Δευτέρα, 20 Απριλίου 2015

Αναθεώρηση ΠΕΣΔΑ Αττικής: να κλείσουμε με τις εκκρεμότητες του παρελθόντος

Στις 3/4/2015, η ΕΕ του ΕΔΣΝΑ αποφάσισε (85/2015) να προχωρήσει στη «σύσταση ομάδας εργασίας για αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ΟΕΥ». Η απόφαση δεν έχει δημοσιοποιηθεί ακόμη, οπότε αγνοούμε: το αντικείμενο της ομάδας εργασίας, τη σύνθεσή της, το αν έχει λάβει κάποιες κατευθυντήριες οδηγίες και ποιες και, φυσικά, το χρονοδιάγραμμα. Στο τελευταίο περιφερειακό συμβούλιο ειπώθηκε ότι η μελέτη αναθεώρησης θα είναι έτοιμη το Σεπτέμβρη και ότι η διαδικασία της αναθεώρησης θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015. Η παλιότερη υπόσχεση της περιφέρειας Αττικής, για ολοκλήρωση της αναθεώρησης τον Ιούνη του 2015, αποδείχθηκε ανεφάρμοστη, όπως, άλλωστε, είχαμε προβλέψει. Επίσης, δε γίνεται, καν, νύξη για το πως και ποιος θα εκπονήσει τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ, που είναι υποχρεωτική.

Και με τις υπάρχουσες μελέτες τι γίνεται;

Την ασάφεια που υπάρχει έρχεται να ενισχύσει η πρόσφατη επιβεβαίωση ότι στα χέρια της περιφέρειας υπάρχει και μελέτη αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ και η αντίστοιχη ΣΜΠΕ, που έχουν εκπονηθεί για λογαριασμό της. Θυμίζουμε ότι πρόκειται για μια υπόθεση, που εξακολουθεί να βρίσκεται στο προσκήνιο, αποκλειστικά, χάρη στην επιμονή της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Το ιστορικό, πολύ συνοπτικά, έχει ως εξής:
·       Ο κ. Λιακόπουλος, ως ΓΓ της αποκεντρωμένης διοίκησης Αττικής, αναθέτει την εκπόνηση της μελέτης αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ και της ΣΜΠΕ, το Φλεβάρη του 2011. Καλώς, διότι είχε την αρμοδιότητα και ήταν υποχρέωσή του.
·       Η αρμοδιότητα περνά στην αιρετή περιφερειακή διοίκηση Αττικής, υπό τον κ. Σγουρό, ο οποίος υπογράφει τις τελευταίες παρατάσεις των συμβάσεων, με τελική ημερομηνία παράδοσης την 31η/12/2012.
·       Η μελέτη αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ (για τη ΣΜΠΕ δεν υπάρχουν πληροφορίες) φέρεται να παραδόθηκε στις 31/12/2012, χωρίς ποτέ να προωθηθεί στην αρμόδια επιτροπή παρακολούθησης και παραλαβής.
·       Η συγκεκριμένη μελέτη επανυποβλήθηκε, από τον ανάδοχο, στις 29/10/2013, προωθήθηκε στην αρμόδια επιτροπή, η οποία δεν την παρέλαβε, ως εκπρόθεσμη, χωρίς να μπει στην εξέταση και αξιολόγηση της.
·       Τελικά και οι δύο μελέτες (αναθεώρησης και ΣΜΠΕ), παραλήφθηκαν, πρόσφατα, από τις αρμόδιες επιτροπές παραλαβής και παρακολούθησης «και έχουν διαβιβαστεί αρμοδίως», χωρίς να μας είναι γνωστή ούτε η ακριβής ημερομηνία, ούτε το σκεπτικό και ο τρόπος νομιμοποίησης της παραλαβής.

Για να το πούμε αλλιώς: ο κ. Λιακόπουλος αναθέτει, ο κ. Σγουρός «κρύβει» και η κ. Δούρου παραλαμβάνει. Τα παραπάνω επιβεβαιώνονται από τις απαντήσεις σε σχετικά ερωτήματά μας, τόσο της περιφερειακής αρχής, όσο και της αρμόδιας ειδικής υπηρεσίας διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος της περιφέρειας, που είχε την τυπική ευθύνη της ανάθεσης και παραλαβής των μελετών (τις παραθέτουμε στο τέλος). Στη διάθεση, επίσης, κάθε ενδιαφερόμενου/ης είναι πλήθος επιστολών, καταγγελιών και δημόσιων παρεμβάσεων της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, για το συγκεκριμένο θέμα.   

Θέλουμε η διαδικασία της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ να είναι ουσιαστική και διαφανής και για το λόγο αυτό δεν πρέπει να υπάρχουν «κλειστά χαρτιά» και ανεπιθύμητες ασάφειες. Καιρός είναι να μπει ένα τέλος και στο «κρυφτούλι» με τις υπάρχουσες μελέτες και να δοθούν ορισμένες ξεκάθαρες απαντήσεις, που σχετίζονται άμεσα με τη «νέα» διαδικασία αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ Αττικής:
1.  Για ποιο λόγο ο κ. Σγουρός κράτησε στο συρτάρι τις μελέτες και δεν τις παρέλαβε, ως όφειλε, επί ενάμισι χρόνο; Και γιατί προχώρησε στους τέσσερις διαγωνισμούς ΣΔΙΤ, αγνοώντας την τυπική και ουσιαστική υποχρέωση της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ;
2.  Με ποια διαδικασία και με ποιο σκεπτικό παραλήφθηκαν οι μελέτες, τώρα, ενώ στο παρελθόν είχαν παραμεριστεί, ως εκπρόθεσμες;
3.  Γιατί δε δημοσιοποιούνται οι μελέτες, αφού έχουν παραληφθεί και «διαβιβαστεί αρμοδίως», ώστε να γνωρίζουμε το περιεχόμενο και την κατεύθυνσή τους;
4.  Το κυριότερο: ποια τύχη επιφυλάσσεται στις συγκεκριμένες μελέτες; Πρόκειται, μήπως, να αποτελέσουν τη βάση για τη μελέτη αναθεώρησης που θα εκπονήσει (;) η ομάδα εργασίας του ΕΔΣΝΑ;
5.  Με ποια διαδικασία και από ποιον θα εκπονηθεί η ΣΜΠΕ της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ;  

Παραθέτουμε τις τελευταίες ενημερώσεις, που έχει λάβει η ΠΡΩΣΥΝΑΤ, για το θέμα:

Παρασκευή, 10 Απριλίου 2015

16 Απρίλη: Κινητοποίηση κατά της εξόρυξης χρυσού στη Χαλκιδική

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΞΟΡΥΞΗ ΧΡΥΣΟΥ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΠΟΡΕΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ 
(ΠΕΜΠΤΗ 16 ΑΠΡΙΛΗ, 6 Μ.Μ., ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ)

Με εντατικό ρυθμό συνεχίζεται η ισοπέδωση του δάσους των Σκουριών, στη Χαλκιδική. Τώρα, έχουμε όλοι και τη ζωντανή εικόνα της καταστροφής που συντελείται. Παρόλα αυτά, ότι έχουμε δει, ως τώρα, δεν είναι παρά ένα μικρό μόνο μέρος των όσων σχεδιάζονται, προκειμένου να υλοποιηθεί μια από τις πιο καταστροφικές επενδύσεις των τελευταίων δεκαετιών, αυτή της εξόρυξης χρυσού στη ΒΑ Χαλκιδική. Ξέρουμε, επίσης, πως κατάφεραν να φτάσουν ως εδώ. Με αδειοδοτήσεις στηριγμένες σε ψεύτικα στοιχεία και διάτρητες μελέτες. Με τον εκμαυλισμό και τον εκβιασμό μέρους της τοπικής κοινωνίας. Με τη βία, την καταστολή και τις διώξεις εναντίον όσων αντιδρούν. Με τη συγκατάνευση μιας «τυφλής» δικαιοσύνης. Και, τέλος, με την πλήρη υποστήριξη των κυβερνήσεων των τελευταίων ετών.


Μ’ αυτά και μ’ εκείνα, η Eldorado Gold, οι υποστηρικτές της και οι πολιτικοί προστάτες της πίστεψαν ότι έλυσαν το πρόβλημα δια παντός. Και ότι μπορούν να προχωρήσουν ανενόχλητοι την καταστροφική επένδυση στη Χαλκιδική. Υπολόγισαν λάθος. Λίγο η πολιτική αλλαγή των τελευταίων μηνών, πολύ περισσότερο ο ανυποχώρητος αγώνας της πλειοψηφίας των κατοίκων της περιοχής, έφτασαν για να αρχίσει πάλι ο πανικός και η ταραχή. Που εκδηλώνεται με τον πιο άσχημο τρόπο και με «πολιορκητικό κριό» τους εργαζόμενους στην εταιρεία, όπως έγινε πριν λίγες μέρες στο «Χοντρό δέντρο». Στημένες αντισυγκεντρώσεις, προπηλακισμοί και τραυματισμοί αγωνιζόμενων κατοίκων, τραμπουκισμοί στα χωριά. Και πάλι με τις «πλάτες» της αστυνομίας και πάλι με μαζική παραπληροφόρηση από τα κανάλια των εργολάβων, τα δικά τους κανάλια.

Τρίτη, 7 Απριλίου 2015

Αλλαγή προσανατολισμού χρειάζεται το εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων

Στην τελική ευθεία βρίσκεται το εθνικό σχέδιο δράσης για τη διαχείριση των αποβλήτων (ΕΣΔΑ). Το τελευταίο (και πιο σημαντικό) παραδοτέο της μελέτης που εκπονήθηκε, παραδόθηκε το Δεκέμβρη του 2014, ένα χρόνο, σχεδόν, μετά τη «διαβούλευση», που έγινε το Γενάρη του 2014 (!!!). Κάτι αντίστοιχο έχει γίνει με το εθνικό σχέδιο πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων.

Ακολούθησε η επεξεργασία του τελικού κειμένου του ΕΣΔΑ, από τους υπηρεσιακούς αρμοδίους του ΥΠΑΠΕΝ και απομένει η απόφαση της έγκρισης από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου. Προτού γίνει αυτό, θεωρούμε αναγκαίο η νέα ηγεσία του υπουργείου να προχωρήσει σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες, ώστε ο ΕΣΔΑ να αποτελέσει αποτελεσματικό εργαλείο για την επαναχάραξη της πολιτικής διαχείρισης αποβλήτων, κάτι που το σχέδιο του ΕΣΔΑ δε διασφαλίζει, στην παρούσα μορφή του.

Επιγραμματικά, η εκτίμηση της ΠΡΩΣΥΝΑΤ είναι πως το τελικό κείμενο του ΕΣΔΑ σημαδεύεται από δύο, κομβικής σημασίας, επιλογές, οι οποίες αν δεν αναιρεθούν θα δυσκολέψουν σοβαρά την υλοποίηση ενός μοντέλου διαχείρισης των αποβλήτων με κοινωνικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό όφελος. Αναφερόμαστε:
•  Στην υιοθέτηση της, νεοφιλελεύθερης «κοπής», επιλογής της ιδιωτικοποίησης μιας λειτουργίας με καθαρά δημόσιο χαρακτήρα.
•  Στη συντήρηση των ανεπαρκειών και των παραλείψεων της οδηγίας 2008/98/ΕΚ και του ν. 4042/2012.

Η εκτίμηση αυτή τεκμηριώνεται:
•  Ως προς το πρώτο σημείο, από την αντιμετώπιση της διαχείρισης των αποβλήτων σαν μιας κλασικής οικονομικής δραστηριότητας, απ’ όπου και απορρέει η παραπομπή στη στρατηγική «Ευρώπη 2020», στις ΣΔΙΤ, στην «αξιοποίηση» ιδιωτικών κεφαλαίων και η συνεχής επίκληση της επιχειρηματικότητας.
•  Ως προς το δεύτερο σημείο, από τη συντήρηση μιας ορισμένης ερμηνείας της ιεράρχησης της διαχείρισης, από την προτίμηση στη γενική έννοια της ανάκτησης, αντί της προδιαλογής υλικών, από την ενθάρρυνση της μηχανικής επεξεργασίας σύμμεικτων και των πρακτικών ενεργειακής αξιοποίησης των αποβλήτων. Την ίδια στιγμή, που ακόμη και η ίδια η ΕΕ αναθεωρεί, προς το αυστηρότερο, την οδηγία  2008/98/ΕΚ.

Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ καταθέτει στο ΥΠΑΠΕΝ και στο ΥΠΕΣΔΑ αναλυτικό σχολιασμό του σχεδίου του ΕΣΔΑ, καθώς και κείμενο κωδικοποιημένων παρατηρήσεων και προτάσεων, το οποίο και παρατίθεται, στη συνέχεια. Με την παρέμβασή μας αυτή θέλουμε να υπογραμμίσουμε τη σημασία που αποδίδουμε στο περιεχόμενο του ΕΣΔΑ. Εκτός των άλλων και επειδή θα καθορίσει τον προσανατολισμό των περιφερειακών σχεδίων διαχείρισης (ΠΕΣΔΑ), που με τη σειρά τους έχουν καθυστερήσει αδικαιολόγητα.