Παρασκευή, 3 Οκτωβρίου 2014

Στις καλένδες έχουν παραπεμφθεί τα εθνικά σχέδια διαχείρισης αποβλήτων

Σαν να μην έχει αίσθηση της οριακής κατάστασης, στην οποία βρίσκεται ο τομέας της διαχείρισης αποβλήτων, εμφανίζεται το ΥΠΕΚΑ και η κυβέρνηση. Αντί να φροντίσουν να υλοποιηθούν τάχιστα τα όσα επιβάλλουν το νέο νομοθετικό πλαίσιο (ν. 4042/2012), η διεθνής εμπειρία και η κοινή λογική. Αντίθετα, όλη η προσοχή τους στρέφεται στο να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ για την κατασκευή συγκεντρωτικών μονάδων διαχείρισης σύμμεικτων απορριμμάτων, προς τέρψη των σκουπιδο-εργολάβων. Κι ας αποτελεί ο σχεδιασμός αυτός την πιο ακριβή, αντικοινωνική και αντιπεριβαλλοντική επιλογή.

Δυο είναι οι πρόσφατες αφορμές που μας αναγκάζουν να επανέλθουμε στο ζήτημα:

Η πρώτη αφορμή σχετίζεται με την παραπομπή στις καλένδες των νέων εθνικών σχεδίων διαχείρισης, η διαμόρφωση των οποίων είναι ρητή πρόβλεψη του ν. 4042/2012. Φτάσαμε στο Γενάρη του 2014 για να υπάρξει μια στοιχειώδης και αποσπασματική διαβούλευση, που ολοκληρώθηκε μέσα σε λίγες μέρες (31/1/2014). Από τότε, μέχρι σήμερα, «μαγειρεύεται» η τελική εκδόχή τους, χωρίς να υπάρχει καμία ενημέρωση.

Δεν φτάνει, όμως, αυτό. Για να τεθούν σε ισχύ τα εθνικά σχέδια, χρειάζεται να εκπονηθεί και να εγκριθεί η αντίστοιχη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Το ΥΠΕΚΑ, μόλις στις 8/9/2014, προκήρυξε το έργο, απευθυνόμενη σε τρία συγκεκριμένα μελετητικά γραφεία (ENVIROPLAN ΑΕ, ΡΟΪΚΟΣ ΑΕ ΚΑΙ HYDROMENT ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΑΕ). Το τελευταίο γραφείο ενημέρωσε ότι δεν ενδιαφέρεται να συμμετάσχει, οπότε με νέα απόφαση, στις 23/9/2014, ο διαγωνισμός ακυρώθηκε (ανάκληση πρόσκλησης ενδιαφέροντος), με το αιτιολογικό της μη ύπαρξης επαρκούς ανταγωνισμού.

Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει νέα πρόσκληση ενδιαφέροντος, που αν ευδοκιμήσει θα ακολουθήσει η ανάθεση της μελέτης, η εκπόνηση της μελέτης, η δημόσια διαβούλευση και στο τέλος η έγκρισή της. Μια διαδικασία, η οποία δύσκολα θα έχει ολοκληρωθεί πριν το καλοκαίρι του 2015. Αυτό σημαίνει ότι τρία χρόνια μετά την επικαιροποίηση της νομοθεσίας μας, που κι αυτή έγινε με μεγάλη καθυστέρηση, η ελληνική κοινωνία θα στερείται το βασικό της εργαλείο για τη χάραξη μιας εναλλακτικής στρατηγικής στη διαχείριση των αποβλήτων, σε όφελος της ίδιας και όχι των εργολάβων. Αλλά, μήπως, αυτό είναι το ζητούμενο;

Η δεύτερη αφορμή είναι η συνεχιζόμενη αφωνία του ΥΠΕΚΑ, σχετικά με την επιβαλλόμενη αναθεώρηση των περιφερειακών σχεδιασμών (ΠΕΣΔΑ), που το ίδιο ζήτησε, μέσω της ΓΓ του κ. Νάντιας Γιαννακοπούλου, από 1/4/2014. Παρόλο ότι ξέρουμε καλά το υπόβαθρο αυτής της κίνησης (να υπάρξει μια τυπική νομιμοποίηση, ώστε να μην κινδυνεύσει η χρηματοδότηση των έργων ΣΔΙΤ), δεν παύει να προξενεί τεράστια εντύπωση η απάθεια και η αδιαφορία με την οποία παρακολουθεί τη στάση των περιφερειών. Άλλες από τις οποίες έχουν αγνοήσει τελείως τη διαδικασία της αναθεώρησης των ΠΕΣΔΑ και άλλες την έχουν ξεκινήσει με απίστευτα αργούς ρυθμούς. Το ωραίο στην υπόθεση είναι ότι η κ. Γιαννακοπούλου ζητούσε από τις περιφέρειες να έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία της αναθεώρησης τον Οκτώβρη του 2014 (η αποθέωση της άγνοιας!).

Δεν μας προξενεί εντύπωση, συνεπώς, το γεγονός ότι το ΥΠΕΚΑ αποφεύγει να απαντήσει σε σχετική επιστολή της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, από 21/8/2014, με την οποία ζητείται απάντηση σε μια σειρά κρίσιμων ερωτημάτων.

Ελπίζουμε ότι οι περιφέρειες, που έχουν αμφιβητήσει τις κυβερνητικές επιλογές, αλλά πολύ περισσότερο οι δήμοι της χώρας δεν θα εγκλωβιστούν από τη σκόπιμα παρελκυστική πολιτική του ΥΠΕΚΑ, προχωρώντας στη διαμόρωση και στην υλοποίηση περιφερειακών και τοπικών σχεδίων διαχείρισης, στη λογική της αποκέντρωσης, με έμφαση στην πρόληψη και στην προδιαλογή των υλικών. Από αυτήν την άποψη, περιμένουμε να ανταποκριθεί θετικά στην επιστολή της ΠΡΩΣΥΝΑΤ (24/9/2014) η νέα περιφερειάρχης Αττικής κ. Δούρου, αποσαφηνίζοντας τις προθέσεις της. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου