Τρίτη, 29 Ιανουαρίου 2013

Ίδιο το έργο - το σκηνικό στα Α. Λιόσια

Μέσα στο γνωστό, πλέον, κλίμα αστυνομοκρατίας έξω από τα γραφεία του ΕΔΣΝΑ, ολοκληρώθηκε η α΄ φάση και του διαγωνισμού για τη μονάδα επεξεργασίας ΑΣΑ, στα Α. Λιόσια. Με το συνήθη βερμπαλισμό του κ. Σγουρού, ο ΕΔΣΝΑ ανακοίνωσε την εκδήλωση ενδιαφέροντος από επτά (7) σχήματα, ένα λιγότερο, σε σχέση με τους αντίστοιχους διαγωνισμούς για το Γραμματικό και την Κερατέα. Το σχήμα που απουσίαζε, αν έχει κάποια σημασία αυτό, ήταν η εταιρεία NOVAERA HELLAS AE, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου. Με τον ίδιο τρόπο αναμένεται να ολοκληρωθεί, την Τρίτη 5/2, η αντίστοιχη διαδικασία και για τον τέταρτο διαγωνισμό, αυτόν που αφορά στο έργο της Φυλής. 

Έξω από το κτίριο του ΕΔΣΝΑ, συγκεντρώθηκαν εργαζόμενοι στην αυτοδιοίκηση και πολλοί κάτοικοι του δήμου Φυλής, ανταποκρινόμενοι σε σχετικά καλέσματα της ΠΟΕ ΟΤΑ, της επιτροπής αγώνα Φυλής, αλλά και του δήμου Φυλής, που αποδοκίμασαν έντονα τον προωθούμενο σχεδιασμό, απαιτώντας τη ριζική αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ Αττικής. Οι εκδηλώσεις διαμαρτυρίας αυτών των ημερών, αναζωπύρωσαν ένα κύμα αντιδράσεων, κυρίως στις «στοχοποιημένες» περιοχές (Φυλή - Α. Λιόσια, Γραμματικό και Κερατέα). Αυτό που έχει ενδιαφέρον και, ταυτόχρονα, μεγάλη σημασία είναι το αν θα υπάρξει δυναμική συνέχεια, καθώς και ο βαθμός ενοποίησης όλων των «ρευμάτων» αντίστασης σε ένα ενιαίο μέτωπο, που θα ακυρώσει τις προωθούμενες επιλογές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το κυρίαρχο μπλοκ, με εμπροσθοφυλακή τον  ΕΔΣΝΑ και τον κ. Σγουρό, εργάζεται συστηματικά για να αποτρέψει αυτήν την προοπτική. Τελευταία χαρακτηριστικά δείγματα αυτής της προσπάθειας είναι:
·         Η σημερινή δημοσιοποίηση επιστολής της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής και Πολεοδομικής Πολιτικής της ΕΕ, με την οποία δίνεται «κάλυψη» στα προωθούμενα έργα
·         Η γνωστή τροπολογία για την Κερατέα, με την οποία, εκτός της δυνατότητας αλλαγής χωροθέτησης, αφήνεται ανοιχτό το έδαφος και για μια κάποιου είδους «διαχειριστική αυτονομία», προκειμένου να σπάσει το μέτωπο των αντιδρώντων. 

Σάββατο, 26 Ιανουαρίου 2013

Στης Αττικής … τα σκουπίδια «σφάζονται» εργολάβοι


Η βδομάδα που διανύουμε κλείνει με την ολοκλήρωση της α΄ φάσης των διαγωνισμών για τα δύο από τα τέσσερα εργοστάσια διαχείρισης σύμμεικτων απορριμμάτων της Αττικής, στο Γραμματικό και στην Κερατέα. Ακολουθούν οι αντίστοιχες μονάδες στα Α. Λιόσια, στις 29/1, και στη Φυλή, στις 5/2. Στη φάση αυτή (εκδήλωσης ενδιαφέροντος) ενδιαφέρον έδειξαν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας. Αξιοσημείωτη είναι και η συμμετοχή στο διαγωνισμό της ΔΕΗ, σε κοινοπρακτικό σχήμα με την ΤΕΡΝΑ. Το γεγονός επιβεβαιώνει μια σημαντική πτυχή των προωθούμενων σχεδίων, αυτή, δηλαδή, που προτάσσει σαν κυρίαρχη την επιλογή της ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων.

Σύμφωνα με την πρόβλεψη της διακήρυξης των διαγωνισμών, από την α΄ φάση θα προεπιλεγούν έξι (6) σχήματα, για κάθε έργο, τα οποία θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στη β΄ φάση του διαγωνισμού, αυτήν του επονομαζόμενου «ανταγωνιστικού διαλόγου», όπου και θα κατατεθούν οι τεχνικές λύσεις που θα προτείνει το κάθε εργολαβικό σχήμα. Ταυτόχρονα, έχει δρομολογηθεί η διαδικασία της εξασφάλισης της χρηματοδότησης, όχι μόνο της δημόσιας συμμετοχής, μέσω του ΕΣΠΑ - ΠΕΠ Αττικής, αλλά και μέρους, τουλάχιστον, της συμμετοχής των εργολάβων, πάλι από κοινοτικά κονδύλια (πρόγραμμα Jessica).

Αντίστοιχες διαδικασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη στις περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου, καθώς και στους νομούς Σερρών, Αιτωλοακαρνανίας, Αχαΐας και Ηλείας. Τα έργα, όμως, που σχεδιάζονται για την Αττική αποτελούν την κορυφή του «παγόβουνου», λόγω του μεγέθους τους, συνεπώς, και λόγω του οικονομικού αντικειμένου της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική. Για το λόγο αυτό, η μάχη για τη μη υλοποίηση αυτών των σχεδίων είναι κομβικής σημασίας και όχι μόνο για την Αττική.

Τι κρύβεται πίσω από τα νέα έργα

Τα όσα έχουν συντελεστεί πανελλαδικά μέχρι αυτήν τη στιγμή, που δεν είναι και λίγα, συνδέονται, αφενός με τη σταδιακή εκχώρηση τμημάτων της διαχείρισης των ΑΣΑ, στο επίπεδο των δήμων, στους ιδιώτες και αφετέρου στην εφαρμογή ενός μοντέλου συγκεντρωτικής διαχείρισης, με φαραωνικές, υπερδιαστασιολογημένες μονάδες επεξεργασίας, του συνόλου σχεδόν, των σύμμεικτων απορριμμάτων, με απειροελάχιστη διαλογή στην πηγή και με βασικό προσανατολισμό την ενεργειακή αξιοποίηση και την καύση. Που, μάλιστα, δεν θα είναι μια προσωρινή κατάσταση, αλλά θα μας δεσμεύει για όσο χρόνο (27 χρόνια) προβλέπεται να λειτουργούν αυτές οι μονάδες. Είναι χαρακτηριστικό των επιδιώξεων και του προσανατολισμού αυτής της πολιτικής ότι για την υλοποίηση, όλων σχεδόν, των έργων έχει επιλεγεί η μέθοδος των ΣΔΙΤ. Με απλά λόγια μας «σερβίρεται»:
·         μια παρωχημένη αντίληψη διαχείρισης σε πολυτελές περιτύλιγμα (αδιάλεχτα στο σύνολό τους τα αστικά απορρίμματα οδηγούνται στις σύνθετες και πανάκριβες νέες εγκαταστάσεις).
·         ένας ανεξέλεγκτος τρόπος διαχείρισης (με πλήρη παραχώρηση της διαχείρισης στους ιδιώτες, απώλεια κάθε δημόσιου και κοινωνικού ελέγχου).
·         ένα ασήκωτο περιβαλλοντικό και οικονομικό κόστος (από την προοπτική της καύσης, το διαρκή κίνδυνο της επιμόλυνσης των αστικών απορριμμάτων με επικίνδυνα απόβλητα και την εκτόξευση των δημοτικών τελών ή των τελών διαχείρισης, γενικότερα).     

