Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου 2016

Με διαδικασία fast track η έγκριση του ΠΕΣΔΑ Αττικής

Στην επόμενη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, την Τρίτη 6/12/2016, στις 15.30, θα συζητηθεί η έγκριση του περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Αττικής. Πρόκειται για εξαιρετικά σοβαρή διαδικασία, το αποτέλεσμα της οποίας θα «σημαδέψει» τη διαχείριση των αποβλήτων της Αττικής για πολλά χρόνια.

Παρόλα αυτά, φαίνεται ότι έχει επιλεγεί μια fast track διαδικασία, εντελώς αναντίστοιχη με τη σημασία της απόφασης που θα ληφθεί: χωρίς να έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί το τελικό κείμενο του ΠΕΣΔΑ και μαζί με άλλα 12 θέματα και μια επερώτηση για τη λειτουργία του «Ελ. Βενιζέλος» και για το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού.

Είτε πρόκειται για μαγειρέματα της τελευταίας στιγμής, είτε για τακτική διαχείρισης της «τραυματισμένης» συνοχής της πλειοψηφούσας παράταξης, το γεγονός αφήνει έκθετο και τον ΕΔΣΝΑ και την περιφερειακή αρχή. Προφανώς και δεν πρόκειται να αποτρέψει τη μαζική συμμετοχή φορέων, συλλογικοτήτων και πολιτών, που προετοιμάζονται για μια ακόμη πιο μαζική παρουσία, από αυτή που είχαν στη συζήτηση της ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ, πριν από λίγες μέρες.  


«Κλειστά χαρτιά» για τη μονάδα της WATT

Στο μεταξύ, στις 6/12/2016 λήγει η δημόσια διαβούλευση για τη ΜΠΕ της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων της WATT ΑΕ στη Φυλή και δεν έχει προγραμματιστεί η συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο Αττικής για τη σχετική γνωμοδότηση. Όσο περνούν οι μέρες, τόσο μεγαλώνει η πιθανότατα να έχουμε (αν έχουμε) εκπρόθεσμη γνωμοδότηση.

Πάντως, την Παρασκευή 2/12/2016, συζητά το ίδιο θέμα η ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, χωρίς να έχει, προς το παρόν, δημοσιοποιηθεί η υπηρεσιακή εισήγηση.


Ακολουθεί η παρέμβαση της ΠΡΩΣΥΝΑΤ στη δημόσια διαβούλευση της ΜΠΕ της μονάδας της WATT ΑΕ.

Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2016

Η Στερεά συνεχίζει να χρειάζεται νέο σχεδιασμό διαχείρισης αποβλήτων



Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την «Αναθεώρηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας», η ΠΡΩΣΥΝΑΤ κατέθεσε το παρακάτω κείμενο παρατηρήσεων - προτάσεων. Είχε προηγηθεί άλλη παρέμβαση, στην πρώτη φάση της σχετικής συζήτησης, το Μάιο του 2016.

Η Στερεά συνεχίζει να χρειάζεται νέο σχεδιασμό διαχείρισης αποβλήτων

Εισαγωγικά:

Πρόκειται για τη δεύτερη απόπειρα αναθεώρησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, αφού η πρώτη που επιχειρήθηκε προ εξαμήνου, επιστράφηκε από τα δύο συναρμόδια Υπουργεία:
·       το ΥΠΕΝ που διαπίστωσε σωρεία ασαφειών και λαθών (ΥΠΕΝ α.π. 19737/ 12-5-2016). Το έγγραφο διαπιστώνει ότι «δεν πληρούνται ούτε οι ελάχιστες προδιαγραφές για το περιεχόμενο των ΠΕΣΔΑ». Με επόμενο έγγραφο (ΥΠΕΝ 19766/ 3-6-2016) επιστράφηκε και η Στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων η οποία μάλιστα είχε υποβληθεί χωρίς θεώρηση.
·       το Εσωτερικών που επίσης έκανε παρατηρήσεις και τον επέστρεψε για διόρθωση (α.π. 13221/13-5-2016)

Τα έγγραφα αυτά, με τα οποία υποτίθεται ότι πρέπει να συμμορφωθεί ο ΠΕΣΔΑ, δεν αναφέρονται και δεν επισυνάπτονται στο ιστορικό της νέας εκδοχής που έρχεται προς έγκριση, προκειμένου να λάβουν γνώση και να συγκρίνουν τη νέα εκδοχή του ΠΕΣΔΑ, οι περιφερειακοί σύμβουλοι, οι δημοτικοί άρχοντες και οι λοιποί αρμόδιοι ή ενδιαφερόμενοι. Δεν είναι παράξενο. Τόσο το παλιό όσο και το νέο κείμενο, συνεχίζουν να έχουν τις ίδιες βασικές αδυναμίες,  να συντηρούν τις ίδιες ασάφειες, να αναπαράγουν τα ίδια λάθη και τις ίδιες ανακρίβειες.

Τι προβλήματα συνεχίζει να έχει το νέο κείμενο του ΠΕΣΔΑ;

To νέο ΠΕΣΔΑ της Αττικής με τη γλώσσα των αριθμών

Σύμφωνα με το νέο περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής, προβλέπεται το 2020 να προδιαλέγεται το 52,66% των αστικών αποβλήτων και το υπόλοιπο 47,34% να είναι σε σύμμεικτη μορφή. Πιο συγκεκριμένα, θα προδιαλέγονται 667.000 τόνοι ανακυκλώσιμων υλικών και 330.000 τόνοι οργανικών. Οι υπόλοιποι 896.000 τόνοι θα είναι σύμμεικτα απορρίμματα. Σύμφωνα με το ΠΕΣΔΑ:
·       Τα ανακυκλώσιμα υλικά θα οδηγούνται στις εγκαταστάσεις των ιδιωτικών συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης (δεν προβλέπονται δημοτικές υποδομές).
·       Τα οργανικά θα οδηγούνται, για κάποια χρόνια, στο ΕΜΑΚ και αργότερα (και) σε άλλες κεντρικές μονάδες κομποστοποίησης, αν και όταν αυτές κατασκευαστούν (προς το παρόν, είναι στα χαρτιά).
·       Τα σύμμεικτα θα οδηγούνται στο ΕΜΑΚ και σε κάποιες άλλες μονάδες επεξεργασίας, αν και όταν αυτές κατασκευαστούν (προς το παρόν, είναι στα χαρτιά). Μέχρι να γίνει αυτό, τα σύμμεικτα θα συνεχίσουν να πηγαίνουν στο ΧΥΤΑ Φυλής (απευθείας ή μέσω του ΕΜΑΚ).

Με βάση τους στόχους του ΠΕΣΔΑ, θα έχουμε την παρακάτω εικόνα για τις τρεις βασικές κατηγορίες αστικών αποβλήτων τα επόμενα χρόνια και ως το 2020 (οι ποσότητες σε τόνους):


Ρωτάμε:

1.  Μπορούμε να δεκαπλασιάσουμε την προδιαλογή υλικών (από τους 104.000 τόνους του 2015, στους 997.000 τόνους του 2020), χωρίς αποκεντρωμένες δημοτικές ή διαδημοτικές υποδομές ανακύκλωσης και κομποστοποίησης και χωρίς την εξοικονόμηση χρημάτων που αυτές συνεπάγονται;
2.  Πώς και που θα γίνει η επεξεργασία 834.000 τόνων προδιαλεγμένων οργανικών, τα επόμενα τέσσερα χρόνια, όταν η ετήσια δυναμικότητα των μοναδικών μονάδων κομποστοποίησης που ονοματίζονται είναι της τάξης των 130.000 τόνων (100.000 τόνοι στο ΕΜΑΚ, 20.000 τόνοι στο Γραμματικό και 10.000 τόνοι στα Μέγαρα);
3.  Με δεδομένο ότι η χωρητικότητα του ΧΥΤΑ Φυλής εξαντλείται στο τέλος του 2018 (ακόμη και με την παραπάνω υποθετική προδιαλογή) και ότι το ΕΜΑΚ δε θα μπορεί να δεχτεί πάνω από 100.000 τόνους οργανικών, τι θα γίνουν 1.367.000 τόνοι (το 2019) και 1.226.000 τόνοι (το 2020) οργανικών και σύμμεικτων, αν δεν χωροθετηθούν και δεν δρομολογηθούν ΤΩΡΑ οι αναγκαίες νέες μονάδες επεξεργασίας των υπολειμματικών σύμμεικτων και οι νέοι ΧΥΤΥ;
4.  Προδιαγράφεται ή όχι η λειτουργία της εγκατάστασης της Φυλής για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα;
5.  Η επερχόμενη κρίση διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής, οδηγεί ή όχι στην υιοθέτηση τεχνολογιών καύσης (στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό);

Η οικονομική αιμορραγία των δήμων

Η συγκεντρωτική διαχείριση των απορριμμάτων, σε αντιπαραβολή με την αποκεντρωμένη -ήπια και μικρής κλίμακας διαχείριση- επιβαρύνει τους δήμους και τους πολίτες με υψηλά κόστη. Αυτό συμβαίνει γιατί οι υποδομές μεγάλης κλίμακας είναι πιο σύνθετες, έχουν μεγάλο κατασκευαστικό κόστος και κόστος διαχείρισης, ωθούν στην ιδιωτικοποίηση, δημιουργούν μεγάλα κόστη μεταφοράς και αφαιρούν δυνητικούς πόρους από τους δήμους.

Ας δούμε, ειδικότερα, το τι θα συνέβαινε αν οι δήμοι επέλεγαν να λειτουργήσουν απλές δημοτικές υποδομές ανακύκλωσης, οι οποίες προβλέπονται τόσο στο νέο εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων, όσο και στον οδηγό σύνταξης τοπικών σχεδίων διαχείρισης, που έστειλε ο ΕΔΣΝΑ στους δήμους. Με ένα μικρό αρχικό κόστος θα μπορούσαν να τις κατασκευάσουν και να τις λειτουργήσουν, αξιοποιώντας το προσωπικό των δήμων που σήμερα απασχολείται στην ανακύκλωση ή και με πρόσθετο, νέο προσωπικό. Η ανάπτυξη δημοτικών υποδομών είναι σε θέση να αναχρηματοδοτεί και να επεκτείνει τη δραστηριότητα της ανακύκλωσης και, ταυτόχρονα, να συμβάλλει στη μείωση του συνολικού κόστους διαχείρισης των απορριμμάτων για τους δήμους και των δημοτικών τελών για τους δημότες.

Για τους παραπάνω λόγους είναι τελείως απαράδεκτη η πολιτική του ολοκληρωτικού αποκλεισμού της χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ των δράσεων για την ανακύκλωση και η απαγόρευση των προσλήψεων, ιδιαίτερα σε τομείς με ανταποδοτικό χαρακτήρα, όπως αυτός της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Σύμφωνα με το νέο ΠΕΣΔΑ Αττικής, την τριετία 2017-2020 η προδιαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών θα κυμανθεί στους 1.819.000 τόνους. Αν οι δήμοι της Αττικής επέλεγαν να αναπτύξουν και να λειτουργήσουν δημοτικές υποδομές ανακύκλωσης, με μετριοπαθείς εκτιμήσεις:
·       Θα επωφελούνταν από την εμπορική διάθεση των ανακυκλώσιμων υλικών (μέση ενδεικτική τιμή 100 €/τόνο).
·       Θα εισέπρατταν το ποσό της ενίσχυσης που τους αντιστοιχεί από το κονδύλι των εισφορών ανακύκλωσης, που σήμερα πηγαίνει στα ιδιωτικά ΚΔΑΥ κλπ. (μέση ενδεικτική τιμή 30 €/τόνο). 
·       Θα εξοικονομούσαν κόστη μεταφοράς, συντήρησης οχημάτων και εργατικά κόστη, της τάξης των 20 €/τόνο.

Με όφελος 150 €/τόνο, στην τετραετία 2017-2020, οι δήμοι της Αττικής θα μπορούσαν να έχουν ένα συνολικό όφελος της τάξης των  1.819.000 Χ 150 €, δηλαδή 272.850.000 €. Με τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να καλύψουν το, σχετικά μικρό, πρόσθετο κόστος διαχείρισης, να αποσβέσουν τα κόστη κατασκευής των δημοτικών υποδομών και να αναχρηματοδοτήσουν τις δράσεις ανακύκλωσης και κομποστοποίησης.

Η περιφέρεια Αττικής, που εκβιάζει με το επιχείρημα της χρηματοδότησης που θα χαθεί -λες και έχει διασφαλίσει κάποιο κονδύλι-, πώς δικαιολογεί την αδιαφορία της για την παραπάνω προοπτική και γιατί συμπράττει στη συνέχιση του υφιστάμενου συστήματος ανακύκλωσης με τα ιδιωτικά συστήματα;

13/11/2016

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ (ΠΡΩΣΥΝΑΤ)

prosynat.blogspot.gr  -  prosynat@gmail.com

Τρίτη, 15 Νοεμβρίου 2016

Η ετεροβαρής «μεσότητα» και τα σκουπίδια της Αττικής


Σχολιάζοντας την πρόσφατη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής (10/11/2016), με αντικείμενο τη γνωμοδότηση του περιφερειακού συμβουλίου στη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του νέου περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ), η ΠΡΩΣΥΝΑΤ -ανάμεσα σε άλλα- σημείωνε:

«Στους κατοίκους της Αττικής της Δυτικής Αττικής, κάκιστη εντύπωση έχει προκαλέσει η στάση των αντιπεριφερειαρχών Δυτικής Αττικής και Δυτικής Αθήνας, των κ. Βασιλείου και κ. Τζόκα. Με τον πρώτο να αποδεικνύεται βασιλικότερος του βασιλέως και με το δεύτερο να μην έχει τοποθετηθεί ούτε μια φορά δημόσια για το δυσοίωνο μέλλον που επιφυλάσσει ο νέος σχεδιασμός στην περιοχή της χωρικής αρμοδιότητάς του».

Η αναφορά αυτή, προφανώς, ενόχλησε τον κ. Τζόκα, ο οποίος έστειλε στην ΠΡΩΣΥΝΑΤ το εξής μήνυμα: «Προφανώς είστε της θεωρίας ότι αυτό που δεν γνωρίζετε δεν υπάρχει. Αλλιώς πως εξηγείται η διατύπωσή σας ότι δεν έχω εκφράσει άποψη..... και δεν είναι η πρώτη φορά. Και μάλιστα διαδίδεται αβασάνιστα ένα ψέμα. Η γραπτή παρέμβασή μου στο Περιφερειακό Συμβούλιο, η οποία επισυνάπτεται δεν είναι κρυφή. Σας στέλνω τη δημοσιευμένη που μπορεί να γνωρίζει και ο λαός της Δυτικής Αθήνας».

Το κείμενο της παρέμβασης του κ. Τζόκα κατατέθηκε στο προεδρείο και δε διαβάστηκε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου. Ενώ ο ίδιος ήταν παρών, απέφυγε να τοποθετηθεί και μέχρι το τέλος της συνεδρίασης κανείς δε γνώριζε τη στάση του στο συζητούμενο θέμα. Στάση που δεν αποσαφηνίστηκε ούτε κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας, αφού σαν χωρικός αντιπεριφερειάρχης δεν έχει δικαίωμα ψήφου. Η παρέμβασή του αναρτήθηκε, στην ιστοσελίδα της περιφέρειας, την επομένη της συνεδρίασης και δημοσιοποιήθηκε από το γραφείο του. Μπορεί να τη βρει κανείς και να τη διαβάσει εδώ. Βασικό εργαλείο της προσέγγισης του κ. Τζόκα είναι η, κατά τον Αριστοτέλη, «μεσότητα», που τον οδηγεί στη βολική και ανώδυνη εκτίμηση «Και ο ΠΕΣΔΑ που κατατίθεται έχει πλεονεκτήματα αλλά έχει και αδυναμίες.  Άρα πρέπει να εστιάσουμε στη μεσότητα». 

Εκτιμούμε ότι ο διάλογος αυτός έχει νόημα, μόνο, όταν είναι δημόσιος. Ζητήσαμε τη συγκατάθεση του κ. Τζόκα να δημοσιοποιήσουμε το μήνυμά του (εννοείται και την παρέμβασή του), δέχτηκε και είμαστε εδώ για να απαντήσουμε στον κ. Τζόκα και όχι μόνο σ’ αυτόν.

Αφού πιστεύετε, κύριε Τζόκα, ότι υπάρχουν πράγματα που δε γνωρίζουμε είμαστε πρόθυμοι να τα μάθουμε. Υποθέτουμε ότι αναφέρεστε σε δημόσιες τοποθετήσεις σας και όχι σε ιδιωτικές συζητήσεις ή παραπολιτικά σχόλια. Θυμήστε μας, λοιπόν:
·       σε ποιες από τις συνεδριάσεις των οργάνων, στις οποίες συζητήθηκε το θέμα του νέου σχεδιασμού, υπερασπιστήκατε τις θέσεις των φορέων και των συλλογικοτήτων της Δυτικής Αθήνας και της Δυτικής Αττικής και με ποιο τρόπο;
·       σε ποιες από τις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, ας πούμε της χρονιάς αυτής, είχατε, έστω μια στοιχειώδη, παρουσία, για να δείξετε μια υποτυπώδη υποστήριξη;
·       για πιο λόγο αρνηθήκατε την πρόσφατη έκκληση του «Δυτικού μετώπου» να κάνετε μια «καθαρή» δημόσια τοποθέτηση, πριν τη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου της 10ης Νοεμβρίου;

Δε νομίζετε ότι οφείλετε μια καθαρή εξήγηση για το απαράδεκτο γεγονός ότι -και στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου- αποφύγατε να μιλήσετε, ενώ ήσασταν παρών, καταθέτοντας επιστολή, την οποία δημοσιοποιήσατε την επομένη; Τι είναι αυτό που σας κάνει να επιλέγετε την ασφάλεια του γραφείου σας από την ανοιχτή τοποθέτηση μπροστά στους πολίτες της Δυτικής Αττικής και της Δυτικής Αθήνας, αυτούς έστω που παρακολούθησαν τη συνεδρίαση;

Νομίζετε ότι «θολώνετε τα νερά» ή ότι εξιλεώνεστε, απαριθμώντας μια σειρά ενστάσεων, που έχουν, ήδη, αναιρεθεί στις πρώτες γραμμές της γραπτής παρέμβασής σας: «Θεωρώ ότι  οι γενικές κατευθύνσεις και η στρατηγική του  νέου ΠΕΣΔΑ αντιστοιχούν και συμφωνούν με τις βασικές αρχές του προγράμματός μας σχετικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων, καθώς προτάσσεται ένα ριζικά άλλο μοντέλο διαχείρισης, που στηρίζεται στον δημόσιο και κοινωνικό του χαρακτήρα σε όλα τα επίπεδα και σημεία»; 

Πιστεύετε ότι το προωθούμενο σχέδιο εγγυάται την υλοποίηση των «όρων» που βάζετε με την παρέμβασή σας; Αν ναι, πείτε το ανοιχτά και χωρίς περιστροφές. Αν όχι, εξηγήστε μας γιατί τους επικαλείστε και γιατί προσφέρετε άλλοθι στις επικίνδυνες επιλογές της περιφερειακής αρχής και του ΕΔΣΝΑ; Εξηγήστε μας γιατί δεν επιμείνατε να περιληφθούν στην απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου συγκεκριμένες δεσμεύσεις για το οριστικό κλείσιμο της Φυλής, για τον αποκλεισμό από τις μελλοντικές χωροθετήσεις περιοχών όπως το Μελετάνι και το λατομείο Μουσαμά ή για την κατασκευή νέων μονάδων (για να περιοριστούμε στις δικές σας επισημάνσεις); Ψάχνουμε «ψύλλους στ’ άχυρα» θα μας πείτε. Εδώ δεν τολμήσατε να πάρετε το λόγο και να μιλήσετε, όρους στην απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου θα βάζατε; Και μη βιαστείτε να μας πείτε ότι δεν έχετε δικαίωμα ψήφου. Γιατί δικαίωμα ψήφου δεν έχει ούτε η κ. Δούρου. Παρόλα αυτά, καταφέρνει να (σας) επιβάλλει τις επιλογές της.

