Τετάρτη, 30 Ιουλίου 2014

Θυμήθηκε το «κούρεμα» χρεών ο κ. Σγουρός

To 2013, o κ. Σγουρός και η ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, για να δικαιολογήσουν την παράταση των συμβάσεων ανάθεσης της λειτουργίας του ΕΜΑΚ και του αποτεφρωτήρα (δικαίωμα προαίρεσης, ο επίσημος χαρακτηρισμός), αντί της προκήρυξης νέων διαγωνισμών, ισχυρίστηκαν ότι διασφάλισαν κούρεμα των χρεών από τους εργολάβους. 

Τελικά, η παράταση των συμβάσεων αποφασίστηκε στις 18/10/2013 για το ΕΜΑΚ και στις 6/12/2013 για τον αποτεφρωτήρα. Σε αυτές δε γίνονταν λόγος για κούρεμα χρεών. 

Είχαμε επισημάνει, τότε, το γεγονός και το επικοινωνιακό παιχνίδι, με πολλά σχόλιά μας, τα τελευταία από τα οποία ήταν τα εξής: 

Αποδεικνύεται ότι είχαμε δίκιο. Σε μια από τις πολλές τελευταίες αποφάσεις της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, στις 17/7/2014, αποφασίστηκε να σταλεί επιστολή στους αναδόχους των έργων, με την οποία θα τους γνωστοποιείται τώρα ότι αποδέχεται ο ΕΔΣΝΑ το «κούρεμα» των χρεών. 

Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τι θα απαντήσουν, μετά από ένα χρόνο οι εργολάβοι και αφού έχουν διασφαλίσει την παράταση των συμβάσεων. 

Να θυμίσουμε ότι η ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, πάλι με (μετεκλογική) απόφασή της, στις 23/6/2014, ενέκρινε τα τεύχη δημοπράτησης του έργου ανάθεσης της λειτουργίας του αποτεφρωτήρα. Υποθέτουμε για μετά τη λήξη της παράτασης της ισχύουσας σύμβασης.

Δευτέρα, 28 Ιουλίου 2014

Αυτοδιοικητικοί και συλλογικότητες πολιτών κατά του ενιαίου κώδικα

Ευρεία συναίνεση συνάντησε η πρωτοβουλία της κίνησης πολιτών «Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων» (ΠΡΩΣΥΝΑΤ) για την καταδίκη των ρυθμίσεων του σχεδίου του ενιαίου κώδικα αυτοδιοίκησης, που αφορούν στη διαχείριση των απορριμμάτων. Ειδικότερα, εκείνων των ρυθμίσεων που στραγγαλίζουν και περιθωριοποιούν το ρόλο των δήμων, περιορίζοντάς τον στη συλλογή και στη μεταφορά των απορριμμάτων. Αποξενώνοντάς τους, δηλαδή, από δράσεις μείωσης, ανακύκλωσης, κομποστοποίησης και ήπιας διαχείρισης των απορριμμάτων, όπως επιτάσσουν οι τελευταίες αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και η κοινή λογική. 

Το κλίμα αυτό αποτυπώνεται στη συνυπογραφή κειμένου καταγγελίας, από πλήθος αυτοδιοικητικών σχημάτων, φορέων και κινήσεων πολιτών από όλη τη χώρα, με το οποίο ζητείται: 
• να μη ψηφιστεί από τη Βουλή η περικοπή των αρμοδιοτήτων των δήμων στη διαχείριση των απορριμμάτων (το σχέδιο έχει προωθηθεί στην αρμόδια υποεπιτροπή). 
• να δρομολογηθούν, άμεσα, όλες εκείνες οι αλλαγές, που θα διασφαλίσουν τους αναγκαίους πόρους και την ουσιαστική δυνατότητα των δήμων να εφαρμόσουν συστήματα αποκεντρωμένης διαχείρισης με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, με κοινωνικό έλεγχο και διαφάνεια, σε όφελος των πολιτών και όχι των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων. 

Η καταγγελία θα διαβιβαστεί στην υποεπιτροπή της Βουλής, στα υπουργεία εσωτερικών και περιβάλλοντος, στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και στην Ένωση Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), ενόσω η συγκέντρωση υπογραφών θα συνεχίζεται. 

Αξίζει να σημειωθεί η καταγγελία της ΠΟΕ ΟΤΑ ότι το σχέδιο του ενιαίου κώδικα αυτοδιοίκησης προωθήθηκε στη Βουλή, εν αγνοία της ειδικής επιτροπής, που έχει συσταθεί για την επεξεργασία του κώδικα και στην οποία συμμετέχουν, τόσο η ΠΟΕ ΟΤΑ, όσο και η ΚΕΔΕ. Όπως, επίσης, πρέπει να επισημανθεί ότι οι αρνητικές ρυθμίσεις του σχεδίου δεν περιορίζονται στα θέματα της διαχείρισης των απορριμμάτων, αλλά επεκτείνονται και σε πλήθος άλλων σημαντικών ζητημάτων. 

Παραθέτουμε τα σχήματα που έχουν συνυπογράψει, μέχρι στιγμής, την καταγγελία, την οποία υποστηρίζουν με μηνύματά τους και πολλοί μεμονωμένοι πολίτες (αυτοδιοικητικοί, εργαζόμενοι στην αυτοδιοίκηση, μέλη συλλογικοτήτων κλπ.). 

Αυτοδιοικητικά σχήματα 

Ανοιχτή πόλη (Αθήνα) 
Το λιμάνι της αγωνίας - Πειραιάς η πόλη μας 
Θεσσαλονίκη - Ανοιχτή πόλη 
Γειτονιές σε δράση - Οικολογία, Αλληλεγγύη, Πολιτισμός (Θεσσαλονίκη) 
Ριζοσπαστική Δημοτική Αλλαγή (Άρτα) 
Φυσάει κόντρα για την ανατροπή (Τρίκαλα) 
Δρόμοι Συνεργασίας, Ανατροπής και Αλληλεγγύης (Βόλος) 
Παρέμβαση πολιτών για τη Λαμία 
Αυτοδιοικητικό ριζοσπαστικό κίνημα Θήβας 
Ανεξάρτητη κίνηση δήμου Λεβαδέων «ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ» 
«Πολίτες στο προσκήνιο» δήμου Δελφών 
Συμπολιτεία Ξηρομεριτών 
Λαϊκή Συνέλευση - Ανατροπή στο Αγρίνιο 
Συμπολιτεία Ξυλοκάστρου - Ευρωστίνης 
Πρωτοβουλία αλληλέγγυων πολιτών για την ανατροπή στο δήμο Κορινθίων 
Αυτόνομη συσπείρωση πολιτών Ικαρίας 
Κίνηση ενεργών πολιτών Μυκόνου 
Ριζοσπαστική ανατροπή Λυκόβρυσης - Πεύκης 
Kίνηση δημοτών Κερατσινίου - Δραπετσώνας «ΑΝΑΤΡΟΠΗ» 
Χρώμα στην Πόλη (Ηλιούπολη) 
Ανεξάρτητη δημοτική κίνηση «ΝΙΚΗ των Πολιτών Aγίας Παρασκευής» 
Δίκτυο πολιτών Χολαργού - Παπάγου 
Στάση Βύρωνα 
Ενότητα γιά την ανατροπή στο Γαλάτσι 
ΑΝΩ-ΚΑΤΩ στο Καλαμάκι 
Δράση για μια άλλη πόλη (Βριλήσσια) 
«Πολίτες» δημοτική κίνηση Κηφισιάς 
 Δημοκρατική ανατροπή Διονύσου 
«Στροφή» Νέας Σμύρνης 
Αντίσταση με τους Πολίτες του Χαλανδρίου 

Φορείς και συλλογικότητες πολιτών 

ΦΙΛΟΙ της ΦΥΣΗΣ/Naturefriends Greece 
ΒΙΟΖΩ - Πανελλήνια Ένωση Καταναλωτών «ΒΙΟ-ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΓΙΑ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΖΩΗ» 
Περιβαλλοντικός σύλλογος Ασσήρου «Φίλοι της γης» 
Πρωτοβουλία για την Κοινωνική Διαχείριση των Απορριμμάτων - Θεσσαλονίκη 
Εταιρεία Περιβάλλοντος Κύμης 
Ecoeleusis 
ΟΙΚΟ.ΠΟΛΙ.Σ. Χαϊδαρίου 
Διαρκής Κίνηση Χαιδαρίου 
Κίνηση Πολιτών Ηλιούπολης (ΚΙ.Π.Η.) 
Μ-οίκο-ΝΟΣ, αστικός μη κερδοσκοπικός συνεταιρισμός 
Κοιν.Σ.Επ. «Ανακυκλώνω στην πηγή» (Πάτρα) 
Αυτόνομοι Μηχανικοί Ανατολικής Κρήτης 
Οργάνωση «ΦΟΙΝΙΞ» εφαρμογών βιώσιμης ανάπτυξης (Κρήτη)

Πέμπτη, 24 Ιουλίου 2014

Ανοιχτή επιστολή για την αναθεώρηση των ΠΕΣΔΑ

Σε πείσμα όλων όσοι καλλιεργούν την παραίτηση και τον εφησυχασμό, η Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων (ΠΡΩΣΥΝΑΤ) καλεί σε νέεες τοπικές και περιφερειακές συλλογικές δράσεις. Πιο συγκεκριμένα, σε συνέχεια της παρέμβασής της για την αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων της Αττικής, δημοσιοποιεί ανοιχτή επιστολή  προς τα περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια όλης της χώρας, ζητώντας «η αναθεώρηση των περιφερειακών σχεδιασμών διαχείρισης αποβλήτων να αποκτήσει ουσιαστικό περιεχόμενο, με στόχο το κοινωνικό και περιβαλλοντικό όφελος».

Σκοπός της νέας πρωτοβουλίας είναι να σπάσει το πλέγμα της σιωπής που καλύπτει την τόσο κρίσιμη διαδικασία της αναθεώρησης των περιφερειακών σχεδιασμών, να προκαλέσει το (αυτονόητο ;) ενδιαφέρον των αυτοδιοικητικών και των πολιτών και να ενεργοποιήσει περιφερειακές πρωτοβουλίες διαμόρφωσης εναλλακτικών προτάσεων διαχείρισης, με επίκεντρο τη μείωση των αποβλήτων, την προδιαλογή και την ανακύκλωση σε αποκεντρωμένες υποδομές χαμηλού κόστους.

Στην ανοιχτή επιστολή καταγράφονται οι βασικές προτάσεις και προτεραιότητες ενός ριζικά διαφορετικού μοντέλου διαχείρισης, ενώ επισημαίνεται ότι: «Είναι η ώρα για την Αυτοδιοίκηση να αξιοποιήσει το θεσμικό της ρόλο, να κινητοποιηθεί και να κινητοποιήσει τους πολίτες. Να μην επιτρέψει να σχεδιάζουν πίσω από την πλάτη μας, με την αυτοδιοίκηση στη γωνία, στο ρόλο του διεκπεραιωτή αποφάσεων που λαμβάνονται κεντρικά και επιβάλλονται με αδιαφάνεια.  Ας γίνει άμεσα το πρώτο βήμα, δίνοντας ουσιαστικό περιεχόμενο και διεκδικώντας ενημέρωση, πραγματική διαβούλευση και ενεργό συμμετοχή στις διαδικασίες αναθεώρησης των Περιφερειακών Σχεδιασμών».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανοιχτής επιστολής.

Τρίτη, 22 Ιουλίου 2014

Στους εργολάβους το ψαχνό, στους δήμους ο κατιμάς …


Βούιξε το πανελλήνιο, στην προεκλογική περίοδο και μετά, με τα θέματα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Το σχέδιο της κυβέρνησης και των πειθήνιων σε αυτήν περιφερειών να οικοδομήσουν, με πανομοιότυπους διαγωνισμούς και ΣΔΙΤ 25-27 χρόνων, ένα φιλοεργολαβικό τοπίο, που θα «αποτελειώνει» την προδιαλογή και την ανακύκλωση και θα ενισχύει τα φαραωνικά εργοστάσια επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων, παρήταν χοντρό και σκανδαλώδες για να περάσει απαρατήρητο.

Αποκαλύφθηκε, σε μεγάλο βαθμό, όσο, από την άλλη, κέρδιζε έδαφος η λύση της αποκεντρωμένης διαχείρισης, με έμφαση στη διαλογή στην πηγή. Η επιλογή, δηλαδή, που τεκμηριώνει ότι όχι μόνο υπάρχει εναλλακτική λύση, άμεσα εφαρμόσιμη, αλλά και ότι η λύση αυτή ικανοποιεί το δημόσιο συμφέρον, είναι οικονομική, φιλοπεριβαλλοντική και ανοιχτή στο δημόσιο και κοινωνικό έλεγχο.

Γι αυτό και η κυβέρνηση σπεύδει, με νέες πρωτοβουλίες να προλάβει την ολοκληρωτική κατάρρευση του οικοδομήματος, που έχει αρχίσει να χτίζει εδώ και καιρό, με το διαμελισμό του έργου της διαχείρισης των αποβλήτων και τη σταδιακή ιδιωτικοποίησή του (από τον οδοκαθαρισμό των δήμων, μέχρι τις υποδομές εθνικού χαρακτήρα, π.χ. διαχείριση βιομηχανικών και επικίνδυνων αποβλήτων). Τα πιο χαρακτηριστικά πρόσφατα παραδείγματα είναι τα εξής:

1.  Η περιβαλλοντική αδειοδότηση, στις 9/7/2014, των έργων διαχείρισης της Πελοποννήσου, για την υλοποίηση των οποίων προσωρινή ανάδοχος έχει ανακηρυχθεί η ΤΕΡΝΑ (πουθενά αλλού δεν έχει τελεσφορήσει διαγωνισμός ΣΔΙΤ). Παρά την ολοκληρωτική αποδόμηση που έχει υποστεί η σχετική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της αναδόχου. Με το ζόρι να προχωρήσει το έργο, ώστε να δημιουργηθούν τετελεσμένα.

2.  Η προσπάθεια νομιμοποίησης του υφιστάμενου σχεδιασμού, που ξεκίνησε και συνεχίζεται σε καθεστώς πλήρους συσκότισης, από το ΥΠΕΚΑ. Το οποίο, στις 1/4/2014, ζήτησε από τις περιφέρειες και τους περιφερειακούς φορείς διαχείρισης να προχωρήσουν στην εσπευσμένη αναθεώρηση των περιφερειακών σχεδιασμών διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ). Παρόλο που επί σειρά ετών κώφευε στις σχετικές καταγγελίες μας, έχοντας επιλέξει να δώσει προτεραιότητα στους διαγωνισμούς και στις αναθέσεις των έργων. Η αλλαγή πλεύσης εξηγήσιμη: η απάτη αποκαλύφθηκε και πρέπει να αναζητηθεί τρόπος να φανεί ότι τα νέα φαραωνικά έργα είναι συμβατά με την  εθνική και την κοινοτική νομοθεσία, εκτός των άλλων, για να μπορέσουν να χρηματοδοτηθούν.

3.  Το κερασάκι στην τούρτα είναι τα διοικητικά μέτρα. Αφού η καθεστωτική επιχειρηματολογία δεν πείθει, επιστρατεύονται οι «από τα πάνω» απαγορεύσεις.  Με ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο νέο ενιαίο κώδικα αυτοδιοίκησης (κατατέθηκε στη Βουλή και πρόκειται να αντικαταστήσει τον κώδικα δήμων και κοινοτήτων), η αρμοδιότητα των δήμων στη διαχείριση των απορριμμάτων περιορίζεται στη συλλογή και στη μεταφορά στερεών αποβλήτων. Όταν το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο τους αναγνωρίζει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων: «διαχείριση στερεών αποβλήτων, σε επίπεδο προσωρινής αποθήκευσης, μεταφόρτωσης, επεξεργασίας, ανακύκλωσης και εν γένει αξιοποίησης, διάθεσης, λειτουργίας σχετικών εγκαταστάσεων, κατασκευής μονάδων επεξεργασίας και αξιοποίησης, καθώς και αποκατάστασης υφιστάμενων χώρων εναπόθεσης (Χ.Α.Δ.Α.)». Δραστηριότητες που αρκετοί δήμοι έχουν αρχίσει να ασκούν ή προσανατολίζονται να ασκήσουν.

Η σκοπιμότητα της τελευταίας ρύθμισης είναι ευκρινέσταστη: η κυβέρνηση, είτε «φοβίζοντας» τις δημοτικές αρχές που δεν ελέγχει, είτε δίνοντας «νομικά όπλα» στις πιο πειθήνιες, προσπαθεί να εξαφανίσει τις αποκεντρωμένες δημοτικές δραστηριότητες διαχείρισης των απορριμμάτων, με προτεραιότητα την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση και να διασφαλίσει ότι το σύνολο, σχεδόν, των αστικών αποβλήτων, σύμμεικτα και χωρίς καμία προδιαλογή, θα οδεύουν απρόσκοπτα προς τις συγκεντρωτικές περιφερειακές εγκαταστάσεις, με τα μεγάλα εργοστάσια επεξεργασίας (αύριο και της καύσης) και τους μεγάλους ΧΥΤΑ. Καλή ώρα, σαν αυτή της Φυλής, που προορίζεται να λειτουργήσει για άλλα τριάντα (30) χρόνια, τουλάχιστον. Σαν να μην έφταναν τα πάνω από πενήντα (50) που έχουν προηγηθεί. 

Πολύ εύστοχα, ο συναγωνιστής ΒΣ παρομοίασε την τελευταία κυβερνητική πρωτοβουλία, με φιρμάνι προς τους δήμους και τους πολίτες: τα σκουπίδια σας είναι των εργολάβων και μη διανοηθείτε να τα ακουμπήσετε. Προπάντων, να μην επωφεληθείτε από αυτά. Με τα δεδομένα αυτά, είναι φανερό ότι το πρόβλημα δεν βρίσκεται, τόσο, στην αφαίρεση μιας ακόμη αρμοδιότητας των δήμων, όσο στις σκοπιμότητες που αυτή υποκρύπτει.

Σε πλήρη αρμονία με τα παραπάνω είναι και η σκόπιμη, από την πλευρά της Πολιτείας, υποβάθμιση της ανακύκλωσης, με την αδιαφανή, σε βαθμό σκανδάλου, λειτουργία των λεγόμενων «Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης». Συστημάτων που αντιστρατεύονται τα αναγκαία τοπικά - δημοτικά συστήματα ανακύκλωσης, στερούν από την αυτοδιοίκηση πόρους και μέσα και επιβάλλουν αναποτελεσματικούς τρόπους ανακύκλωσης, σύμφωνα με τους δικούς τους σχεδιασμούς. Μιλάμε για εκείνα τα συστήματα, που αρνούνται να δημοσιοποιήσουν τα επιχειρησιακά τους σχέδια, δηλαδή, τα στοιχεία που αφορούν στις υποχρεώσεις, στα κόστη και στα έσοδα εταιρειών, που έχουν αναλάβει τη λειτουργία τους και διαχειρίζονται «εν κρυπτώ» χρήματα των πολιτών, καθώς και τα αναλυτικά στοιχεία με τα αποτελέσματά τους σε όλη τη χώρα, μαζί με τις αντίστοιχες επιδόσεις δήμων και περιφερειών. Με την ανοχή και τις ευλογίες του εθνικού οργανισμού ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), δημόσιου φορέα, που, υποτίθεται, τα εποπτεύει.

Με αυτά και με εκείνα, διανύουμε, ήδη, μια περίοδο, προνομιακή από μια ορισμένη σκοπιά, για να συνεχιστούν και να «πάρουν σάρκα και οστά» πλήθος πρωτοβουλίες, σε αυτοδιοικητικό και κινηματικό επίπεδο, για την εφαρμογή ενός άλλου μοντέλου διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων και όχι μόνο. Του μοντέλου της αποκεντρωμένης διαχείρισης, που έχει διαποτίσει τα προγράμματα πολλών περιφερειακών και τοπικο-αυτοδιοικητικών σχημάτων. Ορισμένα από τα οποία, σε λιγότερο από δυο μήνες, θα ασκούν διοίκηση σε δήμους και περιφέρειες και έφτασε η ώρα να αποδείξουν ότι εννοούσαν αυτά που διακήρυσσαν.

Από αυτήν την άποψη, προκαλεί την απορία μας μια περίεργη αφωνία που επικρατεί, όταν τα πράγματα είναι τόσο οφθαλμοφανή και προ(σ)καλούν σε άμεσες δράσεις. Ιδιαίτερα στην περιφέρεια και στους δήμους της Αττικής, όπου βρίσκεται το κυρίως «αντικείμενο του πόθου» των εργολάβων.


Τάσος Κεφαλάς
ηλεκτρολόγος μηχανικός
μέλος της Πρωτοβουλίας συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων (ΠΡΩΣΥΝΑΤ)


Δευτέρα, 21 Ιουλίου 2014

Σγουρός: στο παρά πέντε … ξεφούρνισε την καύση

Έπρεπε να φτάσει στο τέλος της θητείας του ο κ. Σγουρός, για να παραδεχτεί δημόσια αυτό που όλοι είχαμε καταλάβει. Ότι, δηλαδή, η συγκεντρωτική διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής, με τα τέσσερα φαραωνικά εργοστάσια, είχε και μια κρυφή ατζέντα: αυτή της καύσης. Μέχρι τώρα, σιωπούσε, κρύβοντας με επιμέλεια την πρόθεση της καύσης, αφού γνώριζε ότι θα μπορούσε να τορπιλίσει την υλοποίηση των εργοστασίων επεξεργασίας.

Τώρα, απαλλαγμένος από το άγχος του ρόλου που είχε αναλάβει, δεν έχει πρόβλημα να το κάνει. Και αφού δεν …  πρόκανε να δημοπρατήσει τα εργοστάσια επεξεργασίας, ώστε να ανοίξει η νέα μεγάλη φάμπρικα με νέες μονάδες καύσης, αρκείται στα ελάχιστα. Στην μετατροπή του αποτεφρωτήρα υγειονομικών αποβλήτων της Φυλής, ώστε να μπορεί να καίει κάποιες, σχετικά μικρές, ποσότητες RDF/SRF, της υφιστάμενης μονάδας επεξεργασίας (ΕΜΑΚ Φυλής).

Αυτό είναι το περιεχόμενο της απόφασης που πήρε η ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, στις 23/6/2014, για την έγκριση των τευχών δημοπράτησης του έργου της λειτουργίας του αποτεφρωτήρα, στην οποία αναφέρεται ότι: «θα βαθμολογηθεί η τεκμηριωμένη πρόταση των υποψηφίων για μετατροπή των καυστήρων της μονάδας ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν ως εναλλακτικό καύσιμο εν μέρει το SRF που παράγει σήμερα το Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης Απορριμμάτων του ΕΔΣΝΑ προσφέροντας έμπρακτη εφαρμογή της αξιοποίησης των απορριμμάτων και της εξοικονόμησης φυσικών πόρων». Έτσι ώστε να αρχίζουμε να εξοικειωνόμαστε με την ιδέα της καύσης και να εμπεδώνουμε ότι η εγκατάσταση της Φυλής θα εξακολουθήσει να λειτουργεί στον αιώνα τον άπαντα.

Απόλυτα δίκαιη, λοιπόν, η αντίδραση των φορέων της Φυλής, που εξέδωσαν την ανακοίνωση που ακολουθεί. Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ δεν μπορεί παρά να εκφράσει την υποστήριξή της και να επισημάνει ότι ο αγώνας ενάντια στην καύση των απορριμμάτων, είτε στη μερική στον αποτεφρωτήρα, είτε στη γενικευμένη με νέες μονάδες καύσης, είναι άμεσα συνδεδεμένος με την ακύρωση των διαγωνισμών, με τη ριζική αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού, με την υπεράσπιση του ρόλου της τοπικής αυτοδιοίκησης και με την εφαρμογή πολιτικών αποκεντρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων. Ειδικά το τελευταίο σκέλος, θα μπορούσε να αποτελέσει πρόκληση για την κοινωνία των στοχοποιημένων περιοχών (Φυλή, Κερατέα, Γραμματικό) και μια εξαιρετική ευκαιρία να σηματοδοτήσουν αυτές την ανατροπή στην πράξη των φιλοεργολαβικών επιλογών.

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΦΥΛΗΣ
ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΜΑΤΕΡΗΣ,
ΤΗΣ ΜΟΚΥΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ

Όσοι φορείς συνυπογράφουμε το κείμενο θέλουμε να καταγγείλουμε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την πολιτική του περιφερειάρχη Σγουρού και της κυβέρνησης, αλλά και κάθε άλλη ανάλογη πολιτική που επιδιώκει την επέκταση της χωματερής της Φυλής, δηλαδή της ΟΑΔΕ, την αναβάθμιση της μονάδας καύσης υγειονομικών αποβλήτων (ΜΟΚΥΑ) και την αφαίρεση κρίσιμων αρμοδιοτήτων των δήμων στον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων, μέσα από το νέο ενιαίο κώδικα αυτοδιοίκησης

Είναι σαφές ότι αυτές οι 3 εξελίξεις μας βρίσκουν ριζικά αντίθετους γιατί είναι σαν να βάζουν ταφόπλακα στην ήδη επιβαρυμένη καθημερινή ζωή στην πολύπαθη περιοχή μας μετά από 54 χρόνια χωματερής και αφήνουν τους μεγαλοεργολάβους και τις πολυεθνικές να αισχροκερδούν με δις ευρώ παίζοντας κυριολεκτικά με τις ζωές μας. 

Για να αντιμετωπιστούν όλοι αυτοί οι κίνδυνοι αποτελεσματικά, πρέπει να συνεχίσουμε τον αγώνα για το  άμεσο και οριστικό κλείσιμο της ΟΑΔΕ Φυλής με όλες τις εγκαταστάσεις  μέσα και γύρω από αυτή και για την άμεση περιβαλλοντική  αποκατάσταση της περιοχής. Να ξεκινήσει εδώ και τώρα η άλλη μορφή διαχείρισης με πρόληψη-μείωση απορριμμάτων, διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση, κομποστοποίηση και επαναχρησιμοποίηση.

