Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου 2013

Στου κουφού την πόρτα, όσο θέλεις βρόντα

Συμπληρώνονται τρεις μήνες, από τη στιγμή που οι κινήσεις πολιτών Ecoeleusis και «Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων» έφεραν στην επιφάνεια το θέμα της παράνομης διακίνησης σύμμεικτων απορριμμάτων -με το μανδύα των ανακυκλώσιμων- από τη Μύκονο προς την Αττική. Η δημοσιοποίηση του περιστατικού συνδέθηκε με άλλες αντίστοιχες πρακτικές, σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, αναδεικνύοντας όλες τις βασικές παθογένειες της υφιστάμενης διαχείρισης απορριμμάτων, αλλά και την ανευθυνότητα - ανικανότητα των αρμοδίων να τις θεραπεύσουν.

Ακολούθησε ένας μαραθώνιος καταγγελιών προς τους εμπλεκόμενους φορείς και τις υπηρεσίες, που παρατίθενται αναλυτικά στο χρονολόγιο των (μη) απαντήσεων. Και, κυρίως, αυτών που φέρουν την κύρια ευθύνη. Αναφερόμαστε στους υποδοχείς των παράνομα μεταφερόμενων απορριμμάτων (ΕΔΣΝΑ και περιφέρεια Αττικής) και στον Εθνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), που, υποτίθεται, εγγυάται τη σωστή λειτουργία της εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων.

Σε ότι αφορά στον ΕΔΣΝΑ και την περιφέρεια Αττικής, θα επισημάνουμε τη μικροπολιτική προσπάθεια του κ. Σγουρού να εκμεταλλευτεί επικοινωνιακά το γεγονός, χωρίς να απαντά επί της ουσίας των καταγγελιών, προβάλλοντας μια αυτοψία που πραγματοποίησε υπάλληλος της ΠΕ Δυτικής Αττικής. Ξέχασε να αναφέρει τα εξής:
- Η αυτοψία πραγματοποιήθηκε, μετά από πρόσκληση των κινήσεων πολιτών ΠΡΩΣΥΝΑΤ και Ecoeleusis, που εντόπισαν την παράνομη μεταφορά και οργάνωσαν την «υποδοχή» του παράνομου φορτίου.
- Το πόρισμα εντοπίζει ευθύνες και παρατυπίες μόνο στον Οργανισμό Λιμένα Ελευσίνας, λόγω έλλειψης της σχετικής αδειοδότησης για τη μεταφορά φορτίων αποβλήτων.
- «Θολώνει» το τοπίο, ως προς την ουσία, μιλώντας γενικά για μεταφορά δημοτικών αποβλήτων, ενώ επρόκειτο για μια «καραμπινάτη» περίπτωση μεταφοράς σύμμεικτων απορριμμάτων. με το μανδύα των ανακυκλώσιμων.
- Αδιαφόρησε στην παρακολούθηση της συγκεκριμένης πρακτικής, με αποτέλεσμα να συνεχιστούν οι παράνομες μεταφορές, με τις υπηρεσίες της ΠΕ Δυτικής Αττικής να πραγματοποιούν αυτοψία, πάλι μετά από πρόσκληση των κινήσεων πολιτών, κατόπιν εορτής.

Καλώς ή κακώς η πρακτική αυτή έχει πάψει να μας ξενίζει. Είμαστε πεισμένοι ότι πρόκειται για στάση εκπορευόμενη από τον κ. Σγουρό, ο οποίος έχει κηρύξει ένα ιδιότυπο εμπάργκο στην ΠΡΩΣΥΝΑΤ, πιθανότατα και σε άλλες «ενοχλητικές» φωνές. Ο κ. Σγουρός αγνοεί προκλητικά επιστολές μας και δημόσιες καταγγελίες και αρνείται να απαντήσει, όχι μόνο για «περιφερειακά» περιστατικά, αλλά και για πολύ σοβαρές ενστάσεις για την τακτική τους στο θέμα ων διαγωνισμών για τα νέα εργοστάσια διαχείρισης απορριμμάτων της Αττικής. Είναι απολύτως σαφές ότι η συμπεριφορά αυτή δεν οφείλεται μόνο στην αμετροέπεια του κ. Σγουρού και στην κάλυψη που του παρέχει η πολιτική ηγεσία. Κυρίως, οφείλεται στην αδυναμία του να δώσει πειστικές απαντήσεις στην τεκμηριωμένη κριτική της φιλοεργολαβικής - αντιπεριβαλλοντικής πολιτικής του, της διασπάθισης δημόσιων πόρων για την κατασκευή φαραωνικών έργων και του «χαρατσώματος» που επιφυλάσσει για τους πολίτες η διαχείριση των απορριμμάτων που προωθεί.

Οι ευθύνες του ΕΟΑΝ δεν εντοπίζονται μόνο στην αδικαιολόγητη στάση του να μην απαντά στα ερωτήματα που του έχουν τεθεί. Ούτε τον τιμά μια προσπάθεια να οχυρωθεί πίσω από μια συνάντηση με τις κινήσεις πολιτών, που ο ίδιος προκάλεσε, προκειμένου να αποφύγει τις σαφείς, γραπτές απαντήσεις. Ευθύνεται, κυρίως, επειδή ωραιοποιεί την κατάσταση, παρακολουθεί με απάθεια περιστατικά σαν αυτό της Μυκόνου, ενώ θα έπρεπε να «σημάνει συναγερμό», συντηρεί την αδιαφάνεια της εναλλακτικής διαχείρισης, συγκαλύπτει τις απαράδεκτες πρακτικές των συστημάτων που αδειοδοτεί, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της ΕΕΑΑ ΑΕ, που διαχειρίζεται τον μπλε κάδο. Δεν μας προξενεί καμία εντύπωση το γεγονός ότι η δραστηριότητά τους έχει βρεθεί στο στόχαστρο των ελεγκτικών μηχανισμών της ΕΕ.

Απρόσκλητη συνομιλήτρια εμφανίστηκε η ΕΕΑΑ ΑΕ, η οποία προκάλεσε συνάντηση με τις κινήσεις πολιτών ΠΡΩΣΥΝΑΤ και Ecoeleusis, στην οποία ήταν εξαιρετικά φειδωλή στην παρουσίαση ουσιαστικών στοιχείων, ακόμη και του εγκεκριμένου με υπουργική απόφαση διαχειριστικού σχεδίου της ή των ποσοτικών και ποιοτικών αποτελεσμάτων των ΚΔΑΥ ή, ακόμη, και της ενημέρωσης για το ποιους δήμους εξυπηρετεί το κάθε ΚΔΑΥ. Είναι χαρακτηριστικό ότι αρνήθηκαν να μας δώσουν ακόμη και το αρχείο της επίσημης παρουσίασης που μας έκαναν. Με πολύ κόπο καθορίστηκε μια επίσκεψη στο ΚΔΑΥ Ελευσίνας για τις 13/9/2013. Είναι απορίας άξιο πώς της επιτρέπεται να διαχειρίζεται ένα δημόσιο πόρο (το τέλος ανακύκλωσης) με τόσο ανεξέλεγκτο και αδιαφανή τρόπο. Εκτός κι αν έχει την κάλυψη του ΕΟΑΝ και του ΥΠΕΚΑ. Αλλά, σε αυτήν την περίπτωση, οφείλουν να μας το πουν καθαρά.

Η εισαγγελία περιβάλλοντος έδειξε ένα ειλικρινές ενδιαφέρον, που φαίνεται να ακυρώνεται, όμως, από την έλλειψη στοιχειωδών μέσων, ώστε να μεταφραστεί σε ουσιαστικό έργο (ελέγχους, καταμερισμό ευθυνών κλπ.). Με αυτά τα δεδομένα, είμαστε υποχρεωμένοι να «κρατάμε μικρό καλάθι».

Πιο έμπρακτο ήταν το ενδιαφέρον των επιθεωρητών περιβάλλοντος, για τους οποίους μαθαίνουμε (από τις δημοσιοποιημένες στη «Διαύγεια» μετακινήσεις των υπαλλήλων) ότι πραγματοποίησηαν αυτοψίες σε ΚΔΑΥ της περιοχής Ασπροπύργου, καθώς και σε διάφορες περιοχές της Μυκόνου. Παρόλο που το ζήτημα δεν είναι αμιγώς περιβαλλοντικό. Θα περιμένουμε με ενδιαφέρον τις εκθέσεις αυτοψίας, ελπίζουμε σύντομα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου