Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2014

πανελλαδική συνάντηση συλλογικοτήτων, 22-23 Φλεβάρη


η Πρωτοβουλία συνεννόησης 
για τη διαχείριση των απορριμμάτων (ΠΡΩΣΥΝΑΤ)

καλεί

σε πανελαδική συνάντηση συλλογικοτήτων 
για τη διαχείριση των απορριμμάτων
το διήμερο 22 και 23 Φλεβάρη 2014

Τρία χρόνια, από τη συγκρότηση της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, έχουν περάσει μέσα σε ένα περιβάλλον υπονόμευσης του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης των απορριμμάτων και προσπάθειας επιβολής πανάκριβων, αντιπεριβαλλοντικών, φιλοεργολαβικών λύσεων, με απούσα την κοινωνία. Αλλά και σε ένα περιβάλλον σημαντικών αντιστάσεων και παρεμβάσεων, προσπαθειών ευρύτερης συνεννόησης και προβολής ενός εναλλακτικού μοντέλου διαχείρισης και κοινών κινηματικών δράσεων.

Αισθανόμαστε την ανάγκη την αποτίμηση αυτών των εξελίξεων και των δράσεων να μην την κάνουμε μόνοι μας, σαν ΠΡΩΣΥΝΑΤ, αλλά μαζί με όλες εκείνες τις συλλογικότητες, τους φορείς και τους πολίτες, που μας συνδέει μια στοιχειώδης κοινή κινηματική αντίληψη στον τρόπο της παρέμβασής μας.

Διαμορφώσαμε το πρόγραμμα με τέτοιο τρόπο, ώστε να υπάρχει χρόνος για ουσιαστική συζήτηση και, ταυτόχρονα, να διευκολυνθεί η συμετοχή συλλογικοτήτων και πολιτών από περιοχές εκτός Αττικής. Πιο συγκεκριμένα, θα συζητήσουμε:

το Σάββατο 22 Φλεβάρη, από 12.00 - 16.00
για τα σχέδια του κράτους, τις εξελίξεις και τις εναλλακτικές λύσεις

την Κυριακή 23 Φλεβάρη, από 10.00 - 14.00
για τις κοινωνικές αντιστάσεις, τα πεδία συγκλίσεων και τις κοινές μας δράσεις

η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί 
στο ελεύθερο - αυτοδιαχειριζόμενο ΘΕΑΤΡΟ ΕΜΠΡΟΣ
(Ρήγα Παλαμήδου 2, Ψυρρή)

Οι συλλογικότητες που έχουν πρόθεση να συμμετάσχουν ή (και) να κάνουν οργανωμένες παρεμβάσεις, διάρκειας 10΄, θα ήταν χρήσιμο να δηλώσουν τη συμμετοχή τους και τη θεματική στην οποία επιθυμούν να παρέμβουν, στη διεύθυνση prosynat@gmail.com ή στο τηλέφωνο 6942984299.

Δυστυχώς, δεν έχουμε τη δυνατότητα να καλύψουμε έξοδα μετακινήσεων. Μπορούμε, όμως να αναλάβουμε τη φιλοξενία των συναγωνιστών-τριών από τις περιοχές εκτός Αττικής, αρκεί αυτό να μας δηλωθεί έγκαιρα.


Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων (ΠΡΩΣΥΝΑΤ)

Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014

Συνάντηση συλλογικοτήτων Β. Ελλάδας

Θεσσαλονίκη, 28/1/2014

Ανακοίνωση - ενημέρωση

Διάθεση για κοινές δράσεις, με στόχο την εναλλακτική διαχείριση των απορριμμάτων,
εκφράστηκε στη συνάντηση συλλογικοτήτων και πολιτών της Β. Ελλάδας

Το Σάββατο 25/1/2014, πραγματοποιήθηκε συνάντηση συλλογικοτήτων της Β. Ελλάδας, για το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων, μετά από πρόσκληση της Πρωτοβουλίας συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων (ΠΡΩΣΥΝΑΤ) και της Πρωτοβουλίας για την κοινωνική διαχείριση των απορριμμάτων (ΠΚΔΑ). Πήραν μέρος φορείς, κινήσεις πολιτών, περιβαλλοντικές οργανώσεις, αυτοδιοικητικά σχήματα και πολίτες, τόσο από το νομό Θεσσαλονίκης, όσο και από άλλες περιοχές (Έβρος, Καβάλα, Σέρρες, Χαλκιδική, Ημαθία).

Στο επίκεντρο του προβληματισμού ήταν η εκτίμηση των εξελίξεων στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων, η ανταλλαγή εμπειριών από τις υπαρκτές κοινωνικές αντιστάσεις και η αναζήτηση τρόπων για τη συνέχιση και την επέκταση των κοινών δράσεων των συλλογικοτήτων.

Επιβεβαιώθηκε, για μια ακόμη φορά, ο αντικοινωνικός, αντιπεριβαλλοντικός, αντιοικονομικός και φιλοεργολαβικός χαρακτήρας του μοντέλου διαχείρισης που επιχειρείται να επιβληθεί. Ένα μοντέλο στηριγμένο στο συγκεντρωτισμό των μονάδων επεξεργασίας, στην αφύσικη διαστασιολόγησή τους, στον προσανατολισμό στην ενεργειακή αξιοποίηση - καύση, στο υψηλό κόστος κατασκευής και λειτουργίας και στην πλήρη ιδιωτικοποίηση του συστήματος διαχείρισης. Όπως προκύπτει και από τους διαγωνισμούς, με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, που βρίσκονται σε εξέλιξη και στη Β. Ελλάδα (Δυτική Μακεδονία, Σέρρες, Αλεξανδρούπολη), αλλά και από αυτούς που προετοιμάζονται (ΒΔ και ΝΑ Θεσσαλονίκη).

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα προβλήματα που δημιουργεί η μεγάλη παραγωγή εξορυκτικών αποβλήτων και η διακίνηση επικίνδυνων προϊόντων μεταλλουργικής επεξεργασίας. Σήμερα στη Δυτική Μακεδονία και στη Χαλκιδική, αύριο σε ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα. Μεγάλης σημασίας θεωρείται και η μη ελεγχόμενη διαχείριση των βιομηχανικών αποβλήτων, ιδιαίτερα των επικίνδυνων, αλλά και των νοσοκομειακών-υγειονομικών αποβλήτων, με το δεδομένο ότι δεν υπάρχουν αντίστοιχες μονάδες υποδοχής και επεξεργασίας τους στη Β. Ελλάδα. Γεγονός που ενισχύει τους βάσιμους φόβους για την ανάμειξή τους με αστικά απόβλητα και την απόρριψή τους σε κοινούς ΧΥΤΑ, πράγμα που έχει επιβεβαιωθεί και στην πράξη.

Εκφράστηκε η υποστήριξη σε ένα άλλο μοντέλο διαχείρισης, που δίνει έμφαση στην πρόληψη, στη διαλογή στην πηγή και στη μέγιστη δυνατή ανάκτηση. Που στηρίζεται σε αποκεντρωμένες δράσεις, με βάση τις αρχές της εγγύτητας και της μικρής κλίμακας, τέτοιες που περιορίζουν δραστικά την ανάγκη για μεγάλες μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων -συνεπώς και για μακρινές μεταφορές απορριμμάτων- και για τεράστιους χώρους ταφής (ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ). Που υπερασπίζεται το δημόσιο χαρακτήρα του συστήματος διαχείρισης, δημιουργεί πολλαπλά οφέλη (οικονομικά και κοινωνικά) για τους πολίτες και, ταυτόχρονα, ενεργοποιεί και αξιοποιεί τις όποιες κοινωνικές πρωτοβουλίες. Που έχει χαμηλό κόστος και δεν διογκώνει τα δημοτικά τέλη. Που είναι εφικτό και άμεσα υλοποιήσιμο.

Καταρρίφθηκε ο μύθος ότι η εξέλιξη είναι προδιαγεγραμμένη, επειδή η κυβέρνηση και πολλές περιφέρειες προχωρούν σε διαγωνισμούς - καρμπόν για την κατασκευή και την ανάθεση της λειτουργίας υποδομών διαχείρισης με τη φιλοσοφία που περιγράφηκε. Σημειώθηκε ότι, ακόμη, δεν υπάρχει πουθενά οριστική κατακύρωση έργου. Υπάρχει, συνεπώς, η δυνατότητα να ανατραπεί αυτό το σχέδιο. Με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει ένας συνδυασμός δυναμικών κοινωνικών και πολιτικών δράσεων, που θα βάλει σε «κίνηση» και την αυτοδιοίκηση και θα έχει στόχο:
·       την αποτροπή της υλοποίησης των υφιστάμενων σχεδιασμών, που, πρακτικά, σημαίνει «πάγωμα» και ακύρωση των διαγωνισμών που βρίσκονται σε εξέλιξη, σε συνδυασμό με
·       την ανάληψη άμεσων πρωτοβουλιών για την υλοποίηση δράσεων αποκεντρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων με δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα.

Τέλος, αναγνωρίστηκε η ανάγκη καλύτερου συντονισμού όλων των συλλογικοτήτων και των πολιτών που εμπλέκονται σε κάθε είδους κινηματικές δραστηριότητες για τη διαχείριση των απορριμμάτων, με σκοπό την ενιαιοποίηση των βασικών στόχων και την ανάπτυξη πυκνών κοινών δράσεων και παρεμβάσεων. Η διαδικασία αυτή έχει, ήδη, ξεκινήσει και θα επιχειρηθεί να ολοκληρωθεί στη νέα, πανελλαδική αυτήν τη φορά, συνάντηση συλλογικοτήτων, που οργανώνει η ΠΡΩΣΥΝΑΤ, στην Αθήνα, το Σαββατοκύριακο 22-23/2/2014.

  
Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων (ΠΡΩΣΥΝΑΤ) http://prosynat.blogspot.gr - prosynat@gmail.com
                                                           
    Πρωτοβουλία για την Κοινωνική Διαχείριση των Απορριμμάτων (ΠΚΔΑ)

Τρίτη, 21 Ιανουαρίου 2014

Νέα τμήματα του ΕΣΔΑ σε "διαβούλευση"

Το ΥΠΕΚΑ έθεσε σε διαβούλευση και το 4ο παραδοτέο της αναθεώρησης του εθνικού σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ) και τα παραρτήματά του. Συνεχίζεται, συνεπώς, η τακτική της τμηματικής παράδοσης - «σαλαμοποίησης» του ΕΣΔΑ και ο ευτελισμός της διαβούλευσης, αφού η λήξη της και για το 4ο παραδοτέο παραμένει η 31η/1/2014. Θυμίζουμε ότι τα παραδοτέα της μελέτης αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ είναι τα παρακάτω:

1ο Παραδοτέο: Μεθοδολογία – Χρονοδιάγραμμα.
2ο Παραδοτέο: Υφιστάμενη κατάσταση διαχείρισης αποβλήτων και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης.
3ο Παραδοτέο: Πολιτικές και νομοθετικό πλαίσιο που θα εξυπηρετήσει ο νέος ΕΣΔΑ και  καθορισμός στόχων.
4ο Παραδοτέο: Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων ανά ρεύμα αποβλήτου, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης και άμεσους – μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους.
5ο Παραδοτέο: Σχέδια δράσης και χρονοδιαγράμματα υλοποίησής τους.
6ο Παραδοτέο: Γεωχωρικά δεδομένα - χάρτες και βάσεις δεδομένων.
7ο Παραδοτέο: Οικονομικοί πόροι υλοποίησης κάθε σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων.
8ο Παραδοτέο: Οφέλη από την εφαρμογή του ΕΣΔΑ.
9ο Παραδοτέο: Κείμενο σχεδίου νομοθετικής ρύθμισης ΕΣΔΑ.

ΜΠΕ για μονάδα κομποστοποίησης στην ΟΕΔΑ Δυτικής Αττικής

Ο ΕΔΣΝΑ έχει προωθήσει στο ΥΠΕΚΑ, για περιβαλλοντική αδειοδότηση, ΜΠΕ για μονάδα κομποστοποίησης στην εγκατάσταση της Φυλής. Η ΜΠΕ έχει διαβιβαστεί από το ΥΠΕΚΑ στους αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες για τις σχετικές γνωμοδοτήσεις. Ανάμεσά τους και στο περιφερειακό συμβούλιο Αττικής, το οποίο γνωστοποίησε ότι η ΜΠΕ βρίσκεται στη διάθεση των ενδιαφερομένων. Μετά τη λήξη της προβλεπόμενης προθεσμίας για τη "διαβούλευση", το θέμα θα συζητηθεί για γνωμοδότηση σε συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής.

Το έργο φέρει τον τίτλο: «Μονάδα κομποστοποίησης προδιαλεγμένων οργανικών υλικών ή/και πράσινων αποβλήτων, στην ΟΕΔΑ Δυτικής Αττικής» και έχει φορέα υλοποίησης τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ).

Στην προκήρυξη των μονάδων Α. Λιοσίων και Φυλής προβλέπεται ότι:  «κατά τη διάρκεια του Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα εξετασθεί από την Αναθέτουσα Αρχή η δυνατότητα να περιληφθεί στο αντικείμενο του έργου και η κομποστοποίηση προδιαλεγμένου οργανικού υλικού». Υποθέτουμε ότι η συγκεκριμένη ΜΠΕ εξυπηρετεί την υποστήριξη μιας τέτοιας επιλογής, αφού η ένταξη σε πράξη χρηματοδότησης των έργων προϋποθέτει την ύπαρξη περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Το ίδιο συμβαίνει και με τις δύο μονάδες επεξεργασίας. Θυμίζουμε ότι, από 5/1/2011, υπάρχει περιβαλλοντική αδειοδότηση για μονάδα μηχανικής επεξεργασίας και για μονάδα βιολογικής ξήρανσης σε Α. Λιόσια και Φυλή. Η πρακτική δείχνει ότι, μετά την οριστικοποίηση της φύσης των έργων και την ανάθεσή τους, ακολουθεί επικαιροποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, εκεί όπου αυτή υπάρχει ή νέα περιβαλλοντική αδειοδότηση, όταν δεν προϋπάρχει.

Δευτέρα, 20 Ιανουαρίου 2014

Σε τι αφορούν οι νέες απαλλοτριώσεις στη Φυλή;

Στο δελτίο τύπου του ΕΔΣΝΑ, με το οποίο δημοσιοποιείται η ολοκλήρωση του ανταγωνιστικού διαλόγου στο διαγωνισμό για τη μονάδα του Γραμματικού, μεταξύ άλλων αναφέρεται και το εξής:
«Υπενθυμίζεται ότι ο ΕΔΣΝΑ έχει προκηρύξει συνολικά τέσσερις διαγωνισμούς για την κατασκευή ισάριθμων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων σε Γραμματικό, Κερατέα, Λιόσια και Φυλή με τη μέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και με συγχρηματοδότηση από Κοινοτικά και Ιδιωτικά Κεφάλαια. Για την ολοκλήρωση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου απαιτούνται απαλλοτριώσεις στην περιοχή της Φυλής, ύψους 140 εκ. ευρώ, την ευθύνη των οποίων έχει η Κεντρική Διοίκηση και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής».

Έχουμε επισημάνει τις συζητήσεις στο εσωτερικό του ΕΔΣΝΑ για επέκταση της χωρητικότητας του ΧΥΤΑ. Ξέρουμε, επίσης,  ότι ο ΕΔΣΝΑ έχει τεράστιες οφειλές, έναντι των παλιότερων απαλλοτριώσεων, που πραγματοποιήθηκαν για την κατασκευή του ΧΥΤΑ Φυλής. Η διατύπωση, όμως, του δελτίου τύπου παραπέμπει σε νέες απαλλοτριώσεις, δηλαδή σε επέκταση της εγκατάστασης της Φυλής. Αν, πραγματικά, συμβαίνει κάτι τέτοιο είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει πλήρης ενημέρωση για το τι ακριβώς συμβαίνει και για το πώς και πότε πάρθηκε μια τέτοια απόφαση.

Τα σκουπίδια της Ηλείας

Σχετικά με τη μεταφορά και απόθεση στη Φυλή των απορριμμάτων της Ηλείας, έχουμε κάποια νέα στοιχεία, τα οποία δείχνουν ότι ο ΕΔΣΝΑ, με δική του πρωτοβουλία (και όχι επειδή τον υποχρέωσε κάποια υπουργική απόφαση) προχώρησε σε αυτήν την επιλογή. Πιο συγκεκριμένα:


Μόλις τη Δευτέρα 20/1/2014, δημοσιοποιήθηκε απόφαση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, από τις 6/12/2013, με την οποία γίνονταν αποδεκτά τα αιτήματα των δήμων Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας για την μεταφορά των απορριμμάτων τους στο ΧΥΤΑ Φυλής, με τους ίδιους όρους που γίνονταν η μεταφορά απορριμμάτων από την Τρίπολη και την Ερμιονίδα. Να σημειώσουμε ότι η σχετική ΚΥΑ 70470/5366, για τα απορρίμματα της Ηλείας, εκδόθηκε στις 20/12/2013. Να προσθέσουμε, τέλος, ότι στη συνεδρίαση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, στις 15/1/2014, συζητήθηκαν και εγκρίθηκαν οι σχετικές προγραμματικές συμβάσεις του ΕΔΣΝΑ με τους δήμους Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας.

Η μονάδα του Γραμματικού προπομπός των έργων της Αττικής

Στη συνεδρίαση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, τη Δευτέρα 20/1/2014, εγκρίθηκε το πρακτικό για την ολοκλήρωση της φάσης Β.Ι του ανταγωνιστικού διαλόγου του διαγωνισμού για τη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων του Γραμματικού.

Σύμφωνα με το σχετικό δελτίο του ΕΔΣΝΑ, ο διαγωνισμός περνά στο επόμενο στάδιο, που περιλαμβάνει την αποστολή επιστολής στους διαγωνιζόμενους για παραλαβή της πρόσκλησης υποβολής δεσμευτικής προσφοράς και τη διανομή στους διαγωνιζόμενους του σχεδίου σύμβασης σύμπραξης.

Με βάση τα όσα γνωρίζουμε, σε αυτό το σημείο του διαγωνισμού, έχει γίνει η επιλογή της επιθυμητής τεχνικής λύσης, στη βάση της οποίας θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές. Δεν είναι βέβαιο αν θα δημοσιοποιηθεί η τεχνική λύση που έχει επιλεγεί και το σχέδιο σύμβασης σύμπραξης. Η εμπειρία από τους διαγωνισμούς, που έχουν καταλήξει στην επιλογή προσωρινού αναδόχου (Πελοπόννησος, Δυτική Μακεδονία και Σέρρες) είναι αρνητική. Θα επαναλάβουμε για μια ακόμη φορά ότι είναι αδιανόητο τα πιο κρίσιμα σημεία του διαγωνισμού να τα διαχειρίζονται κλειστές ομάδες τεχνοκρατών και αμειβόμενων αδρά εξωτερικών συμβούλων και να μην υπάρχει η πιο πλατιά δημοσιότητα. Ποιους-ές, τελικά, αφορούν αυτά τα έργα; Την κρατική γραφειοκρατία και τους εργολάβους ή τους πολίτες και την κοινωνία;  


Τίθεται, μερικές φορές, το ερώτημα αν υπάρχει κάποια σκοπιμότητα στην επιλογή να προηγηθεί η μονάδα του Γραμματικού. Μπορεί να πρόκειται για σύμπτωση. Ίσως, να οφείλεται στο γεγονός ότι είναι μικρή η δυναμικότητα της μονάδας και λιγότερα τα όποια προβλήματα. Ας κρατήσουμε, όμως, και την παρακάτω εκδοχή: Ο ΧΥΤΥ του Γραμματικού, παρά την παραπομπή του θέματος στην επιτροπή αναφορών του ευρωκοινοβουλίου,  έχει, σχεδόν, ολοκληρωθεί. Υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον να λειτουργήσει, όσο γίνεται πιο σύντομα. Για να γίνει, όμως, αυτό πρέπει να αρχίσει να λειτουργεί η μονάδα επεξεργασίας, αφού δεν μπορεί να υποδέχεται ανεπεξέργαστα απορρίμματα για απευθείας ταφή. Ίδωμεν …





Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου 2014

Σε καθεστώς αδιαφάνειας εκπονείται το νέο σχέδιο διαχείρισης ΑΣΑ του δήμου Αθήνας

Στις 19/12/2013 ήρθε για συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο Αθήνας (θέμα 51ο) το παρακάτω θέμα: «Έγκριση Ανοικτού Μειοδοτικού Διαγωνισμού με τη διαδικασία του Ηλεκτρονικού Πλειστηριασμού για τη μίσθωση, εγκατάσταση και προμήθεια του δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης αδειοδοτημένου χώρου υποδομών διαχείρισης απορριμμάτων του Δήμου Αθηναίων σε απόσταση έως και 30 χλμ από τα όρια του Δήμου». Από το «τηλεγραφικό» εισηγητικό κείμενο και από τη συζήτηση που ακολούθησε προέκυψε το πρωτοφανές: να ζητείται η συναίνεση του ΔΣ στη χωροθέτηση έργων ενός νέου σχεδιασμού διαχείρισης απορριμμάτων, για το οποίο σχέδιο όχι μόνο δεν είχε αποφασίσει σχετικά, αλλά δεν είχε καν ενημερωθεί (!).

Όπως ήταν φυσικό, προκλήθηκε μεγάλη αναστάτωση και η λήψη απόφασης μετατέθηκε στην επόμενη συνεδρίαση του ΔΣ, που πρόκειται να γίνει την Πέμπτη 16/1/2014. Στο μεταξύ, έγινε γνωστό ότι έχει εκπονηθεί ένα σχέδιο διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων του δήμου, όπως και μια μελέτη - έκθεση αξιολόγησης του σχεδίου, το τρίτο και τελευταίο μέρος της οποίας έχει ημερομηνία Οκτώβρης 2013 (παρουσιάζεται παρακάτω). Τη μελέτη αυτή τα αρμόδια πολιτικά στελέχη του δήμου άρχισαν να τη διακινούν άτυπα, μετά την πρώτη συζήτηση στο ΔΣ (19/12/2013) και μόλις πριν λίγες μέρες την έστειλαν στα μέλη του ΔΣ, ενόψει της νέας συνεδρίασης.



Πέρα από την αδιαφανή διαδικασία που ακολουθήθηκε σημασία έχει και το περιεχόμενο του νέου σχεδίου. Στη συνέχεια παρουσιάζουμε τα βασικά του σημεία και ακολουθεί ένας πρώτος σχολιασμός.
  
Ο νέος σχεδιασμός

·       Κατασκευάζεται σταθερός σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ), στον Ελαιώνα.
·       Κατασκευάζεται κινητός ΣΜΑ, μέχρι την κατασκευή του σταθερού (υποθέτουμε στον ίδιο χώρο).
·       Γίνεται υπογειοποίηση συμπιεστών.
·       Καθιερώνεται ξεχωριστή συλλογή οργανικών σε 1ο, 3ο και 7ο ΔΔ (καφέ κάδος).
·       Στο  1ο, 3ο και 7ο ΔΔ διαμέρισμα παύει η ξεχωριστή συλλογή αποβλήτων συσκευασίας (μπλε κάδος). Οι συσκευασίες θα απορρίπτονται, πλέον, στον (πράσινο) κάδο των σύμμεικτων.
·       Στα υπόλοιπα τέσσερα ΔΔ (2ο, 4ο, 5ο και 6ο) θα συνεχίσουν να υπάρχουν ο πράσινος κάδος για τα σύμμεικτα και ο μπλε κάδος για τα απόβλητα συσκευασίας.
·       Τα σύμμεικτα των τεσσάρων ΔΔ (2ο, 4ο, 5ο και 6ο) θα οδηγούνται στην ΕΜΑΚ. Δεν διευκρινίζεται αν έχει προηγηθεί συμφωνία σε αυτό το ζήτημα με τον ΕΔΣΝΑ
·       Κατασκευάζεται μονάδα διαλογής των ΑΣΑ 1ου, 3ου και 7ου ΔΔ, δυναμικότητας 110.000 τ/έτος, με δύο «γραμμές παραγωγής». Η μία θα υποδέχεται το ρεύμα των σύμμεικτων και η άλλη το ρεύμα των προδιαλεγμένων οργανικών, προτού οδηγηθούν στη μονάδα αναερόβιας χώνευσης, για απομάκρυσνη των μη οργανικών υλικών. Σε άλλο σημείο αναφέρεται (και στο γράφημα με το διάγραμμα ροών) ότι η μονάδα διαλογής θα υποδέχεται και τα ανακυκλώσιμα των τεσσάρων ΔΔ (2ο, 4ο, 5ο και 6ο), που εξακολουθούν να έχουν τον μπλε κάδο, χωρίς να διευκρινίζεται αν αυτό θα γίνεται στη «γραμμή παραγωγής» των σύμμεικτων ή θα υπάρχει μια τρίτη γραμμή. Το σύνολο, πάντως, των παραπάνω ρευμάτων εκτιμάται σε, περίπου, 150.000 τ/έτος.
·       Κατασκευάζεται μονάδα αναερόβιας χώνευσης των προδιαλεγμένων οργανικών των τριών ΔΔ (1ου, 3ου και 7ου), που συνοδεύεται από μονάδα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος (ή και θερμότητας) και εγκατάσταση κομποστοποίησης στερεού οργανικού υπολείμματος (υποδέχεται τα προδιαλεγμένα οργανικά των 1ου, 3ου και 7ου ΔΔ).
·       Η χωροθέτηση των δύο μονάδων προβλέπεται να γίνει σε έκταση στα όρια της υπάρχουσας ΟΕΔΑ Φυλής. Η συγκεκριμένη έκταση ανήκει στο Δήμο Φυλής και χρησιμοποιείται σήμερα ως αμαξοστάσιο για τις ανάγκες του Δήμου Αθηναίων. Εναλλακτικά εξετάζονται και άλλοι δύο χώροι που γειτνιάζουν με τη συγκεκριμένη έκταση.
·       Τα κόστη κατασκευής υπολογίζονται: για το σταθερό ΣΜΑ στα 13 εκ. ευρώ, για τον κινητό ΣΜΑ στα 2 εκ. ευρώ, για τη μονάδα διαλογής στα 5 εκ. ευρώ (σε άλλο σημείο ανφέρονται 8 εκ. ευρώ) και για τη μονάδα αναερόβιας χώνευσης στα 12,5 εκ. ευρώ. Το συνολικό κόστος προβλέπεται να ανέλθει στα 36.769.500 ευρώ (μαζί με προμήθεια κάδων, υπογειοποίηση συμπιεστών, απρόοπτα κλπ.).
·       Το νέο σύστημα διαχείρισης εκτιμάται ότι θα έχει συνολικό ετήσιο λειτουργικό κόστος  78.540.992,37 ευρώ και έσοδα 5.177.360,05 ευρώ. Δηλαδή, τελικό ετήσιο κόστος 73.363.632 ευρώ, όταν το σημερινό ετήσιο κόστος εκτιμάται σε 85.782.494,40 ευρώ.
·       Τη διαχείριση των μονάδων θα την έχει ό ίδιος ο δήμος Αθήνας.


πρώτα σχόλια

1.     Η μελέτη φαίνεται ότι περιλαμβάνει τρία παραδοτέα. Δεν γνωρίζουμε τίποτα για τα δύο πρώτα. Το τρίτο παραδοτέο της έκθεσης φέρει ημερομηνία Οκτώβρης του 2013. Μέχρι τώρα, δεν έχει υπάρξει η παραμικρή γνωστοποίηση του νέου σχεδίου και, φυσικά, καμία διαβούλευση. Αδιανόητο για μια τέτοιου είδους αλλαγή στον τομέα διαχείρισης των ΑΣΑ.
2.     Κομβικό θέμα παραμένει η χωροθέτηση των νέων μονάδων. Αν και δεν τεκμηριώνεται με κάποια στοιχεία, φαίνεται να υπάρχει η βεβαιότητα ότι μπορεί να χωροθετηθεί δίπλα στην υφιστάμενη (και μελλοντική) ΟΕΔΑ Φυλής. Αν ισχύει αυτή η επιλογή καθόλου δεν συνεισφέρει στην αποσυμφόρηση της συγκεκριμένης περιοχής. Αντιθέτως, συμβάλλει στην τάση συγκέντρωσης και νέων δραστηριοτήτων.
3.     Αφήνει «χώρο» της τάξης των 110.00 τόνων/έτος στη δυναμικότητα των δύο νέων μονάδων στη Φυλή, που βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης. Κάποιος-α καχύποπτος-η θα το ερμήνευε και σαν δυνατότητα επεξεργασίας ΑΣΑ και άλλων περιοχών στις συγκεκριμένες μονάδες.
4.     Γενικότερα, ο σχεδιασμός δεν συνάδει με μια λογική αποκέντρωσης των δραστηριοτήτων και εφαρμογής της αρχής της εγγύτητας στη διαχείριση των ΑΣΑ του δήμου Αθήνας. Ακόμη κι αν ήταν σωστή η συγκεκριμένη επιλογή διαχείρισης, δεν εξηγείται για ποιο λόγο αποκλείεται ο Ελαιώνας σαν περιοχή χωροθέτησης, γεγονός που θα έκανε αχρείαστη την κατασκευή και λειτουργία ΣΜΑ.
5.     Δεν προδιαγράφεται η προοπτική της επέκτασης της προδιαλογής των οργανικών στα υπόλοιπα διαμερίσματα, ούτε το πώς θα γίνεται η διαχείριση των ΑΣΑ σε αυτήν την περίπτωση.
6.     Δεν γίνεται καμία, απολύτως, αναφορά στην πρόθεση του Περιβαλλοντικού Συνδέσμου Δήμων Αθήνας - Πειραιά (ΠΕΣΥΔΑΠ) για δημιοργία μονάδας αερόβιας κομποστοποίησης προδιαλεγμενων οργανικών.
7.     Υπάρχει μια αναντιστοιχία στη δυναμικότητα της μονάδας διαλογής και στις ποσότητες των εισερχομένων σε αυτήν ΑΣΑ. Η εξήγηση που μπορεί να δοθεί είναι ότι θα λειτουργεί με βάρδιες.
8.     Αν, όπως περιγράφεται, το σύνολο των ανακυκλώσιμων (προδιαλεγμένων ή μη) οδηγείται στη μονάδα διαλογής του δήμου, τότε παύει να έχει νόημα η συνεργασία με το σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης της ΕΕΑΑ (μπλε κάδος). Στη μελέτη δεν γίνεται σχετική αναφορά.
9.     Είναι θετικό στοιχείο η καθιέρωση γενικευμένης προδιαλογής οργανικών, έστω στα τρία διαμερίσματα, που, όμως, αναιρείται από την κατάργηση της προδιαλογής υλικών συσκευασίας. Το τελευταίο μόνο σαν οπισθοχώρηση μπορεί να ερμηνευτεί.
10.   Θετικό στοιχείο είναι ότι ο δήμος Αθήνας, στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν ακολουθεί την πεπατημένη της εκχώρησης δραστηριοτήτων διαχείρισης ΑΣΑ σε ιδιώτες. 


Σάββατο, 4 Ιανουαρίου 2014

Στη Φυλή (και) τα σκουπίδια της Ηλείας

Μέσα στο εορταστικό κλίμα των ημερών και χωρίς καθόλου τυμπανοκρουσίες, «έπεσαν», τελικά, οι υπογραφές στην ΚΥΑ, που αναρτήθηκε στη "Διαύγεια", για τη μεταφορά των απορριμμάτων (και) των δήμων Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας στη Φυλή. Σε αυτήν γίνεται λόγος για μεταφορά 2.500 τόνων αστικών απορριμμάτων, συστήνεται στους δήμους Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας να κάνουν ανακύκλωση συσκευασιών, να αποκαταστήσουν κάποιους ΧΑΔΑ (στις «Λίμνες» και στον «Πολυπόταμο Πελοπίου») και τον παλιό χώρο δεματοποίησης (στο «Ποτόκι»). Και ακόμη: να μεριμνήσουν για τη σύντομη εξασφάλιση αδειοδότησης χώρου μεταφόρτωσης των αποβλήτων. 

Το τελευταίο σημείο μεταφράζεται σε συνέχιση της μεταφοράς αποβλήτων εκτός Ηλείας, πιθανότατα στη Φυλή, που δεν θα περιοριστεί στους 2.500 τόνους. Την εκτίμηση αυτή ενισχύει και η εμπειρία από την αντίστοιχη επιλογή μεταφοράς στη Φυλή αποβλήτων των δήμων Τρίπολης και Ερμιονίδας. Που ξεκίνησε, στις 14/3/2013, για έξι μήνες, πήρε παράταση μέχρι 31/12/2013 και, μάλλον, θα συνεχιστεί να κατασκευαστούν τα έργα μεταβατικής διαχείρισης της περιφέρειας Πελοποννήσου (ακόμη βρίσκονται σε διαδκασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης). 

Πέρα από το γεγονός ότι "λύσεις" αυτού του τύπου δεν λύνουν το πρόβλημα στην Ηλεία, ούτε και τα ευχολόγια της ΚΥΑ για ανακύκλωση (οι υπουργάρες μας και οι αυτοδιοικητικοί της Ηλείας θα νομίζουν ότι πρόκειται για κάποια καινούργια ανακάλυψη), εντύπωση προκαλεί η αγόγγυστη αποδοχή του ΕΔΣΝΑ και της ΠΕΔΑ Αττικής. Αυτών, δηλαδή, που επικαλούνται την πλήρωση του ΧΥΤΑ Φυλής για να νομιμοποιήσουν τα νέα εργοστάσια. Που ενώ στην περίπτωση των δήμων Ερμιονίδας και Τρίπολης συζήτησαν στα όργανά τους (κάνοντας τους απαραίτητους παλληκαρισμούς, προτού αποδεχτούν την αντίστοιχη ΚΥΑ), αυτήν τη φορά τήρησαν «σιγή ιχθύος». Καμία συνεδρίαση, καμία ανακοίνωση! 

Τη στάση τους, αναπόφευκτα, πρέπει να τη συνδέσουμε και με τη συζήτηση που έχει ανοίξει στις τεχνικές υπηρεσίες του ΕΔΣΝΑ για επέκταση των χώρων ταφής στη Φυλή. Εδώ και ένα χρόνο, τουλάχιστον, σε αλεπάλληλες συνεδριάσεις της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ έχει τεθεί το θέμα της μεγιστοποίησης της χωρητικότητας των υφιστάμενων κυττάρων της α’ και της β΄ φάσης του ΧΥΤΑ Φυλής. Η συζήτηση δεν έχει μείνει, όμως, εκεί. Στη συνεδρίαση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, στις 26/11/2012, τέθηκε καθαρά το θέμα επέκτασης του ΧΥΤΑ με την κατασκευή και γ΄ φάσης, στον υπολειπόμενο χώρο της εγκατάστασης. 

Ελπίζουμε ότι το κλίμα του εφησυχασμού, που προσπαθούν να καλλιεργήσουν τα υπουργεία και οι αυτοδιοικητικοί (των περιοχών αποστολή, αλλά και των περιοχών υποδοχής των αποβλήτων), δεν θα αποδεχτούν οι συλλογικότητες των πολιτών, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι εργαζόμενοι στην αυτοδιοίκηση και οι πολιτικοί χώροι που ευαγγελίζονται την εναλλακτική διαχείριση. Θα άξιζε, για παράδειγμα, να μιλήσουν απευθείας οι αντίστοιχοι φορείς της Ηλείας και της Φυλής για το συγκεκριμένο θέμα. Ενδιαφέρον θα είχε, επίσης, να απευθυνθούν, από κοινού, οι οργανώσεις των (ίδιων) κομμάτων στην Ηλεία και στη Φυλή στους κατοίκους και των δύο περιοχών. 

Τη Φυλή «γλυκοκοιτάζει» και ο δήμος Αθήνας 

 Είναι γνωστό ότι η ΠΡΩΣΥΝΑΤ έχει θέσει στο δήμο Αθήνας, από τις 10/10/2013, μια σειρά από ερωτήματα, σχετικά με τη σημαντικά διαφορετική εικόνα που δίνει για τις ποσότητες των ΑΣΑ που οδηγούνται στη Φυλή (σε σχέση με τα στοιχεία του ΕΔΣΝΑ). Απάντηση, μέχρι τώρα, δεν έχουμε πάρει. Αντί για απάντηση, μας στάλθηκε πριν λίγες μέρες μια παρουσίαση του σχεδίου διαχείρισης των ΑΣΑ του δήμου Αθήνας. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Το έχουμε ζητήσει σε ηλεκτρονική μορφή, μαζί με κάποιες διευκρινίσεις, ώστε να το παρουσιάσουμε και να το σχολιάσουμε. Θα το κάνουμε σύντομα, ακόμη κι αν ο δήμος Αθήνας δεν ανταποκριθεί πάλι. 

Κρατάμε, για σήμερα, μόνο ένα στοιχείο: ότι και ο δήμος Αθήνας προσανατολίζεται στη δημιουργία νέων δημοτικών εγκαταστάσεων επεξεργασίας στη Φυλή, στο άκρο της εγκατάστασης του ΕΔΣΝΑ, που χρησιμοποιεί και σήμερα ο δήμος Αθήνας σαν αμαξοστάσιο ή κάτι τέτοιο. Πιο συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για μια μονάδα διαλογής σύμμεικτων και ανακυκλώσιμων υλικών και για μια μονάδα αναερόβιας χώνευσης οργανικών. Η θέση της εγκατάστσης του δήμου παρουσιάζεται στην εικόνα που ακολουθεί (είπαμε, από φωτοτυπία). Σε μια πρώτη επικοινωνία, διαμηνύσαμε στο δήμο Αθήνας ότι μια τέτοια επιλογή κινδυνεύει να «τινάξει στον αέρα», εκ των προτέρων, τα όποια θετικά στοιχεία έχει, που έχει, το νέο σχέδιο διαχείρισης του δήμου.


Ας κλείσουμε με ένα τελευταίο σχόλιο. Μερικές φορές καταλογίζεται σην ΠΡΩΣΥΝΑΤ στενότητα και έλλειψη διάθεσης ευρύτερων συνεργασιών. Δεν πρόκειται περί αυτού. Ο πραγματικός λόγος για αυτού του είδους την κριτική, άλλοτε καλοπροαίρετη και άλλοτε κακοπροαίρετη, είναι το ότι δεν «κρύβουμε κάτω από το χαλί» τις διαφορές μας σε θέματα κρίσιμα για ένα εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης των αποβλήτων. Και ένα τέτοιο θέμα είναι η επιλογή των συγκεντρωτικών εγκαταστάσεων, ανεξάρτητα από τις τεχνολογίες. Μιλώντας ειδικότερα για την Αττική, είναι κομβικό ζήτημα η συνέχιση ή μη της λειτουργίας της εγκατάστασης στη Φυλή. Πολύ δε περισσότερο η επέκτασή της. Ή όχι;