Η στάση σας δεν είναι η μοναδική. Την ίδια τακτική ακολουθεί μια ευάριθμη ομάδα αντιπεριφερειαρχών και περιφερειακών συμβούλων της πλειοψηφίας. Η οποία, παρότι διαφοροποιείται πολιτικά από το ΣΥΡΙΖΑ και παρότι θα μπορούσε να επιβάλλει μια άλλη κατεύθυνση, έχει επιλέξει να προσφέρει την χωρίς φειδώ υποστήριξή της σε μια σειρά ζητήματα και, ειδικότερα, στην αδιέξοδη πολιτική της περιφερειακής αρχής στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων, με το μανδύα της «κριτικής στήριξης». Πρόκειται για επιλογή  που, σε πολλές περιπτώσεις, οδηγεί σε διπρόσωπη συμπεριφορά. Λεονταρισμοί και μεγάλες κουβέντες στις ιδιωτικές συζητήσεις, υποταγή και σκύψιμο της μέσης την ώρα των αποφάσεων. Πώς να ξεχάσουμε ότι, την παραμονή της συνεδρίασης του ΠΣ και σε συγκέντρωση κατοίκων της Πετρούπολης, περιφερειακός σύμβουλος της παραπάνω ομάδας καλούσε σε μαζική συμμετοχή στο ΠΣ για να καταψηφιστεί ο νέος σχεδιασμός και την άλλη μέρα ο ίδιος τον ψήφιζε «κριτικά»; Πώς αλλιώς να εξηγήσουμε την αντιφατική  στάση του αντιπεριφερειάρχη Πειραιά κ. Γαβρίλη, από τη μια να διαφοροποιείται κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης της ΣΜΠΕ και από την άλλη να μένει τελείως άφωνος στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου;

Δεν ξέρουμε, ούτε και μας πέφτει λόγος, αν το σύνολο αυτής της ομάδας των στελεχών έχει κοινή πολιτική αναφορά και στάση. Εκείνο που μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε κύριε Τζόκα -θα το έχετε αντιληφθεί και εσείς- είναι ότι η στάση που ακολουθείτε δεν οδηγεί μόνο στην πολιτική απαξίωση, αλλά προκαλεί και τη χλεύη ενός ευρύτερου ακροατηρίου, πολύ μεγαλύτερου από αυτό των ομοϊδεατών σας. Που αναρωτιούνται, εύλογα, για το ποιες είναι αυτές οι δεσμεύσεις που σας αναγκάζουν να μένετε αγκιστρωμένοι στις θέσεις σας, να γίνεστε απολογητές και, ταυτόχρονα, συνένοχοι σε καταστροφικές επιλογές, όπως αυτή που προωθείται στο ζήτημα της διαχείρισης των αποβλήτων.

Τι συμβαίνει όταν η προσωποπαγής εξουσία 
«ανακαλύπτει» την προσωποπαγή συλλογικότητα;

Τα διάφορα «καμώματα» στελεχών της περιφερειακής αρχής, μας δίνουν την ευκαιρία να επανέλθουμε σε ένα περιστατικό, από τα παραλειπόμενα της ίδιας συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου. Αναφερόμαστε στην μομφή περί «προσωποπαγούς συλλογικότητας», που εκτόξευσε η κ. Δούρου στην ΠΡΩΣΥΝΑΤ, κάποια στιγμή που πήρε μια απάντηση που δεν της άρεσε καθόλου.

Η σοβαρή πτυχή της παρεκτροπής αυτής είναι η προσπάθεια να απαξιωθεί η συστηματική και τεκμηριωμένη κριτική της ΠΡΩΣΥΝΑΤ. Που δεν παύει να είναι συστηματική και τεκμηριωμένη, ακόμη κι αν έχουν δίκιο οι «πληροφοριοδότες» της κ. Δούρου, για τα τεκταινόμενα στο εσωτερικό της ΠΡΩΣΥΝΑΤ. Λες και η αξία των επιχειρημάτων εξαρτάται από το πόσοι και ποιοι τα υποστηρίζουν. Αλλά, όπως μάθει κανείς …  

Η φαιδρή πλευρά είναι ότι την ώρα εκείνη η κ. Δούρου απαντούσε «σειρά - σειρά» στο κείμενο της ΠΡΩΣΥΝΑΤ με τίτλο «Δώδεκα βασικοί λόγοι για να απορριφθεί η ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Αττικής», γεγονός που μπορεί να επιβεβαιωθεί από τα πρακτικά. Και είναι, επίσης, φαιδρή γιατί η κ. Δούρου αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα προσωποπαγούς άσκησης εξουσίας. Κάτι που φρόντισε να μας το ξεκαθαρίσει, από την πρώτη στιγμή. Της θυμίζουμε το παρακάτω στιγμιότυπο και της το αφιερώνουμε εξαιρετικά:

Κι έτσι μπορεί να απαντηθεί το ερώτημα της επικεφαλίδας: Τι συμβαίνει όταν η προσωποπαγής εξουσία «ανακαλύπτει» την προσωποπαγή συλλογικότητα; Πολύ απλά: γελάει και το παρδαλό κατσίκι …

Κυριακή, 13 Νοεμβρίου 2016

Ένα ακόμη νομοσχέδιο για την ανακύκλωση με προδιαγεγραμμένη αποτυχία

Σε εξέλιξη βρίσκεται η δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου «Τροποποίηση του Ν2939/2001 - Συσκευασίες και εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων - Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων (ΕΟΕΔΣΑΠ) και άλλες διατάξεις». Η διαβούλευση παρατάθηκε μέχρι τις 21 Νοεμβρίου 2016, καθώς η συμμετοχή πολιτών και συλλογικοτήτων είναι περιορισμένη. Αντίθετα είναι αυξημένο το ενδιαφέρον των ιδιωτικών συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης (ΣΕΔ), που πιέζουν για να απαλειφθούν οι (λίγες) θετικές προβλέψεις του σχεδίου νόμου, που τους αμφισβητούν την υφιστάμενη αδιαφανή λειτουργία τους.

Στο πλαίσιο αυτής της διαβούλευσης, η ΠΡΩΣΥΝΑΤ κατέθεσε το δικό της σχολιασμό. Πυρήνας της παρέμβασης της ΠΡΩΣΥΝΑΤ είναι η διαπίστωση πώς και αυτό το σχέδιο νόμου διατηρεί στο ακέραιο τη δομή, αλλά και τη διανομή των ρόλων, όπως είναι σήμερα. Περιορίζεται σε τυπικές εξαγγελίες χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα, όπως για παράδειγμα:
·       την αποκομιδή των ανακυκλώσιμων σε χωριστά ρεύματα,
·       τη δυνατότητα των δήμων να υλοποιούν δικά τους προγράμματα και συστήματα ανακύκλωσης και
·       την εξυγίανση των αδιαφανών και αναποτελεσματικών ιδιωτικών συστημάτων που σήμερα νέμονται εξολοκλήρου τον τομέα της ανακύκλωσης.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της παρέμβασης της ΠΡΩΣΥΝΑΤ.

Ένα ακόμη νομοσχέδιο για την ανακύκλωση
με προδιαγεγραμμένη αποτυχία

Είναι γνωστό ότι η χώρα μας, έχει ιδιαίτερα χαμηλές επιδόσεις στον τομέα της ανακύκλωσης, καθώς και ότι έχει αποτύχει να ικανοποιήσει τους στόχους της κοινοτικής (Οδηγία 2008/98/ΕΚ) και της εθνικής νομοθεσίας (ν. 4042/2012). Στην πραγματικότητα, το σύστημα ανακύκλωσης απορριμμάτων καρκινοβατεί και τα όποια ποσοστά ανακύκλωσης (το 20% που ανακοινώνεται είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν είναι πραγματικό) αφορούν κυρίως βιομηχανικά/εμπορικά απόβλητα και την ρακοσυλλογή.

Αναγνωρίζοντας αυτή την πραγματικότητα, με το πρόσφατο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΣΔΑ, 2015), τέθηκε εκ νέου η προτεραιότητα στην προδιαλογή των υλικών (με στόχο το ποσοστό 50% μέχρι το 2020) αλλά και η ριζική αναμόρφωση των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης, στην κατεύθυνση της διαφάνειας, της ορθολογικής χρήσης των πόρων και του δημόσιου ελέγχου.

Σε συνέχεια των παραπάνω, το νέο νομοσχέδιο θα έπρεπε θεωρητικά να ανταποκρίνεται στο να διορθώσει τα κακώς κείμενα και να προωθήσει επί τέλους την μείωση των αποβλήτων προς τελική διάθεση, δίνοντας μια αποφασιστική ώθηση στην ανακύκλωση.

Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Το νέο νομοσχέδιο διατηρεί στο ακέραιο τη δομή αλλά και τη διανομή των ρόλων όπως είναι σήμερα. Περιορίζεται σε τυπικές εξαγγελίες χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα, όπως για παράδειγμα:
·       την αποκομιδή των ανακυκλώσιμων σε χωριστά ρεύματα,
·       τη δυνατότητα των δήμων να υλοποιούν δικά τους προγράμματα και συστήματα ανακύκλωσης και
·       την εξυγίανση των αδιαφανών και αναποτελεσματικών ιδιωτικών συστημάτων που σήμερα νέμονται εξολοκλήρου τον τομέα της ανακύκλωσης.

Πρόκειται για εξαγγελίες που περιλαμβάνονται ως προβλέψεις στο νέο Εθνικό Σχέδιο, μέρος των οποίων έχουν γίνει και ξαναγίνει τα τελευταία χρόνια μέσω νομοθετημάτων και εγκυκλίων. Το νέο νομοσχέδιο όφειλε να θεσμοθετήσει αυτές τις εξαγγελίες, το κάνει όμως με τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλίζει ότι για μια ακόμη φορά θα μείνουν κενό γράμμα: Οι συνήθεις παίκτες -μεγαλοεπιχειρηματίες καθώς και όλο το υπόλοιπο κύκλωμα που ευθύνεται για τις τραγικές καθυστερήσεις ενώ καρπώνονται τον έμμεσο φόρο (τέλη -εισφορές ανακύκλωσης),  θα παραμείνει όπως έχει και θα υποστεί τις λιγότερες δυνατές απώλειες. Οι όποιες αντιδράσεις σημειώνονται από την πλευρά τους, σημειώνονται για λόγους διαπραγμάτευσης και όχι για λόγους πραγματικού κινδύνου των συμφερόντων τους. Στον «αγώνα» αυτό βρίσκουν αρωγούς εκπροσώπους φορέων της Αυτοδιοίκησης όπως η ΚΕΔΕ και το δίκτυο ΦοΔΣΑ.

Πιο συγκεκριμένα στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο:

Παρασκευή, 11 Νοεμβρίου 2016

Με «τραύματα» στη συνοχή και στην αξιοπιστία η υπερψήφιση της ΣΜΠΕ του ΠΕΣΔΑ Αττικής

Με σοβαρά «τραύματα», τόσο στη συνοχή της πλειοψηφούσας παράταξης, όσο και στην αξιοπιστία της, η διοίκηση της περιφέρειας Αττικής κατάφερε να αποσπάσει τη θετική γνωμοδότηση του περιφερειακού συμβουλίου στη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του νέου περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ). Χρησιμοποιήθηκαν τα κλασικά «εργαλεία» που ανασύρονται σε τέτοιες περιπτώσεις: η ωραιοποίηση της ατολμίας, η ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί, η δυνατότητα εκ των υστέρων διορθωτικών κινήσεων, ο κίνδυνος της απώλειας της χρηματοδότησης, ο παραταξιακός πατριωτισμός κλπ.

Σε κάθε περίπτωση, η καθολική αναγνώριση των κενών και των παραλείψεων του νέου ΠΕΣΔΑ, ακόμη και από μεγάλο μέρος όσων υπερψήφισαν, δίνει στην απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου τα χαρακτηριστικά της ψήφου ανοχής. Δίνει, επίσης, μια προσωρινή «ανάσα» στην περιφερειακή αρχή, μέχρι την επόμενη δοκιμασία, αυτή της προσεχούς συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου, στην οποία θα συζητηθεί ο ίδιος ο ΠΕΣΔΑ. Και εκεί δεν θα υπάρχουν οι αστείες δικαιολογίες, που τις χρησιμοποίησε και η κ. Δούρου, του τύπου «άλλο πράγμα η ΣΜΠΕ και άλλο ο ΠΕΣΔΑ», λες και η ΣΜΠΕ δεν αφορά την ουσία του ΠΕΣΔΑ.

Το πόσο υποκριτική ήταν αυτή η προσέγγιση φάνηκε από το γεγονός ότι, παρά τον παραπάνω ισχυρισμό, η ομιλία της κ. Δούρου αναλώθηκε στο να ανασκευάσει την έντονη κριτική που ασκήθηκε στον ΠΕΣΔΑ, με τη γνωστή γενικολογία, με άφθονες αυτοαναφορικές «πινελιές» και με μια αγωνιώδη προσπάθεια να πείσει ότι δεν ανέλαβε δεσμεύσεις που δεν τηρεί. Η συνέπεια ή η ασυνέπεια της κ. Δούρου και της παράταξής της, όμως, ελάχιστα αφορά την κοινωνία. Αυτό που την ενδιαφέρει είναι να αποκτήσει η περιφέρεια Αττικής ένα βιώσιμο σύστημα διαχείρισης, με αποκεντρωμένη δομή, που θα λειτουργεί σε όφελος της κοινωνίας και να αποφευχθεί η διαφαινόμενη κρίση που εγκυμονεί η εξάντληση της εγκατάστασης της Φυλής και η αδιαφορία για τη δημιουργία των αναγκαίων νέων υποδομών. Στο πεδίο αυτό, για μια ακόμη φορά, η κ. Δούρου και η διοίκηση της περιφέρειας Αττικής έδωσαν εξετάσεις και βαθμολογήθηκαν «κάτω από τη βάση». Στην προσπάθειά τους να αποδείξουν ότι δεν εξαπάτησαν τους πολίτες, ειδικά αυτούς της Δυτικής Αττικής και της Δυτικής Αθήνας», επιβεβαίωσαν ότι δεν αναλαμβάνουν καμία ουσιαστική δέσμευση, για κανένα από τα φλέγοντα ζητήματα, όπως: την υλοποίηση ουσιαστικών δημοτικών υποδομών και τη χρηματοδότησή τους, τη χωροθέτηση και κατασκευή νέων υποδομών (μονάδων επεξεργασίας και ΧΥΤΥ), το κλείσιμο της εγκατάστασης της Φυλής κλπ.. Για την ιστορία, οι κάτοικοι της Φυλής και της γύρω περιοχής έζησαν χτες άλλη μια εφιαλτική νύχτα από μια νέα έξαρση της «μπόχας» της χωματερής.


Η μαζική παρουσία πολιτών και συλλογικοτήτων (από τα Δυτικά, από το Γραμματικό και από άλλες περιοχές) και εργαζομένων στην τοπική αυτοδιοίκηση έδωσε ένα άλλο «χρώμα» στη συζήτηση. Έφερε στην επιφάνεια τις αγωνίες της κοινωνίας της Αττικής και την έντονη δυσπιστία της στις εξαγγελίες της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ. Προκάλεσε, όμως, και έντονο εκνευρισμό στην περιφερειακή αρχή και στην κ. Δούρου, με την τελευταία να μην αποφεύγει τα ατοπήματα. Ειδικά όταν καταλόγισε στις συλλογικότητες ότι δίνουν υποσχέσεις (!!!), όταν επιτέθηκε στην ΠΡΩΣΥΝΑΤ χαρακτηρίζοντάς την προσωποπαγή συλλογικότητα και όταν υπαινίχθηκε προσφυγή στη δικαιοσύνη για θέσεις και εκτιμήσεις, που, κατά τη γνώμη της, είναι ψευδείς και συκοφαντικές. Δίνοντας άλλο ένα δείγμα στρεψοδικίας, χαρακτηριστικό όσων δυσκολεύονται να απαντήσουν πολιτικά, ουσιαστικά και τεκμηριωμένα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η καταγγελία της ΠΡΩΣΥΝΑΤ, που προκάλεσε την επίθεση της κ. Δούρου, παρέμεινε και πάλι αναπάντητη. Αναφερόμαστε στην «αφωνία» της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ στην υπόθεση της κατασκευής νέας μονάδας επεξεργασίας αποβλήτων (δυναμικότητας 100.000 τόνων/χρόνο), από την εταιρεία WATT ΑΕ, μέσα στην εγκατάσταση της Φυλής. Όμως, κοντός ψαλμός αλληλούια. Πολύ σύντομα, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της μονάδας της WATT ΑΕ θα έρθει στο περιφερειακό συμβούλιο για γνωμοδότηση και εκεί θα αναγκαστούν οι πάντες να «ανοίξουν τα χαρτιά» τους.

«Πληγωμένη», όμως, δε βγήκε μόνο η αξιοπιστία, αλλά και η συνοχή της πλειοψηφούσας παράταξης. Αφού, μετά τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά κ. Γαβρίλη, άλλη μια αντιπεριφερειάρχης (η κ. Θανοπούλου) διαχώρισε τη θέση της και καταψήφισε, όπως και ο περιφερειακός σύμβουλος κ. Πρωτονοτάριος, με τον τελευταίο να δηλώνει και την αποχώρησή του από την παράταξη της «Δύναμης ζωής». Επιστολή με άγνωστο για την ώρα περιεχόμενο κατέθεσε ο αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Αθήνας κ. Τζόκας. Το παραπάνω βήμα δεν «τόλμησαν» να κάνουν ο αντιπεριφερειάρχης Παναγιώτης Αθανασιάδης και οι περιφερειακοί σύμβουλοι Δημήτρης Δημάκος, Θέμης Γρηγοριάδης, Αγγέλικα Σαπουνά και Κατερίνα Κρητικού, που επέλεξαν να δώσουν ψήφο «κριτικής στήριξης», καταθέτοντας κείμενο με τους όρους που υπαγορεύουν αυτή τους τη στάση. Στους κατοίκους της Αττικής της Δυτικής Αττικής, κάκιστη εντύπωση έχει προκαλέσει η στάση των αντιπεριφερειαρχών Δυτικής Αττικής και Δυτικής Αθήνας, των κ. Βασιλείου και κ. Τζόκα. Με τον πρώτο να αποδεικνύεται βασιλικότερος του βασιλέως και με το δεύτερο να μην έχει τοποθετηθεί ούτε μια φορά δημόσια για το δυσοίωνο μέλλον που επιφυλάσσει ο νέος σχεδιασμός στην περιοχή της χωρικής αρμοδιότητάς του.

Ελπίζουμε ότι έχει γίνει αντιληπτό στην περιφερειακή αρχή ότι η υπόθεση της διαχείρισης των αποβλήτων της Αττικής δεν κλείνει με την αρχειοθέτηση της χθεσινής απόφασης του περιφερειακού συμβουλίου. Μάλλον, τώρα ανοίγει με πιο μαζικό τρόπο, κάτι που θα φανεί και στην επόμενη συνεδρίαση, στην οποία θα έρθει για συζήτηση ο ίδιος ο ΠΕΣΔΑ. Στο μεταξύ, οι συλλογικότητες της Αττικής συνεχίζουν τις δράσεις ενημέρωσης και κινητοποίησης των πολιτών, με το επόμενο ραντεβού να είναι στη Ζωφριά, την ερχόμενη Δευτέρα 14 Νοεμβρίου.

Ακολουθεί η παρέμβαση της ΠΡΩΣΥΝΑΤ στο περιφερειακό συμβούλιο.

Δευτέρα, 7 Νοεμβρίου 2016

ΠΕΣΔΑ Αττικής: αλλαγή «ρότας» ΤΩΡΑ!

Απομένουν λίγες μέρες μέχρι την κρίσιμη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, την Πέμπτη 10/11/2016, στην οποία θα συζητηθεί η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του νέου περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής. Στην πραγματικότητα, θα συζητηθεί το ίδιο το ΠΕΣΔΑ και θα παρθούν αποφάσεις που θα καθορίσουν τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η διαχείριση των αποβλήτων, για πολλά χρόνια. Από τις αποφάσεις αυτές, επίσης, θα εξαρτηθεί αν θα βγούμε από το σημερινό αδιέξοδο ή αν θα οδηγηθούμε σε κατάσταση μακρόχρονης κρίσης, από την οποία μας χωρίζει ελάχιστη απόσταση. Από τα παραπάνω απορρέει και η κρισιμότητα της συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου.

Είναι δείγμα οπισθοχώρησης το γεγονός ότι η περιφέρεια Αττικής και ο ΕΔΣΝΑ επέλεξαν να κινηθούν στα «ρηχά», αναπαράγοντας την υφιστάμενη κατάσταση, η οποία χαρακτηρίζεται από το συγκεντρωτισμό, τη συνέχιση της λειτουργίας της εγκατάστασης της Φυλής -μιας εγκατάστασης που έπρεπε να έχει κλείσει εδώ και χρόνια- και από τη διαφαινόμενη αδυναμία να πετύχει ουσιαστικούς στόχους προδιαλογής και ανάκτησης.

Οι πολίτες της Αττικής -τουλάχιστον αυτοί που δεν επιλέγουν το ρόλο του θεατή- έχουν εκφράσει την έντονη αντίθεσή τους και θα το ξαναδείξουν με τη μαζική παρουσία τους στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, την Πέμπτη 10/11/2016, στις 15.30.


Ταυτόχρονα, ξαναβάζουν στο τραπέζι της συζήτησης συγκεκριμένες προτάσεις, στηριγμένες στη λογική της αποκεντρωμένης διαχείρισης, με έμφαση στην πρόληψη, στην προδιαλογή και στην ανάκτηση των υλικών. Με την ευκαιρία, η ΠΡΩΣΥΝΑΤ ξαναδίνει στη δημοσιότητα την κριτική της στο νέο σχεδιασμό, τα βασικά στοιχεία της πρότασης της αποκεντρωμένης διαχείρισης, καθώς και ένα συνοδευτικό υλικό που αποτυπώνει καθαρά τα τεράστια προβλήματα της υφιστάμενης διαχείρισης.

(το κείμενο της παρέμβασης στη δημόσια διαβούλευση)

(σύνοψη της παρέμβασης της ΠΡΩΣΥΝΑΤ στη δημόσια διαβούλευση)








Παρασκευή, 4 Νοεμβρίου 2016

Πέμπτη 10/11: ανανεώνουμε το ραντεβού μας στο περιφερειακό συμβούλιο


Την Πέμπτη 10/11/2016, θα γίνει -τελικά- η πολυσυζητημένη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, στην οποία θα συζητηθεί η στρατηγική μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του νέου περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής. Έμμεσα και στην ουσία, συζητιέται το ίδιο το σχέδιο (ΠΕΣΔΑ). Ενώ εξακολουθεί να μην είναι γνωστή η τελική μορφή του ΠΕΣΔΑ (σχέδιο - φάντασμα).

Πρόκειται για ένα σχέδιο που αναπαράγει τις παθογένειες της υφιστάμενης κατάστασης, με κυριότερη το συγκεντρωτισμό του συστήματος διαχείρισης, με πυρήνα -και πάλι- την εγκατάσταση της Φυλής και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής. Στο βαθμό που εγκριθεί με τη μορφή που έχει σήμερα, θα οδηγήσει σε πλήρες αδιέξοδο τη διαχείριση των αποβλήτων της Αττικής, μέσα σε πολύ σύντομο διάστημα. Για να αποτραπεί αυτή η εξέλιξη -έστω, την ύστατη στιγμή- πλήθος συλλογικοτήτων της Δυτικής Αττικής και της Δυτικής Αθήνας, μέσα από το συντονιστικό σχήμα του «Δυτικού μετώπου» καλούν φορείς, συλλογικότητες και πολίτες της Αττικής να δώσουν μαζικό «παρών» στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, την Πέμπτη 10/11/2016, στις 15.30, στο αμφιθέατρο του  Υπ. Υποδοµών - Μεταφορών, Αναστάσεως 2, σταθμός μετρό «Εθνική Άμυνα».

Ακολουθεί το κάλεσμα του «Δυτικού μετώπου»



Υπόθεση των πολιτών η διαχείριση των αποβλήτων της Πελοποννήσου

Στο πλαίσιο της συνάντησης των συλλογικοτήτων της Πελοποννήσου, που πραγματοποιήθηκε στην Τρίπολη στις 23/10/2016, αποφασίστηκε η διοργάνωση σειράς κινητοποιήσεων κατά την αποτροπή της υπογραφής της σύμβασης ΣΔΙΤ με την ΤΕΡΝΑ και για την ουσιαστική αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Πελοποννήσου.

Η πρώτη από αυτές πραγματοποιείται την Κυριακή 6/11/2016, στις 10.30 το πρωί, στο Αποστολοπούλειο πνευματικό κέντρο και αναμένεται να σηματοδοτήσει ένα νέο κύκλο αντιδράσεων, που θα προετοιμάσουν μια μαζική και δυναμική παρουσία στις συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου, όταν έρθει για συζήτηση το θέμα του ΠΕΣΔΑ και της στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης του ΠΕΣΔΑ.



Τετάρτη, 2 Νοεμβρίου 2016

Κλειστά τα αυτιά στις καταγγελίες του «Δυτικού μετώπου»


Κοινή συνεδρίαση των διαρκών επιτροπών παραγωγής και εμπορίου και δημόσιας διοίκησης, δημόσιας τάξης και δικαιοσύνης πραγματοποιήθηκε, την Τρίτη 1/11/2016, με αντικείμενο το περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής. Η συνεδρίαση ήταν προϊόν προηγούμενης συνάντησης του «Δυτικού μετώπου» με τον πρόεδρο της Βουλής κ. Βούτση, στην οποία παρουσιάστηκαν οι σοβαρές ενστάσεις των συλλογικοτήτων της Δυτικής Αττικής και της Δυτικής Αθήνας, ιδιαίτερα σε ότι αφορά στις προβλέψεις του νέου σχεδιασμού το μέλλον της εγκατάστασης της Φυλής.

Από μέρους της κυβέρνησης παραβρέθηκαν: ο υπουργός Εσωτερικών κ. Κουρουμπλής, ο αν. υπουργός περιβάλλοντος κ. Τσιρώνης και ο γενικός γραμματέας συντονισμού διαχείρισης αποβλήτων κ. Καπετάνιος. Καλεσμένοι, για να παρουσιάσουν τις θέσεις τους ήταν εκπρόσωποι της περιφέρειας Αττικής και του ΕΔΣΝΑ, ο δήμαρχος Φυλής κ. Παππούς και εκπρόσωποι του «Δυτικού μετώπου». Είχαν κληθεί, επίσης, η περιφερειακή ένωση δήμων (ΠΕΔ) Αττικής και ΜΚΟ, που δεν παραβρέθηκαν.

