Τρίτη, 28 Μαΐου 2013

Σε διαρκή αμφισβήτηση τα έργα της Αττικής

Στην αλυσίδα των αμφισβητήσεων της αποτελεσματικότητας και της συμμόρφωσης με την περιβαλλοντική νομοθεσία, τουλάχιστον, έρχεται να προστεθεί η θέση του επιτρόπου J. Potocnik, όπως αυτή εκφράζεται σε επιστολή - απάντησή του στον περιφερειακό σύμβουλο Αττικής κ. Ν. Γαλανό.

Στην απάντηση του κ.Potocnik, με διακριτικό αλλά σαφή τρόπο, επισημαίνεται το γεγονός ότι τα έργα της Αττικής δημοπρατούνται, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αναθεώρησης του εθνικού και του περιφερειακού σχεδιασμού. Με έμμεσο πάλι τρόπο τίθεται θέμα παρακολούθησης της σχετικής διαδικασίας, καθιστώντας σαφές ότι δεν θεωρείται δεδομένη η συμμόρφωση προς την περιβαλλοντική νομοθεσία της ΕΕ.

Στο ίδιο θέμα αναφέρεται και το ρεπορτάζ της Νάντιας Βασιλειάδου στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», με τίτλο: «Κενό γράμμα» στην Ελλάδα η διαχείριση των αποβλήτων. Ανάμεσα στα άλλα, επισημαίνεται και η άρνηση του κ. Σγουρού να απαντήσει στα ερωτήματα της «Πρωτοβουλίας συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων», σχετικά με τη διαδικασία της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ, γεγονός που έχει οδηγήσει σε καταγγελία στο Σώμα επιθεωρητών - ελεγκτών δημόσιας διοίκησης.

Συμπληρώνουμε, για να μην υπάρχουν παρανοήσεις, ότι με τα παραπάνω δεν τεκμηριώνεται ότι η στάση της ΕΕ είναι η πρέπουσα. Αφού η ίδια, μέσα από άλλα όργανα και διαδρομές, εκφράζει αντιφατικές απόψεις, δίνει πολιτική κάλυψη στην κυβέρνηση και στους περιφερειάρχες και, φυσικά, ανέχεται τη διασπάθιση χρήματος από τα ευρωπαϊκά ταμεία σε έργα σαν αυτά της Αττικής.

Παραθέτουμε το πλήρες κείμενο της απάντησης του κ. Potocnik στον κ. Γαλανό.

Κυριακή, 26 Μαΐου 2013

Χρειάζονται τομές στη διαχείριση των απορριμμάτων στην ΕΕ

Μια σοβαρή διαδικασία και μια εξίσου ενδιαφέρουσα γνωμοδότηση φέρνει στην επιφάνεια ρεπορτάζ της Νάντιας Βασιλειάδου, στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία». Σύμφωνα με αυτό έχει ξεκινήσει διαδικασία επανεξέτασης των στόχων της ΕΕ για τη διαχείριση των αποβλήτων, στο πλαίσιο της αναθεώρησης της οδηγίας για τα απόβλητα (208/98 ΕΚ), της οδηγίας περί υγειονομικής ταφής των αποβλήτων (99/31/ΕΚ) και της οδηγίας για τις συσκευασίες και τα απορρίμματα συσκευασίας (94/62/ΕΚ).

Στη σχετική διαδικασία προβλέπεται η γνωμοδότηση διαφόρων οργάνων, ανάμεσά τους και της Επιτροπής των περιφερειών, που θα συζητήσει για το συγκεκριμένο θέμα στην 102η σύνοδο της ολομέλειας της Επιτροπής των περιφερειών, που θα πραγματοποιηθεί στις 3-4/7/2013. Η συζήτηση θα γίνει επί ενός σχεδίου γνωμοδότησης, το οποίο έχει διαμορφώσει και προτείνει στην ολομέλεια η επιτροπή «Περιβάλλον, κλιματική αλλαγή και ενέργεια» της Επιτροπής των περιφερειών, στην 18η συνεδρίασή της, στις 24/4/2013.

Παραθέτουμε, στη συνέχεια, αυτούσια τη γνωμοδότηση, στην τελική της μορφή και συνιστούμε να διαβαστεί από την πρώτη γραμμή μέχρι την τελευταία. Πρόκειται για εξαιρετικά ενδιαφέρον κείμενο, που αν καταφέρει να φτάσει να υιοθετηθεί από τα όργανα της ΕΕ, θα επφέρει σημαντικές αλλαγές στη διαχείριση των απορριμμάτων. Ως προς την τελευταία δυνατότητα, κρατάμε, προς το παρόν, «μικρό καλάθι», καθώς είναι πολύ πρόσφατα τα περιστατικά των διφορούμενων δηλώσεων του κ. Κρεμλή, στελέχους της ΓΔ περιβάλλοντος της ΕΕ και η αναβολή, κατόπιν πιέσεων, της επίσκεψης κλιμακίου της Επιτροπής αναφορών του Ε/Κ στην Ελλάδα.

Ασχολίαστη δεν μπορεί να μείνει, φυσικά, και η στάση του κ. Σγουρού, ο οποίος ενώ είναι γνώστης της σχετικής γνωμοδότησης στην Επιτροπή, στην οποία συμμετέχει, και την αποκρύπτει και προχωρά στους γνωστούς διαγωνισμούς των εργοστασίων, σε πλήρη αντίθεση με αυτήν. Όπως κάνει και με το «θάψιμο» της αναγκαίας αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ Αττικής. Ίσως και γι αυτό, ακριβώς, το λόγο: για να προλάβει να υλοποιήσει τα συγκεκριμένα έργα, προτού διαμορφωθεί το όποιο νέο πλαίσιο. Οφείλει να ξέρει, όμως, ότι αν καταφέρει να υλοποιήσει τις φιλοεργολαβικές επιλογές τους, κινδυνεύει να βρεθεί σύντομα ενώπιον τεράστων πολιτικών, και όχι μόνο, ευθυνών, όπως πολλοί άλλοι-ες σαν αυτόν, που επιχείρησαν να διαχειριστούν τα απορρίμματα με παρόμιο τρόπο και βρέθηκαν, γι αρχή, στο στόχαστρο του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (έκθεση 20/2012), για κατασπατάληση πόρων σε έργα ελάχιστης αποτελεσματικότητας.