Έωλα επιχειρήματα για μια σκανδαλώδη επιλογή

Μια επιλογή με πασιφανή τα σκανδαλώδη χαρακτηριστικά δεν θα μπορούσε να υποστηριχθεί παρά μόνο με ψεύτικα επιχειρήματα και παραβίαση της κοινής λογικής. Ας δούμε τα πιο βασικά από αυτά:

Προσπάθεια εγκλωβισμού της Κερατέας στον ΠΕΣΔΑ με τροπολογία


Λίγο μετά τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της α΄ φάσης του διαγωνισμού για τη μονάδα της ΝΑ Αττικής, με αποτελέσματα ταυτόσημα με αυτά του Γραμματικού, έχουμε μια νέα προσπάθεια εγκλωβισμού και εξασφάλισης της συναίνεσης των κατοίκων της Κερατέας – Λαυρεωτικής στην υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ Αττικής.

Έχει εισαχθεί στη Βουλή, συζητήθηκε στην αρμόδια επιτροπή και πρόκειται να πάει για ψήφιση στην ολομέλεια την ερχόμενη Πέμπτη νομοσχέδιο με τίτλο: «Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2010/31/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις». Στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης έχει κατατεθεί τροπολογία του ΥΠΕΚΑ, που αναφέρεται στο άρθρο 33 του ν. 3164/2003.

Με το συγκεκριμένο άρθρο ρυθμίζονταν (και) τα θέματα χωροθέτησης των ΟΕΔΑ της Αττικής. Εκεί αναφέρεται ότι οι κατάλληλες θέσεις για την ΟΕΔΑ ΝΑ Αττικής είναι το Βραγόνι Κερατέας και το λατομείο Κυριακού Κρωπίας. Με την τροπολογία προστίθεται μια ακόμη θέση, αυτή στη θέση Φοβόλες. Αναφέρεται ότι η συγκεκριμένη πρόβλεψη καταλληλότητας δεν ισχύει αμέσως, αλλά τελεί υπό την επιφύλαξη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Αν αυτό συμβεί, τότε παύει να θεωρείται κατάλληλη η θέση στο Βραγώνι. Στην ουσία, έχουμε μια μετάθεση του προβλήματος, αφού η φιλοσοφία (μέγεθος και είδος της εγκατάστασης, συμπεριλαμβανομένου του ΧΥΤΑ) δεν αλλάζει, παρά μόνο μεταφέρεται η χωροθέτηση λίγες εκατοντάδες μέτρα.

Η εξέλιξη αυτή είναι απόρροια μιας προσπάθειας του δήμου Λαυρεωτικής και του ΥΠΕΚΑ, που ξεκίνησε αμέσως μετά τον τετράμηνο αγώνα του χειμώνα 2010-2011, για να εξευρεθεί μια λύση αποδεκτή, που να μην ανατρέπει, ταυτόχρονα, τον περιφερειακό σχεδιασμό. Στο τοπικό επίπεδο αυτός ο προσανατολισμός επιχειρείται να επενδυθεί με το μανδύα της τοπικής διαχείρισης. Η μέχρι τώρα εμπειρία, όμως, αποδεικνύει ότι κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, αφού δύο καρπούζια στην ίδια μασχάλη δεν χωράνε. Ή αποκεντρωμένη διαχείριση θα υπάρξει ή προσαρμογή στον ΠΕΣΔΑ. Και τα δύο μαζί δεν γίνονται.

Είναι, συνεπώς, λογικό το ότι μεγάλη μερίδα των κατοίκων της Κερατέας δεν παρασύρεται από τέτοιες μεθοδεύσεις και αντιδρά δυναμικά στη νέα προσπάθεια εγκλωβισμού στον υφιστάμενο ΠΕΣΔΑ και στη δημοπράτηση της μονάδας επεξεργασίας, που βρίσκεται σε εξέλιξη. Με την εξής επισήμανση: η αντίσταση αυτή θα αποκτήσει πολύ μεγαλύτερη δυναμική, αν οι κάτοικοι της Κερατέας διατυπώσουν τη δική τους εναλλακτική πρόταση αποκεντρωμένης διαχείρισης και όχι μόνο. Αλλά να την εφαρμόσουν και στην πράξη, δίνοντας ένα θετικό παράδειγμα διαχείρισης. Να δείξουν ότι η Κερατέα δεν ζητά προνομιακή μεταχείριση, αλλά εφαρμόζει, πρώτη αυτή, το μοντέλο που πρέπει να ακολουθήσουν όλοι οι δήμοι της Αττικής. Η αντίληψη ότι κάτι τέτοιο θα στείλει μήνυμα ενδοτικότητας απέναντι στην κυβέρνηση και τον ΕΔΣΝΑ ή ότι τα απορρίμματα της Λαυρεωτικής είναι απειροελάχιστα μπροστά στο σύνολο των απορριμμάτων της Αττικής (άρα, δεν «τρέχει» και τίποτα να συνεχίσουν να πηγαίνουν στη Φυλή) είναι, παντελώς, αστήρικτη. Αντίθετα, μια επιθετική στάση τοπικής διαχείρισης θα αποδομήσει έμπρακτα τον ΠΕΣΔΑ, θα αποδείξει πόσο αχρείαστες είναι οι εγκαταστάσεις που προωθούνται και θα κάνει πολύ πιο πειστικό τον αγώνα σε όλους του κατοίκους της Αττικής και θα «κεφαλαιοποιήσει» το τεράστιο κύμα αλληλεγγύης στις τελευταίες κινητοποιήσεις.

Τρίτη, 22 Ιανουαρίου 2013

Αρχή με το Γραμματικό: όλος ο ... καλός κόσμος εδώ


Με την παρουσία ισχυρής αστυνομικής δύναμης, που συνοδεύτηκε από προπηλακισμούς συνδικαλιστών τηςΠΟΕ ΟΤΑ, ολοκληρώθηκε ο κύκλος της α΄ φάσης του διαγωνισμού για την κατασκευή του έργου: «Μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση, τεχνική διαχείριση και λειτουργία της μονάδας επεξεργασίας αστικών απορριμμάτων στην ολοκληρωμένη εγκατάσταση διαχείρισης απορριμμάτων Βορειοανατολικής Αττικής με ΣΔΙΤ», στην περιοχή του Γραμματικού. Ο ΕΔΣΝΑ ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της διεξαγωγής του υπέβαλαν φακέλους προσφορών οκτώ (8) διαγωνιζόμενοι, είτε μεμονωμένα, είτε σε κοινοπρακτικά σχήματα. Πρόκειται για:
·         Ένωση Εταιρειών ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ - ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ
·         Ένωση Προσώπων ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ - ΔΕΗ ΑΕ
·         Ένωση Εταιρειών J&P ΑΒΑΞ ΑΕ- ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΑΕ
·         Ένωση Εταιρειών ARCHIRODON GROUP NV - INTRAKAT AE - ENVITEC AE   
·         Εταιρεία NOVAERA HELLAS AE
·         Ένωση Προσώπων ΜΕΤΚΑ ΑΕ - Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης ΑΕ
·         Ένωση Προσώπων ΕΡΕΤΒΟ ΑΕ - ΔΟΜΟΣΠΟΡΤ ΑΕ - ΕΓΝΩΝ ΑΤΕ
·         Εταιρεία ΤΟΞΟΤΗΣ ΑΕ

Εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι ενδιαφέρον έδειξαν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας. Αξιοσημείωτη είναι και η συμμετοχή στο διαγωνισμό της ΔΕΗ, σε κοινοπρακτικό σχήμα με την ΤΕΡΝΑ. Το γεγονός επιβεβαιώνει μια σημαντική πτυχή των προωθούμενων σχεδίων, αυτή, δηλαδή, που προτάσσει σαν κυρίαρχη την επιλογή της ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων.

Σύμφωνα με την πρόβλεψη της διακήρυξης του διαγωνισμού, από την α΄ φάση θα προεπιλεγούν έξι (6) σχήματα, τα οποία θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στη β΄ φάση του διαγωνισμού, αυτήν του επονομαζόμενου «ανταγωνιστικού διαλόγου», όπου και θα κατατεθούν οι τεχνικές λύσεις του κάθε σχήματος. Όπως έχει επισημανθεί, επανειλημμένα, η διαδικασία αυτή αντιπροσωπεύει έναν ιδιότυπο τρόπο διαμόρφωσης του σχεδιασμού της διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων, με καθοριστικό το ρόλο των εργολάβων, με τις υπηρεσίες του ΕΔΣΝΑ και της περιφέρειας σε ρόλο θεατή και, φυσικά, απούσα την κοινωνία.

Έξω από τα γραφεία του ΕΔΣΝΑ συγκεντρώθηκαν για να διαμαρτυρηθούν πολλοί εργαζόμενοι στην αυτοδιοίκηση, μετά από κάλεσμα της ΠΟΕ ΟΤΑ, αλλά και κάτοικοι της περιοχής Γραμματικού με την Επιτροπή αγώνα. Συνάντησαν μια πρωτοφανή αστυνομικήεπιχείρηση, που επέτρεπε τη διέλευση μόνο των εργολάβων, όχι μόνο στα γραφεία του ΕΔΣΝΑ, αλλά και σε ολόκληρο το οικοδομικό τετράγωνο. Ανάλογα με τη φιλικότητα (περιβαλλοντική και κοινωνική) του έργου και οι συνθήκες της υλοποίησής του. Όλα αυτά, βέβαια, δεν πτοούν τον κ. Σγουρό, ο οποίος έσπευσε, για μιαν ακόμη φορά, να πανηγυρίσει για τα «κατορθώματά του.

Η ίδια διαδικασία θα επαναληφθεί στις 24/1 για την Κερατέα, στις 29/1, για τα Α. Λιόσια και στις 5/2 για τη Φυλή, οπότε αναμένονται και νέες αντιδράσεις και κινητοποιήσεις.

Παρασκευή, 18 Ιανουαρίου 2013

Στις δημοπρατήσεις απαντάμε με κινητοποιήσεις


Η Τρίτη 22 Γενάρη είναι η καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής στο διαγωνισμό για την κατασκευή της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων στη ΒΑ Αττική (Γραμματικό). Πρόκειται για τη μία από τις τέσσερις μονάδες, που έχει δημοπρατήσει ο ΕΔΣΝΑ, σαν φορέας διαχείρισης της περιφέρειας Αττικής. Ακολουθούν, 24/1, 29/1 και 5/2, οι υπόλοιπες τρεις μονάδες.

Με αφορμή αυτό το γεγονός, η ΠΟΕ ΟΤΑ καλεί σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας, την Τρίτη 22/1, στις 11 π.μ., έξω από τα γραφεία του ΕΔΣΝΑ (Άντερσεν και Μωραΐτη, κοντά στον κόμβο Λ. Κηφισίας και Κατεχάκη). Εδώ είναι το κάλεσμα της ΠΟΕ ΟΤΑ.   

Πέμπτη, 10 Ιανουαρίου 2013

Φοβάται ο Γιάννης το θεριό … και το θεριό «κοιμάται»

του Τάσου Κεφαλά*

Ένας διακαής πόθος μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων (εγχώριων και ξένων) φαίνεται ότι αρχίζει να υλοποιείται. Αναφερόμαστε στη μακρόχρονη επιδίωξη της παραχώρησης στο ιδιωτικό κεφάλαιο του συνόλου, σχεδόν, της διαχείρισης των αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ). Τους διαγωνισμούς για την κατασκευή και λειτουργία εγκαταστάσεων διαχείρισης απορριμμάτων, με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), σε μια σειρά περιοχές της Ελλάδας (Δυτική Μακεδονία, Πελοπόννησος, Σέρρες, Αχαΐα, Ηλεία, Αιτωλοακαρνανία) ακολούθησε η έναρξη της δημοπράτησης τεσσάρων (4) μεγάλων μονάδων επεξεργασίας στην Αττική (δύο σε Φυλή - Α. Λιόσια και από μία σε Κερατέα και Γραμματικό), που αποτελούν και το πολυπόθητο «φιλέτο». Οι μονάδες της Αττικής ενδέχεται, στην πορεία, να γίνουν και επτά (7), αν προστεθούν και οι τρεις  μονάδες κομποστοποίησης.

Το οικονομικό αντικείμενο της κατασκευής των νέων έργων (άμεσα), αλλά και αυτό της διαχείρισής τους (για πάρα πολλά χρόνια) είναι τεράστιο. Οπότε, δεν προξενεί έκπληξη το γεγονός ότι στην ατζέντα της τρόικας η διαχείριση των απορριμμάτων κατέχει περίοπτη θέση. Ούτε είναι ανεξήγητη η προκλητική δραστηριότητα των κ. Φούχτελ και Ράιχενμπαχ, που αλωνίζουν την περιφέρεια, ασκώντας αφόρητες πιέσεις σε περιφερειάρχες και δημάρχους για τη δρομολόγηση των έργων. Τακτική που δεν είναι χωρίς αποτέλεσμα, αφού, για να φτάσουμε ως εδώ, άλλαξε, μαζί με πολλά άλλα και το ρυθμιστικό πλαίσιο. Έτσι, ο σχεδιασμός και η διαχείριση των ΑΣΑ ανατέθηκε στους νέους διαπεριφερειακούς φορείς διαχείρισης, με πολυπληθή διοικητικά συμβούλια χωρίς αντικείμενο και με ολιγομελείς, πλήρως ελεγχόμενες, εκτελεστικές επιτροπές, που αποφασίζουν ερήμην της αυτοδιοίκησης. Στην περίπτωση της Αττικής, το ρόλο αυτό επιτελεί ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Ν. Αττικής (ΕΔΣΝΑ), με πρόεδρο τον (και) περιφερειάρχη Αττικής κ. Σγουρό.

Για να εστιάσουμε στην περίπτωση της Αττικής, που αποτελεί τον πυρήνα του εξελισσόμενου σχεδίου, θα πρέπει να προσθέσουμε ότι τα μέσα δεν περιορίστηκαν στο ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων. Στον κ. Σγουρό (για να μιλήσουμε σχηματικά) προσφέρθηκε αμέριστη πολιτική υποστήριξη, που εκφράστηκε με αμέτρητες δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων και στελεχών της ευρωπαϊκής ένωσης. Λειτούργησαν διαδικασίες τύπου «fast track» για την ένταξη στα συγχρηματοδοτούμενα έργα και για την υπαγωγή στις ΣΔΙΤ, ενώ του υποσχέθηκαν και «δικονομικό fast track», για το ενδεχόμενο δικονομικών εμπλοκών. Του αφαίρεσαν το βάρος του πολιτικού χειρισμού της εγκατάστασης στην Κερατέα, παρότι είναι αρμοδιότητα του ΕΔΣΝΑ, αναθέτοντας τις σχετικές συνεννοήσεις στο ΥΠΕΚΑ. Έφτασαν στο σημείο να του υποσχεθούν ότι θα δεσμεύσουν όλα τα διαθέσιμα κονδύλια του ΕΣΠΑ (150 εκατ. ευρώ) για τα συγκεκριμένα έργα, μη αφήνοντας ούτε ένα λεπτό στους δήμους για δραστηριότητες διαλογής στην πηγή ή για δράσεις αποκεντρωμένης διαχείρισης. Μείωσαν το ποσοστό συμμετοχής των ιδιωτών στις ΣΔΙΤ και γι αυτό το μειωμένο ποσοστό άνοιξαν δρόμο ενίσχυσης από τα κοινοτικά ταμεία (πρόγραμμα Jessica), μη τυχόν και ξοδευτούν οι εργολάβοι, χρησιμοποιώντας ίδια κεφάλαια.

Γιάννης κερνά … Γιάννης πίνει (με τα λεφτά του ΕΣΠΑ)


Την Τρίτη 8/1/2013, ο κ. Σγουρός, με την ιδιότητα του περιφερειάρχη Αττικής (και προϊσταμένου της ενδιάμεσης διαχειριστικής αρχής περιφέρειας Αττικής) υπέγραψε την πρόσκληση υποβολήςπροτάσεων σε πρόγραμμα του άξονα προτεραιότητας « Αειφόρος ανάπτυξη και βελτίωση της ποιότητας ζωής», με κωδικό θεματικής προτεραιότητας «Διαχείριση οικιακών και βιομηχανικών αποβλήτων» του ΕΣΠΑ - Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής 2007-2013. Η ενδιάμεση διαχειριστική αρχή περιφέρειας Αττικήςδημοσιοποίησε την πρόσκληση, την Τετάρτη 9/1/2013.

Από το περιεχόμενο της πρόσκλησης προκύπτει ότι μοναδικός αποδέκτης της πρόσκλησης είναι ο ΕΔΣΝΑ (με πρόεδρο τον κ. Σγουρό, επίσης). Πρόκειται για τη χρηματοδότηση της «κατασκευής μονάδων διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων, σύμφωνα με τον εγκεκριμένο ΠΕΣΔΑ Αττικής», όπως αναφέρεται. Προβλέπεται κοινοτική συμμετοχή 170 εκ. ευρώ και εθνική συμμετοχή 30 εκ. ευρώ, δηλαδή, συνολική δημόσια δαπάνη 200 εκ. ευρώ. Σημειώνουμε ότι το σχετικό κονδύλι στο ΠΕΠ Αττικής είναι 150 εκ. ευρώ. Αυτό σημαίνει πρακτικά δύο πράγματα:
·       ότι θα μεταφερθούν κονδύλια από άλλους άξονες, ώστε τα 150 εκ. να γίνουν 170 εκ.
·       ότι δεν περισσεύει ούτε «ψίχουλο» για δράσεις στον τομέα της διαχείρισης των ΑΣΑ για τους δήμους ή για ομάδες δήμων, που θα ήθελαν να εφαρμόσουν σχέδια τοπικής διαχείρισης.

Όλα τα λεφτά, λοιπόν, στους εργολάβους για τα μεγάλα συγκεντρωτικά έργα επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων, με φόντο την καύση.

Να θυμίσουμε ότι σε λίγες μέρες ολοκληρώνεται η πρώτη φάση των διαγωνισμών των μονάδων της Αττικής, που αφορά στην εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής: για το Γραμματικό, στις 22/1/2013, για την Κερατέα στις 24/1/2013, για τα Λιόσια στις 29/1/2013 και για τη Φυλή, στις 5/2/2013 (αναλυτικά εδώ).

Σάββατο, 5 Ιανουαρίου 2013

Δράσεις αλληλεγγύης ενάντια στις εξορύξεις χρυσού

Συνέχεια και αναβάθμιση των μέχρι τώρα δράσεων αποτελούν οι νέες κινητοποιήσεις αλληλεγγύης, που οργανώνονται το επόμενο διάστημα στην Αθήνα. Με αφορμή αυτό το γεγονός η Επιτροπή αλληλεγγύης στη Χαλκιδική (Αττικής) καλεί:

στη διαδήλωση που διοργανώνουν 
οι επιτροπές αγώνα της Χαλκιδικής
το Σάββατο, 12 Γενάρη 2013, στις 11 π.μ., στα Προπύλαια
&
στην πορεία της συντονιστικής συνέλευσης αλληλεγγύης
στον αγώνα των κατοίκων της ΒΑ Χαλκιδικής
την Τρίτη 15 Γενάρη 2013, στις 5 μ.μ.
συγκέντρωση στην πλατεία Πανόρμου (σταθμός ΜΕΤΡΟ)


(ακολουθεί το πλήρες κείμενο του καλέσματος)