥΑ 130080/26.6.2003, 102660/24.12.2008 και 195934/7.2.2012. Πρόσφατα (20.11.2012), ο ΕΔΣΝΑ προκήρυξε ανοιχτό διαγωνισμό για «μεταφορά και εξαγωγή των παλαιών τεφρών του αποτεφρωτήρα επικίνδυνων ιατρικών αποβλήτων»


Τετάρτη, 5 Δεκεμβρίου 2012

Παρωδία η αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού της Αττικής

Με τον πιο επίσημο τρόπο επιβεβαιώνονται τα όσα καταγγέλλουμε, εδώ και πολύ καιρό, για το έργο της αναθεώρησης του περιφερειακού σχεδιασμού της Αττικής και της εκπόνησης της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Έχουμε ενημερώσει ότι έχουν ανατεθεί, από τις 11/2/2011, σε δύο μελετητικά γραφεία οι παραπάνω υπηρεσίες, με σκοπό να υποβοηθηθούν οι υπηρεσίες της περιφέρειας (τώρα του ΕΔΣΝΑ) να εκπονήσουν τις σχετικές μελέτες, όπως προβλέπεται από τον υφιστάμενο ΠΕΣΔΑ και επιβάλλεται από το νόμο. Ο αρχικός χρόνος παράδοσης των προκαταρκτικών μελετών ήταν 31/3/2011. Ο χρόνος αυτός έχει αλλάξει τέσσερις (4) φορές, στο μεταξύ, με ισχύουσα (τελευταία) ημερομηνία παράδοσης την 31η/12/2012. Στις τροποποιητικές αποφάσεις αναφέρεται ότι οι διαδοχικές παρατάσεις δόθηκαν μετά από αίτημα των αναδόχων μελετητικών γραφείων.

Ζητήθηκαν από την αρμόδια υπηρεσία (ενδιάμεση διαχειριστική αρχή περιφέρειας Αττικής) αντίγραφα των αιτημάτων των αναδόχων, καθώς και αντίγραφα των αποφάσεων της υπηρεσίας, με τις οποίες τεκμηριώνεται η σύμφωνη γνώμη στα αιτήματα.

Στάλθηκε, μετά από τρεις μήνες και άπειρες οχλήσεις, η απάντηση που παρατίθεται παρακάτω και αντίγραφα μόνο των αποφάσεων της υπηρεσίας (όχι τα αιτήματα των αναδόχων), στις οποίες δεν υπάρχει κανένα σκεπτικό, παρά μόνο η διατύπωση: «συμφωνούμε με την αιτούμενη χρονική παράταση της μεταξύ μας σύμβασης, μέχρι ……., χωρίς αύξηση της συμβατικής αμοιβής, κρίνοντας αιτιολογημένη την παράταση».

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο, όμως, βρίσκεται στο συνοδευτικό έγγραφο, στο οποίο αναφέρεται:
«Επί της ουσίας έχουμε να σημειώσουμε ότι η παράταση των συμβάσεων εξυπηρετεί την αναγκαιότητα τελικής διαμόρφωσης της υλοποίησης του υφιστάμενου περιφερειακού σχεδιασμού, η οποία οριστικοποιήθηκε μόλις στα τέλη Οκτωβρίου 2012, με την απόφαση της αρμόδιας διυπουργικής επιτροπής για υπαγωγή των μονάδων επεξεργασίας στερεών αποβλήτων στις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στοιχείο το οποίο είναι, κατά την άποψή μας, απαραίτητο για την επικαιροποίηση/τροποποίηση του περιφερειακού σχεδιασμού και την σύνταξη της Στρατηγικής του Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων».

Με άλλα λόγια, η υπηρεσία και όσοι της υπαγορεύουν τις αποφάσεις (κυβέρνηση, περιφέρεια, ΕΔΣΝΑ) μας λένε: πρώτα ξεμπερδεύουμε με τις δημοπρατήσεις των έργων, στη βάση του υφιστάμενου σχεδιασμού, πρώτα εξασφαλίζουμε την υλοποίηση με ΣΔΙΤ και μετά συζητάμε για την αναθεώρηση ενός ΠΕΣΔΑ, που, ήδη, θα υλοποιείται.

Αυτό σημαίνει, εκτός από την πλήρη απαξίωση και περιθωριοποίηση των τεχνικών υπηρεσιών της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ, ότι έχουμε να κάνουμε με μια παρωδία, που αποσκοπεί, όπως έχουμε υποψιαστεί και καταγγείλει επανειλημμένα, στην τυπική νομιμοποίηση προειλημμένων αποφάσεων. Αυτό είναι ένας ακόμη λόγος για να αντιταχθούμε και να ακυρώσουμε τα σχέδια που προωθούνται. 
2012_11_30_ενδιάμεση διαχειριστική αρχή_απάντηση

Το πάρτυ συνεχίζεται και διευρύνεται

Είναι, ήδη, γνωστή η δημοπράτηση, μέσω ΣΔΙΤ, μεγάλων έργων διαχείρισης απορριμμάτων, σε επίπεδο περιφερειών (Δυτ. Μακεδονίας, Πελοποννήσου, Αττικής) ή νομών (Σερρών, Αχαΐας, Ηλείας, Αιτωλοακαρνανίας), με πιο πρόσφατη αυτές της Αττικής: 

Φυλή 
http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:382005-2012:TEXT:EL:HTML&src=0  

ΒΑ Αττική (Γραμματικό) 

Εκτός, όμως, από τις δημοπρατήσεις των μεγάλων έργων, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η δημοπράτηση επιμέρους υπηρεσιών διαχείρισης, σε μικρότερη κλίμακα. Ορισμένες από αυτές αντιστοιχούν σε πλήρη εκχώρηση της διαχείρισης των υπηρεσιών καθαριότητας των δήμων σε ιδιώτες. Ακολουθεί ένα μέρος αυτών των δημοπρατήσεων (των τελευταίων έξι ημερών)

Σέρρες 

Αποκομιδή των απορριμμάτων μέρους της Δ.Ε. Σερρών του Δήμου Σερρών, καθώς και των Δ. Κ. Ορεινής και Αν. Βροντούς, του κέντρου της πόλης των Σερρών τα Σαββατοκύριακα και των λαϊκών αγορών. 
Ενδεικτικός πρoϋπολογισμός: 415.000 EUR, χωρίς ΦΠΑ. 
http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:383438-2012:TEXT:EL:HTML&src=0  

Αποκομιδή απορριμμάτων Δ.Ε. Σκουταρέως του Δήμου Σερρών, για τα έτη 2013-2014 
Ενδεικτικός πρoϋπολογισμός: 260.000 EUR, χωρίς Φ.Π.Α 

Αποκομιδή απορριμμάτων Δ.Ε. Κ. Μητρούσι του Δήμου Σερρών, για τα έτη 2013-2014 
Ενδεικτικός πρoϋπολογισμός: 260.000 EUR, χωρίς Φ.Π.Α 

Ζάκυνθος 

Ενίσχυση των εργασιών συλλογής απορριμμάτων και της χειροδιαλογής των ανακυκλώσιμων υλικών, συμπληρωματικά με τις εργασίες που επιτελούνται από το προσωπικό του Φορέα με επιπλέον προσωπικό από τον ανάδοχο με χειριστές, οδηγούς και εργάτες έως του συνόλου των δεκατριών (13) ατόμων το μέγιστο ημερησίως και σε 12μηνη βάση και δέκα (10) σε 6μηνη βάση τη θερινή περίοδο. 
Εκτιμώμενη αξία εκτός ΦΠΑ: 334.000,00 EUR 

Δήμος Κασσάνδρας Χαλκιδικής 

Παροχή υπηρεσιών για τη αποκομιδή των αστικών απορριμμάτων, την εφαρμογή προγράμματος ανακύκλωσης των οικιακών, αστικών, ξενοδοχειακών απορριμμάτων, την αποκομιδή των ογκωδών απορριμμάτων, την απολύμανση των προσωρινών μέσων αποθήκευσης απορριμμάτων, το χειρωνακτικό οδοκαθαρισμό, το κλάδεμα των δένδρων στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον των δημοτικών κοινοχρήστων χώρων, τη συντήρηση των πάρκων, τον καθαρισμό λοιπών δημοτικών κοινοχρήστων χώρων (πεζόδρομοι, πάρκα, χώροι στάθμευσης οχημάτων, κοιμητήρια, παραλίες), τη συλλογή και διάθεση των φυτικών υπολειμμάτων από τους δημοτικούς κοινόχρηστους χώρους. 
Εκτιμώμενη αξία εκτός ΦΠΑ: 14.156.430,00 EUR 

Εκδηλώσεις στην Κερατέα για την επέτειο της εισβολής

Η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Κερατέας, στην επέτειο της εισβολής των ΜΑΤ, οργανώνει εκδηλώσεις και καλεί σ’ αυτές, την Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012, από τις 9 το πρωί στο ΑΠΑΡΤΟ ΚΑΣΤΡΟ και στις 7 το απόγευμα στο Πολιτιστικό Κέντρο Κερατέας. Ακολουθεί το σχετικό δελτίο τύπου. 

Δύο χρόνια μετά… Δεν ξεχνάμε, επιμένουμε ενωμένοι!!! 

Αυτό είναι το κυρίαρχο σύνθημα με το οποίο ο Δήμος Λαυρεωτικής και η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Κατά του ΧΥΤΑ διοργανώνουν την Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012 ημέρα μνήμης απέναντι στους κατασταλτικούς μηχανισμούς του κράτους, την απίστευτη βαρβαρότητα και αγριότητα που αντιμετώπισε ο Δήμος της Λαυρεωτικής με πρώτη την πόλη της Κερατέας, την προκλητική συμπεριφορά των κυβερνητικών διοικούντων, τις συλλήψεις, τους τραυματισμούς, τα δακρυγόνα και τα χημικά. 