Στο πλαίσιο αυτό καταγγέλλουμε και αρνούμαστε τον υφιστάμενο Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕ.Σ.Δ.Α). Διεκδικούμε την ανατροπή του με αποκλειστικό κριτήριο το ευρύτερο κοινωνικό και περιβαλλοντικό συμφέρον και τη δημιουργία δημόσιου φορέα διαχείρισης απορριμμάτων με κοινωνικό έλεγχο ώστε η ζωή στη Φυλή και σε ολόκληρη την Αττική να γίνει αληθινά βιώσιμη και ποιοτική. Επίσης, η ΜΟΚΥΑ όχι μόνο να μην αναβαθμιστεί για να γίνει ο δούρειος ίππος της καύσης των απορριμμάτων, αλλά να γίνει μεταφορά της εκτός αστικού ιστού. Τέλος, κανένα εργοστάσιο καύσης να μη δημιουργηθεί στην περιοχή της Φυλής, αλλά και σε ολόκληρη την Αττική.

Θα αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις, ώστε να μην κυριαρχήσουν τα ντόπια και ξένα ιδιωτικά εργολαβικά συμφέροντα, που  επιδιώκουν να κλέψουν τον τόπο, το βιός και τη ζωή μας για να μεγιστοποιήσουν τα παράνομα και εγκληματικά τους κέρδη.  

Ως τώρα έχουν συνυπογράψει οι εξής συλλογικότητες με αλφαβητική σειρά:


Εκπολιτιστικός & Εξωραϊστικός Σύλλογος Τσουκλιδίου «Η Ένωση»
ΕΛΜΕ  Άνω Λιοσίων - Ζεφυρίου - Φυλής
Επιτροπή Αγώνα Φυλής για το άμεσο και οριστικό κλείσιμο της χωματερής
Ομάδα Πολιτισμού και Δράσης «Όπου Γης Τέχνη»
Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης Πολιτών Φυλής
Ριζοσπαστική Κίνηση Φυλής

Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 2ου Λυκείου Άνω Λιοσίων

Πέμπτη, 17 Ιουλίου 2014

Κατώτεροι των περιστάσεων

Αναδημοσιεύουμε αποκαλυπτική ανοιχτή επιστολή του αστικού συνεταιρισμού ΜοίκοΝΟΣ, σχετική με τα έργα και τις ημέρες της περίφημης ΕΕΑΑ και του Εθνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) που την καλύπτει. Να υπενθυμίσουμε ότι μετά τις αθλιότητες του περασμένου καλοκαιριού, όταν δήμος και ΕΕΑΑ βάφτιζαν τα σύμμεικτα απορρίμματα ανακυκλώσιμα και τα μετέφεραν στην Αττική, η ανακύκλωση στη Μύκονο σταμάτησε. Ότι γίνεται (και γίνονται πολλά) οφείλεται, αποκλειστικά στην πρωτοβουλία των πολιτών και του συνεταιρισμού ΜοίκοΝΟΣ.

Ενόψει καλοκαιριού, ΕΕΑΑ και δήμος ξαναθυμήθηκαν την ανακύκλωση … Ενώ στα λόγια αναγνωρίζουν την τεράστια συμβολή του συνεταιρισμού, μαζί και ο ΕΟΑΝ, αρνήθηκαν την προσφορά του συνεταιρισμού να στηθεί δημοτικό σύστημα ανακύκλωσης, που θα αξιοποιεί την αποκτημένη τεχνογνωσία του και τις υποδομές του και θα διαχειρίζεται τα όποια οφέλη, με διαφάνεια, για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών. Προτιμούν να αναθέσουν το έργο της ανακύκλωσης σε τοπικό εργολάβο, σε μια εγκατάσταση που προσομοιάζει με χαβούζα. Περισσότερα, όμως στην επιστολή.

Από μέρους της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, να υπενθυμίσουμε ότι ακόμη περιμένουμε το πόρισμα των επιθεωρητών περιβάλλοντος και τις ενέργειες της εισαγγελέως περιβάλλοντος, στις καταγγελίες μας για τα αίσχη του περασμένου καλοκαιριού. Για τις αντίστοιχες εξηγήσεις του κ. Σγουρού δε γίνεται λόγος. Αυτός έφυγε νωρίς …   


Αγαπητοί συμπολίτες,

με μεγάλη μας λύπη πληροφορηθήκαμε μόλις προσφάτως ότι οι ιθύνοντες του Δήμου Μυκονίων, σε αγαστή συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης  (ΕΕΑΑ), προωθούν το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης της ανακύκλωσης και της διαχείρισης των απορριμμάτων  στη Μύκονο από την πίσω πόρτα.

Δυστυχώς, για άλλη μία φορά οι προεκλογικές δεσμεύσεις για συνεργασία με τον Συνεταιρισμό ΜοίκοΝΟΣ ώστε να τεθούν οι βάσεις για ένα δημοτικό σύστημα ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή (με πολλαπλά οφέλη για την τοπική κοινωνία) αποδεικνύονται κούφια λόγια.

Πιο συγκεκριμένα, η ΕΕΑΑ με έγγραφά της αποδέχεται τη δυνατότητα τού ΜοίκοΝΟΣ να χρηματοδοτηθεί από το σύστημα για τον όγκο των προϊόντων που έχει στείλει προς ανακύκλωση μέσω της έκδοσης παραστατικού πιστοποίησης από το Δήμο Μυκονίων. Μέχρι εδώ, όλα καλά.

Όμως, με πρόσφατο έγγραφό της η ΕΕΑΑ προτείνει αυτό να γίνει μέσω της τροποποίησης της υπάρχουσας σύμβασης με το Δήμο μας, μία τροποποίηση η οποία καθορίζει τα εξής:

Επανέρχεται το σύστημα του μπλε κάδου, στο οποίο θα τοποθετούνται όλα τα ανακυκλώσιμα χωρίς καμία διαλογή εκ των προτέρων. Επανερχόμαστε δηλαδή στο παλιό και ήδη αποτυχημένο μοντέλο του ενός κάδου (μαζί με όλα τα σκουπίδια, ασφαλώς), αγνοώντας προκλητικά τη διαλογή στην πηγή για την οποία μάχεται ο ΜοίκοΝΟΣ και η οποία θεωρείται τοις πάσι ως η πιο ενδεδειγμένη μέθοδος διαχείρισης των απορριμμάτων.

Εν συνεχεία, οι μπλε κάδοι θα μεταφέρονται σε ιδιωτικό ΚΔΑΥ (κέντρο διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών) με εξοπλισμό και έξοδα του δήμου, όπου θα γίνεται η διαλογή και το υπόλειμμα θα θάβεται στον ήδη κατεστραμμένο ΧΥΤΑ.

Με άλλα λόγια, όλα σε έναν κάδο (άρα τα ανακυκλώσιμα υλικά που θα ανακτώνται θα είναι κατά πολύ λιγότερα, αφού θα είναι ανακατεμένα με βρώμικα σκουπίδια), διαλογή τους από ιδιώτη επιχειρηματία (άρα ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης της ανακύκλωσης, προσπορισμός των κερδών από τον ιδιώτη που βάζει τον Δήμο και τους εργαζόμενους να δουλεύουν προς όφελός του και εμάς να πληρώνουμε δημοτικά τέλη και φόρους), σημαντική οικονομική επιβάρυνση του δήμου για την αποκομιδή και μεταφορά τους (η χαρά του εργολάβου)  και καταστροφική επιβάρυνση μίας ολόκληρης περιοχής που έχει υποστεί ανεπανόρθωτη μόλυνση λόγω της ανικανότητας των διοικούντων το Δήμο Μυκονίων.

Δεν χρειάζεται να πούμε ότι ο Συνεταιρισμός ΜοίκοΝΟΣ θα εναντιωθεί με όποια μέσα διαθέτει (και δεν διαθέτει ακόμα) σε όποιες προσπάθειες από οποιονδήποτε να εκμεταλλευτεί την ανακύκλωση και τα απορρίμματα, που αποτελούν ανεκτίμητη δημόσια περιουσία, προς ίδιο όφελος.

Χρειάζεται όμως να επισημάνουμε την ολιγωρία, την υποκρισία, την αδιαφάνεια, τον εμπαιγμό, την έλλειψη οράματος καθώς και την απουσία, εκ μέρους των διοικούντων, κάθε αίσθησης δημοσίου συμφέροντος, κάτι το οποίο εκ του νόμου, πολιτικά και ηθικά καλούνται λόγω θέσης να υπερασπιστούν.    

Ο Συνεταιρισμός ΜοίκοΝΟΣ είναι και θα είναι παρών στην μεγάλη προσπάθεια που γίνεται για να κρατήσουμε την Μύκονο καθαρή, αξιοπρεπής και πολιτισμένη, κόντρα στις σπασμωδικές προσπάθειες των ιθυνόντων να αποδείξουν για άλλη μία φορά ότι αποτελούν την ουρά της κοινωνίας.

Δεν θα τους περάσει!

ΥΓ:

Προς επίρρωση των ως άνω θέλουμε να θυμίσουμε ότι το έτος 2015 (του χρόνου δηλαδή) γιορτάζουμε τα 400 χρόνια ίδρυσης του Κοινού των Μυκονίων (8 Οκτωβρίου 1615), του πρώτου Κοινού στο Αιγαίο και το οποίο φιγουράρει στην κορυφή της προμετωπίδας εντός του Δημαρχιακού μεγάρου.

Είναι πραγματικά εκπληκτικό πως αυτοί οι ημι-αμόρφωτοι πρόγονοί μας με τα κολλυβογράμματά τους ήταν από τους πρώτους που, εν μέσω τουρκοκρατίας, αντιλαμβάνονταν την σπουδαιότητα του κοινού συμφέροντος και προχωρούσαν στην ίδρυση του Κοινού, ενώ οι σημερινοί παρα-μορφωμένοι προύχοντες είναι τόσο πρόθυμοι να εξυπηρετήσουν την πελατεία τους πετώντας κάθε έννοια δημόσιου συμφέροντος στον ξέχειλο κάδο των σκουπιδιών.


Τους παραδίδουμε στη χλεύη της ιστορίας και των επόμενων γενεών.     

Τετάρτη, 16 Ιουλίου 2014

Καταγγελία των κυβερνητικών ρυθμίσεων για τη διαχείριση αποβλήτων

Εξαιτίας του επείγοντος χαρακτήρα του θέματος, που αφορά στο στραγγαλισμό των αρμοδιοτήτων των δήμων στον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων, μέσα από το νέο ενιαίο κώδικα αυτοδιοίκησης, η Πρωτοβουλία συνεννόησης για τη διαχείριση των απορριμμάτων (ΠΡΩΣΥΝΑΤ) ανέλαβε την πρωτοβουλία συγκέντρωσης υπογραφών, κάτω από κείμενο καταγγελίας των ρυθμίσεων που προωθεί το υπουργείο εσωτερικών και η κυβέρνηση. 

Καλούνται αυτοδιοικητικά σχήματα, η ΠΟΕ ΟΤΑ και τα σωματεία των εγαζομένων στην ΤΑ, φορείς και άλλες συλλογικότητες πολιτών να συνυπογράψουν το κείμενο, σε μια προσπάθεια συλλογικής αντίδρασης σε μια καταφανώς οπισθοδρομική ρύθμιση, που δεν έχει καμία άλλη σκοπιμότητα παρά τη διευκόλυνση του έργου της πλήρους παράδοσης της διαχείρισης των απορριμμάτων στα εργολαβικά συμφέροντα. 

Διαδώστε την πρωτοβουλία όσο γίνεται πιο πλατιά. Στείλτε τις δηλώσεις (συν)υπογραφής του κειμένου στη διεύθυνση: prosynat@gmail.com


Κείμενο καταγγελίας των ρυθμίσεων του ενιαίου κώδικα αυτοδιοίκησης

Να μην απογυμνωθούν από αρμοδιότητες οι δήμοι,
στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων

Ανάμεσα στις πολλές ρυθμίσεις του νέου ενιαίου κώδικα αυτοδιοίκησης, που κατατέθηκε στη Βουλή και πρόκειται να αντικαταστήσει τον κώδικα δήμων και κοινοτήτων, υπάρχει μια που αποτελεί τορπίλη στις αρμοδιότητες των δήμων, στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Πιο συγκεκριμένα, η αρμοδιότητα των δήμων στη διαχείριση των απορριμμάτων περιορίζεται στη συλλογή και στη μεταφορά στερεών αποβλήτων. Όταν το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο τους αναγνωρίζει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων: «διαχείριση στερεών αποβλήτων, σε επίπεδο προσωρινής αποθήκευσης, μεταφόρτωσης, επεξεργασίας, ανακύκλωσης και εν γένει αξιοποίησης, διάθεσης, λειτουργίας σχετικών εγκαταστάσεων, κατασκευής μονάδων επεξεργασίας και αξιοποίησης, καθώς και αποκατάστασης υφιστάμενων χώρων εναπόθεσης (Χ.Α.Δ.Α.)». Δραστηριότητες που αρκετοί δήμοι έχουν αρχίσει να ασκούν ή προσανατολίζονται να ασκήσουν.

Το πρόβλημα δεν βρίσκεται, τόσο, στην αφαίρεση μιας ακόμη αρμοδιότητας των δήμων, όσο στις σκοπιμότητες που αυτή υποκρύπτει. Και αυτές δεν είναι άλλες από:
      την επιδίωξη να «απονομιμοποιηθούν» οι δήμοι που προσπαθούν να μειώσουν τον όγκο των σύμμεικτων απορριμμάτων, με πολιτικές διαλογής στην πηγή και ανάκτησης. Ιδιαίτερα, όταν οι κυβερνώντες αντιλαμβάνονται τη μεγάλη απήχηση του μοντέλου της αποκεντρωμένης διαχείρισης, με έμφαση στη διαλογή στην πηγή. Μοντέλο το οποίο, άλλωστε, είναι συμβατό με τις τελευταίες αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο και εξασφαλίζει τη μικρότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση, το χαμηλότερο κόστος, τις περισσότερες θέσεις εργασίας και τη μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών.
      την περαιτέρω διευκόλυνση των σχεδίων πλήρους ιδιωτικοποίησης της διαχείρισης των απορριμμάτων, που προωθούνται με δύο παράλληλους τρόπους. Αφενός με το διαμελισμό και την εκχώρηση σε ιδιώτες μέρους της «παραδοσιακής» δραστηριότητας των δήμων. Αφετέρου με την κατασκευή και λειτουργία, μέσω πολύχρονων ΣΔΙΤ, φαραωνικών εργοστασίων επεξεργασίας του συνόλου, σχεδόν, των απορριμμάτων σε σύμμεικτη μορφή. Τα σχέδια αυτά εξυπηρετούν συγκεκριμένα μεγαλοεργολαβικά συμφέροντα και θα έχουν ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση των δημοτικών τελών, χωρίς κανένα θετικό αποτέλεσμα. Το μεγαλύτερο ποσοστό των «προϊόντων» αυτών των εργοστασίων, είτε θα οδηγείται σε ταφή, είτε θα αποτελεί τοξική καύσιμη ύλη.  

Σε πλήρη αρμονία με τα παραπάνω είναι και η σκόπιμη, από την πλευρά της Πολιτείας, υποβάθμιση της ανακύκλωσης, με την αδιαφανή, σε βαθμό σκανδάλου, λειτουργία των λεγόμενων «Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης». Συστημάτων που αντιστρατεύονται τα αναγκαία τοπικά - δημοτικά συστήματα ανακύκλωσης, στερούν από την αυτοδιοίκηση πόρους και μέσα και επιβάλλουν αναποτελεσματικούς τρόπους ανακύκλωσης, σύμφωνα με τους δικούς τους σχεδιασμούς.

Καταγγέλουμε αυτήν την πολιτική και ζητάμε επανεξέταση του ρόλου και της λειτουργίας όλων των συστημάτων, από μηδενική βάση. Απαιτούμε να δημοσιοποιηθούν, άμεσα:
·       τα επιχειρησιακά σχέδια όλων των συστημάτων, δηλαδή, τα στοιχεία που αφορούν στις υποχρεώσεις, στα κόστη και στα έσοδα των εταιρειών, που έχουν αναλάβει τη λειτουργία τους και οι οποίες διαχειρίζονται  χρήματα των πολιτών.
·       τα αναλυτικά στοιχεία με τα αποτελέσματα των συστημάτων σε όλη τη χώρα, μαζί με τις αντίστοιχες επιδόσεις δήμων και περιφερειών.

Καλούμε τους αιρετούς των δήμων και των περιφερειών, την ΚΕΔ και την ΕΝΠΕ, να αντιδράσουν στην προωθούμενη ρύθμιση, αξιοποιώντας το θεσμικό τους ρόλο. Καλούμε, ταυτόχρονα, αυτοδιοικητικά σχήματα, την ΠΟΕ ΟΤΑ και τα σωματεία εργαζομένων στην αυτοδιοίκηση, φορείς και συλλογκότητες πολιτών σε μια πρωτοβουλία συστράτευσης, με στόχο:
·       να μη ψηφιστεί στη Βουλή η περικοπή των αρμοδιοτήτων των δήμων στη διαχείριση των απορριμμάτων
·       να δρομολογηθούν, άμεσα, όλες εκείνες οι αλλαγές, που θα διασφαλίσουν τους αναγκαίους πόρους και την ουσιαστική δυνατότητα των δήμων να εφαρμόσουν συστήματα αποκεντρωμένης διαχείρισης με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, με κοινωνικό έλεγχο και διαφάνεια, σε όφελος των πολιτών και όχι των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων. 



16/7/2014

Κυριακή, 13 Ιουλίου 2014

Κυβέρνηση: τα σκουπίδια σας είναι των εργολάβων

Αφαίρεση κρίσιμων αρμοδιοτήτων από τους δήμους, προωθεί η κυβέρνηση

Στη θέση του υφιστάμενου κώδικα δήμων και κοινοτήτων (2006), το ΥΠΕΣ προώθησε στη Βουλή το σχέδιο του νέου ενιαίου κώδικα αυτοδιοίκησης. Δυο πολύ σοβαρές προσπάθειες αλλαγών αφορούν στις αρμοδιότητες των δήμων και της περιφέρειας Αττικής στη διαχείριση των απορριμμάτων:
1.    Οι αρμοδιότητες των δήμων περιορίζονται στη συλλογή και στη μεταφορά, ενώ ο ισχύων κώδικας μιλά για αποκομιδή, διαχείριση αποβλήτων, κατασκευή μονάδων επεξεργασίας κλπ..
2.    Ενώ ο σχεδιασμός της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων ανήκει στους περιφερειακούς φορείς διαχείρισης (ν. 4042/2012), στις αρμοδιότητες, ειδικά, της μητροπολιτικής περιφέρειας Αττικής προστίθεται «ο σχεδιασμός της διαχείρισης στερεών αποβλήτων σε επίπεδο περιφέρειας».

Ειδικά ως προς το πρώτο ζήτημα, αξίζει να δούμε τις αρμοδιότητες που αναγνωρίζει στους δήμους ο ν. 3852/2010 (Καλλικράτης), άρθρο 94 (πρόσθετες αρμοδιότητες δήμων), παρ. 25:
Η διαχείριση στερεών αποβλήτων, σε επίπεδο προσωρινής αποθήκευσης, μεταφόρτωσης, επεξεργασίας, ανακύκλωσης και εν γένει αξιοποίησης, διάθεσης, λειτουργίας σχετικών εγκαταστάσεων, κατασκευής μονάδων επεξεργασίας και αξιοποίησης, καθώς και αποκατάστασης υφιστάμενων χώρων εναπόθεσης (Χ.Α.Δ.Α.). Η διαχείριση πραγματοποιείται, σύμφωνα με τον αντίστοιχο σχεδιασμό, που καταρτίζεται από την Περιφέρεια κατά την ειδικότερη ρύθμιση του άρθρου 186 παρ. ΣΤ΄ αριθμ. 29 του παρόντος νόμου.

Το πρώτο σχόλιο της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, που κινείται, ήδη, στην κατεύθυνση της ενημέρωσης συλλογικοτήτων και αυτοδιοικητικών, ήταν:
«Είναι φανερή η πολιτική σκοπιμότητα των αλλαγών, που δεν είναι άλλη από την αποτροπή υλοποίησης του μοντέλου της αποκεντρωμένης διαχείρισης και των τοπικών σχεδίων διαχείρισης».

Σχετικό με τις εξελίξεις αυτές είναι και το άρθρο του Β. Στογιάννη, που αναδημοσιεύουμε. Να σημειώσουμε, επίσης, ότι έχει αρχίσει να εκδηλώνεται κάποια κινητικότητα στο χώρο της αυτοδιοίκησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ανακοίνωση που εξέδωσε το δημοτικό σχήμα «Δίκτυο πολιτών Χολαργού - Παπάγου» (παρατίθεται μετά το άρθρο).

του Βαγγέλη Στογιάννη

Το τελευταίο διάστημα, με αποκορύφωμα την προεκλογική περίοδο, μια σειρά από αυτοδιοικητικά σχήματα, σε αρκετές περιοχές της χώρας, μπήκαν στην ουσία της συζήτησης για το ποια μέθοδος διαχείρισης απορριμμάτων μπορεί να αποτελέσει πραγματική εναλλακτική απέναντι στο οικονομικό και περιβαλλοντικό σκάνδαλο που βιώνουμε σήμερα, αλλά και το ακόμη μεγαλύτερο που ετοιμάζουν οι εργολάβοι των σκουπιδιών με τις πλάτες της κυβέρνησης. Κεντρική ιδέα, που ακόμη κι αν δεν υιοθετείται μαζικά, έχει πλέον μπει στο τραπέζι για μια σειρά φορείς της αυτοδιοίκησης, ξεφεύγοντας από το μικρόκοσμο των «τρελών» του περιβαλλοντικού κινήματος και κομματιών της αριστεράς, είναι η μικρής κλίμακας αποκεντρωμένη διαχείριση με διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση και κομποστοποίηση σχεδόν του συνόλου των παραγόμενων απορριμμάτων.

Η παραπάνω πρόταση διασφαλίζει την περιβαλλοντική ασφάλεια (ειδικά αν συγκριθεί με την πρακτική των ΧΥΤΑ (Χώροι Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων) και των ανεξέλεγκτων χωματερών που αποτελούν τη σημερινή πραγματικότητα και ακόμη περισσότερο την “ενεργειακή αξιοποίηση”, δηλαδή στην ουσία την καύση των σκουπιδιών για παραγωγή ενέργειας, που προετοιμάζουν κυβέρνηση και σκουπιδοεργολάβοι). Διασφαλίζει ταυτόχρονα μια πολύ σημαντική μείωση του κόστους διαχείρισης για τους δήμους, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, κλπ. Το μόνο «πρόβλημα» που δημιουργεί είναι ότι δεν προσφέρεται για εύκολα και γρήγορα κέρδη για τους ιδιώτες που εδώ και αρκετά χρόνια ονειρεύονται να τους χαρίσουμε τα σκουπίδια μας.

Τετάρτη, 2 Ιουλίου 2014

Διάλογος ουσίας για την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ Αττικής

Συμπληρώθηκαν, ήδη, τρεις μήνες, από τη στιγμή (1/4/2014) που το ΥΠΕΚΑ δρομολόγησε τη διαδικασία αναθεώρησης των περιφερειακών σχεδιασμών διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ). Το εντυπωσιακό είναι ότι το ΥΠΕΚΑ ποτέ δεν δημοσιοποίησε το γεγονός και, μέχρι τώρα, αποφεύγει να δώσει το οποιοδήποτε στοιχείο για το πώς εξελίσσεται αυτή η διαδικασία. Η ίδια τακτική της αδιαφάνειας και της «σιωπής» χαρακτηρίζει και τη στάση των περιφερειακών αρχών και των φορέων διαχείρισης.

Δικαιολογημένα μπορούμε να υποθέσουμε ότι σκόπιμα υποβαθμίζεται το θέμα, έτσι ώστε να περιοριστεί σε μια τυπική διαδικασία «νομιμοποίησης» των διαγωνισμών που βρίσκονται σε εξέλιξη. Αντί να αξιοποιηθεί για ένα ριζικό αναπροσανατολισμό της διαχείρισης των αποβλήτων, που θα εναρμονίζεται με τις αλλαγές στη νομοθεσία, με τις διεθνείς πρακτικές και με τις λογικές της ήπιας διαχείρισης σε μικρής κλίμακας, αποκεντρωμένες υποδομές, προσανατολισμένες στην προδιαλογή και στη μέγιστη ανάκτηση υλικών.

Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ, εκτιμώντας ότι η ριζική αναθεώρηση (και) του ΠΕΣΔΑ Αττικής αποτελεί ζήτημα πρώτης προτεραιότητας, απευθύνθηκε στην περιφέρεια Αττικής και στον ΕΔΣΝΑ, ζητώντας έγκυρη ενημέρωση για τις δικές τους ενέργειας. Για μια ακόμη φορά, συνάντησε τείχος σιωπής και απαξίωσης. Ενημέρωσε, επίσης, για τα παραπάνω τις δημοτικές αρχές και τα προεδρεία των δημοτικών συμβουλίων της Αττικής, που κι αυτά βιώνουν το ίδιο «εμπάργκο» πληροφόρησης.

Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ επανέρχεται με μια νέα πρωτοβουλία, που υπερβαίνει τη διαδικαστική πλευρά του ζητήματος. Καταθέτει κείμενο βασικών προτάσεων για τη ριζική αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ Αττικής, θέλοντας να συμβάλλει στο άνοιγμα ενός ουσιαστικού διαλόγου, για την υλοποίηση ενός εναλλακτικού μοντέλου διαχείρισης των αποβλήτων της Αττικής. Γεγονός που προϋποθέτει το «πάγωμα» και την ακύρωση των διαγωνισμών για τις τέσσερις νέες φαραωνικές μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων, που έχει δρομολογήσει η διοίκηση του κ. Σγουρού.

Ταυτόχρονα, θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος ενημέρωσης περιφερειακών και δημοτικών σχημάτων, εργαζομένων στην αυτοδιοίκηση και συλλογικοτήτων πολιτών, με σκοπό να συγκροτηθεί ένα, όσο γίνεται πιο πλατύ, μέτωπο κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων, ικανό να επιβάλλει και να στηρίξει όλες τις αναγκαίες αλλαγές στο τόσο κρίσιμο αυτό ζήτημα.