Με το να ξεχωρίσει κανείς-μία αποσπάσματα από τη συγκεκριμένη γνωμοδότηση, είναι βέβαιο ότι θα αδικήσει το κείμενο. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις εξής προτάσεις:
·         υποστηρίζει ότι η γενική αρχή της εγγύτητας πρέπει να αποτελεί τη βάση κάθε πολιτικής που θα υιοθετήσει η ΕΕ για τη διαχείριση και την επεξεργασία των αποβλήτων. Σύμφωνα με την αρχή της εγγύτητας, τα σχέδια διαχείρισης των αποβλήτων θα πρέπει να ενθαρρύνουν την επεξεργασία των αποβλήτων όσο το δυνατό πλησιέστερα στον τόπο παραγωγής τους.
·         συνιστά επίσης οι δημόσιοι και οι ιδιωτικοί φορείς διαχείρισης των αποβλήτων να προέρχονται, ει δυνατόν, από το τοπικό επίπεδο, διότι έτσι περιορίζεται ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος της μεταφοράς αποβλήτων και δημιουργούνται θέσεις εργασίας σε τοπικό επίπεδο.
·         η πρόληψη των αποβλήτων παραμένει ο πρώτος και πιο σημαντικός τρόπος για να μειωθεί η επιβάρυνση στο περιβάλλον.
·         το 2020, η ποσότητα των αστικών αποβλήτων θα πρέπει να μειωθεί κατά 10% σε σύγκριση με τα επίπεδα που είχαν καταγραφεί το 2010.
·         εκφράζει τη λύπη της που, παρά τη σταδιακή βελτίωση των αριθμητικών στοιχείων για την ανακύκλωση και την ανάκτηση ενέργειας, μεγάλες ποσότητες από ανακυκλώσιμες ή επαναχρησιμοποιήσιμες ύλες εξακολουθούν να προορίζονται για υγειονομική ταφή ή καύση σε εγκαταστάσεις χαμηλής ενεργειακής απόδοσης.
·         τάσσεται υπέρ της αύξησης του υφιστάμενου υποχρεωτικού στόχου όσον αφορά την ανακύκλωση των αστικών στερεών αποβλήτων σε 70% έως το 2025.
·         προβλέπει ότι η αναβάθμιση των γενικών στόχων θα συμβάλει στον επαναπροσανατολισμό μέρους της ροής αποβλήτων που προορίζονται για καύση ή υγειονομική ταφή στην ανακύκλωση.
·         υποστηρίζει το αίτημα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει την απαγόρευση καύσης των ανακυκλώσιμων και βιολογικών αποβλήτων έως το 2020, θα απέκλειε όμως όσες εγκαταστάσεις επιτυγχάνουν πολύ υψηλά επίπεδα απόδοσης μέσω Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας ή συμπαραγωγής.
·         εκφράζει την ανησυχία της για το γεγονός ότι οι αποτεφρωτήρες που λειτουργούν σήμερα σε ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ ενδέχεται να καίουν περισσότερα μη ανακυκλώσιμα απόβλητα από τη συνολική παραγωγή στα εν λόγω κράτη. Η κατάσταση αυτή ενέχει τον κίνδυνο να κατευθύνονται προς τους αποτεφρωτήρες ροές αποβλήτων που θα μπορούσαν να ανακυκλωθούν ή να επαναχρησιμοποιηθούν.
·         εκφράζει τη λύπη της που, προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα ορισμένων υπεράριθμων αποτεφρωτήρων ή με πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, ορισμένα κράτη μέλη δεν έχουν επενδύσει επαρκώς στην πρόληψη, στη διαλογή και στην ανακύκλωση·

·         ζητεί να δοθεί προσοχή στην εξέταση οποιασδήποτε μελλοντικής επένδυσης ή χρηματοδότησης των υποδομών καύσης ή ανάκτησης ενέργειας. Τα διαρθρωτικά ταμεία και το Ταμείο Συνοχής θα πρέπει να συμμετέχουν σε τέτοια έργα μόνον εφόσον εντάσσονται σε μια συνεκτική στρατηγική διαχείρισης των αποβλήτων, με επαρκείς υποδομές που θα εξασφαλίζουν προηγουμένως τη διαλογή, τον καθαρισμό και την ανακύκλωση των συλλεχθέντων αποβλήτων.

Τρίτη, 21 Μαΐου 2013

Άρχισαν τα «όργανα» …


Τραμπούκικη αντιδημοκρατική  απόπειρα επιτήρησης και παρέμβασης κινηματικών δράσεων αποτελεί η θρασύτατη αστυνομική παρουσία σε διαδικασίες της Επιτροπής αγώνα Φυλής, τη Δευτέρα 20 Μαΐου. Κατόπιν «άνωθεν εντολής», όπως δήλωσαν οι αρμόδιοι του τοπικού αστυνομικού τμήματος. Το περιστατικό περιγράφεται στην ανακοίνωση της επιτροπής, που παραθέτουμε στη συνέχεια. Αν συσχετιστεί το συγκεκριμένο γεγονός με την πρόσφατη καταδίκη τριών κατοίκων του Φιλοπάπου, με το αιτιολογικό ότι συνέστησαν ομάδα και ότι με τις απόψεις τους συνέβαλαν στην αποκαθήλωση της περίφραξης του λόφου, έχουμε μπει για τα καλά σε καθεστώς εκτροπής, αντίστοιχο με τη βιαιότητα του περιεχομένου των πολιτικών που εφρμόζονται από την τρικομματκή κυβέρνηση και τους επιτηρητές της.

Ακολουθεί η ανακοίνωση:

Ανακοίνωση - Καταγγελία

Η Επιτροπή Αγώνα Φυλής καταγγέλλει την τρομοκρατική επέμβαση της αστυνομίας, κατά την συνεδρίαση της επιτροπής μας στις 20/5/13, στην αίθουσα του Πολιτιστικού Συλλόγου Γεννηματά.

Συγκεκριμένα, όταν στις 7μμ  μέλος της επιτροπής άνοιξε την αίθουσα για την συνεδρίαση, περιπολικό της αστυνομίας, στάθμευσε απ’ έξω και ένας αστυνομικός, εισερχόμενος στην αίθουσα,  ρώτησε  πόσο θα διαρκέσει η συνεδρίαση της επιτροπής. Αφού το μέλος της Επιτροπής του απάντησε ότι δεν έχει κανένα δικαίωμα να ρωτάει και ενώ έφυγαν, στις 8.30μμ, το περιπολικό επανήλθε. Εισβάλοντας στο χώρο της συνεδρίασης, και πάλι – διαδοχικά δύο αστυνομικοί αυτή την φορά – απαίτησαν να μάθουν τον χρόνο λήξης της συνεδρίασης της επιτροπής, ακλουθώντας όπως είπαν εντολές του Διοικητή του τοπικού Αστυνομικού Τμήματος. Σε απάντηση τα παρευρισκόμενα μέλη της Επιτροπής απαίτησαν να φύγουν από την αίθουσα οι αστυνομικοί γιατί ήταν εντελώς αντιδημοκρατική και αντισυνταγματική η εισβολή τους στο χώρο. Οι πρακτικές θυμίζουν την εποχή της χούντας και δεν μπορούν να τρομοκρατούν λέγοντας ότι αν είχαν εντολή θα μας συλλάμβαναν ακόμα και αν η συνεδρίαση γινόταν σε σπίτι μέλους.!!  

Η Επιτροπή με την συμπαράσταση και άλλων πολιτών και αγωνιστών της περιοχής, το ίδιο βράδυ αλλά και την επομένη,  έκανε παρέμβαση διαμαρτυρίας στο Διοικητή του τοπικού αστυνομικού τμήματος, ο οποίος δήλωσε ότι εκτέλεσε «άνωθεν» εντολές. Απαιτήσαμε να μην ξανασυμβεί τέτοια αντιδημοκρατική και αντισυνταγματική παρέμβαση της αστυνομίας που θυμίζει άλλες εποχές.

Η Επιτροπή Αγώνα Φυλής για το οριστικό και αμετάκλητο κλείσιμο της χωματερής, της μη εγκατάστασης των δύο νέων εργοστασίων καθώς και του εργοστασίου καύσης βιομάζας στο ΒΙΟΠΑ, όχι απλά θα συνεχίσει αλλά θα εντείνει την προσπάθειά της στην κατεύθυνση ανάπτυξης μαζικού λαϊκού κινήματος, συστρατευόμενοι και με άλλα τοπικά κινήματα σ’ όλη την Αττική. Υπηρετώντας τις δικές μας «άνωθεν» εντολές, προάσπισης των δημοκρατικών μας δικαιωμάτων, αλλά και της υπεράσπισης του δικαιώματος να ζούμε εμείς και τα παιδιά μας σ’ ένα καθαρό και υγιεινό περιβάλλον.  

Αν η Κυβέρνηση, η οποία υπηρετεί ντόπια και ξένα ιδιωτικά συμφέροντα, χρησιμοποιεί τους κατασταλτικούς μηχανισμούς για να τσακίσει εν τη γενέσει του κάθε κίνημα αντίστασης, τρομοκρατώντας με τέτοιες χουντικές μεθόδους τους ανθρώπους του μόχθου που αγωνίζονται, πρέπει να γνωρίζει ότι όχι μόνο δεν μας τρομοκρατούν αλλά μας δυναμώνουν και μας ατσαλώνουν τέτοιες συμπεριφορές.

Η Φυλή, οι Σκουριές, η Κερατέα, η Λευκίμη, αλλά και  κάθε αντίσταση του εργατικού λαϊκού κινήματος που αναπτύσσεται στην χώρα μας, είναι η δική μας  απάντηση.

Καλούμε κάθε πολιτική και συλλογική δύναμη, ιδιαίτερα στην περιοχή μας, όχι απλά να καταγγείλει την επιδρομή της αστυνομίας, αλλά να στρατευτεί μαζί μας στον αγώνα για το οριστικό και αμετάκλητο κλείσιμο της χωματερής και κάθε νέας ρυπογόνας  εγκατάστασης.

Τέλος, ο Δήμαρχος και το Δημοτικό Συμβούλιο που όπως διατείνονται το τελευταίο διάστημα αγωνίζονται για να σταματήσει το έγκλημα της χωματερής, οφείλουν δημόσια να καταγγείλουν το γεγονός, και αν εννοούν ότι λένε να πάρουν εκείνες τις αποφάσεις που δεν θα επιτρέψουν την συνέχιση του εγκλήματος.

Φυλή 21-5-2013

Δευτέρα, 20 Μαΐου 2013

Στο ΣΕΕΔΔ οι καταγγελίες για τη στάση του κ. Σγουρού


Με βασικό «μπούσουλα» την απρόσκοπτη διεξαγωγή και ολοκλήρωση των διαγωνισμών για τα τέσσερα εργοστάσια της Αττικής, κινείται ο Κ. Σγουρός, ο ΕΔΣΝΑ και η περιφέρεια Αττικής. Για μια ακόμη φορά επιβεβαιώνεται η εκτίμηση αυτή, με τη συνεχιζόμενη άρνησή τους να απαντήσουν σε κρίσιμα ζητήματα, που άπτονται της νομιμότητας και του ουσιαστικού περιεχομένου των διαγωνισμών. Πέρα από την αδιαφάνεια της όλης διαδικασίας, έχουν τεθεί και δύο ακόμη ζητήματα, στα οποία μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχει η ενδιάμεση διαχειριστική αρχή περιφέρειας Αττικής και ο προϊστάμενός της κ. Λέμας, που, κατά τα φαινόμενα, βρίσκεται σε ευθεία γραμμή συνεννόησης με τον κ. Σγουρό:
·       η πολυδιάσπαση του υποστηρικτικού έργου των διαγωνισμών και η απευθείας ανάθεσή του δε διάφορα γραφεία «ημετέρων», έναντι εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Ενός έργου που ανήκει, φυσιολογικά, στο τεχνικό - επιστημονικό δυναμικό του ίδιου του ΕΔΣΝΑ
·       η αδικαιολόγητη απόκρυψη της υποστηρικτικής μελέτης για την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ, η οποία είχε ανατεθεί από την περιφέρεια και όφειλε να έχει παραδοθεί στις 31/12/2012.  

Όλα τα σχετικά ερωτήματα έχουν τεθεί με αλεπάλληλες επιστολές, τόσο προς την ενδιάμεση διαχειριστική αρχή, όσο και προς τον κ. Σγουρό. Η παράνομη άρνησή τους να απαντήσουν, για μακρύ χρονικό διάστημα, έχει οδηγήσει την υπόθεση στο Σώμα Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ), που εξετάζει τις καταγγελίες. Στη συνέχεια παρατίθενται οι τελευταίες επιστολές – καταγγελίες προς το ΣΕΕΔ. 


Σάββατο, 18 Μαΐου 2013

Επιστολή της ΠΡΩΣΥΝΑΤ στην Επιτροπή Αναφορών του ΕΚ

Αθήνα, 17.5.2013 

Προς την Επιτροπή Αναφορών του ΕΚ 

Αξιότιμε κ. πρόεδρε, 

με αφορμή την επικείμενη επίσκεψη στην Ελλάδα κλιμακίου της Επιτροπής σας, παίρνουμε την πρωτοβουλία να σας ζητήσουμε να συμπεριλάβετε στο πρόγραμμά του συνάντηση με τη συλλογικότητά μας, μια κίνηση πολιτών, η οποία δραστηριοποιείται συστηματικά, τα τελευταία δύο και πλέον χρόνια, στην κατεύθυνση της εφαρμογής συστήματος διαχείρισης των απορρμμάτων, σύμφωνα με τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης, φιλικού στο περιβάλλον, συμβατού με την εθνική νομοθεσία και τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας (οδηγία 98/2008 ΕΚ), οικονομικού για τον πολίτη, με κοινωνική συμμετοχή και δημόσιο χαρακτήρα. 

Έχουμε βάσιμους λόγους να πιστεύουμε ότι η εικόνα που σας μεταφέρεται, τόσο από τα αρμόδια όργανα της ελληνικής πολιτείας, όσο και από προβεβλημένα υπηρεσιακά στελέχη της ΕΕ, όπως ο κ. Κρεμλής και οι συνεργάτες του, είναι σκόπιμα παραπλανητική και δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα. Αναρωτιόμαστε: 
• Γιατί αποκρύπτεται ότι υπάρχει σε εξέλιξη ένα γενικευμένο σχέδιο συγκεντρωτικής διαχείρισης, σε σύμμεικτη μορφή, του συνόλου, σχεδόν, των αστικών απορριμμάτων, σε υπερδιαστασιολογημένες σύνθετες εγκαταστάσεις υψηλού κόστους; 
• Γιατί παρακάμπτεται και συσκοτίζεται η βέβαιη αποτυχία εκπλήρωσης όλων των ευρωπαϊκών και εθνικών στόχων, εξαιτίας του παραπάνω μοντέλου διαχείρισης; 
• Γιατί υπάρχει τόση ανοχή στη διασπάθιση και στην κατασπατάληση εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων σε έργα προφανούς αναποτελεσματικότητας; Όταν είναι, πλέον, γνωστό ότι το ίδιο το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, μετά από σχετική αίτηση πολιτών, αποφαίνεται ότι τα συμπεράσματα της έκθεσής του 20/2012 συνάδουν σε μεγάλο βαθμό με τα ζητήματα που έχουν τεθεί για τα συγκεκριμένα έργα και πιθανολογεί ότι υπάρχει κίνδυνος να μην είναι σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης; 
• Γιατί το σύνολο, σχεδόν, των (ευρωπαϊκών) κονδυλίων των περιφερειακών και των τομεακών επιχειρησιακών προγραμμάτων για τη διαχείριση των απορριμμάτων κατευθύνεται στα «φαραωνικά» έργα συγκεντρωτικής διαχείρισης σύμμεικτων απορριμμάτων; Αφήνοντας χωρίς χρηματοδότηση τις ήπιες, αποκεντρωμένες δράσεις και παραβιάζοντας κατάφωρα την εθνική (ν. 4042/2012) και την ευρωπαϊκή νομοθεσία (οδηγία 98/2008 ΕΚ) και τη νομολογία (έκθεση 20/2012 του ΕΕΣ), που απαιτούν την αποτελεσματική εφαρμογή μεθόδων πρόληψης, με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, στην ανακύκλωση και στην ποιοτική κομποστοποίηση. 

Κύριε πρόεδρε, 

δεν σας κρύβουμε ότι μας εξοργίζει το γεγονός της καλλιέργειας μιας άκρως υποτιμητικής και προσβλητικής εικόνας του Έλληνα πολίτη, ο οποίος, δήθεν, δεν είναι ικανός να υιοθετήσει πρακτικές ορθής διαχείρισης των απορριμμάτων του. Οι υποστηρικτές αυτής της επιχειρηματολογίας κρύβουν το γεγονός ότι μια διαρκώς διευρυνόμενη δραστηριότητα πολιτών, σε όλη την Ελλάδα, έχει φέρει στο προσκήνιο μια τεκμηριωμένη αντίληψη εναλλακτικής διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων, με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, στηριγμένη στις αρχές της εγγύτητας, της μικρής κλίμακας και της οικονομικότητας του συστήματος. Κρύβουν ότι, εξαιτίας, αυτής της κοινωνικής πίεσης, πολλοί φορείς και οργανισμοί πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης αναζητούν τρόπους απεμπλοκής από το προωθούμενο από την κυβέρνηση συγκεντρωτικό μοντέλο. Κρύβουν τα σημαντικά αποτελέσματα που υπάρχουν, παντού όπου εξασφαλίζονται στοιχειώδεις προϋποθέσεις. 

Θεωρούμε ένδειξη ύπαρξης ενός συγκαλυμμένου εκβιασμού και, σίγουρα, αθέμιτη πρακτική την επίκληση του κινδύνου «να ανοίξει το κουτί της Πανδώρας», όπως έγινε στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής σας, με αντικείμενο αναφορές ελληνικού ενδιαφέροντος. Ποιος και γιατί έχει λόγους να φοβάται από την ολοκληρωμένη παρουσίαση των προβλημάτων μιας, πρόδηλα, λαθεμένης στρατηγικής επιλογής, με τεράστιες κοινωνικές, περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις σε βαθος χρόνου; Ποιος και γιατί δεν επιθυμεί να αποκαλυφθεί η πλημελλής περιβαλλοντική αδειοδότηση ενός έργου, όπως αυτό της κατασκευής του ΧΥΤΑ Γραμματικού; Ποιος και γιατί παίρνει την ευθύνη της συνέχισης της λειτουργίας της άθλιας εγκατάστασης στη Φυλή Αττικής, που για δεκαετίες τοξινώνει συστηματικά την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής και τους κατοίκους της; 

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το κλιμάκιο της Επιτροπής σας θα αξιοποιήσει τα όποια περιθώρια χρόνου διαθέτει, προκειμένου να υλοποιηθεί η συνάντηση που ζητάμε. Όχι τόσο σαν ένδειξη μιας τυπικής ευαισθησίας, απέναντι σε πολίτες που αγωνίζονται με ανιδιοτέλεια για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, όσο για να εμπλουτίσει το φάσμα της ενημέρωσής του με μια πληροφόρηση που δύσκολα φτάνει ως εσάς, λόγω των πολλαπλών «φίλτρων» αποκλεισμού που συναντά. 

Με εκτίμηση 

Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων 

Δευτέρα, 13 Μαΐου 2013

Στρίφι: ένας νέος ΧΑΔΑ στο Θριάσιο!


(αναδημοσίευση από ecoeleusis)

Στρίφι: ένας νέος ΧΑΔΑ, ο πλέον αυθαίρετος και ανεξέλεγκτος, στο Θριάσιο!


Επιβεβαιώθηκε και με πρόσφατη (28/2/2013) αυτοψία της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (ΕΥΕΠ) η εκτεταμένη ρύπανση από κάθε είδους απόβλητα τα οποία έχουν αποτεθεί χύδην στην περιοχή Στρίφι, βόρεια του Αεροδρομίου Ελευσίνας, εντός των Διοικητικών ορίων του Δήμου Ελευσίνας. Επισημαίνεται ότι η αυτοψία  προκλήθηκε από τεκμηριωμένη καταγγελία προς τις Αρχές του κατοίκου της εν λόγω περιοχής Γ. Στεφανάκη.

Με σχετικό έγγραφό της η ΕΥΕΠ επισημαίνει ότι κατά την αυτοψία διαπιστώθηκε ότι σε μεγάλη έκταση (πιθανώς μεγαλύτερη των 200 στρεμμάτων), έχουν αποτεθεί διάσπαρτες μεγάλες ποσότητες στερεών αποβλήτων όπως απορρίμματα οικιακού τύπου, απόβλητα εκσκαφών και κατεδαφίσεων (μπάζα, χώματα, σακούλες με άχρηστα οικοδομικά υλικά), ελαστικά, υλικά συσκευασιών κλπ.

Επίσης, στο χώρο εντοπίστηκαν σωροί με κοκκώδη υλικά μαύρου χρώματος (πιθανώς αμμοβολές), καθώς και πλαστικά βαρέλια με άγνωστο στερεοποιημένο περιεχόμενο μέρος του οποίου είχε βγει και εκτός των δοχείων!

Επιπλέον, στο  έγγραφό της η ΕΥΕΠ, αναφέρεται σε αναλύσεις που έδειξαν ότι τα απόβλητα αυτά περιέχουν βαρέα μέταλλα ενώ κατά την αυτοψία δεν κατέστη δυνατόν να εντοπιστούν οι υπεύθυνοι των απορρίψεων. Από την ανωτέρω ανεξέλεγκτη απόθεση των αποβλήτων -επισημαίνει η ΕΥΕΠ- προκαλείται υποβάθμιση του εδάφους και πιθανώς των υπογείων υδάτων με ταυτόχρονη αλλοίωση του τοπίου και αισθητική υποβάθμιση της περιοχής.

Τέλος η ελεγκτική αρχή καλεί:

Την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής για τις άμεσες ενέργειες της προκειμένου να απομακρυνθούν τα εν λόγω απόβλητα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 12 παρ. 2β της ΚΥΑ Η.Π 13588/725/2006 {ΦΕΚ 383 Β 28-3-2006} και σε περίπτωση εντοπισμού των υπευθύνων να καταλογιστεί η δαπάνη σε αυτούς Τα Αστυνομικά Τμήματα Ελευσίνας και Ασπροπύργου για την αστυνόμευση της περιοχής και σε περίπτωση εντοπισμού ανεξέλεγκτων απορρίψεων να εφαρμόζεται η διαδικασία του αυτόφωρου σύμφωνα με το ν. 1650/86 και τον ν.4042/2012 και Τους Δήμους Ελευσίνας, Μάνδρας και Ασπροπύργου να μεριμνήσουν (με τεχνικά έργα πιθανώς) για την αποτροπή προσέγγισης φορτηγών αυτοκινήτων στο χώρο προκειμένου να μην συνεχιστεί η απόρριψη των αποβλήτων στην περιοχή.


Παρά το γεγονός ότι από το 2011 είχε αποφασιστεί η εκπόνηση από το ΥΠΕΚΑ Ειδικού Επιχειρησιακού Προγράμματος για την Δυτική Αττική, με χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη», που θα εστίαζε στους άξονες Εντοπισμός ρυπασμένων εδαφών κατόπιν εδαφοχημικών και υδροχημικών μελετών Εντοπισμός κύριων σημειακών πηγών παραγωγής επικινδύνων αποβλήτων Παράνομες αποθέσεις επικινδύνων και τοξικών αποβλήτων, συλλογή και μεταφορά τους σε χώρους ασφαλούς διάθεσης, απομάκρυνση μπαζών και αποκατάσταση τοπίου, τίποτε ακόμη δεν έχει δρομολογηθεί.

Ένας νέος Χώρος Ανεξέλεγκτης Διάθεσης  (κάθε είδους) Αποβλήτων, ο πλέον αυθαίρετος και ανεξέλεγκτος, έχει ήδη δημιουργηθεί στο Θριάσιο με ανυπολόγιστους κινδύνους για το ατμοσφαιρικό περιβάλλον,  το έδαφος,  το υπέδαφος και τα υπόγεια νερά.

Δείτε εδώ το έγγραφο της ΕΥΕΠ.

Σχόλιο ΠΡΩΣΥΝΑΤ

Από το έγγραφο της ΕΥΕΠ, προκύπτει ότι το πρόβλημα είναι σε γνώση του τμήματος περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ενότητας  Δυτ. Αττικής, τουλάχιστον, από το Νοέμβρη του 2011 και, έσω αυτού, της ΕΥΕΠ, από το Δεκέμβρη του 2011. Η αυτοψία της ΕΥΕΠ διενεργήθηκε στις 28.02.2013. Κάθε εξήγηση δεκτή.

Κυριακή, 12 Μαΐου 2013

Συνεδριάσεις της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ "στα μουλωχτά"

Στη βδομάδα που πέρασε, πραγματοποιήθηκαν δύο κατεπείγουσες συνεδριάσεις της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, οι οποίες δεν δημοσιοποιήθηκαν με το συνήθη τρόπο («Διαύγεια», δελτία τύπου, web tv κλπ.). Οι προσκλήσεις κολλήθηκαν στην είσοδο των γραφείων του ΕΔΣΝΑ, ενώ τις ανακαλύψαμε στο site, στην κατηγορία «ανακοινώσεις». Το γιατί συνέβη αυτό επιβάλλεται να μας το εξηγήσει ο ΕΔΣΝΑ και ο Πρόεδρός του κ. Σγουρός. Το μόνο βέβαιο είναι ότι πρόκειται για σοβαρά θέματα. 

Ορισμένα σχόλια: 

1. Το πρώτο θέμα της 21ης συνεδρίασης, σχετίζεται με την ακύρωση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της σύμβασης για τη μεταφορά των παλιών τεφρών από τη Φυλή, που προέρχονται από την καύση των νοσοκομειακών αποβλήτων, από την περίοδο που τον αποτεφρωτήρα διαχειρίζονταν ο ίδιος ο (τότε) ΕΔΣΚΝΑ. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με μια σοβαρή εξέλιξη, που παρατείνει το χρόνιο πρόβλημα της τέφρας, η οποία παραμένει αδιάθετη, κάτω από άθλιες συνθήκες αποθήκευσης (όση, δηλαδή, δεν έχει διασπαρεί στο περιβάλλον της περιοχής). 

2. Το δεύτερο θέμα της 21ης συνεδρίασης προδιαθέτει για το ενδεχόμενο κάποιο ή κάποια από τα εργολαβικά σχήματα, πιθανότατα από αυτά που αποκλείστηκαν στην α΄ φάση του διαγωνισμού για τη μονάδα του Γραμματικού, να κάνει προδικαστική προσφυγή. Αν συμβεί αυτό, θα μετατοπιστεί χρονικά η έναρξη της β΄ φάσης του διαγωνισμού, τη στιγμή που παραμένει άγνωστο το πότε θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της α΄ φάσης για τις άλλες τρεις μονάδες της Αττικής. 

3. Το (μοναδικό) της 22ης συνεδρίασης συνδέεται με τις εισφορές των δήμων στον ΕΔΣΝΑ. Πρόκειται για ένα τεράστιας σημασίας ζήτημα, για το οποίο αξίζει να επανέλθει κανείς-μία σε πρόσφατη ανάρτησή μας

Ακολουθούν οι προσκλήσεις στις συνεδριάσεις της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ 


Συνεδριάζει σήμερα Τετάρτη 08 Μαΐου και ώρα 3 το μεσημέρι η Εκτελεστική Επιτροπή του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής με θέματα ημερήσιας διάταξης τα παρακάτω: 

1. Ενημέρωση και λήψη απόφασης σχετικά με την υπ’ αρ. 74/2013 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Ο κατεπείγον χαρακτήρας του θέματος αιτιολογείται λόγω του ότι η προθεσμία για την άσκηση αίτησης ανάκλησης, λήγει την 15/5/2013 και ως εκ τούτου πρέπει να ληφθεί άμεσα η απόφαση). 

2. Λήψη απόφασης επί αιτημάτων εταιρειών για χορήγηση αντιγράφων των φακέλων συμμετοχής στον Διαγωνισμό για το έργο: «Μελέτη Χρηματοδότηση, Κατασκευή, Συντήρηση, Τεχνική Διαχείριση και Λειτουργία της Μονάδας Επεξεργασίας Αστικών Απορριμμάτων στην Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων Βορειοανατολικής Αττικής, με ΣΔΙΤ». (Ο κατεπείγον χαρακτήρας του θέματος αιτιολογείται λόγω του ότι υπάρχουν ασφυκτικές προθεσμίες για την άσκηση προδικαστικών προσφυγών των διαγωνιζομένων, και ως εκ τούτου πρέπει να ληφθεί η απόφαση για την χορήγηση ή μη αντιγράφων).  


Συνεδριάζει σήμερα Πέμπτη 09 Μαΐου και ώρα 10:00 το πρωί η Εκτελεστική Επιτροπή του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής με μοναδικό θέμα συζήτησης το εξής: 

1. Λήψη απόφασης υποβολής αιτήματος προς τη ΔΕΗ για παρακράτηση της πρώτης τριμηνιαίας δόσης των εισφορών των Δήμων μελών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. έτους 2013. (Ο κατεπείγον χαρακτήρας του θέματος αιτιολογείται λόγω του ότι πρέπει να μας αποδώσει η ΔΕΗ εντός του τρέχοντος μηνός την 1η δόση του 1ου τριμήνου από την παρακράτηση των εισφορών των Δήμων-μελών του ΕΔΣΝΑ και ως εκ τούτου πρέπει να ληφθεί και να σταλεί άμεσα η απόφαση στη ΔΕΗ).

Παρασκευή, 10 Μαΐου 2013

Σταθμοί μεταφόρτωσης απορριμμάτων: τι είδους και με ποιες προϋποθέσεις;


(με αφορμή το ΣΜΑ Ελαιώνα Αττικής)

Την αφορμή μας τη δίνει η πρόσφατη ομόφωνη απόφαση, στις 29/4/2013, της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ για τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης με το δήμο Αθήνας για την, από κοινού, κατασκευή και λειτουργία του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) Ελαιώνα, σε ιδιόκτητο ακίνητο του ΕΔΣΝΑ, στα διοικητικά όρια του Δήμου Αιγάλεω.

Οι πρώτες αντιδράσεις υπήρξαν από ένα μέρος των εργαζομένων στον ΕΔΣΝΑ (από το χώρο του ΣΥΡΙΖΑ) και επικεντρώθηκαν στο θέμα της μεταβίβασης αρμοδιοτήτων, που μέχρι τώρα ανήκαν στον ΕΔΣΝΑ, στο δήμο Αθήνας. Αν η αφετηρία των αντιδράσεων βρίσκεται στο θέμα της απασχόλησης των εργαζομένων στον ΕΔΣΝΑ, εκτιμούμε ότι το θέμα θα μπορούσε να λυθεί, σχετικά εύκολα, με μια σχετική πρόβλεψη, σύμφωνα με την οποία, θα έχουν προτεραιότητα απασχόλησης στο ΣΜΑ οι εργαζόμενοι του ΕΔΣΝΑ. Αν, πάλι, βρίσκεται στην εκτίμηση ότι η διαχείριση του έργου από το δήμο Αθήνας θα είναι χειρότερη από αυτήν που θα ασκούσε ο ΕΔΣΝΑ, θα περιμέναμε μια σχετική τεκμηρίωσή της. Γενικά μιλώντας, πάντως, θεωρούμε θετική τη μεγαλύτερη εμπλοκή της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης στη διαχείριση των ΑΣΑ. Κατά τα άλλα, όλοι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν (κακοδιαχείριση, απώλεια ή υποβάθμιση του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης κ.λπ.) αφορούν και στη μια περίπτωση και στην άλλη.

Θεωρούμε πολύ πιο σημαντικό να τοποθετηθούμε στο θέμα από μια άλλη σκοπιά. Προσπαθώντας, δηλαδή, να απαντήσουμε στο τι σημαίνει η κατασκευή και λειτουργία του συγκεκριμένου έργου στην αλυσίδα της διαχείρισης των ΑΣΑ και κατά πόσο είναι συμβατή με μια εναλλακτική αντίληψη, που θα αναιρεί τις τρέχουσες φιλοεργολαβικές επιλογές του ΕΔΣΝΑ, της περιφέρειας και της κυβέρνησης.

Ποιος είναι ο ρόλος των ΣΜΑ στο υφιστάμενο σύστημα διαχείρισης των ΑΣΑ

Ανατρέχοντας στην «προϊστορία» των ΣΜΑ (παρατίθενται αναλυτικά στοιχεία, στη συνέχεια), γίνεται σαφές ότι προορίζονται να καλύψουν, κυρίως, τις ανάγκες μεταφοράς σύμμεικτων απορριμμάτων στους ΧΥΤΑ ή στις σχεδιαζόμενες κεντρικές μονάδες επεξεργασίας. Θεωρητικά, θα μπορούσαν να καλύψουν και τις ανάγκες μεταφοράς ανακυκλώσιμων και προδιαλεγμένων οργανικών, αν οι εγκαταστάσεις της υποδοχής τους (ΚΔΑΥ και μονάδες κομποστοποίησης) είναι το ίδιο συγκεντρωτικές και το ίδιο μακριά με τις εγκαταστάσεις υποδοχής των σύμμεικτων. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι:

Οι ΣΜΑ είναι απολύτως αναγκαίοι, αν υιοθετήσουμε το κυρίαρχο μοντέλο, που θέλει το σύνολο, σχεδόν, των ΑΣΑ σε σύμμεικτη μορφή, προκειμένου να οδηγούνται σε συγκεντρωτικές εγκαταστάσεις επεξεργασίας, προσανατολισμένων στην ενεργειακή αξιοποίηση και στην καύση. Οι ΣΜΑ μπορούν να είναι χρήσιμοι, επίσης, στις περιπτώσεις που η έμφαση δίνεται στη διαλογή στην πηγή, αλλά η επεξεργασία των σύμμεικτων εξακολουθεί να γίνεται σε κεντρικές - περιφερειακές εγκαταστάσεις («πράσινη πρόταση», πρόταση ΣΥΡΙΖΑ). Ή στις περιπτώσεις που προδιαλεγμένα υλικά χρειάζεται να μεταφερθούν, επίσης, σε περιφερειακές εγκαταστάσεις ανακύκλωσης ή κομποστοποίησης («πράσινη πρόταση»).

Ο ρόλος των ΣΜΑ αποδυναμώνεται και η ανάγκη τους, σταδιακά, εκλείπει, αν υιοθετήσουμε το μοντέλο της αποκεντρωμένης διαχείρισης, που υποστηρίζει η ΠΡΩΣΥΝΑΤ. Αφού στις αποκεντρωμένες εγκαταστάσεις, εκτός από τα ανακυκλώσιμα υλικά και τα προδιαλεγμένα οργανικά, γίνεται υποδοχή και ήπια επεξεργασία -με σκοπό την περαιτέρω ανάκτηση- και των   σύμμεικτων ΑΣΑ, που θα βρίσκονται σε μια συνεχή διαδικασία μείωσης. Οπότε, αυτό το οποίο θα έχει ανάγκη μεταφοράς, πέρα από μια μικρή μεταβατική περίοδο, σε περιφερειακές εγκαταστάσεις ταφής (ΧΥΤΥ) είναι το υπόλειμμα του συνόλου των διεργασιών που συντελούνται στις αποκεντρωμένες υποδομές.

Τι προτείνει η Πρωτοβουλία συνεννόησης

Γενικεύοντας λίγο τα όσα προεκτέθηκαν, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι οι ΣΜΑ, που εντάσσονται στο μοντέλο της συγκεντρωτικής διαχείρισης σύμμεικτων απορριμμάτων, εκτός του ότι είναι έργα υψηλού κόστους κατασκευής και συντήρησης, δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο το διαχωρισμό των απορριμμάτων και υποβαθμίζουν την ποιότητα των προς ανακύκλωση υλικών. Είναι, λοιπόν, οικονομικά και περιβαλλοντικά ασύμφορο να σχεδιάζονται τεράστιες εγκαταστάσεις μεταφόρτωσης σύμμεικτων αποβλήτων, που δεσμεύουν πόρους, ανταγωνίζονται ευθέως την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση και, σε τελευταία ανάλυση, εξυπηρετούν τα εργολαβικά συμφέροντα που επιχειρούν να επιβάλλουν τις προσφορότερες σε αυτά λύσεις.

Κάτω από αυτό το πρίσμα, η «Πρωτοβουλία συνεννόησης» εκτιμά ότι οι όποιες ανάγκες μεταφόρτωσης ΑΣΑ πρέπει να αντιμετωπίζονται με αυστηρότητα και να είναι ενταγμένες σε ένα συνολικό σχέδιο διαχείρισης, που θα αποσκοπεί στην ενίσχυση των αποκεντρωμένων δράσεων. Θεωρούμε λάθος το να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται σαν αυτόνομες υποδομές, μόνιμου χαρακτήρα και, μάλιστα, με δυναμικότητες που δεν αντιστοιχούν σε φιλόδοξους στόχους πρόληψης και μείωσης των ΑΣΑ, διαλογής στην πηγή και ανάκτησης, κομποστοποίησης και ήπιας επεξεργασίας των σύμμεικτων, με εργαλεία τις αρχές της εγγύτητας και της μικρής κλίμακας. 

Το ότι υπάρχουν χώροι, που προορίζονται για κατασκευή ΣΜΑ είναι ένα στοιχείο που δεν πρέπει να «καεί», πρέπει να αξιοποιηθεί. Όχι για να φιλοξενήσει, αποκλειστικά, υπερμεγέθεις εγκαταστάσεις μεταφόρτωσης, αλλά για να ξεδιπλωθεί όλη η «βεντάλια» των δράσεων, που περιγράφει η πρόταση της αποκεντρωμένης διαχείρισης. Αυτήν την ανάγκη και, ταυτόχρονα, τη δυνατότητα φαίνεται να έχουν, κατ’ αρχή, συνειδητοποιήσει οι δημοτικές αρχές των όμορων δήμων Αργυρούπολης-Ελληνικού, Αλίμου και Γλυφάδας, που, ήδη, διερευνούν μια τέτοια λύση, στη θέση του ΣΜΑ Ελληνικού. Την εξέλιξη της προσπάθειας θα την παρακολουθήσουμε. Είναι σαφές, ωστόσο, το προς τα που θα έπρεπε να κινηθούν ο δήμος της Αθήνας και ο ΕΔΣΝΑ. Και, πρώτοι απ’ όλους, οι εργαζόμενοι σε αυτούς τους οργανισμούς.


9.5.2013 

Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων

Στη φάση των προσφορών ο διαγωνισμός της Πελοποννήσου


Σε συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής της περιφέρειας Πελοποννήσου (πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 9/5/2013), πάρθηκαν οι παρακάτω αποφάσεις, που σχετίζονται τον, υπό εξέλιξη, διαγωνισμό για τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων της περιφέρειας Πελοποννήσου:

1.  Κηρύχθηκε το πέρας του α΄ σταδίου της β΄ φάσης του διαγωνισμού, που αφορά στον ανταγωνιστικό διάλογο (Β.Ι.: Πρόσκληση Συμμετοχής σε Διάλογο, με σκοπό την διενέργεια διαλόγου μεταξύ της Αναθέτουσας Αρχής και των Προεπιλεγέντων επί των τεχνικών, χρηματοοικονομικών και νομικών πτυχών του Έργου).
2.  Εγκρίθηκαν οι όροι διενέργειας και τα τεύχη δημοπράτησης του β΄σταδίου της β΄ φάσης του διαγωνισμού (Β.ΙΙ.: Υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών  Ανάθεση της Σύμβασης Σύμπραξης).

Λογικά, έχει αποσαφηνιστεί η επιθυμητή τεχνική λύση, στη βάση της οποίας τα επενδυτικά σχήματα, που συμμετέχουν στο διαγωνισμό, θα κληθούν να δώσουν τις δεσμευτικές τους προσφορές. Μένει να δούμε τα τεύχη δημοπράτησης, ώστε να έχουμε μια πρώτη «γεύση» για το προς τα πού οδεύουν τα πράγματα.

Εκτός από τα πρακτικά της επιτροπής, ρεπορτάζ και βίντεο από τη συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής υπάρχουν εδώ:

Σημαντική μέρα για την Περιφέρεια: Ολοκληρώθηκε η β' φάση του διαγωνισμού για τα απορρίμματα (video)

Ο διαγωνισμός της Δυτ. Μακεδονίας

Σε μάκρος θα «τραβήξει», απ’ ότι φαίνεται η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τα έργα διαχείρισης της περιφέρειας Δυτ. Μακεδονίας, που γίνεται στο πλαίσιο των ΣΔΙΤ, αλλά όχι με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Έχουν υποβληθεί δεσμευτικές τεχνικές και οικονομικές προσφορές, από τα 3 σχήματα που συμμετέχουν στο διαγωνισμό. Καθένα από τα 3 σχήματα υπέβαλε ένσταση για τον αποκλεισμό των προσφορών των άλλων δύο. Αφού οι ενστάσεις απορρίφθηκαν από το ΔΣ της ΔΙΑΔΥΜΑ, οι εταιρείες (και οι τρεις) προσέφυγαν στο ΣτΕ, το οποίο δεν έχει ορίσει ακόμη δικάσιμη ημερομηνία.  

Πέμπτη, 9 Μαΐου 2013

Σε "διακριτική παρακολούθηση" τα εργοστάσια της Αττικής

Πριν λίγες μέρες, συζητήθηκε για δεύτερη φορά στην επιτροπή αναφορών του ΕΚ η αναφορά κατοίκων του Γραμματικού, σχετικά με πρόδηλα σφάλματα στην κατασκευή του ΧΥΤΑ Γραμματικού. Η συζήτηση αυτή θα συνοδευτεί από επίσκεψη κλιμακίου της επιτροπής αναφορών στην Ελλάδα, στο τέλος του μήνα. Καθώς η συζήτηση γενικεύτηκε, τέθηκαν ζητήματα σχετικά με το συγκεντρωτικό χαρακτήρα της διαχείρισης, έτσι όπως επιχειρείται να υλοποιηθεί σε όλη την Ελλάδα και, φυσικά, στην Αττική με τα τέσσερα νέα εργοστάσια. 

Οι σχετικές καταγγελίες των κατοίκων του Γραμματικού κατατέθηκαν και στο Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο παρακολουθεί τον τρόπο διάθεσης των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων. Πρόκειται για το ίδιο όργανο, που στην αρχή της χρονιάς με την έκθεσή του 20/2012, είχε διαπιστώσει προβλήματα συμβατότητας των συγχρηματοδοτούμενων έργων διαχείρισης αποβλήτων. 

Το ΕΕΣ, από την απάντησή του, που παρατίθεται παρακάτω, φαίνεται να συμμερίζεται κατ’ αρχή τις ανησυχίες των κατοίκων. Αναφέρει, συγκεκριμένα: «Ενδέχεται να υπάρχει σημαντικός κίνδυνος οι τέσσερις μονάδες διαχείρισης αποβλήτων, εφόσον σχεδιαστούν και κατασκευαστούν σύμφωνα με την περιγραφή σας, να μην είναι σύμφωνες με τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης». Σαν θετικό θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε το γεγονός ότι το ΕΕΣ βάζει «σε διακριτική παρακολούθηση» το θέμα, αν και δεν κινεί κάποια διαδικασία έρευνας για τα συγκεκριμένα έργα.

Απελπιστική η εικόνα της διαχείρισης των ΑΣΑ της Αττικής

Στις 19.11.2012, σε συνεδρίαση του ΔΣ του ΕΔΣΝΑ, λήφθηκε μια απόφαση για τις εισφορές των δήμων προς τον ΕΔΣΝΑ, το 2013, για τη χρήση των εγκαταστάσεών του. Σαν βάση χρησιμοποιήθηκαν οι εισφορές των δήμων το 2011. Δημιουργήσαμε έναν πίνακα με τα πρώτα στοιχεία του ΕΔΣΝΑ, τον οποίο αρχίσαμε να τον επεκτείνουμε, δίνοντάς του, τελικά, την παρακάτω μορφή.

2013_05_09_ΑΣΑ νομού Αττικής_2011 by Tassos_Kefalas

Αρχικά, καταγράψαμε τις ποσότητες των ΑΣΑ, συνολικά και για κάθε δήμο ξεχωριστά, γνωρίζοντας ότι η «χρέωση» του ΕΔΣΝΑ είναι 45 €/τόνο. Τα στοιχεία του ΕΔΣΝΑ κατατάσσουν τα ΑΣΑ σε δύο κατηγορίες:
·         αυτά που, μέσω του πράσινου κάδου, οδηγούνται στο ΣΜΑ Σχιστού (και από κει στο ΧΥΤΑ Φυλής), απευθείας στο ΧΥΤΑ Φυλής (τα περισσότερα) και στη μονάδα επεξεργασίας της Φυλής-ΕΜΑΚ (γύρω στους 200.000 τόνους/έτος). Συνολικά, 1.883.901 τόνοι.
·         αυτά που οδηγούνται στο ΧΥΤΑ Φυλής, μέσω των ΚΔΑΥ, σαν το υπόλειμμα της ανακύκλωσης του συστήματος των μπλε κάδων (73.503 τόνους), τα οποία επιμερίζονται στους δήμους που εξυπηρετεί το κάθε ΚΔΑΥ, με έναν ενιαίο συντελεστή απόδοσης. Έχουν χρησιμοποιηθεί στοιχεία του α΄ τετραμήνου του 2012, ανηγμένα σε χρονική περίοδο έτους.

Γνωρίζοντας την ποσότητα του υπολείμματος των ΚΔΑΥ (73.503 τόνοι), αλλά και την ετήσια απόδοση των ΚΔΑΥ σε ανακυκλώσιμα (120.264 τόνοι), μπορούμε να υπολογίσουμε ένα μέσο συντελεστή απόδοσης (120.264/73.503 = 1,6362). Έτσι μπορούμε να πάμε σε μια πρώτη «χοντρική» ποσοτική εκτίμηση αποτελεσμάτων της ανακύκλωσης, ανά δήμο. Οπότε, εύκολα έχουμε και την ποσοστιαία εκτίμηση αποτελεσμάτων της ανακύκλωσης.

Τα σύμμεικτα, μαζί με τα ανακυκλώσιμα, μας δίνουν, προσεγγιστικά, τη συνολική ποσότητα των ΑΣΑ. Για την ακρίβεια, θα έπρεπε να προσθέσουμε τις ποσότητες από τα άλλα ρεύματα ανάκτησης και να αφαιρέσουμε τα «παράνομα» απόβλητα (κυρίως βιομηχανικά, αλλά και αστικά από περιοχές εκτός Αττικής), που παρεισφρύουν (παράνομα, κατά κανόνα), είτε στα σύμμεικτα, είτε στο υπόλειμμα των ΚΔΑΥ. Οι ενδείξεις, που υπάρχουν, συγκλίνουν στο ότι η δεύτερη κατηγορία (τα «παράνομα») είναι πολύ περισσότερα από αυτά τη πρώτης (ανακτήσιμα). Συνεπώς, η παραδοχή μας για το σύνολο των ΑΣΑ θα πρέπει να θεωρείται ασφαλής προς τα πάνω, γι αυτή την πρώτη προσέγγιση που επιχειρούμε.

Αν χρησιμοποιήσουμε και τα πληθυσμιακά στοιχεία, οδηγούμαστε σε δείκτες κόστους ή παραγωγής ΑΣΑ, ανά κάτοικο, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Στη συνέχεια, παραθέτουμε ορισμένα πρώτα συμπεράσματα από την ανάγνωση των στοιχείων του πίνακα:

Τρίτη, 7 Μαΐου 2013

Καύση RDF - SRF: ούτε στο Αλιβέρι, ούτε πουθενά


Στις 27.3.2013, η διεύθυνση ανάπτυξης της περιφερειακής ενότητας Εύβοιας της περιφέρειας Στερεάς, έδωσε άδεια λειτουργίας στη βιομηχανίας παραγωγής τσιμέντου της εταιρείας «ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ ΙΙ» στο Αλιβέρι, μετά από επέκταση με συγκρότημα τροφοδοσίας του κύριου καυστήρα με στερεά υπολείμματα ανακύκλωσης. Αυτή ήταν η τελική πράξη μιας επίμονης προσπάθειας της συγκεκριμένης τσιμεντοβιομηχανίας, που έχει ξεκινήσει από το 2006 και της είχε εξασφαλίσει, μέχρι τώρα, αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, άδειας εγκατάστασης-επέκτασης, έγκρισης παρέκκλισης από τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις και άδεια οικοδομής. Όλα αυτά ενώ εκκρεμούν στο ΣτΕ προσφυγές των κατοίκων κατά της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων.

Ο όρος «στερεά υπολείμματα ανακύκλωσης» χρησιμοποιείται για να ωραιοποιήσει, ίσως και να νομιμοποιήσει, το πραγματικό καύσιμο, που δεν είναι άλλο από το RDF, το οποίο, όπως και το SRF, είναι προϊόν, κυρίως, της μηχανικής - βιολογικής επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων1. Το γεγονός αυτό το γνωρίζουν καλά οι κάτοικοι της περιοχής, οι οποίοι μέσα από το συντονιστικό των φορέων τους δίνουν ένα διαρκή και μαχητικό αγώνα κατά της συγκεκριμένης δραστηριότητας, όσο κι αν κάποιοι επιχειρούν να την παρουσιάσουν σαν ανώδυνη2.

Τα ίδια ανακλαστικά επέδειξαν και με τη δημοσιοποίηση της πρόσφατης άδειας λειτουργίας, επιτυγχάνοντας την αναστολή της, με απόφαση του περιφερειάρχη, στις 1.4.2013, ενώ, λίγες μέρες αργότερα (25.4.2013), απέσπασαν απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου Στερεάς, σύμφωνα με την οποία:
·       επικαιροποιείται παλιότερη απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Εύβοιας για μη αποδοχή της καύσης RDF στη μονάδα.
·       απορρίπτονται συναφείς αδειοδοτήσεις καύσης RDF στη μονάδα (σε περίπτωση που επανέλθει τέτοιο θέμα).
·       διαβιβάζεται αίτημα στο ΥΠΕΚΑ για αναστολή της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, που αφορά στην καύση RDF.

Παρά το θετικό χαρακτήρα των παραπάνω αποφάσεων, κανείς δεν δικαιούται να εφησυχάζει, όσο οι βασικές αδειοδοτήσεις παραμένουν σε ισχύ. Το αίτημα για αναστολή και όχι για κατάργηση, σε συνδυασμό με την αμφισημία και την αναντιστοιχία λόγων και έργων των περιφερειακών οργάνων, αποτελεί εξίσου σοβαρό λόγο για εγρήγορση των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Αλιβερίου. Τώρα και για ένα λόγο παραπάνω, καθώς συνειδητοποιείται ότι με τη συγκεκριμένη επένδυση αυτό που επιδιώκεται δεν είναι τόσο το να αντιμετωπιστούν λειτουργικά προβλήματα της τσιμεντοβιομηχανίας, όσο το να δοθεί «χείρα βοηθείας» σε ένα καλά προετοιμασμένο σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων, σε όφελος των μεγαλοεργολάβων3