Όλα αυτά δηλαδή που επί 128 ημέρες λειτούργησαν στην καρδιά των πολιτών της Λαυρεωτικής ως φλόγα που δυνάμωσε περισσότερο τον αγώνα τους για το δίκαιο και το δικαίωμα στην αξιοπρέπεια, την τιμή και τον τόπο μας. 

Πέρασαν δύο χρόνια κι εμείς δεν ξεχνάμε την ώρα που οι καμπάνες του Αγίου Δημητρίου και η σειρήνα στο παλιό δημαρχείο της πόλης «φώναζαν» για μια αναίτια εισβολή των ΜΑΤ. 

Ήταν ξημέρωμα της 11η Δεκέμβρη του 2010 όταν οι κάτοικοι κήρυξαν μια ανένδοτη αντίσταση απέναντι στη βαρβαρότητα της εκμετάλλευσης που ήθελε έναν αρχαιολογικό χώρο όπως είναι το Οβριόκαστρο, να μετατρέπεται σε μια χαράδρα απέραντου σκουπιδότοπου …Να μετατρέπεται σε περιουσία και οικονομική εξασφάλιση για τους ολίγους, διαλύοντας και πετώντας στα άχρηστα τις ζωές των κατοίκων της Λαυρεωτικής. 

Σήμερα, δύο χρόνια μετά…Ενωμένοι γιορτάζουμε την ημέρα μνήμης την Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012 με ομιλίες στο Άπαρτο Κάστρο, σύμβολο του αγώνα των κατοίκων, από τις 9.00 το πρωί έως τις 2.00 το μεσημέρι. 

Και για το απόγευμα της ίδια ημέρας διοργανώνεται συγκέντρωση στις 7.00 το απόγευμα στο Πολιτιστικό Κέντρο της Κερατέας με ομιλητές ανθρώπους των γραμμάτων, δημοσιογράφους, αιρετούς, καθώς και συμπολίτες μας μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής. Το κλίμα της ενότητας και της αποφασιστικότητας για τη συνέχιση των αγώνων θα συμπληρώσει η ενδιαφέρουσα προβολή στιγμιότυπων από τις ημέρες του αγώνα των κατοίκων της Λαυρεωτικής. 

Σχόλιο: 

Υποθέτουμε ότι το γεγονός αυτό, σε μια περίοδο που τα σχέδια για την εφαρμογή του υφιστάμενου περιφερειακού σχεδιασμού βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, θα συμβάλλει στη λήψη αποφάσεων από τους κατοίκους της περιοχής για μια νέα προσπάθεια ανάσχεσής του, σε παναττικό, πλέον, επίπεδο. 

Δείτε παρακάτω μια εκτίμηση για τα όσα συζητήθηκαν στην τελευταία συνάντηση της συντονιστικής επιτροπής, την Τετάρτη 28/11/2012: 

Σάββατο, 1 Δεκεμβρίου 2012

Το αντίπαλο στρατόπεδο άνοιξε τα χαρτιά του. Εμείς τι κάνουμε;

Καθώς έχουν ολοκληρωθεί οι τυπικές διαδικασίες για την έναρξη της δημοπράτησης των τεσσάρων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων της Αττικής, με τη μέθοδο ΣΔΙΤ και τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, καταγράφουμε τα κείμενα που σχετίζονται με αυτές, από τα πιο απλά, στα πιο σύνθετα και επεξηγηματικά.

Το αντίπαλο στρατόπεδο (κυβέρνηση και εργολάβοι) άνοιξε τα χαρτιά του. Τώρα, οφείλουν να έρθουν στο προσκήνιο τα όπλα της κοινωνίας. Υπάρχουν;
·         Στο κομμάτι της τεκμηρίωσης υπάρχει μια πλούσια επιχειρηματολογία, που αποδομεί, πλήρως, τα υφιστάμενα σχέδια και, ταυτόχρονα, ένα πειστικό εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης, αυτό της αποκεντρωμένης διαχείρισης με κοινωνική συμμετοχή.
·         Μένει να αποδειχτεί, στην πράξη, σε ποιο βαθμό οι τοπικές κοινωνίες και οι συλλογικότητές τους, οι εργαζόμενοι στην τοπική αυτοδιοίκηση και οι θεσμικοί αυτοδιοικητικοί, αν έχουν κάνει «κτήμα» τους αυτό το οπλοστάσιο και αν έχουν τη διάθεση να αντιπαρατεθούν δυναμικά και μαζικά.

Η «Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων», όσο υπάρχει, δίνει τη δική μας μάχη και στα δύο επίπεδα. Αυτό θα κάνει και τώρα, που «ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι». Ελπίζουμε η προσπάθεια που έχει γίνει και οι αγώνες, στα Α. Λιόσια – Φυλή παλιότερα, στο Γραμματικό και στην Κερατέα πιο πρόσφατα, να μην «πάνε στράφι».


Δελτία τύπου


Περιλήψεις προκηρύξεων διαγωνισμών


Προκηρύξεις διαγωνισμών