Τρίτη, 18 Μαρτίου 2014

Το ΠΣ Αττικής απέφυγε να πάρει θέση για τη μονάδα κομποστοποίησης

Στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, την Πέμπτη 18/3 και αφού είχε συγκεντρωθεί αρκετός κόσμος, το προεδρείο ανακοίνωσε από την αρχή ότι αποσύρονται τα θέματα με αντικείμενο τη γνωμοδότηση επί των ΜΠΕ της μονάδας κομποστοποίησης στη Φυλή και τριών μονάδων καύσης βιοκαυσίμων (Φυλή, Ωρωπός-Αυλώνας, Κορωπί). Οι δικαιολογίες, στο παρασκήνιο, ποικίλες και γελοίες.

Πιθανολογούμε ότι σε μια από τις τελευταίες συνεδριάσεις του ΠΣ πριν τις εκλογές ο κ. Σγουρός δεν είχε καμία διάθεση να ανοίξει κόντρα με τους κατοίκους κάποιων περιοχών. Ιδιαίτερα για ένα θέμα στο οποίο η θέση του ΠΣ είναι, απλά, γνωμοδοτική. Και για το λόγο αυτό θα ήταν μεγάλο λάθος ο ελιγμός αυτός να θεωρηθεί σαν νίκη. Γνωρίζουμε όλοι ότι οι αδειοδοτικές αρχές (ΥΠΕΚΑ και αποκεντρωμένη διοίκηση, αντίστοιχα) έχουν όλη την ευχέρεια να προχωρήσουν στην περιβαλλοντική αδειοδότηση, χωρίς τη γνωμοδότηση του ΠΣ. Συνεπώς, η πίεση θα πρέπει να συνεχιστεί προς αυτήν την κατεύθυνση, πλέον.

Πριν από την έναρξη της συνεδρίασης του ΠΣ, η ΠΡΩΣΥΝΑΤ διένειμε το παρακάτω κείμενο για τη μπνάδα κομποστοποίησης στη Φυλή, που θα ήταν και η παρέμβασή της, στο βαθμό που θα συζητούνταν το θέμα.

Ενστάσεις για τη μονάδα κομποστοποίησης
προδιαλεγμένων οργανικών υλικών ή/και πράσινων αποβλήτων,
την ΟΕΔΑ Δυτικής Αττικής


Ο χαρακτήρας της μονάδας

Η προτεινόμενη μονάδα κομποστοποίησης είναι το «φύλλο συκής» των (1+4) μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων, που έχουν δυναμικότητα 1.660.000 τόνων/έτος, ίση με το 87% του συνόλου των ΑΣΑ της Αττικής. Η δυναμικότητά της αντιπροσωπεύει το 4% του συνόλου των ΑΣΑ της Αττικής, όταν τα οργανικά της Αττικής, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, είναι το 43,6% των ΑΣΑ. Γι αυτό και η ΜΠΕ, ενώ έχει συνταχθεί από το 2009, μαζί με τις αντίστοιχες των μονάδων βιοξήρανσης και ΕΜΑΚ ΙΙ, έμεινε «στο συρτάρι», μέχρι τώρα. Οι άλλες δυο πήραν περιβαλλοντική αδειοδότηση στις 5/1/2011. Διότι οι προτεραιότητες κράτους  - περιφέρειας και ΕΔΣΝΑ δεν ήταν στην οικονομική και φιλοπεριβαλλοντική διαχείριση, αλλά στο πως θα «στρωθεί το τραπέζι» στους εργολάβους με τις φαραωνικές, υψηλού κόστους κατασκευής και διαχείρισης μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων.


Ο πραγματικός λόγος της «ανάσυρσης» της μονάδας κομποστοποίησης και της περιβαλλοντικής αδειοδότησής της τώρα

Οι προκηρύξεις των διαγωνισμών για τις μονάδες επεξεργασίας των Α. Λιοσίων και της Φυλής προβλέπουν ότι μπορεί να συμπεριληφθεί και η κατασκευή της μονάδας κομποστοποίησης των 80.000 τόνων/έτος. Με άλλα λόγια, η συγκεκριμένη μονάδα κομποστοποίησης, με τη συγκριτικά απειροελάχιστη συνεισφορά στην όλη διαχείριση, επιχειρείται να εκχωρηθεί και αυτή στους εργολάβους στους εργολάβους, που θα αναλάβουν (αν τους το επιτρέψουμε) τις μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων στη Φυλή και στα Α. Λιόσια, είναι το extra bonus τους. Δηλαδή, ΜΕΑ και μονάδα κομποστοποίησης πάνε "πακέτο". Και η περιβαλλοντική αδειοδότηση τη συγκεκριμένη στιγμή εξυπηρετεί, ακριβώς, αυτόν το σκοπό: να μεγαλώσει το οικονομικό αντικείμενο των δημοπρατούμενων έργων, μέσω ΣΔΙΤ.

Η σκοπιμότητα μιας κεντρικής μονάδας κομποστοποίησης

Μια κεντρική μονάδα κομποστοποίησης αυτού του μεγέθους, ακόμη κι αν αποτελούσε αυτόνομο έργο και δεν ήταν το «πρόγευμα» των μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων, θα ήταν μια λάθος επιλογή. Αφού είναι πανάκριβη λύση και προϋποθέτει συμπιέσεις προδιαλεγμένων οργανικών και μεταφορές δεκάδων χιλιομέτρων, με αμφίβολο αποτέλεσμα. Θυμίζουμε ότι η περίφημη αντίστοιχη μονάδα κομποστοποίησης της Λάρνακας απέτυχε παταγωδώς και κατέληξε να παράγει, αντί κόμποστ, δευτερογενές καύσιμο, που θέλουν να οδηγήσουν σε μονάδες καύσης.

Την ίδια στιγμή, ο ΕΔΣΝΑ ακολουθεί πολιτική παρεμπόδισης της δημιουργίας μικρών, αποκεντρωμένων μονάδων αερόβιας κομποστοποίησης, που είναι απλές, φτηνές, μπορούν να τις διαχειρίζονται οι δήμοι και δίνουν το καλύτερο αποτέλεσμα. Τέτοια προσκόμματα συνάντησε ο δήμος Σαρωνικού, ενώ, πριν λίγες μέρες (11/3/2014), η ΕΕ του ΕΔΣΝΑ απέρριψε αίτημα του Περιβαλλοντικού συνδέσμου δήμων Αθήνας - Πειραιά, για δημιουργία στο Σχιστό, μονάδας κομποστοποίησης κλαδεμάτων, δυναμικότητας 18.000 τόνων/έτος, με το αιτιολογικό ότι ανατρέπεται ο ΠΕΣΔΑ. Στην πραγματικότητα, για να μη χάσουν ούτε «ψίχουλο» οι εργολάβοι. 

Η χωροθέτηση του έργου

Από τα πιο σημαντικά, ίσως, ζητήματα είναι η προβλεπόμενη χωροθέτηση του έργου. Αναφερόμαστε σε μια περιοχή, η οποία έχει υποστεί πλήρη περιβαλλοντική αλλοίωση, με μη αναστρέψιμες βλάβες στο οικοσύστημα. Από το γεγονός αυτό απορρέει και το αίτημα, που αποκτά σιγά - σιγά καθολική ισχύ: η εγκατάσταση της Φυλής δεν επιτρέπεται να επιβαρυνθεί με καμία νέα, οποιουδήποτε χαρακτήρα, εγκατάσταση διαχείρισης απορριμμάτων. Οι μόνες νέες επιθυμητές δράσεις είναι αυτές που θα σχετίζονται με την απορρύπανση και την περιβαλλοντική αποκατάσταση της ευρύτερης περιοχής.

Είναι, εντελώς, αντιεπιστημονικό και παράλογο να καλούμαστε να αξιολογήσουμε τις επιμέρους επιπτώσεις ενός έργου, το οποίο αποτελεί τμήμα μιας ευρύτερης εγκατάστασης, που συστηματικά και εξακολουθητικά βιάζει το περιβάλλον της περιοχής, καταστρέφει την υγεία των κατοίκων και υποθηκεύει το μέλλον των παιδιών τους.

Το επιχείρημα ότι η μη εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ θα μας μετατρέψει σε «Νάπολη»

Επισημαίνουμε ότι «Νάπολη» είμαστε:
      θάβοντας το 85% των απορριμμάτων της Αττικής και επιλέγοντας να συνεχιστούν οι δραστηριότητες στη Φυλή.
      κάνοντας παράνομες μεταφορές αποβλήτων (και βιομηχανικών), από όλη την Ελλάδα, στη Φυλή.
      ανεχόμενοι τις ανεξέλεγκτες απορρίψεις, όχι μόνο στους αεροφωτογραφιζόμενους ΧΑΔΑ, αλλά και σε νέους ΧΑΔΑ, στο Βοτανικό, στο Στρίφι, σε μάντρες του Ασπροπύργου και στο Μελετάνι της Μάνδρας. Με την τελευταία περιοχή, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, να δέχεται, συστηματικά, επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα.

«Νάπολη» θα εξακολουθήσουμε να είμαστε με τον προωθούμενο σχεδιασμό. Τα δεδομένα από το πρώτο ΣΔΙΤ της Πελοποννήσου κάνουν λόγο για υγρά απόβλητα και υπόλειμμα, της τάξης του 51%. Παράλληλα, έχουμε και την εμπειρία της ΕΜΑΚ Ι, που παράγει τεράστιες ποσότητες υλικών, που μόνο για καύση ή για ταφή μπορούν να οδηγηθούν. Με τις νέες φαραωνικές μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων θα παράγονται και θα «στοιβάζονται» τεράστιες ποσότητες υπολείμματος ή δευτερογενούς καυσίμου (RDF/SRF), που θα αναζητούν το δρόμο, είτε για νέους χώρους ταφής (επέκταση Φυλής, λατομείο Μουσαμά, ανενεργά μεταλεία στο Μελετάνι κλπ.), είτε νέα εργοστάσια καύσης. Με ότι αυτό θα σημαίνει για το περιβάλλον και για το κόστος της διαχείρισης.

Αυτή η προοπτική είναι που προδιαγράφει καταστάσεις τύπου «Νάπολης» και όχι οι προτάσεις εναλλακτικής διαχείρισης των απορριμμάτων, με ήπιες, αποκεντρωμένες υποδομές, προσανατολισμένη στη μέγιστη δυνατή προδιαλογή και ανάκτηση χρήσιμων υλικών. Φιλοπεριβαλλοντική, χαμηλού κόστους, με κοιωνική συμμετοχή και κάτω από το δημόσιο έλεγχο.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, προτείνουμε στο περιφερειακό συμβούλιο να γνωμοδοτήσει αρνητικά στη ΜΠΕ του συγκεκριμένου έργου.

Έχοντας εξαντλήσει κάθε άλλο μέσο, εκμεταλλευόμαστε την περίπτωση για να θέσουμε ορισμένα ερωτήματα, προσωπικά στον κ. Σγουρό, που σχετίζονται με άρνηση παροχής πληροφόρησης. Ενδεχομένως, και με απόκρυψη στοιχείων:

Αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ Αττικής

Η πρώην περιφέρεια Αττικής, με υπογραφή του κ. Λιακόπουλου, έχει αναθέσει την εκπόνση συμβουλευτικών μελετών αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ Αττικής και ΣΜΠΕ, από το Γενάρη τους 2011. Το έργο συνεχίστηκε από την αιρετή περιφέρεια, με υπογραφές του κ. Σγουρού. Μετά από αλλεπάλληλες, αναιτιολόγητες παρατάσεις οι μελέτες έπρεπε να παραδοθούν στις 31/12/2012. Έχουμε ζητήσει επανειλημμένα σχετική ενημέρωση και έχουμε αγνοηθεί, πλήρως. Καταγγείλαμε δημόσια αυτή τη στάση, καταφύγαμε στο συνήγορο του πολίτη, στους επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης και στη Βουλή. Ζητήθηκαν εξηγήσεις από το ΥΠΕΚΑ και το ΥΠΕΣ. Εξακολουθεί να υπάρχει, απέναντι σε όλα τα θεσικά πρόσωπα και όργανα που προαναφέρθηκαν, μια προκλητική στάση άρνησης παροχής ενημέρωσης. Το ερώτημα είναι αν υπάρχει κάτι το οποίο δεν πρέπει να γίνει γνωστό; Μήπως, οι παραπάνω μελέτες, αν έχουν παραληφθεί, υποδεικνύουν κάτι διαφορετικό από αυτό που επιχειρείται να υλοποιηθεί με τα έργα ΣΔΙΤ;

Χρέωση υπολειμμάτων ΚΔΑΥ

Όπως είναι γνωστό, το περιεχόμενο των μπλε κάδων των νησιών οδηγούνταν, για πολλά χρόνια, στα ΚΔΑΥ της Αττικής, μαζί με αυτούς της Αττικής. Το υπόλειμμά τους οδηγούνταν στη Φυλή, ανεξάρτητα από την προέλευσή του και χρεώνονταν στους δήμους της Αττικής. Ο ΕΔΣΝΑ, ποτέ δεν χρέωσε δήμους εκτός Αττικής. Πιθανολογείται ότι το ίδιο συνέβη και με περιπτώσεις παράνομης μεταφοράς στη Φυλή σύμμεικτων απορριμμάτων ή βιομηχανικών αποβλήτων, μέσω των ΚΔΑΥ της Αττικής. Έχουμε ζητήσει εξηγήσεις, τις οποίες ακόμη περιμένουμε. Τουλάχιστον, για τη χρέωση του υπολείμματος των μπλε κάδων.

Μεταφορές στη Φυλή απορριμμάτων από ιδιώτες εργολάβους

Ο ΕΔΣΝΑ δημοσιοποιεί τις ποσότητες των απορριμμάτων που οι ίδιοι οι δήμοι μεταφέρουν στη Φυλή. Ταυτόχρονα, ο ΕΔΣΝΑ έχει συνάψει, περίπου, 35 συμβάσεις με ιδιώτες εργολάβους για μεταφορές ΑΣΑ στη Φυλή. Για να έχουμε την πραγματική εικόνα για το τι οδηγείται στη Φυλή, έχουμε ζητήσει, εδώ και μήνες, ενημέρωση για τις ποσότητες, την προέλευση και τη σύνθεση των απορριμμάτων, που οι εργολάβοι μεταφέρουν στη Φυλή. Καμία απάντηση.

Συνδέσαμε τα παραπάνω με τη διαπιστωμένη μεταφορά βιομηχανικών αποβλήτων, από τη βιομηχανική περιοχή Οινοφύτων, στο Βοτανικό και εκφράσαμε την υπόνοια ότι οι συμβάσεις με τους εργολάβους μπορεί να συνδέονται με το «ξέπλυμά» τους και τη «μεταβάπτισή» τους σε αστικά απόβλητα. Επίσης, καμία εξήγηση.

Θεωρούμε ότι είναι υποχρέωση του κ. Σγουρού να δώσει ευθείες εξηγήσεις στα παρπάνω, ενώπιον του περιφερειακού συμβουλίου και, φυσικά, πριν τη λήξη της θητείας του. Από την πλευρά μας, δεν πρόκειται να παραιτηθούμε από το δικαίωμά μας για ουσιαστική και πλήρη ενημέρωση.

18/3/2013


Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων (ΠΡΩΣΥΝΑΤ)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου