Τετάρτη, 26 Οκτωβρίου 2016

Σταθερά αντίθετες στη ΣΔΙΤ οι συλλογικότητες της Πελοποννήσου


Την αρχή νέων δυναμικών παρεμβάσεων σηματοδοτεί η συνάντηση συλλογικοτήτων της Πελοποννήσου, που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 23/10, στην Τρίπολη, στο κτήριο του παλιού δημαρχείου. Σκοπός της συνάντησης ήταν η αποτίμηση των εξελίξεων, στην υπόθεση της διαχείρισης των απορριμμάτων, στο διάστημα που μεσολάβησε από την προηγούμενη συνάντηση των συλλογικοτήτων, στις 10/4/2016.

Κοινή διαπίστωση των συγκεντρωμένων ήταν ότι οι εξελίξεις έχουν πάρει κακή τροπή. Εξαιτίας της στάσης της κυβέρνησης, η οποία ωθεί στην υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ με την ΤΕΡΝΑ, την ίδια ώρα που κλείνει τη «στρόφιγγα» της χρηματοδότησης των δήμων για έργα μικρής κλίμακας, στη λογική της αποκεντρωμένης διαχείρισης. Αλλά και εξαιτίας της στάσης των δήμων και του φορέα τους για τη διαχείριση των αποβλήτων (ΦοΔΣΑ), ο οποίος αδυνατεί να στηρίξει μια ουσιαστική εναλλακτική λύση.

Αποτέλεσμα αυτής της αδυναμίας και της έλλειψης βούλησης του ΦοΔΣΑ είναι η πρωτότυπη «σύλληψη» για ένα μείγμα επιλογών, που θα περιλαμβάνει και την αποκεντρωμένη διαχείριση (για όσους το επιθυμούν) και την κεντρική διαχείριση!!! Το που οδηγούν αυτές οι επιλογές φαίνεται ξεκάθαρα στη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του νέου σχεδιασμού (ΠΕΣΔΑ), στην οποία η αποκεντρωμένη διαχείριση μπαίνει στο περιθώριο και αυτό που περιγράφεται είναι η κεντρική διαχείριση, με τους όρους της πρότασης της ΤΕΡΝΑ. Με αυτά τα δεδομένα, ο ισχυρισμός ότι η κεντρική διαχείριση δε σημαίνει, αναγκαστικά, και υπογραφή της ΣΔΙΤ ακούγεται σαν κοροϊδία.

Αλγεινή εντύπωση, για τον τρόπο λειτουργίας του ΦοΔΣΑ έχει προκαλέσει και το γεγονός ότι η ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ, η οποία έχει σταλεί στα υπουργεία και έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, δεν είναι αυτή που αποφάσισε το ΔΣ του ΦοΔΣΑ!!! Είναι ζήτημα στοιχειώδους αξιοπιστίας για τους δήμους και τον ΦοΔΣΑ να κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε, αν μη τι άλλο, να μην έρθει για συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο ένας σχεδιασμός που δεν απηχεί τις απόψεις του οργάνου που τον εισηγείται. Οι συγκεντρωμένοι εξέφρασαν την εκτίμηση ότι υπάρχει μια σκόπιμη απαξίωση του φορέα -του μόνου αρμόδιου, σύμφωνα με το νόμο, για το σχεδιασμό και την υλοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων- με σκοπό να εξακολουθήσει να κινεί τα νήματα η περιφέρεια Πελοποννήσου και ο κ. Τατούλης.

Οι συλλογικότητες που πήραν μέρος στη συνάντηση -και όσες άλλες συντονίζονται μαζί τους- υιοθέτησαν κείμενο ευρείας αποδοχής (επισυνάπτεται), με το οποίο εκφράζουν και πάλι την αντίθεσή τους στη συγκεντρωτική διαχείριση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου και στην υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ. Απορρίπτουν, ταυτόχρονα, τις προσπάθειες ωραιοποίησης της σύμβασης, που δεν αλλάζουν την ουσία της.

Εκφράζουν την αντίθεσή τους στο νέο σχεδιασμό (ΠΕΣΔΑ) και τη ΣΜΠΕ, που προωθεί ο ΦοΔΣΑ, γιατί δεν κάνει τίποτα άλλο από το να «βάζει πλάτη» στην υλοποίηση της ΣΔΙΤ κυβέρνησης - Τατούλη - ΤΕΡΝΑ. Στις συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου, που θα συζητήσουν το θέμα αυτό, θα δώσουν μαζικό «παρών», απαιτώντας την απόσυρση του σχεδίου και την εκπόνηση νέου, στη βάση της λογικής της αποκεντρωμένης διαχείρισης, με έμφαση στην πρόληψη, στην προδιαλογή και στην ανάκτηση υλικών, με παράλληλη διασφάλιση της αναγκαίας δημόσιας χρηματοδότησης, ξεπερνώντας μνημονιακές υποχρεώσεις και δεσμεύσεις.

Η περίοδος που θα ακολουθήσει θα είναι περίοδος πλατιάς ενημέρωσης των πολιτών, που θα συνοδευτεί από μαζικές παρεμβάσεις στα δημοτικά συμβούλια και στο περιφερειακό συμβούλιο, καθώς και από ανοιχτές συγκεντρώσεις σε πρωτεύουσες νομών και μεγάλες πόλεις της περιφέρειας. Η αρχή θα γίνει με ανοιχτή συγκέντρωση, που θα πραγματοποιηθεί στην Τρίπολη, την Κυριακή 6 Νοεμβρίου του 2016.
  
26.10.2016

Συλλογικότητες Πελοποννήσου
ενάντια στη σύμβαση ΣΔΙΤ και υπέρ της αποκεντρωμένης 
διαχείρισης με διαλογή στην πηγή

(Ακολουθεί το κείμενο θέσεων και διεκδικήσεων των συλλογικοτήτων)

Παρασκευή, 21 Οκτωβρίου 2016

Στη Βουλή η διαχείριση των αποβλήτων της Αττικής


Δελτίο τύπου

Στη Βουλή η διαχείριση των αποβλήτων της Αττικής

Το πρωί της Παρασκευής 21/10, αντιπροσωπεία του «Δυτικού μετώπου» συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Βουλής κ. Νίκο Βούτση. Στη συνάντηση παραβρέθηκαν η βουλευτής Β΄ Αθήνας κ. Χαρά Καφαντάρη, πρόεδρος της Διαρκούς επιτροπής παραγωγής και εμπορίου και ο βουλευτής Αττικής κ. Ιωάννης Δέδες.

Η αντιπροσωπεία περιέγραψε τα προβλήματα που έχει συσσωρεύσει η λειτουργία της εγκατάστασης διαχείρισης των αποβλήτων όλης της Αττικής  στη Φυλή, για πάνω από πενήντα χρόνια. Παρουσίασε, επίσης, αναλυτικά τις έντονες διαφωνίες της για το περιεχόμενο του νέου περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής, που οδεύει για επικύρωση στο περιφερειακό συμβούλιο. Επισημάνθηκε, ιδιαίτερα, η διαφαινόμενη συνέχιση της λειτουργίας της εγκατάστασης, με επέκταση, μάλιστα, των υφιστάμενων δραστηριοτήτων.

Ο κ. Βούτσης και οι παρευρισκόμενοι βουλευτές αναγνώρισαν το μέγεθος των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί. Έδειξαν ενδιαφέρον να φωτιστούν ακόμη καλύτερα οι συνέπειες από την εφαρμογή του νέου σχεδιασμού και οι δυνατότητα να υπάρξουν βελτιωτικές παρεμβάσεις. Για το σκοπό αυτό, δόθηκε η υπόσχεση ότι, το συντομότερο δυνατόν, θα συγκληθεί η διαρκής επιτροπή, μετά από συνεννόηση με τα συναρμόδια υπουργεία, στην οποία θα δοθεί η δυνατότητα στους φορείς και στις συλλογικότητες να αναπτύξουν σε μεγαλύτερο βάθος τις απόψεις και τις προτάσεις τους.

Η αντιπροσωπεία του «Δυτικού μετώπου» κατέθεσε στη Βουλή κείμενο ενημέρωσης και θέσεων, το οποίο ζήτησε να διαβιβαστεί σε όλες τις κοινοβουλευτικές ομάδες (πλην αυτής της «Χρυσής Αυγής»).  

Κατά τα άλλα, συνεχίζεται η ενημέρωση και η προσπάθεια κινητοποίησης των πολιτών στη Δυτική Αθήνα και στη Δυτική Αττική, η οποία, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει τη διεξαγωγή ανοιχτών συγκεντρώσεων στη Ζωφριά Φυλής και στην Πετρούπολη, καθώς και μαζική παρέμβαση στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, όταν θα συζητηθεί ο νέος ΠΕΣΔΑ.

21/10/2016

ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ
Συντονισμός φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών Δ. Αττικής - Δ. Αθήνας


Αλλαγή της ημερομηνίας συζήτησης στο περιφερειακό συμβούλιο Αττικής

Τελικά, δεν επιβεβαιώθηκαν οι πληροφορίες, που ήθελαν το θέμα να συζητιέται στο περιφερειακό συμβούλιο Αττικής στις 27/10/2016. Κατά συνέπεια, μεταφέρεται και η κινητοποίηση των κατοίκων της Δυτικής Αττικής και της Δυτικής Αθήνας.

Πέμπτη, 20 Οκτωβρίου 2016

Πληθαίνουν οι αντιδράσεις για το νέο ΠΕΣΔΑ Αττικής

Όσο πλησιάζει η στιγμή της συζήτησης του νέου περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής, στο περιφερειακό συμβούλιο, πολλαπλασιάζονται οι αντιδράσεις. Ιδιαίτερη κινητικότητα παρουσιάζεται στη Δυτική Αττική και στη Δυτική Αθήνα, που θα συνεχίσουν να αποτελούν το επίκεντρο της διαχείρισης των αποβλήτων όλης της Αττικής, σύμφωνα (και) με το νέο σχεδιασμό.

Στο «χορό» έχουν μπει δημοτικά συμβούλια και δημοτικές παρατάξεις, τοπικοί σύλλογοι, ενώσεις εκπαιδευτικών, σύλλογοι και ενώσεις γονέων και πολλές άλλες συλλογικότητες και φορείς. Σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσονται και οι συναντήσεις του «Δυτικού μετώπου» -του συντονισμού φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών- με τον πρόεδρο της Βουλής και τις κοινοβουλευτικές ομάδες των κομμάτων, που θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 21/10, στις 10.30 το πρωί. Εν τω μεταξύ, συνάντηση πραγματοποιήθηκε και με το προεδρείο της ΠΟΕ ΟΤΑ, την Τετάρτη 19/10, στην οποία επιβεβαιώθηκε η ανάγκη για συντονισμό δράσεων, στο συγκεκριμένο θέμα.


Μεγάλο βάρος δίνει το «Δυτικό μέτωπο» στη μαζική παρουσία πολιτών στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, στην οποία θα γνωμοδοτήσει για την στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του ΠΕΣΔΑ και η οποία, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 27/10. Εννοείται ότι η κινητοποίηση θα πραγματοποιηθεί, όποτε κι αν συνεδριάσει το περιφερειακό συμβούλιο με αυτό το θέμα.

Κρίσιμη παρέμβαση του αντιπεριφερειάρχη Πειραιά κ. Γ. Γαβρίλη

Το κλίμα του έντονου προβληματισμού και της αμφισβήτησης της περιεχομένου του νέου σχεδιασμού απηχεί και η δημόσια παρέμβαση του αντιπεριφερειάρχη Πειραιά κ. Γ. Γαβρίλη, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για τη ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Αττικής. Η παρέμβαση αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΕΔΣΝΑ. Στην οποία, παρεπιπτόντως, δεν έχει αναρτηθεί καμία άλλη παρέμβαση, ούτε φυσικά και αυτή της ΠΡΩΣΥΝΑΤ.

Στην παρέμβασή του ο κ. Γαβρίλης θεωρεί ότι:
·         Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος της διολίσθησης σε παλιότερες καταστάσεις, ανοίγοντας εκ νέου το παράθυρο της ιδιωτικοποίησης στη διαχείριση των απορριμμάτων κυρίως μέσω ΣΔΙΤ και κατευθυνόμενων χρηματοδοτήσεων από το ΕΣΠΑ.
·         Ο υφιστάμενος σχεδιασμός εξακολουθεί να είναι ατελής ως προς τη χωροθέτηση των νέων πάσης φύσεως και κατηγορίας μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων.
·         Είναι υψηλή η δυναμικότητα της μονάδας του Πειραιά και μια τέτοια εξέλιξη μπορεί να επαναφέρει στο προσκήνιο μοντέλα διαχείρισης που βασίζονται στον συγκεντρωτισμό και την ανισοκατανομή και δεν υπηρετούν τις αρχές της «αποκεντρωμένης διαχείρισης» και της «εγγύτητας».
·         Ο υπό έγκριση σχεδιασμός, για να παραμείνει συνεπής στις αρχές της αποκεντρωμένης διαχείρισης, πρέπει να περιλαμβάνει συγκεκριμένη και δεσμευτική χωροθέτηση του συνόλου των  προβλεπομένων μονάδων επεξεργασίας (6) στην Περιφέρεια Αττικής, όπως προβαίνει στις περιπτώσεις του ΕΜΑΚ Λιοσίων και της ΜΕΑ στην Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά («ΣΜΑ Σχιστού») και παράλληλα να χωροθετεί τον αριθμό, τις θέσεις και τις δυναμικότητες των νέων ΧΥΤΥ.
·         Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις, την απροθυμία, την αναβλητικότητα, την έλλειψη συμμετοχής που παρατηρούνται σε επίπεδο Δήμων, τα προβλήματα που εμφανίζουν τα Τοπικά Σχέδια Διαχείρισης, ναρκοθετούν ή και απειλούν τον αρχικό σχεδιασμό.

Η παρέμβαση του κ. Γαβρίλη κλείνει με την επισήμανση ότι οι οποίες δεσμεύσεις ισχύουν «υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι θα τηρηθούν από όλους οι βασικές αρχές και παραδοχές, θα υπάρξουν οι απαιτούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις και ρυθμίσεις που θα επιλύσουν διάφορα προβλήματα (π.χ. χωροθέτηση, αδειοδότηση), θα τηρούν τα χωροταξικά και λειτουργικά κριτήρια της δίκαιης κατανομής τους στο λεκανοπέδιο (6 μονάδες), περνώντας από το επίπεδο των προθέσεων στο πεδίο συγκεκριμένων χωροθετήσεων, διασφαλίζοντας ότι αυτό που τελικά θα προκύψει θα είναι ένα νέο λειτουργικό, βιώσιμο οικονομικά, κοινωνικά και  περιβαλλοντικά μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων».

Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ εκτιμά ότι η παρέμβαση του κ. Γαβρίλη φέρνει στην επιφάνεια προβληματισμούς που υπάρχουν και σε πολλά ακόμη μέλη της πλειοψηφίας -και όχι μόνο- του περιφερειακού συμβουλίου, που, ως τώρα, κουκουλώνονταν κάτω από τη σκέπη μιας πλαστής ενιαίας στάσης. Η κρισιμότητα του ζητήματος, ωστόσο, επιβάλλει να περάσουν σε δεύτερη μοίρα αυτού του είδους οι επιλογές και τα μέλη του περιφερειακού συμβουλίου να τοποθετηθούν σύμφωνα με τα πραγματικά τους «πιστεύω». Διότι αν περάσει ο σχεδιασμός, με τη μορφή που έχει τώρα, το αποτέλεσμα θα είναι καταστροφικό για το μέλλον της διαχείρισης των αποβλήτων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της παρέμβασης του κ. Γαβρίλη

Σάββατο, 15 Οκτωβρίου 2016

Στο περιφερειακό συμβούλιο Αττικής, το νέο μεγάλο ραντεβού


Την Πέμπτη 27/10/2016, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και τις πληροφορίες, θα γίνει η συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, στην οποία θα συζητηθεί η στρατηγική μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσων (ΣΜΠΕ) του νέου περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής. Έμμεσα και στην ουσία, συζητιέται το ίδιο το σχέδιο (ΠΕΣΔΑ). Χωρίς να έχει προηγηθεί η παραμικρή προσπάθεια, από την περιφέρεια και τον ΕΔΣΝΑ, να γίνει γνωστή η τελική μορφή του ΠΕΣΔΑ (σχέδιο - φάντασμα), χωρίς, με τη δημόσια διαβούλευση να γίνεται εν κρυπτώ (δεν δημοσιοποιούνται οι παρεμβάσεις) και παραμονή μιας σημαντικής αργίας.

Είναι προφανές ότι επιδιώκεται, άρον - άρον, να αποσπαστεί η τυπική έγκριση του περιφερειακού συμβουλίου σε ένα σχέδιο που έχει δεχτεί σφοδρή κριτική ότι οδηγεί στην αναπαραγωγή του υφιστάμενου συγκεντρωτικού μοντέλου διαχείρισης και ότι συνεχίζει να συγκεντρώνει το μεγαλύτερο μέρος της διαχείρισης των απορριμμάτων στη Δυτική Αττική και στην υφιστάμενη, υπερκορεσμένη εγκατάσταση της Φυλής.

Η μεθόδευση αυτή δεν προχωρά χωρίς αντιδράσεις. Ειδικά στα Δυτικά της Αττικής, φορείς συλλογικότητες και πολίτες συντονίζονται και παρεμβαίνουν δυναμικά. Με ενημερώσεις φορέων και αυτοδιοικητικών, με συσκέψεις και ανοιχτές συγκεντρώσεις, με συζητήσεις στα δημοτικά συμβούλια και έκδοση ψηφισμάτων, με συναντήσεις με τα περιφερειακά σχήματα και με πολιτικά κόμματα κλπ.. Αντιτάσσουν την ανάγκη για μια διαχείριση άλλου τύπου -αποκεντρωμένη, με έμφαση στην προδιαλογή και στην ανάκτηση των υλικών, με δίκαιη και ισόρροπη κατανομή των υποδομών διαχείρισης σε όλη την Αττική- και για το άμεσο και οριστικό κλείσιμο της εγκατάστασης της Φυλής.

Κορυφαία στιγμή των κινητοποιήσεων θα είναι η μαζική και δυναμική παρουσία στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, την Πέμπτη 27/10/2016 (ή όποια άλλη μέρα οριστεί). Το Δυτικό μέτωπο -το σχήμα του συντονισμού φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών της Δυτικής Αθήνας και της Δυτικής Αττικής- διακινεί το παρακάτω κάλεσμα:

Τα σκουπίδια στη Φυλή είναι έγκλημα διαρκείας!

Σκουπίδια, δύο (2) εκατομμύρια τόνοι κάθε χρόνο οδηγούνται στην τριτοκοσμική  χωματερή της Φυλής. Όλη η Δ. Αττική & η Δ. Αθήνα, ζουν με τις συνέπειες  αυτής της τρομακτικής ρύπανσης. Με τον νέο περιφερειακό σχεδιασμό, ανοίγει ο δρόμος για ακόμη χειρότερες εξελίξεις.

Η Περιφέρεια Αττικής σχεδιάζει:
·       Να μείνει η χωματερή της Φυλής, ως η μόνη «λύση» για σχεδόν όλα τα σκουπίδια της Αττικής.
·       Να γιγαντώσει, ακόμη πιο πολύ, το εργοστάσιο αποβλήτων (ΕΜΑΚ) στη  Φυλή, ώστε να υποδέχεται  350 χιλ. τόνους σκουπιδιών και 100 χιλ. τόνους βιοαπόβλητα, το χρόνο.

Την ίδια ώρα:
·       Νέα ιδιωτική μονάδα επεξεργασίας σκουπιδιών, της εταιρείας WATT ΑΕ, πάει να στηθεί στις εγκαταστάσεις της Φυλής
·       Νέες υποδομές  βιομηχανικών και επικίνδυνων αποβλήτων (ΧΥΤΕΑ) προωθούνται στον Ασπρόπυργο.

Κυβέρνηση, Περιφέρεια και Δήμοι, αδρανούν για τη μείωση των απορριμμάτων με πρόληψη, προδιαλογή και ανακύκλωση. Το αδιέξοδο είναι κοντά και τότε θα βρεθούμε πάλι αντιμέτωποι με την απειλή της καύσης των σκουπιδιών.

Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, δε θα μείνουμε με σταυρωμένα χέρια!

Καλούμε κάθε πολίτη της Δυτικής Αττικής και Δυτικής Αθήνας αλλά και κάθε κάτοικο της Αττικής να παλέψουμε ενάντια σε αυτά τα σχέδια.

Ζητάμε:

·       Ανακύκλωση στην πηγή, για εξοικονόμηση πόρων και για την προστασία του περιβάλλοντος
·       Αποκέντρωση και  δίκαιη κατανομή των εγκαταστάσεων σκουπιδιών σε όλη την Αττική
·       Να κλείσει οριστικά κάθε εγκατάσταση στη Φυλή

Όλοι και όλες, στο Περιφερειακό Συμβούλιο,
την Πέμπτη 27/10/2016, ώρα 15.30
(Υπ. Υποδοµών - Μεταφορών, Αναστάσεως 2, σταθμός Μετρό «Εθνική Άμυνα»)

ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ
Συντονισμός φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών Δ. Αττικής - Δ. Αθήνας



«Ρελάνς» με χάντρες και καθρεφτάκια

Σε μια προσπάθεια να ακυρώσουν τις αντιδράσεις των πολιτών, η περιφέρεια Αττικής και ο δήμος Φυλής προωθούν, τους τελευταίους μήνες, το σενάριο της «ανάπλασης» της Φυλής, κατά τα πρότυπα της εγκατάστασης της Χιρίγια, στο Τελ Αβίβ του Ισραήλ. Μιας ανάπλασης που δεν μπαίνουν στον κόπο να την περιγράψουν, επειδή ξέρουν πολύ καλά ότι το «πρότυπό» τους είναι μια εγκατάσταση μαζικής και βαριάς επεξεργασίας αποβλήτων και ότι η εφαρμογή του θα σημαίνει διαιώνιση της λειτουργίας της εγκατάστασης της Φυλής.

Πρόκειται για κλασική περίπτωση αντιπερισπασμού, που σκηνοθετήθηκε επιμελημένα. Την αρχή έκανε ο δήμαρχος Φυλής, σε ρόλο «λαγού», που έκανε επίσκεψη στη Χιρίγια, συνοδευόμενος από το ΓΓ του ΕΔΣΝΑ. Η στάση της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ ήταν στάση δήθεν θεατή. Δικαιολογήθηκαν για την αφωνία τους λέγοντας ότι δεν μπορούν να σχολιάζουν τις πρωτοβουλίες του κάθε δημάρχου και ότι η παρουσία του ΓΓ του ΕΔΣΝΑ στην επίσκεψη ήταν προσωπική του πρωτοβουλία.

Λίγους μήνες αργότερα, τέλος Σεπτέμβρη 2016, η κ. Δούρου βρίσκεται σε επιχειρηματικό forum στο Ισραήλ και «με την ευκαιρία» επισκέπτεται και την εγκατάσταση της Χιρίγια και δηλώνει ότι «Το παράδειγμα του πάρκου Χιρίγια δείχνει ότι δεν είμαστε καταδικασμένοι στη σημερινή κατάσταση στη Φυλή». Φυσικά, το εμφανιζόμενο σαν «πάρκο ανακύκλωσης» της Χιρίγια είναι χώρος επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων, παραγωγής δευτερογενούς καυσίμου (RDF) και βιοαερίου και καύσης για παραγωγή ενέργειας.

Και έτσι φτάνουμε στο δημοτικό συμβούλιο του δήμου Φυλής, την Παρασκευή 14/10/2016, στο οποίο ο δήμαρχος κ. Παππούς ανακοινώνει πως, στις αρχές Νοεμβρίου, θα γίνει ημερίδα  με τη συμμετοχή της Περιφερειάρχη Αττικής κ. Δούρου, Ελλήνων πανεπιστημιακών, Ισραηλινών επενδυτών και αυτοδιοικητικών από το Τελ Αβίβ για το περίφημο σχέδιο αποκατάστασης της εγκατάστασης της Φυλής, κατά τα πρότυπα της Χιρίγια. Και όλα αυτά, καθόλου τυχαία, την ώρα που συζητιέται ο νέος σχεδιασμός της περιφέρειας και «φουντώνουν» οι αντιδράσεις των πολιτών.

Τι μαγειρεύεται με τη μονάδα της WATT ΑΕ;

Συμπτωματικά (;), αυτές τις μέρες βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της μονάδας επεξεργασίας αποβλήτων, που επιμένει να κατασκευάσει η εταιρεία WATT ΑΕ, μέσα στην εγκατάσταση της Φυλής. Αφού πρώτα δέχτηκε υψηλότατο πρόστιμο, σχεδόν ένα εκατομμύριο ευρώ, για αυθαίρετη κατασκευή, καθώς ξεκίνησε να κατασκευάζει τη μονάδα, χωρίς οικοδομική άδεια και χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση.


Θυμίζουμε ότι την ίδια αφωνία, επιδεικνύει η περιφέρεια Αττικής και ο ΕΔΣΝΑ, στην προσπάθεια κατασκευής μονάδας επεξεργασίας αποβλήτων, από την εταιρεία WATT ΑΕ, μέσα στην εγκατάσταση της Φυλής. Να υποθέσουμε ότι θα έχουμε την ίδια κατάληξη με την υπόθεση της «ανάπλασης» της Φυλής; Ότι δηλαδή, στο τέλος, θα την εμφανίσουν σαν τμήμα της υλοποίησης του νέου ΠΕΣΔΑ και σαν μέρος της «ανάπλασης». Γιατί, υπογείως, κάτι τέτοια έχουν αρχίσει να ψιθυρίζονται …

Τετάρτη, 12 Οκτωβρίου 2016

Δώδεκα βασικοί λόγοι για να απορριφθεί η ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Αττικής

Σε δημόσια διαβούλευση έχει τεθεί η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), για τη 2η αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Αττικής. Στην ουσία, πρόκειται για συζήτηση που αφορά το ίδιο το ΠΕΣΔΑ. Γι αυτό το λόγο, είναι εξαιρετικά κρίσιμη η συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, στις αμέσως επόμενες βδομάδες, στην οποία θα γίνει η σχετική συζήτηση και στην οποία θα παρθούν αποφάσεις που θα σημαδέψουν, για πολλά χρόνια, το χαρακτήρα της διαχείρισης των αποβλήτων στην Αττική. 

Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ κατέθεσε αναλυτική πρόταση - παρέμβαση, την οποία θέτει υπόψη όλων των ενδιαφερομένων και θα υποστηρίξει, επίσης, στα όργανα που θα γνωμοδοτήσουν ή θα λάβουν αποφάσεις. Ακολουθεί η σύνοψη της παρέμβασης της ΠΡΩΣΥΝΑΤ στη δημόσια διαβούλευση, αλλά και το πλήρες κείμενο της παρέμβασης.



Δώδεκα βασικοί λόγοι για να απορριφθεί η ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Αττικής

1.     Δεν εξετάζονται, ουσιαστικά, εναλλακτικές λύσεις -πλην της μηδενικής- και, μάλιστα η πρόταση της «αποκεντρωμένης διαχείρισης, με έμφαση στην πρόληψη, στην προδιαλογή και στην ανάκτηση των υλικών», η οποία συμβαδίζει με τις προβλέψεις του νέου εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ).
2.     Δεν υλοποιείται η πρόβλεψη του ν. 4042/2012 (άρθρο 27) και του ΕΣΔΑ για χωριστή συλλογή, τουλάχιστον, για τα ακόλουθα: χαρτί, μέταλλο, πλαστικό και γυαλί.
3.     Δεν υλοποιείται ο στρατηγικός στόχος του ΕΣΔΑ, που προβλέπει «Ριζική αναθεώρηση της λειτουργίας των Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) και επανασχεδιασμός τους, στο πλαίσιο ενιαίου κεντρικού συντονιστικού φορέα για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων. Επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου με στόχο την βελτιστοποίηση της λειτουργίας, τη διαφάνεια και τον έλεγχο των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης σε άλλα υλικά, στο πλαίσιο ενιαίου κεντρικού συντονιστικού φορέα (με αναβάθμιση του ΕΟΑΝ). Τα έσοδα των ΣΕΔ αποτελούν δημόσιο πόρο και πρέπει να εξεταστεί ο έλεγχός τους μέσω κρατικού λογιστικού συστήματος για να αποτελέσουν επενδυτικό κονδύλι για την ανάπτυξη των συστημάτων της νέας διαχείρισης αποβλήτων».
4.     Οι προτεινόμενες μονάδες επεξεργασίας προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων έχουν κεντρικό χαρακτήρα και δυναμικότητα (130.000 τόνων/έτος), η οποία υπολείπεται σημαντικά της αναγκαίας ποσότητας (330.247 τ./έτος) για την επίτευξη του στόχου της εκτροπής από την ταφή των βιοαποβλήτων το 2020.
5.     Δεν υλοποιούνται οι υποδείξεις του ΕΣΔΑ για το είδος και το εύρος των δραστηριοτήτων που πρέπει να περιλαμβάνουν τα τοπικά σχέδια διαχείρισης των δήμων, ούτε και τα μέτρα για την άσκησή τους. Θυμίζουμε ότι στους στρατηγικούς στόχους του ΕΣΔΑ περιλαμβάνεται ο «Καθορισμός της υποχρέωσης των Δήμων να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν τοπικά σχέδια αποκεντρωμένης διαχείρισης αποβλήτων, στο πλαίσιο των εθνικών και των περιφερειακών σχεδιασμών. Οι προδιαγραφές, οι στόχοι και το χρονοδιάγραμμα, των τοπικών σχεδίων περιλαμβάνονται με τη μορφή υποδείγματος στο παράρτημα του παρόντος ΕΣΔΑ. Στα πλαίσια αυτά θα προσδιοριστούν όλες εκείνες οι απαραίτητες ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν την δυνατότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αναλαμβάνει το σύνολο των δραστηριοτήτων που απαιτούνται για την εφαρμογή ενός τοπικού σχεδίου αποκεντρωμένης διαχείρισης».
6.     Η απουσία ουσιαστικών δημοτικών δραστηριοτήτων και τοπικής διαχείρισης των προδιαλεγμένων υλικών καθιστά ανέφικτη την υλοποίηση του στόχου του ΕΣΔΑ για προδιαλογή του 50% των ΑΣΑ, ως το 2020.
7.     Από τα πράγματα -και εξ αιτίας της κατεύθυνσης της χρηματοδότησης- προτάσσεται η δημιουργία κεντρικών μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων, οι περισσότερες των οποίων, ωστόσο, δεν περιγράφονται με τη σαφήνεια που οφείλει να έχει ο ΠΕΣΔΑ. Ουσιαστικό ενδιαφέρον και προϋποθέσεις υλοποίησης έχουν η γιγαντιαία επέκταση (350.000 τ./έτος, μόνο για τα σύμμεικτα και 100.000 τ./έτος για τα βιοαπόβλητα) του ΕΜΑΚ της Φυλής και η κατασκευή μιας νέας μονάδας στο Γραμματικό (60.000 τ./έτος). Έργα τα οποία, ακόμη κι αν ήταν τα κατάλληλα, δεν επαρκούν για τις ανάγκες επεξεργασίας των υπολειμματικών σύμμεικτων.
8.     Η ασάφεια του ΠΕΣΔΑ στην περιγραφή των αναγκαίων υποδομών έχει «στρώσει» το έδαφος της κατασκευής υποδομών -αρμοδιότητας ΠΕΣΔΑ- από ιδιώτες, με τρόπο αυθαίρετο και ανεξέλεγκτο, με πιο χαρακτηριστική τη δρομολόγηση της κατασκευής μονάδας επεξεργασίας, στην ΟΕΔΑ Φυλής, από την εταιρεία WATT ΑΕ.
9.     Δεν υπάρχει καμία σαφής δέσμευση για την εξεύρεση και κατασκευή των αναγκαίων χώρων ασφαλούς διάθεσης (ΧΥΤΥ). Ο ΧΥΤΑ Φυλής εξακολουθεί να παραμένει η μόνη διαθέσιμη λύση, για αόριστο χρονικό διάστημα, με πολύ πιθανό τον κίνδυνο της επέκτασής του, κάτω από το βάρος της «απειλής» για γενικευμένη κρίση διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής. Χωρίς δικαιολόγηση, στα σχετικά έργα εντάσσεται και ο -πολύ μικρός, έτσι κι αλλιώς- ΧΥΤΑ Γραμματικού, του οποίου η ακαταλληλότητα έχει τεκμηριωθεί.
10.   Αντί του οριστικού κλεισίματος της εγκατάστασης της Φυλής και της άμεσης έναρξης προγράμματος περιβαλλοντικής αποκατάστασης, επιλέγεται η συνέχιση της λειτουργίας της και η προσθήκη νέων δραστηριοτήτων, κάτω από το «πρόσχημα μιας καθόλου πειστικής φημολογίας για «ανάπλαση». Με την αόριστη υπόσχεση ότι θα κλείσει ο ΧΥΤΑ -όταν λειτουργήσουν οι νέες υποδομές- και ότι θα εξεταστεί η απομάκρυνση του αποτεφρωτήρα υγειονομικών αποβλήτων.
11. Ο προσανατολισμός σε μια νέα παραλλαγή της συγκεντρωτικής διαχείρισης δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη συνέχιση πολιτικών ιδιωτικοποίησης και εκχώρησης (με ΣΔΙΤ ή όχι) των βασικών τμημάτων της διαχείρισης των αποβλήτων σε εργολάβους. Σε αντίθεση με τον κεντρικό άξονα του ΕΣΔΑ, που προβλέπει «Κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης στερεών αποβλήτων με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος, στο πλαίσιο μιας πολιτικής βιώσιμης ανάπτυξης προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, με όρους αειφορίας».
12. Η συνέχιση της λειτουργίας παλιών δραστηριοτήτων και η ανάπτυξη νέων σε μια υποβαθμισμένη περιοχή (Φυλή), που αποτελεί προέκταση μιας περιοχής (Θριασίου) μεγάλης  βιομηχανικής συγκέντρωσης, ενθαρρύνει την κατασκευή νέων υποδομών διαχείρισης βιομηχανικών και επικίνδυνων αποβλήτων (μονάδων επεξεργασίας και ΧΥΤΕΑ).

11/10/2016


ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ 
(ΠΡΩΣΥΝΑΤ)
                                           

Δώδεκα βασικοί λόγοι για να απορριφθεί η ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Αττικής

Σε δημόσια διαβούλευση έχει τεθεί η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), για τη 2η αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Αττικής. Στην ουσία, πρόκειται για συζήτηση που αφορά το ίδιο το ΠΕΣΔΑ. Γι αυτό το λόγο, είναι εξαιρετικά κρίσιμη η συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, στις αμέσως επόμενες βδομάδες, στην οποία θα γίνει η σχετική συζήτηση και στην οποία θα παρθούν αποφάσεις που θα σημαδέψουν, για πολλά χρόνια, το χαρακτήρα της διαχείρισης των αποβλήτων στην Αττική. 

Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ κατέθεσε αναλυτική πρόταση - παρέμβαση, την οποία θέτει υπόψη όλων των ενδιαφερομένων και θα υποστηρίξει, επίσης, στα όργανα που θα γνωμοδοτήσουν ή θα λάβουν αποφάσεις. Ακολουθεί η σύνοψη της παρέμβασης της ΠΡΩΣΥΝΑΤ στη δημόσια διαβούλευση, αλλά και το πλήρες κείμενο της παρέμβασης.



Δώδεκα βασικοί λόγοι για να απορριφθεί η ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Αττικής

1.     Δεν εξετάζονται, ουσιαστικά, εναλλακτικές λύσεις -πλην της μηδενικής- και, μάλιστα η πρόταση της «αποκεντρωμένης διαχείρισης, με έμφαση στην πρόληψη, στην προδιαλογή και στην ανάκτηση των υλικών», η οποία συμβαδίζει με τις προβλέψεις του νέου εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ).
2.     Δεν υλοποιείται η πρόβλεψη του ν. 4042/2012 (άρθρο 27) και του ΕΣΔΑ για χωριστή συλλογή, τουλάχιστον, για τα ακόλουθα: χαρτί, μέταλλο, πλαστικό και γυαλί.
3.     Δεν υλοποιείται ο στρατηγικός στόχος του ΕΣΔΑ, που προβλέπει «Ριζική αναθεώρηση της λειτουργίας των Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) και επανασχεδιασμός τους, στο πλαίσιο ενιαίου κεντρικού συντονιστικού φορέα για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων. Επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου με στόχο την βελτιστοποίηση της λειτουργίας, τη διαφάνεια και τον έλεγχο των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης σε άλλα υλικά, στο πλαίσιο ενιαίου κεντρικού συντονιστικού φορέα (με αναβάθμιση του ΕΟΑΝ). Τα έσοδα των ΣΕΔ αποτελούν δημόσιο πόρο και πρέπει να εξεταστεί ο έλεγχός τους μέσω κρατικού λογιστικού συστήματος για να αποτελέσουν επενδυτικό κονδύλι για την ανάπτυξη των συστημάτων της νέας διαχείρισης αποβλήτων».
4.     Οι προτεινόμενες μονάδες επεξεργασίας προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων έχουν κεντρικό χαρακτήρα και δυναμικότητα (130.000 τόνων/έτος), η οποία υπολείπεται σημαντικά της αναγκαίας ποσότητας (330.247 τ./έτος) για την επίτευξη του στόχου της εκτροπής από την ταφή των βιοαποβλήτων το 2020.
5.     Δεν υλοποιούνται οι υποδείξεις του ΕΣΔΑ για το είδος και το εύρος των δραστηριοτήτων που πρέπει να περιλαμβάνουν τα τοπικά σχέδια διαχείρισης των δήμων, ούτε και τα μέτρα για την άσκησή τους. Θυμίζουμε ότι στους στρατηγικούς στόχους του ΕΣΔΑ περιλαμβάνεται ο «Καθορισμός της υποχρέωσης των Δήμων να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν τοπικά σχέδια αποκεντρωμένης διαχείρισης αποβλήτων, στο πλαίσιο των εθνικών και των περιφερειακών σχεδιασμών. Οι προδιαγραφές, οι στόχοι και το χρονοδιάγραμμα, των τοπικών σχεδίων περιλαμβάνονται με τη μορφή υποδείγματος στο παράρτημα του παρόντος ΕΣΔΑ. Στα πλαίσια αυτά θα προσδιοριστούν όλες εκείνες οι απαραίτητες ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν την δυνατότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αναλαμβάνει το σύνολο των δραστηριοτήτων που απαιτούνται για την εφαρμογή ενός τοπικού σχεδίου αποκεντρωμένης διαχείρισης».
6.     Η απουσία ουσιαστικών δημοτικών δραστηριοτήτων και τοπικής διαχείρισης των προδιαλεγμένων υλικών καθιστά ανέφικτη την υλοποίηση του στόχου του ΕΣΔΑ για προδιαλογή του 50% των ΑΣΑ, ως το 2020.
7.     Από τα πράγματα -και εξ αιτίας της κατεύθυνσης της χρηματοδότησης- προτάσσεται η δημιουργία κεντρικών μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων, οι περισσότερες των οποίων, ωστόσο, δεν περιγράφονται με τη σαφήνεια που οφείλει να έχει ο ΠΕΣΔΑ. Ουσιαστικό ενδιαφέρον και προϋποθέσεις υλοποίησης έχουν η γιγαντιαία επέκταση (350.000 τ./έτος, μόνο για τα σύμμεικτα και 100.000 τ./έτος για τα βιοαπόβλητα) του ΕΜΑΚ της Φυλής και η κατασκευή μιας νέας μονάδας στο Γραμματικό (60.000 τ./έτος). Έργα τα οποία, ακόμη κι αν ήταν τα κατάλληλα, δεν επαρκούν για τις ανάγκες επεξεργασίας των υπολειμματικών σύμμεικτων.
8.     Η ασάφεια του ΠΕΣΔΑ στην περιγραφή των αναγκαίων υποδομών έχει «στρώσει» το έδαφος της κατασκευής υποδομών -αρμοδιότητας ΠΕΣΔΑ- από ιδιώτες, με τρόπο αυθαίρετο και ανεξέλεγκτο, με πιο χαρακτηριστική τη δρομολόγηση της κατασκευής μονάδας επεξεργασίας, στην ΟΕΔΑ Φυλής, από την εταιρεία WATT ΑΕ.
9.     Δεν υπάρχει καμία σαφής δέσμευση για την εξεύρεση και κατασκευή των αναγκαίων χώρων ασφαλούς διάθεσης (ΧΥΤΥ). Ο ΧΥΤΑ Φυλής εξακολουθεί να παραμένει η μόνη διαθέσιμη λύση, για αόριστο χρονικό διάστημα, με πολύ πιθανό τον κίνδυνο της επέκτασής του, κάτω από το βάρος της «απειλής» για γενικευμένη κρίση διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής. Χωρίς δικαιολόγηση, στα σχετικά έργα εντάσσεται και ο -πολύ μικρός, έτσι κι αλλιώς- ΧΥΤΑ Γραμματικού, του οποίου η ακαταλληλότητα έχει τεκμηριωθεί.
10.   Αντί του οριστικού κλεισίματος της εγκατάστασης της Φυλής και της άμεσης έναρξης προγράμματος περιβαλλοντικής αποκατάστασης, επιλέγεται η συνέχιση της λειτουργίας της και η προσθήκη νέων δραστηριοτήτων, κάτω από το «πρόσχημα μιας καθόλου πειστικής φημολογίας για «ανάπλαση». Με την αόριστη υπόσχεση ότι θα κλείσει ο ΧΥΤΑ -όταν λειτουργήσουν οι νέες υποδομές- και ότι θα εξεταστεί η απομάκρυνση του αποτεφρωτήρα υγειονομικών αποβλήτων.
11. Ο προσανατολισμός σε μια νέα παραλλαγή της συγκεντρωτικής διαχείρισης δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη συνέχιση πολιτικών ιδιωτικοποίησης και εκχώρησης (με ΣΔΙΤ ή όχι) των βασικών τμημάτων της διαχείρισης των αποβλήτων σε εργολάβους. Σε αντίθεση με τον κεντρικό άξονα του ΕΣΔΑ, που προβλέπει «Κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης στερεών αποβλήτων με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος, στο πλαίσιο μιας πολιτικής βιώσιμης ανάπτυξης προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, με όρους αειφορίας».
12. Η συνέχιση της λειτουργίας παλιών δραστηριοτήτων και η ανάπτυξη νέων σε μια υποβαθμισμένη περιοχή (Φυλή), που αποτελεί προέκταση μιας περιοχής (Θριασίου) μεγάλης  βιομηχανικής συγκέντρωσης, ενθαρρύνει την κατασκευή νέων υποδομών διαχείρισης βιομηχανικών και επικίνδυνων αποβλήτων (μονάδων επεξεργασίας και ΧΥΤΕΑ).

11/10/2016


ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ 
(ΠΡΩΣΥΝΑΤ)

Σάββατο, 8 Οκτωβρίου 2016

Η Δυτική Αττική και η Δυτική Αθήνα στο πόδι!

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η Δυτική Αττική και η Δυτική Αθήνα στο πόδι!

Κλίμα έντονης ανησυχίας και αναβρασμού επικρατεί σε ολόκληρη τη Δυτική Αττική και τη Δυτική Αθήνα. Στο επίκεντρο βρίσκεται η χρόνια περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής, σημαντική αιτία της οποίας είναι η συγκέντρωση του συνόλου, σχεδόν, των δραστηριοτήτων (νόμιμων και παράνομων) της διαχείρισης των αποβλήτων της Αττικής.

Η συζήτηση του νέου εθνικού σχεδίου για τα επικίνδυνα απόβλητα, αλλά και το νέο περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής -που οδεύει για έγκριση από το περιφερειακό συμβούλιο- «άναψαν» νέες φωτιές.

Ο ΧΥΤΑ Φυλής, που όλο κλείνει και όλο παραμένει, το ΕΜΑΚ Φυλής που συνεχώς «μεγαλώνει», ο αποτεφρωτήρας νοσοκομειακών που όλο φεύγει και όλο παραμένει, οι υπόγειες συνεννοήσεις για νέο χώρο ταφής επικίνδυνων αποβλήτων (ΧΥΤΕΑ) στον Ασπρόπυργος, η επιδίωξη της εταιρείας WATT Α.Ε. να κατασκευάσει νέα μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων 100.000 τόνων μέσα στην ΟΕΔΑ Φυλής, συνθέτουν τη ζοφερή εικόνα της περιοχής, τώρα και για πολλά χρόνια ακόμη.


Οι κάτοικοι της μεγάλης αυτής περιοχής δε μένουν με «σταυρωμένα» χέρια. Σε νέα σύσκεψη του συντονισμού συλλογικοτήτων και πολιτών της Δυτικής Αττικής και της Δυτικής Αθήνας, που πραγματοποιήθηκε στις 3/10, συζητήθηκε η κατάσταση που διαμορφώνεται και αποφασίστηκε σειρά δράσεων και πρωτοβουλιών για την ενημέρωση και την κινητοποίηση των πολιτών και της τοπικής αυτοδιοίκησης, μέχρι και τη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, που θα εγκρίνει το νέο ΠΕΣΔΑ.

Ήδη, πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τις δημοτικές αρχές Αγίων Αναργύρων - Καματερού και Ελευσίνας. Αντίστοιχες συναντήσεις θα πραγματοποιηθούν από την ερχόμενη Δευτέρα και με όλες τις άλλες δημοτικές αρχές της Δυτικής Αθήνας και της Δυτικής Αττικής. Επιδιώκεται η έκδοση αποφάσεων των δημοτικών συμβουλίων, για ριζικό αναπροσανατολισμό του σχεδίου για το νέο ΠΕΣΔΑ Αττικής, αποσυμφόρηση της Δυτικής Αττικής και εφαρμογής προγράμματος περιβαλλοντικής αποκατάστασης.

Τη Δευτέρα 10/10 θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με την ΕΕ της ΠΟΕ ΟΤΑ. Παράλληλα, θα επιδιωχθούν συναντήσεις με δημοτικά σχήματα, με τις περιφερειακές παρατάξεις, καθώς και με κοινοβουλευτικές ομάδες των κομμάτων και το προεδρείο της Βουλής.

Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην ενημέρωση και στην κινητοποίηση των πολιτών της περιοχής. Σε αυτό το πλαίσιο, προγραμματίζονται ανοιχτές συγκεντρώσεις ενημέρωσης - διαμαρτυρίας, οι οποίες θα λειτουργήσουν σαν προπομπός της μαζικής παρουσίας στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, στην οποία θα συζητηθεί ο νέος περιφερειακός σχεδιασμός για τη διαχείριση των αποβλήτων.

Φυλή, 8/10/2016

«Δυτικό μέτωπο»

Συντονισμός φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών Δυτικής Αττικής και Δυτικής Αθήνας

Δευτέρα, 3 Οκτωβρίου 2016

Ποιος σχεδιάζει τη διαχείριση των αποβλήτων στην Αττική;

Σχεδιασμοί στα χαρτιά και σχεδιασμοί στην πράξη

Τις μέρες αυτές -υποτίθεται ότι- συζητείται ο περιφερειακός σχεδιασμός διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής, καθώς έχει δημοσιοποιηθεί η στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του ΠΕΣΔΑ. Με βασικό του χαρακτηριστικό την αοριστία και τη γενικότητα, αφού τις μόνες, ουσιαστικά, υποδομές που προδιαγράφει με σαφήνεια, είναι αυτές της «ολοκληρωμένης εγκατάστασης διαχείρισης αποβλήτων» (ΟΕΔΑ) της Φυλής. Κάποιες από τις οποίες της επεκτείνει –όπως το εργοστάσιο επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων (ΕΜΑΚ)- και άλλες συντηρεί στο αόριστο μέλλον, όπως ο χώρος ταφής (ΧΥΤΑ) και ο αποτεφρωτήρας υγειονομικών αποβλήτων, παρά τις εξαγγελίες για το αντίθετο. Σχεδιασμός στα λόγια, δηλαδή.

Την ίδια στιγμή, ένας άλλος σχεδιασμός προωθείται, στην πράξη, όχι στα χαρτιά. Δεκάδες ιδιώτες αδειοδοτούνται για δραστηριότητες, που αφορούν τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων (ΑΣΑ). Δε μιλάμε για τις δραστηριότητες συλλογής και μεταφοράς, που έχουν γίνει καθεστώς εδώ και πολλά χρόνια. Μιλάμε για εγκαταστάσεις αποθήκευσης, ανακύκλωσης και επεξεργασίας αστικών αποβλήτων, παραγωγής δευτερογενών καυσίμων (RDF) κλπ. Με τους, κατά νόμο, αρμόδιους φορείς για τη διαχείριση των ΑΣΑ (δήμους, συνδέσμους, περιφέρειες, υπουργεία), άλλοτε να παρακολουθούν σαν θεατές και, άλλοτε, να χρησιμοποιούν αυτού του είδους τις υπηρεσίες.

Κραυγαλέο παράδειγμα αυτής της τάσης είναι η προσπάθεια της εταιρείας WATT ΑΕ, να κατασκευάσει μονάδα μηχανικής επεξεργασίας αστικών αποβλήτων, δυναμικότητας 100.000 τόνων/έτος, μέσα στην ΟΕΔΑ Φυλής, στη θέση ενός κέντρου ανακύκλωσης υλικών (ΚΔΑΥ), το οποίο καταστράφηκε ολοσχερώς το 2013, από πυρκαγιά. Και είναι κραυγαλέο παράδειγμα για δύο λόγους. Αφενός, επειδή επηρεάζει άμεσα το νέο περιφερειακό σχεδιασμό (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής και, αφετέρου, επειδή σχεδιάζεται να γίνει μέσα στην ΟΕΔΑ της Φυλής, στην οποία την ευθύνη έχει ο αρμόδιος φορέας για τη διαχείριση των αποβλήτων της Αττικής, ο ειδικός διαβαθμιδικός σύνδεσμος ΕΔΣΝΑ.


Δε θα σταθούμε, τώρα, στον τρόπο με τον οποίο η WATT ΑΕ προσπάθησε να κατασκευάσει τη μονάδα. Άρχισε τις εργασίες, χωρίς οικοδομική άδεια και χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, ισχυριζόμενη, παραπλανητικά, ότι επιδιώκει την ανακατασκευή του καμένου ΚΔΑΥ. Γι αυτό και της επιβλήθηκε διακοπή εργασιών και βαρύτατα πρόστιμα (πρόστιμο ανέγερσης 819.841,50 ευρώ και ετήσιο πρόστιμο διατήρησης 136.640,25 ευρώ). Αναγκάστηκε έτσι να υποβάλλει νέο φάκελο περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ο οποίος τίθεται σε δημόσια διαβούλευση από 3/10/2016, έως 05/12/16.

Στη σχετική ανακοίνωση, αποκαλύπτονται οι νέες δραστηριότητες, που επιδιώκει να αναπτύξει η WATT ΑΕ: «Τροποποίηση υφιστάμενου ΚΔΑΥ και επέκτασή του με μονάδα βιολογικής επεξεργασίας για βιοξήρανση στερεών απορριμμάτων και παραγωγή-τυποποίησης SRF/RDF». Οι νέες δραστηριότητες κατατάσσονται στις εξής ομάδες του επίσημου πίνακα περιβαλλοντικής αδειοδότησης: ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων - πράσινα σημεία συμπεριλαμβανομένων των κέντρων ανακύκλωσης, εκπαίδευσης, διαλογής στην πηγή - εγκαταστάσεις ανάκτησης υλικών από μη επικίνδυνα σύμμεικτα ανακυκλώσιμα απόβλητα μέσω μηχανικής ή και χειρωνακτικής διαλογής - εγκαταστάσεις επεξεργασίας αστικών στερεών αποβλήτων.

Η υπόθεση αυτή έχει τεθεί, από την ΠΡΩΣΥΝΑΤ, υπόψη της ΓΓ διαχείρισης στερεών αποβλήτων, του ΕΔΣΝΑ και της περιφέρειας Αττικής, εδώ και πολλούς μήνες. Καμία πλευρά, δε θεώρησε αρκετά σοβαρό το θέμα, ώστε να τοποθετηθεί δημόσια και υπεύθυνα. Μας δόθηκαν ανεπίσημες εξηγήσεις του τύπου: «δεν πρόκειται να επιτραπούν εγκαταστάσεις διαχείρισης, που δεν περιλαμβάνονται στο ΠΕΣΔΑ» ή «δεν μπορούμε να σχολιάσουμε ενέργειες για τις οποίες δεν έχουμε επίσημη ενημέρωση».

Τώρα, όμως, τα ψέματα τελείωσαν. Κανείς δεν μπορεί να κρύβεται ή να μεταθέτει την ευθύνη σε άλλους. Υπάρχει, πλέον, συγκεκριμένο σχέδιο και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) της WATT ΑΕ, την οποία η Διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του υπουργείου περιβάλλοντος και το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής έβαλαν σε δημόσια διαβούλευση.   

Το μεγάλο ζήτημα, αυτή τη στιγμή, είναι να μάθουμε με επίσημο τρόπο, τη θέση της κυβέρνησης, της περιφέρειας Αττικής και του ΕΔΣΝΑ, στα παρακάτω ερωτήματα:
·       Επιτρέπεται η αδειοδότηση και η κατασκευή υποδομών με μέγεθος και χαρακτήρα σαν αυτών της WATT ΑΕ, χωρίς αυτές να περιλαμβάνονται στον ΠΕΣΔΑ;
·       Με ποια λογική υποχρεώνονται οι δήμοι της Αττικής, ακόμη και αν πρόκειται για ένα «πράσινο σημείο», να ζητούν την επιβεβαίωση του ΕΔΣΝΑ ότι εναρμονίζονται με το υπό εκπόνηση ΠΕΣΔΑ και η WATT ΑΕ δεν έχει αυτήν την υποχρέωση;
·       Ανεξάρτητα από τις τυπικές υποχρεώσεις της WATT ΑΕ, η περιφέρεια Αττικής και ο ΕΔΣΝΑ θεωρούν ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα, στο συγκεκριμένο χώρο, βρίσκεται σε αρμονία με το περιεχόμενο του νέου ΠΕΣΔΑ;
·       Ο ΕΔΣΝΑ, ο οποίος έχει την ευθύνη της διαχείρισης των ΑΣΑ της Αττικής και την ευθύνη της διαχείρισης της ΟΕΔΑ Φυλής έχει συμφωνήσει στην ανάπτυξη της συγκεκριμένης δραστηριότητας;
·       Αυτός είναι ο τύπος της ανάπλασης της εγκατάστασης της Φυλής, που οραματίζονται η περιφέρεια Αττικής, ο ΕΔΣΝΑ και ο δήμος Φυλής;

2/10/2016


ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ (ΠΡΩΣΥΝΑΤ)