Κυριακή, 21 Δεκεμβρίου 2014

Κάτι τρέχει με τις ΣΔΙΤ …

Η τελευταία συνεδρίαση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, υπό την προεδρία του κ. Σγουρού, έγινε στις 27/8/2014. Η πρώτη συνεδρίαση (και μοναδική προς το παρόν) της ΕΕ, υπό την προεδρία της κ. Δούρου, έγινε στις 12/12/2014. Όπως ήταν φυσικό, στην ημερήσια διάταξη υπήρχε πλήθος θεμάτων, σχετικών με την τρέχουσα διαχείριση του ΕΔΣΝΑ. Εστιάζουμε στο γεγονός ότι εκτός ημερήσιας διάταξης συζητήθηκε το θέμα των διαγωνισμών ΣΔΙΤ, για τις τέσσερις μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων. Η σχετική απόφαση αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», στις 18/12/2014, με τίτλο: «Ενημέρωση ΕΕ αναφορικά με τους διαγωνισμούς των ΣΔΙΤ - Λήψη απόφασης».

Από την ανάγνωση της απόφασης προκύπτει ότι η νέα διοίκηση του ΕΔΣΝΑ δεν ήταν έτοιμη, στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, να φέρει ολοκληρωμένη πρόταση στην ΕΕ του ΕΔΣΝΑ για το πώς θα υλοποιήσει τη δέσμευσή της για «την ανατροπή του σχεδίου των ΣΔΙΤ για τις 4 μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων». «Αναγκάστηκε» να συζητήσει έκτακτα το θέμα στην ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, μετά από επιστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης (30/9/2014), που διαβιβάστηκε στον ΕΔΣΝΑ, μέσω εγγράφου του υφυπουργού εσ(ξ)ωτερικών (38237/16.10.2014). Σύμφωνα με την απόφαση, με την επιστολή ζητούνταν πληροφορίες για τις διαγωνιστικές διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, μετά από καταγγελίες δύο εταιρειών (Μυτιληναίος - Καλογρίτσας), που αποκλείστηκαν από τη δεύτερη φάση των διαγωνισμών. Ο ΕΔΣΝΑ απάντησε στην επιστολή της ΕΕ στις 8/12/2014.

Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο υπουργείο εξωτερικών, με τη συμμετοχή του εκτελεστικού γραμματέα της περιφέρειας Αττικής, στην οποία γνωστοποιήθηκε (!) ότι πρέπει, μέσα σε δεκαπέντε ημέρες, η εκτελεστική επιτροπή του ΕΔΣΝΑ να λάβει απόφαση για τη συνέχιση ή μη των διαγωνιστικών διαδικασιών. Ο ΕΔΣΝΑ ζήτησε παράταση δύο μηνών, αλλά «το σχετικό αίτημα δεν έχει γίνει αποδεκτό» (!!!). Με αυτά τα δεδομένα το θέμα ήρθε για συζήτηση, εκτός ημερήσιας διάταξης, στην εκτελεστική επιτροπή του ΕΔΣΝΑ, στις 12/12/2014. Η οποία, αποδεχόμενη την τελεσιγραφική απαίτηση της ΕΕ, αποφάσισε να ζητήσει τη γνώμη των υπηρεσιακών παραγόντων του ΕΔΣΝΑ, προκειμένου να λάβει απόφαση εντός δεκαπέντε ημερών, όπως της ζητήθηκε.     

Το να πιθανολογήσουμε τη στάση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, δεν έχει πρακτική αξία, όταν σε λίγες μέρες θα τη γνωρίζουμε και επίσημα. Ωστόσο, αξίζει να κάνουμε κάποια σχόλια:
·       Οι καταγγελίες των εταιρειών, που αποκλείστηκαν από τη διαγωνιστική διαδικασία, φαίνεται πως ήταν το πρόσχημα. Στην πραγματικότητα, έχει ανοίξει ένας κύκλος έντονων πιέσεων, ώστε να μην υλοποιηθεί η οριστική και αμετάκλητη ακύρωση των διαγωνισμών.
·       Η νέα περιφερειακή αρχή όφειλε να είναι επαρκώς προετοιμασμένη (και) για το συγκεκριμένο θέμα, να έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων και να μην παίρνει τις αποφάσεις της, κάτω από καθεστώς πίεσης και εκβιασμών.
·       Είναι κακή επιλογή να επικρατήσει η αντίληψη ότι μπορεί να έχουν θετική έκβαση οι αναπόφευκτες συγκρούσεις, που θα ακολουθήσουν, με «κινήσεις κορυφής» και αγνόηση του καθοριστικού ρόλου της κοινωνίας, ξεκινώντας από την πλήρη και ουσιαστική ενημέρωσή της.

Με την ευκαιρία, ας θυμίσουμε το ιστορικό των διαγωνισμών:
·       Οι διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν το Νοέμβρη του 2012. Η πρώτη φάση ήταν αυτή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
·       Η προεπιλογή των εταιρειών από τον ΕΔΣΝΑ έγινε τον Ιούνιο του 2013.
·       Ακολούθησαν προσφυγές στις επιτροπές διαγωνισμών και στη συνέχεια στο ΣτΕ. Η διαδικασία αυτή, για το Γραμματικό και την Κερατέα, ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβρη του 2013, ενώ για τη Φυλή και τα Α. Λιόσια το Νοέμβρη του 2013.
·       Η δεύτερη φάση των διαγωνισμών (ανταγωνιστικός διάλογος), για το Γραμματικό και την Κερατέα, ξεκίνησε το Σεπτέμβρη του 2013 και ολοκληρώθηκε το Γενάρη του 2014. Για τη Φυλή και τα Α. Λιόσια δεν ξεκίνησε ποτέ, λόγω και προβλημάτων με το ιδιοκτησιακό καθεστώς των χώρων εγκατάστασης.
·       Το αποτέλεσμα του ανταγωνιστικού διαλόγου, για το Γραμματικό και την Κερατέα, δεν δημοσιοποιήθηκε, ούτε, φυσικά, υποβλήθηκαν οικονομικές προσφορές.
·       Από αυτό το χρονικό σημείο, λόγω των αυτοδιοικητικών εκλογών, οι σχετικές διαδικασίες «πάγωσαν».
·       Τώρα πληροφορούμαστε ότι κάποιες εταιρείες (άγνωστο το πότε) προσέφυγαν στην ΕΕ.

Για το ποια εργολαβικά σχήματα έχουν προεπιλεγεί για κάθε έργο, δείτε εδώ. Συνοπτικά:  
Τρία σχήματα (ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ - ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ, ARCHIRODON GROUP NV - INTRAKAT - ENVITEC ΑΕ, ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ - J & P ΑΒΑΞ) συμμετέχουν και στους τέσσερις διαγωνισμούς, το σχήμα της ΤΕΡΝΑ-ΔΕΗ στους τρεις και το σχήμα ΕΡΕΤΒΟ ΑΕ -  ΔΟΜΟΣΠΟΡΤ ΑΕ - ΕΓΝΩΝ ΑΤΕ στους μικρότερους διαγωνισμούς της ΒΑ και της ΝΑ Αττικής. Οι όμιλοι Μυτιληναίου (ΜΕΤΚΑ), Κοπελούζου (NOVAERA) και Καλογρίτσα (ΤΟΞΟΤΗΣ) έχουν βρεθεί εκτός και στα τέσσερα έργα.

Η αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ Αττικής

Στις 4/12/2012 συνεδρίασε το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής, με θέμα τη διαχείριση των απορριμμάτων. Η απόφαση αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της περιφέρειας. Το πρώτο σημείο αφορά στη Φυλή, ενώ άλλα δύο αφορούν σε δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών και των μαθητών, ειδικότερα. Τα υπόλοιπα σημεία συνδέονται με την αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού (ΠΕΣΔΑ) και τα παραθέτουμε αυτούσια:
·       Σε ό,τι αφορά στην εκπόνηση νέου ΠΕΣΔΑ Αττικής: ενώ το χρονικό όριο εκπόνησής του σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, είναι ως τα τέλη του έτους 2015, η Περιφέρεια Αττικής θα το προχωρήσει, με ανοικτές συμμετοχικές διαδικασίες, ώστε να είναι έτοιμος ως τον Ιούνιο 2015.
·       Να διοργανωθεί διεθνής συνάντηση, με πρόσκληση εκπροσώπων του πολιτικού κόσμου, των παρατάξεων της Περιφέρειας Αττικής, πανεπιστημιακής κοινότητας, εκπροσώπων φορέων και οργανώσεων των πολιτών, οικολογικών οργανώσεων, εκπροσώπων της Κομισιόν, πραγματογνωμόνων από το εξωτερικό.
·       Να προσκληθούν εκπρόσωποι της Διεύθυνσης Περιφερειών, Περιβάλλοντος, Υγείας της Κομισιόν, για διαβούλευση, για ανταλλαγή καλών πρακτικών, εμπειριών σε άλλες περιφέρειες.

Δύο πράγματα μπορούμε να υποθέσουμε: ή ότι δεν υπάρχει πλήρης γνώση του τι σημαίνει και πως γίνεται η αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ ή αντιλαμβανόμαστε τελείως διαφορετικά το περιεχόμενο και τη διαδικασία της αναθεώρησης. Ας δούμε τι προϋποθέτει μια «κανονική» διαδικασία αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ:
·       Τα αρμόδια όργανα (περιφερειακό συμβούλιο, ΠΕΔ και ΕΔΣΝΑ) να αποφασίσουν για τις βασικές αρχές - κατευθύνσεις της αναθεώρησης του ΠΕΔΣΑ.
·       Να ανατεθεί η εκπόνηση της μελέτης αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ.
·       Να εκπονηθούν οι παραπάνω μελέτες.
·       Να τεθούν σε δημόσια διαβούλευση οι μελέτες.
·       Να εγκριθούν από τα αρμόδια όργανα (από το περιφερειακό συμβούλιο η μελέτη αναθεώρησης και από το ΥΠΕΚΑ η ΣΜΠΕ).

Όσοι/ες υποστηρίζουν, συμπεριλαμβανομένων όσων ψήφισαν την παραπάνω απόφαση, ότι οι παραπάνω διαδικασίες μπορούν να υλοποιηθούν ως τον Ιούνιο του 2015, πολύ απλά, έχουν επιλέξει να εκτεθούν ανεπανόρθωτα.

Και δύο ακόμη σχόλια:
·       Αν η πλειοψηφία του περιφερειακού συμβουλίου αισθάνεται την ανάγκη να οργανώσει νέες ημερίδες και συναντήσεις, ας τις κάνει, στην περίοδο της δημόσιας διαβούλευσης. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν πρέπει να λειτουργήσουν σαν πρόσχημα αναβολής του ξεκινήματος των διαδικασιών, που περιγράψαμε παραπάνω και οι οποίες θα έπρεπε να έχουν, ήδη, δρομολογηθεί.
·       Δε γνωρίζουμε κάποια θέση του ΥΠΕΚΑ, που να μιλά για ολοκλήρωση της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ ως το τέλος του 2015. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι το ΥΠΕΚΑ, στις 1/4/2014, ζήτησε να έχει ολοκληρωθεί η αναθεώρηση των ΠΕΣΔΑ όλης της χώρας, ως τον Οκτώβριο του 2014 (αυτοί κι αν είναι εκτός τόπου και χρόνου).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου