Κυριακή, 31 Μαρτίου 2013

Διαχείριση απορριμμάτων: ένας κύκλος έκλεισε


του Βαγγέλη Στογιάννη

Στις αρχές του 2011, με τα γεγονότα της Κερατέας στην κορύφωσή τους, άνοιξε ένας κύκλος προσπαθειών σύνδεσης των αγώνων που διαχρονικά αναπτύσσονται γύρω από έργα διαχείρισης απορριμμάτων, με μια πρόταση ασφαλούς περιβαλλοντικά διαχείρισης τους.

Κατάληξη αυτής της προσπάθειας, ήταν η συγκρότηση της «ΠΡΩΣΥΝΑΤ», (Πρωτοβουλία Συνεννόησης για τη Διαχείριση των Απορριμμάτων) η οποία παρουσίασε μια εφικτή και τεχνικά άρτια πρόταση για την αποκεντρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων, προς όφελος της κοινωνίας. Το «Ξ» έχει υιοθετήσει τη συγκεκριμένη πρόταση, και στηρίζει τις προσπάθειες της «ΠΡΩΣΥΝΑΤ».

Στις 5/2/2013, ο κύκλος έκλεισε με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του διαγωνισμού για τα τέσσερα εργοστάσια διαχείρισης απορριμμάτων της Αττικής, που θα εκτινάξουν το περιβαλλοντικό και οικονομικό κόστος της διαχείρισης, καταργώντας το δημόσιο χαρακτήρα της προς όφελος των μεγαλοεργολάβων. Πρόκειται για μονάδες στις οποίες θα γίνεται είτε «μηχανική ανακύκλωση», είτε «βιολογική ξήρανση».

Βιολογική ξήρανση και καύση

Σε μεγάλες εγκαταστάσεις μηχανικής επεξεργασίας, αφαιρούνται από τα σκουπίδια στοιχειωδώς τα μέταλλα και το γυαλί. Στη συνέχεια η μάζα των σκουπιδιών αφυδατώνεται και ομογενοποιείται. Το «προϊόν» αυτό, το οποίο ονομάζεται SRF ή RDF είναι έτοιμο για να οδηγηθεί σε μονάδες «θερμικής επεξεργασίας», δηλαδή σε μονάδες καύσης.

Η καύση αυτών των υλικών απελευθερώνει στην ατμόσφαιρα μεγάλες ποσότητες εξαιρετικά επικίνδυνων ρύπων όπως: διοξίνες, φουράνια, αιωρούμενα σωματίδια, τα οποία προκαλούν πολλές μορφές καρκίνου καθώς και μια σειρά ασθένειες του νευρικού, αναπνευστικού, καρδιαγγειακού συστήματος κ.α. Την ίδια στιγμή, από την καύση παράγονται τεράστιες ποσότητες τοξικής τέφρας (τέφρα με μεγάλη περιεκτικότητα σε βαρέα μέταλλα κ.α.) της οποίας η ασφαλής διαχείριση είναι πρακτικά αδύνατη.

Προκειμένου να αποτιμήσουμε την κατάσταση και να βγάλουμε τα πρώτα συμπεράσματα για το πως φτάσαμε ως εδώ, πρέπει να δούμε συνοπτικά το περιεχόμενο της πρότασης (που αποτελεί και το πολιτικό μας όπλο) που έχουμε καταθέσει καθώς και το αποτέλεσμα της προσπάθειας αυτής.

Η πρόταση

Απέναντι στις λυσσαλέες προσπάθειες των οικονομικών και πολιτικών ελίτ της χώρας να ιδιωτικοποιήσουν τη διαχείριση των απορριμμάτων με ενεργειακή αξιοποίηση (καύση) σε φαραωνικές εγκαταστάσεις εις βάρος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος, εμείς αντιτάξαμε την πρόταση της αποκεντρωμένης διαχείρισης, με δημόσιο χαρακτήρα, με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση των σκουπιδιών, σε μικρές αποκεντρωμένες εγκαταστάσεις, με ευθύνη των δήμων και υπό συνθήκες κοινωνικού και εργατικού ελέγχου.

Κυριακή, 24 Μαρτίου 2013

Στη ρότα των αναβολών και ο εθνικός σχεδιασμός


Μέχρι τώρα γνωρίζαμε για το σήριαλ των διαρκών αναβολών στην παράδοση των υποστηρικτικών μελετών για την αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων της Αττικής. Ήρθε, φαίνεται, η ώρα να παρακολουθήσουμε το «γαϊτανάκι» των αναβολών παράδοσης του έργου της «αναθεώρησης του εθνικού σχεδιασμού αποβλήτων», σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το ν. 4042/2012. Η νέα ημερομηνία παράδοσης είναι η 17η/10/2013.

Να θυμίσουμε ότι:
- η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος δημοσιοποιήθηκε στις 19/5/2012
- στις 16/1/2012 επιλέγεται ο ανάδοχος
- ακολουθεί διαδικασία ενστάσεων, που καταλήγει σε απόφαση κατακύρωσης του διαγωνισμού, στις 30/4/2012
- γίνεται νέα προδικαστική προσφυγή, που απορρίπτεται στις 24/5/2012
- στις 24/9/2012 υπογράφεται η σύμβαση με την ανάδοχο Ένωση Εταιρειών «ΕΨΙΛΟΝ Α.Ε.» - «Delphi Engineering ΑΕ» - Ιωάννης Κουγιανός και συνεργάτες ΕΕ και «Οικοσφαιρική» - Χριστόφορος Μανδήλας
- στις 28/12/2012 γίνεται τροποποίηση της πράξης ένταξης στο Ε.Π.ΠΕΡ.Α.Α.
- στις 26/2/2013 υπογράφεται η πρώτη παράταση της προθεσμίας εκτέλεσης του έργου

Στα παραδοτέα του έργου περιλαμβάνονται:

1ο παραδοτέο: Μεθοδολογία – Χρονοδιάγραμμα.
2ο παραδοτέο: Υφιστάμενη κατάσταση διαχείρισης αποβλήτων και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης.
3ο παραδοτέο: Πολιτικές και νομοθετικό πλαίσιο που θα εξυπηρετήσει ο νέος ΕΣΔΑ και  καθορισμός στόχων.
4ο παραδοτέο: Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων ανά ρεύμα αποβλήτου, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης και άμεσους - μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους.
5ο παραδοτέο: Σχέδια δράσης και χρονοδιαγράμματα υλοποίησής τους.
6ο παραδοτέο: Γεωχωρικά δεδομένα - χάρτες και βάσεις δεδομένων.
7ο παραδοτέο: Οικονομικοί πόροι υλοποίησης κάθε σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων.
8ο παραδοτέο: Οφέλη από την εφαρμογή του ΕΣΔΑ.
9ο παραδοτέο: Κείμενο σχεδίου νομοθετικής ρύθμισης ΕΣΔΑ.

Δευτέρα, 18 Μαρτίου 2013

Στα όρια της νομιμότητας οι διαγωνισμοί της Αττικής

Οι διαγωνισμοί για τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων της Αττικής
στα όρια της νομιμότητας

Όταν, πριν λίγο καιρό, σχολιάζαμε τη ξαφνική απόφαση του περιφερειάρχη (και προέδρου του ΕΔΣΝΑ) κ. Σγουρού να υποβάλλει, στις 18/12/2012, την παραίτησή του στον κ. Σαμαρά, διακινδυνεύσαμε την εξής εκτίμηση: «αυτό που “τρομάζει” τον κ. Σγουρό δεν είναι τίποτα άλλο από τη συνειδητοποίηση του μεγέθους της σκανδαλώδους (περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά) επιλογής, που έχει κληθεί να φέρει σε πέρας, γεγονός που τον οδηγεί στην αγωνιώδη αναζήτηση συνενόχων, καθώς και το ενδεχόμενο των πιθανών αντιδράσεων, που εγκυμονούν οι αποφάσεις του, από το (δυνητικά) “αντίπαλο δέος”».

Ο κ. Σγουρός, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν επέμεινε στην παραίτησή του. Δεν ξέρουμε ακόμη αν έλαβε τις διαβεβαιώσεις ή τις διασφαλίσεις που επεδίωκε. Εκείνο που γνωρίζουμε είναι ότι συνεχίζει ακάθεκτος στην υλοποίηση των τεσσάρων (4) φαραωνικών μονάδων επεξεργασίας της Αττικής, προσανατολισμένων στην ενεργειακή αξιοποίηση και στην καύση, κινούμενος στα όρια της νομιμότητας και, σίγουρα, εκτός της κοινής λογικής. Η υλοποίηση αυτού του έργου αποδεικνύεται εξαιρετικά δύσκολη και επικίνδυνη υπόθεση. Τόσο για τον ίδιο τον κ. Σγουρό, όσο και για τους φορείς στους οποίους προΐσταται. Ορισμένα μόνο από τα νομικά, τεχνικά και πολιτικά προβλήματα του εγχειρήματος θα προσπαθήσουμε να επαναφέρουμε, κάτω από το φως ορισμένων πρόσφατων εξελίξεων.

Παρασκευή, 15 Μαρτίου 2013

Με τη βούλα της κυβέρνησης, τα σκουπίδια της Πελοποννήσου στη Φυλή

Μέχρι τώρα, μιλούσαμε για τη λαθραία και παράνομη διάθεση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου στη Φυλή (συνήθως, μέσω των ΚΔΑΥ). Τώρα αυτί γίνεται με την  υπογραφή τριών υπουργείων: με μια υγειονομική διάταξη του υπουργείου υγείας και με μια κοινή υπουργική απόφαση ΥΠΕΚΑ - ΥΠΕΣ για την υποχρεωτική διάθεση στη Φυλή των απορριμμάτων των δήμων Τρίπολης και Ερμιονίδας, που βρίσκονται στη χειρότερη κατάσταση. 

Άλλη μια φορά, προσωρινή λύση στο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων της Πελοποννήσου, λόγω της πασίδηλης αδράνειας και αδιαφορίας των αυτοδιοικητικών και του πολιτικού προσωπικού της περιφέρειας, επί σειρά ετών. Αναρωτιέται κανείς ποιο θα είναι το επόμενο στάδιο, αφού είναι γνωστό ότι το πρόβλημα δεν περιορίζεται στους δύο δήμους. Λόγο για να πανηγυρίζουν έχουν μόνο όσοι προωθούν την ταχύρυθμη μεταβίβαση της διαχείρισης στους ιδιώτες και στην προώθηση των κεντρικών μονάδων επεξεργασίας και καύσης. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι την εξέλιξη έσπευσε να αξιοποιήσει ο κ. Τατούλης, προσπαθώντας να (ξανα)κερδίσει πόντους στον εσωτερικό ανταγωνισμό που έχει με τους δημάρχους της περιοχής του.

Κατά τα άλλα, απόλυτη σιωπή από τους «φύλακες» της Φυλής, το δήμαρχο Φυλής κ. Μπουραΐμη και τον περιφερειάρχη και πρόεδρο του ΕΔΣΝΑ κ. Σγουρό. Που πήγαν, άραγε, οι πρόσφατοι παληκαρισμοί τους;



Δύο νέα έργα διαχείρισης με ΣΔΙΤ, σε Ήπειρο και Κέρκυρα


Δύο νέα έργα διαχείρισης απορριμμάτων με ΣΔΙΤ ενέκρινε η διυπουργική επιτροπή, στη συνεδρίασή της στις 13/3/2013. Πρόκειται για τις κεντρικές εγκαταστάσεις, που θα εξυπηρετήσουν την περιφέρεια Ηπείρου και το νομό Κέρκυρας. Σύμφωνα με το σχετικό δελτίο τύπου:

 Η εγκατάσταση της Κέρκυρας αποτελεί το πρώτο έργο ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων που υλοποιείται σε νησιωτική περιοχή. Η εγκατάσταση θα διαχειρίζεται ετησίως περίπου 87 χιλ. τόνους, το σύνολο δηλαδή των αστικών απορριμμάτων που παράγονται στη διοικητική έκταση της Κέρκυρας και θα δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα διαχείρισης απορριμμάτων.
Οι υποδομές της Περιφέρειας Ηπείρου αντίστοιχα, θα διαχειρίζονται περίπου 150 χιλ. τόνους, περιλαμβάνοντας το σύνολο των αστικών στερεών αποβλήτων που παράγονται σε ολόκληρη τη διοικητική έκταση της Περιφέρειας Ηπείρου.

Σύμφωνα με τις αποφάσεις της Διυπουργικής, οι ιδιωτικοί φορείς σύμπραξης για τα δύο έργα θα επιλεγούν με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου και θα αναλάβουν τη μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, τεχνική διαχείριση και λειτουργία των υποδομών διαχείρισης απορριμμάτων στις εν λόγω περιοχές, για χρονικό διάστημα έως 27 έτη.

Και για τα δύο έργα προηγήθηκε έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της σχετικής Προγραμματικής Σύμβασης, ώστε φορείς υλοποίησης να οριστούν ο Δήμος Κέρκυρας και η Περιφέρεια Ηπείρου αντίστοιχα.

Η αξία των συμβάσεων των δύο νέων έργων ανέρχεται σε 210 εκ ευρώ, ενώ η συνολική αξία των συμβάσεων ΣΔΙΤ στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων ανέρχεται πλέον στα 2,1 δις ευρώ.

Τα έργα αναμένεται να προκηρυχθούν εντός του Απριλίου 2013, ενώ παράλληλα, βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την ανάθεση 10 επιπλέον έργων επεξεργασίας απορριμμάτων με ΣΔΙΤ ανά την Ελλάδα.

Ακολουθεί χάρτης με το σύνολο των έργων.




Πέμπτη, 7 Μαρτίου 2013

Σκέψεις και σχόλια πάνω στο κείμενο των επιτροπών αγώνα

Σκέψεις και σχόλια πάνω στο κείμενο των επιτροπών αγώνα Φυλής-Γραμματικού-Κερατέας

Δημοσιοποιήθηκε, πριν λίγες μέρες, κείμενο με τις θέσεις επιτροπών αγώνα από τη Φυλή, το Γραμματικό και την Κερατέα, με αφορμή (τι άλλο;) την ταχεία δρομολόγηση από τον ΕΔΣΝΑ της δημοπράτησης τεσσάρων νέων εργοστασίων σύμμεικτων απορριμμάτων της Αττικής, με ΣΔΙΤ και τη διαδικασία του «ανταγωνιστικού διαλόγου».

Σε μια κρίσιμη φάση σαν αυτή, κατά την οποία επιχειρείται η παγίωση ενός αντιπεριβαλλοντικού, φιλοεργολαβικού και πανάκριβου τρόπου διαχείρισης των απορριμμάτων και η ολοκληρωτική εκχώρησή της στο ιδιωτικό κεφάλαιο, η πρωτοβουλία αυτή έχει από μόνη της ξεχωριστή σημασία. Έστω κι αν γίνεται με πάρα πολύ μεγάλη καθυστέρηση, που είχε σαν συνέπεια την απώλεια της πρωτοβουλίας των κινήσεων από τις συλλογικότητες που εκφράζουν, εν δυνάμει, τις τοπικές κοινωνίες και το καλώς εννοούμενο δημόσιο συμφέρον. Στα θετικά της πρωτοβουλίας θα πρέπει να καταλογιστεί, επίσης, το γεγονός ότι αρχίζει να κατανοείται ευρύτερα η κρίσιμη σημασία που έχει η αντιπαράθεση μιας εναλλακτικής λύσης, στις σημερινές συνθήκες και όχι στο αόριστο μέλλον, στον αντίποδα των κεντρικών επιλογών κράτους και κεφαλαίου.

Από την άλλη, το περιεχόμενο της κοινής παρέμβασης των επιτροπών αγώνα φέρνει στην επιφάνεια υπαρκτά προβλήματα έλλειψης της αναγκαίας συναντίληψης, που στερούν από τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία ένα μέρος από το δυναμισμό, το επιθετικό πνεύμα, την πειστικότητα και, κατά συνέπεια, τη διεισδυτικότητα σε ευρύτερα στρώματα των κατοίκων της Αττικής, που θα μπορούσε και θα έπρεπε να τη χαρακτηρίζουν. Και δεν αναφερόμαστε, φυσικά, στη φρασεολογία, αλλά στην ουσία της παρέμβασης. Κάποιες σκέψεις, γύρω από ορισμένα βασικά σημεία, θα προσπαθήσουμε να παραθέσουμε στη συνέχεια:

Κυριακή, 3 Μαρτίου 2013

Περιβαλλοντική αδειοδότηση εναντίον ανταγωνιστικού διαλόγου


Είναι γνωστό ότι βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, σε μια σειρά περιφέρειες και νομούς της χώρας, διαγωνιστικές διαδικασίες - δημοπρατήσεις μεγάλων έργων διαχείρισης απορριμμάτων, κυρίως εργοστασίων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων. Αυτό γίνεται με τις γνωστές ΣΔΙΤ και σε αρκετές από αυτές τις περιπτώσεις με τη διαδικασία του λεγόμενου ανταγωνιστικού διαλόγου. Δηλαδή, με μια διαδικασία κατά την οποία προσδιορίζεται αρχικά η ποσότητα των προς διαχείριση απορριμμάτων και ο συγκεκριμένος τρόπος διαχείρισης προκύπτει στο τέλος της διαγωνιστικής διαδικασίας, στη βάση των διαθέσιμων από τους εργολάβους προτάσεων και όχι στη βάση μιας τεχνικής επιλογής, που θα όφειλε να κάνει εξαρχής η πολιτεία ή οι φορείς διαχείρισης με το επιστημονικό δυναμικό που διαθέτουν και μετά από μια ουσιαστική διαβούλευση με την κοινωνία.

Έτσι οδηγούμαστε σε καταστάσεις, στις οποίες ο ουσιαστικός ρόλος του σχεδιασμού της διαχείρισης «ανατίθεται» στους εργολάβους και, αφετέρου, αναφύονται νέα προβλήματα τήρησης της νομιμότητας, που δύσκολα μπορούν να δικαιολογήσουν οι εμπνευστές αυτής της διαδικασίας. Ας δούμε πιο συγκεκριμένα τα ζητήματα αυτά και τις αντιφάσεις, μέσα από το παράδειγμα της Αττικής, που είναι και το πιο χαρακτηριστικό:

Περιβαλλοντική αδειοδότηση VS ανταγωνιστικού διαλόγου

Έχει δημοπρατηθεί τέσσερα ξεχωριστά εργοστάσια, δύο σε Φυλή - Α. Λιόσια και από ένα σε Γραμματικό και Κερατέα, ετήσιας δυναμικότητας, 700.000 t, 400.000 t, 127.500 t και 127.500 t, αντίστοιχα. Η δημόσια συμμετοχή στα έργα ΣΔΙΤ προβλέπεται να καλυφθεί από πόρους του ΕΣΠΑ - ΠΕΠ Αττικής (170 εκ. ευρώ) και από εθνικούς πόρους (30 εκ. ευρώ). Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του κ. Σγουρού και του ΕΔΣΝΑ, αυτό πρέπει να γίνει μέσα στο 2013, για να μη χαθούν οι πόροι. Μία από τις προϋποθέσεις για την ένταξη των έργων στο πρόγραμμα χρηματοδότησης είναι να υπάρχουν «εγκεκριμένοι και εν ισχύ περιβαλλοντικοί όροι για το σύνολο του έργου ή απόφαση απαλλαγής ή τεκμηρίωση περί μη απαίτησης σύμφωνα με τις σχετικές εγκυκλίους του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ».

Υπάρχουν οι συγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι για τα τέσσερα έργα ή μπορούν να υπάρξουν μέχρι το τέλος του 2013; Ξέρουμε ότι στο αντικείμενο των έργων περιλαμβάνεται και η εκπόνηση των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Αν δεχτούμε τον ισχυρισμό του κ. Σγουρού ότι η διαγωνιστική διαδικασία θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2013, οπότε μόνο τότε θα γνωρίζουμε το ακριβές αντικείμενο του έργου και το είδος των τεχνολογιών που θα χρησιμοποιηθούν, αντιλαμβανόμαστε ότι η εκπόνηση των μελετών και η διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία, δεν μπορεί να ολοκληρωθεί πριν το φθινόπωρο του 2014. Πως θα ενταχθούν, λοιπόν, τα έργα στο πρόγραμμα χρηματοδότησης;  

Υποψιαζόμαστε το τρυκ, που θα επιχειρηθεί να χρησιμοποιηθεί: θα γίνει επίκληση ισχυουσών περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων. Για την Κερατέα και για το Γραμματικό των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων του 2003, που αφορούν στο σύνολο των έργων των ΟΕΔΑ, στα οποία γίνεται λόγος και για μονάδα βιολογικής ξήρανσης. Στην περίπτωση της Φυλής – Α. Λιοσίων θα γίνει επίκληση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων της 5ης/1/2011, που αφορούν σε μια μονάδα μηχανικής ανακύκλωσης - κομποστοποίησης και σε μια μονάδα βιολογικής ξήρανσης. Αν. όμως, ο ανταγωνιστικός διάλογος προκρίνει την κατασκευή μονάδων με διαφορετική τεχνολογία και χαρακτήρα τι γίνεται; Οι πιθανές απαντήσεις δεν μπορεί παρά να είναι οι εξής δύο: ή έχουμε να κάνουμε με προκαθορισμένες επιλογές και οι διαγωνισμοί είναι «για τα μάτια» ή θα χρησιμοποιηθούν εικονικές περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις για έργα που δεν έχουν καν περιγραφεί. Και στις δύο περιπτώσεις θα πρόκειται για σκανδαλώδη χειρισμό, παραβίαση της νομοθεσίας και της κοινής λογικής.

Ενστάσεις που παρακάμφθηκαν  

Ακόμη κι αν παρακάμψουμε την παραπάνω θεμελιακή αντίφαση και παρανομία και αν δεχτούμε ότι οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις τω έργων σε Φυλή και Α. Λιόσια είναι τυπικά αποδεκτές, ερχόμαστε αντιμέτωποι με δύο πολύ σοβαρές ενστάσεις, από υπηρεσίες που γνωμοδότησαν κατά τη διαδικασία της αδειοδότησης και παρατίθενται αυτούσιες παρακάτω.

Η πρώτη προέρχεται από το τμήμα διαχείρισης στερεών αποβλήτων του ΥΠΕΚΑ (5/11/2010) και επισημαίνει δυσαρμονία με τον ισχύοντα ΠΕΣΔΑ, ελλιπή περιγραφή της διαδικασίας ροής της επεξεργασίας, πιθανότητα υιοθέτησης παρωχημένων μεθόδων και αποσπασματική περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων που συνθέτουν την ΟΕΔΑ.

Η δεύτερη προέρχεται από το τμήμα προστασίας περιβάλλοντος του ΥΠΕΣ (25/11/2010) και επισημαίνει ανεπαρκή αιτιολόγηση των έργων, πιθανότητα υπερδιαστασιολόγησης των συγκεκριμένων μονάδων και προβλήματα στη χωροθέτησή τους.


Είναι απορίας άξιο (λέμε τώρα), πως με τόση ευκολία παρακάμφθηκαν τόσο σοβαρές ενστάσεις από δύο από τις πιο αρμόδιες για το θέμα υπηρεσίες.



Σάββατο, 2 Μαρτίου 2013

Συντονίζονται οι επιτροπές αγώνα της Αττικής


Ψήφισμα - Ανακοίνωση

Την Τετάρτη 20/2/2013, μετά από πρόσκληση της Επιτροπής Αγώνα Φυλής, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη συντονισμού των Επιτροπών Αγώνα από Γραμματικό και Κερατέα, στην αίθουσα του Πολιτιστικού Συλλόγου του Οικισμού Γεννηματά Άνω Λιοσίων.

Μετά από συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων διαπιστώθηκε ότι:

Ο υφιστάμενος Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ), ο οποίος εγκρίθηκε το 2003 και τροποποιήθηκε το 2006, κινείται στην αδιέξοδη λογική διαχείρισης της υπάρχουσας κατάστασης με συνδυασμό των παρακάτω αξόνων:
·         Περιβαλλοντική καταστροφή των επιλεγμένων περιοχών με θάψιμο των σκουπιδιών σε χωματερές (ΧΥΤΑ-ΧΥΤΥ) και με καύση απορριμμάτων ή με μεθόδους  προπομπούς της καύσης (σε Φυλή – Άνω Λιόσια, Κερατέα και Γραμματικό).
·         Συγκεντρωτική διαχείριση σύμμεικτων απορριμμάτων με μεγάλα ιδιωτικά έργα, για ποσότητες και μεθόδους που υπονομεύουν την ανακύκλωση.
·         Οικονομική επιβάρυνση (τουλάχιστον  τριπλασιασμός  των Δημοτικών Τελών μέσω της ΔΕΗ) λόγω της ογκώδους ποσότητας (σήμερα διαχειρίζονται 2,5 εκατομμύρια τόνοι το χρόνο στην Αττική), της ιδιωτικοποίησης της συλλογής, μεταφοράς, και διαχείρισης των απορριμμάτων για 27 χρόνια με κοστοβόρες μεθόδους διαχείρισης  (π.χ. καύση για  παραγωγή ακριβής ηλεκτρικής ενέργειας).
·         Την ιδιωτικοποίηση των θέσεων εργασίας στην καθαριότητα.
·         Δημιουργία εργοστασίων τεχνολογίας η οποία θα επιλεγεί από τον ανάδοχο των έργων.

Το τελευταίο διάστημα βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί για την δημοπράτηση των εργοστασίων σε Άνω Λιόσια – Φυλή, Γραμματικό και Κερατέα. Επτά διμοιρίες των ΜΑΤ επιστράτευσε η συγκυβέρνηση της Ν.Δ–ΠΑΣΟΚ–ΔΗΜΑΡ δια του εντολοδόχου της περιφερειάρχη κ. Σγουρού προκειμένου να τρομοκρατήσει τους κατοίκους που συμμετείχαν στην κινητοποίηση διαμαρτυρίας έξω από τον ΕΔΣΝΑ. Εφαρμόζοντας για άλλη μια φορά την ίδια συνταγή του «σοκ και δέους» – όπως και σε κάθε κίνημα αντίστασης του λαού μας που ζούμε τα τελευταία χρόνια – επιδιώκει να τσακίσει κάθε αντίσταση των κατοίκων ενάντια στην ξεπερασμένη και εγκληματική λειτουργία εργοστασίων καύσης. Η ηρωική αντίσταση των κατοίκων της Κερατέας είναι γι’ αυτούς «εφιάλτης» που δεν πρέπει να επαναληφθεί, προκειμένου να συνεχισθούν απρόσκοπτα, οι διαδικασίες εφαρμογής του μεγαλύτερου μνημονιακού έργου – απ’ το οποίο θα αποκομίσουν τεράστια οικονομικά οφέλη ξένες και ντόπιες ιδιωτικές εταιρείες, μέσα απ’ το χρυσοφόρο εμπόρευμα των σκουπιδιών. Άλλωστε η όλη αδιαφανής και σκοτεινή διαδικασία του «ανταγωνιστικού διαλόγου», που επιλέχθηκε και με την αποδοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταδεικνύει και το πόσο «βρωμάει» η κατά τα άλλα νομότυπη διαδικασία, αφού δίνει το δικαίωμα σε κάθε ιδιώτη εργολάβο να επιλέξει ο ίδιος την τεχνολογία και την μέθοδο επεξεργασίας των σύμμεικτων απορριμμάτων με εγγυημένες και παράνομα τεράστιες ποσότητες, χωρίς να αποκλείονται οι καταστροφικές για τον άνθρωπο και το περιβάλλον μέθοδοι όπως είναι η μέθοδος της θερμικής επεξεργασίας των σκουπιδιών.

Σύμφωνα και με τα παραπάνω αποφασίσαμε ότι:

Υπερασπιζόμαστε την ανάγκη για ενότητα του αγώνα και προχωρούμε στο συντονισμό των κινημάτων. Αγωνιζόμαστε για την ανατροπή του υπάρχοντος Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων και αντικατάστασή του από άλλον ο οποίος θα κινείται στους παρακάτω άξονες:
·         Εδώ και τώρα ανατροπή του παρόντα ΠΕΣΔΑ! - Νέο ΠΕΣΔΑ με αποκλειστικό κριτήριο το ευρύτερο κοινωνικό και περιβαλλοντικό συμφέρον!
·         Εδώ και τώρα πρόληψη – μείωση των απορριμμάτων!
·         Εδώ και τώρα διαλογή στην πηγή!
·         Εδώ και τώρα ανταποδοτική για τους πολίτες ανακύκλωση - κομποστοποίηση - επαναχρησιμοποίηση!
·         Εδώ και τώρα κλείσιμο της χωματερής της Φυλής και των εγκαταστάσεων που λειτουργούν μέσα στο χώρο της και αποκατάσταση της περιοχής!
·         Όχι στη δημιουργία ΧΥΤΑ ή ΧΥΤΥ ή εργοστάσιο καύσης σε Γραμματικό και Κερατέα.
·         Απόσυρση του σχεδίου για την κατασκευή των τεσσάρων μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων που, εκτός των άλλων, είναι υπερδιαστασιολογημένες για να δέχονται το σύνολο των σύμμεικτων απορριμμάτων, υπονομεύοντας κάθε προσπάθεια εναλλακτικής διαχείρισης, ανακύκλωσης - κομποστοποίησης – κ.λ.π.
·         Καμία επιχειρηματική αξιοποίηση/ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων. Δημιουργία δημόσιου φορέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων με κοινωνικό έλεγχο.
·         Προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των πολιτών.
·         Κανένα εργοστάσιο καύσης  και παραγωγής δευτερογενών  καυσίμων οποιασδήποτε τεχνολογίας.
·         Καμία ρυπογόνα δραστηριότητα εντός κατοικημένης περιοχής.
·         Καμία αύξηση των δημοτικών τελών.
·         Όχι στη μετακύλιση του κόστους κατασκευής και διαχείρισης των έργων στους εργαζόμενους.
·         Προστασία των θέσεων και ανθρώπινες συνθήκες εργασίας των εργαζομένων στην αποκομιδή και διαχείριση των απορριμμάτων.

Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα προχωρήσουμε σε κοινές δράσεις για την ανάπτυξη Παναττικού κινήματος για την προώθηση των πιο πάνω αιτημάτων.


Φυλή, 20/2/2013

Επιτροπή Αγώνα Φυλής
Επιτροπή Αγώνα Κερατέας - Λαυρεωτικής
Επιτροπή Αγώνα Γραμματικού