Πριν τη συνεδρίαση, είχαμε διατυπώσει το -ρητορικό- ερώτημα: «Βουλή: ακούει κανείς;». Μετά τη συνεδρίαση η εικόνα είναι πολύ πιο σαφής: πολλοί άκουσαν, σχεδόν κανείς δεν μπήκε στον κόπο να τοποθετηθεί επί της ουσίας. Αν σκοπός της συνεδρίασης ήταν να φωτιστούν πληρέστερα οι επιλογές του νέου σχεδιασμού και να διερευνηθούν οι καταγγελίες του «Δυτικού μετώπου», το αποτέλεσμα ήταν απογοητευτικό. Αφού, τόσο οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης, της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ, όσο και οι περισσότεροι βουλευτές της αντιπολίτευσης προτίμησαν να «οχυρωθούν» πίσω από τις βολικές σε αυτούς κομματικές αφηγήσεις. Οι μεν για να ωραιοποιήσουν την κατάσταση και οι δε για να εκθειάσουν τον προηγούμενο απαράδεκτο-φιλοεργολαβικό σχεδιασμό.

Σε αυτό το κλίμα, αγνοήθηκαν παντελώς τα κρίσιμα ζητήματα που είχε θέσει το «Δυτικό μέτωπο» και η ΠΡΩΣΥΝΑΤ. Δεν είναι ότι δόθηκαν ανεπαρκείς και μη πειστικές απαντήσεις. Το εξοργιστικό είναι ότι δεν προσπάθησαν καν να απαντήσουν. Για την ιστορία και μόνο αξίζει να επισημάνουμε τα πιο σημαντικά από αυτά τα ζητήματα, που έμειναν εντελώς αναπάντητα ή ασχολίαστα:
·       Η κυβέρνηση δεν υποστηρίζει βασικές επιλογές του νέου εθνικού σχεδίου (δημόσιος χαρακτήρας, δημόσιος φορέας διαχείρισης αποβλήτων, ακύρωση των ΣΔΙΤ, ριζική αναδιάρθρωση του συστήματος ανακύκλωσης, προτεραιότητα στην προδιαλογή και στις δημοτικές - αποκεντρωμένες υποδομές, διευκόλυνση χωροθετήσεων κλπ.).
·       Η πρόσκληση για τη χρηματοδότηση έργων διαχείρισης αποβλήτων υπονομεύει και ακυρώνει τον αποκεντρωμένο χαρακτήρα της διαχείρισης. Το σύνολο, σχεδόν, των χρημάτων κατευθύνεται σε έργα διαχείρισης σύμμεικτων (εργοστάσια, σταθμοί μεταφόρτωσης και ΧΥΤΑ).
·       Το νέο ΠΕΣΔΑ Αττικής έχει συμβιβαστεί και προωθεί τη λογική της συγκεντρωτικής διαχείρισης, αφού έχει αποδεχτεί την ανυπαρξία δημοτικών - διαδημοτικών υποδομών ανακύκλωσης και κομποστοποίησης των οργανικών.
·       Οι δήμοι θα εξακολουθήσουν να είναι συλλογείς και μεταφορείς αποβλήτων στις κεντρικές εγκαταστάσεις, τα ιδιωτικά συστήματα ανακύκλωσης θα συνεχίσουν να κυριαρχούν, οι στόχοι της προδιαλογής δεν θα επιτευχθούν και τα σύμμεικτα θα εξακολουθήσουν να κυριαρχούν.
·       Οι νέες μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων και οι κεντρικές μονάδες κομποστοποίησης είναι μόνο στα χαρτιά. Πουθενά, σχεδόν, δεν υπάρχει χωροθέτηση και δεν έχει εξασφαλιστεί η αναγκαία συναίνεση των δήμων. Τα μόνα έργα που προωθούνται πραγματικά είναι η γιγαντιαία επέκταση του ΕΜΑΚ Φυλής και μια πολύ μικρή μονάδα στο Γραμματικό. Είναι τα μόνα έργα για τα οποία έχει αποφασιστεί η υποβολή πρότασης χρηματοδότησης.
·       Το ίδιο ισχύει και με τους νέους ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ. Δεν λαμβάνεται υπόψη ότι η χωρητικότητα του ΧΥΤΑ Φυλής εξαντλείται στο τέλος του 2018 (σύμφωνα με τον ίδιο τον ΕΔΣΝΑ), δεν αναλαμβάνεται ρητή δέσμευση για το κλείσιμο του ΧΥΤΑ, το οποίο παραπέμπεται στο αόριστο μέλλον (όταν θα έχουν κατασκευαστεί οι νέοι ΧΥΤΑ/Υ). Στην ουσία, προετοιμάζεται η συνέχιση της λειτουργίας του ΧΥΤΑ Φυλής, για άλλα 5-10 χρόνια.
·       Το ΕΜΑΚ λειτουργεί χωρίς κανένα περιβαλλοντικό όφελος (σχεδόν, όλα όσα «επεξεργάζεται» και «παράγει» οδηγούνται για ταφή) και προκαλεί δυσβάσταχτη οικονομική αιμορραγία κάθε χρόνο. Παρόλα αυτά και αντί να κλείσει, επιδιώκεται η αύξηση της δυναμικότητάς του, από τους 250.000 στους 450.000 τόνους/χρόνο).
·       Υπάρχει συναίνεση της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ στην κατασκευή ιδιωτικής μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων μέσα στην ΟΕΔΑ Φυλής, από την εταιρεία WATT ΑΕ, με σκοπό να ενταχθεί σιωπηρά στο νέο σχεδιασμό.
·       Η απομάκρυνση του αποτεφρωτήρα υγειονομικών αποβλήτων έχει παραπεμφθεί στις καλένδες.
·       Η Φυλή και η Δυτική Αττική θα εξακολουθήσουν να αποτελούν το επίκεντρο της διαχείρισης του συνόλου, σχεδόν, των απορριμμάτων της Αττικής.
·       Περιφέρεια και δήμος Φυλής προωθούν σχέδιο υποτιθέμενης ανάπλασης της εγκατάστασης της Φυλής, με πρότυπο την εγκατάσταση της Χιρίγια στο Ισραήλ. Μόνο που η εγκατάσταση αυτή δεν είναι ένα «πάρκο», όπως προσχηματικά χαρακτηρίζεται, αλλά μια εγκατάσταση διαχείρισης σύμμεικτων απορριμμάτων και καύσης δευτερογενών προϊόντων.      

Πολύ κακή εντύπωση προκάλεσε η επιδερμική τοποθέτηση του δημάρχου Φυλής κ. Παππού, ο οποίος προσπάθησε να πείσει ότι αγωνίζεται για το κλείσιμο του ΧΥΤΑ Φυλής. Ο ίδιος υποστήριξε ότι επιθυμεί να συνεχιστεί η λειτουργία της εγκατάστασης «για τα δικά μας σκουπίδια, το πολύ και αυτά της Δυτικής Αττικής», όπως χαρακτηριστικά είπε. Απέκρυψε τον πραγματικό χαρακτήρα της ανάπλασης που ενστερνίζεται, ενώ παρέπεμψε στις προηγούμενες δημοτικές αρχές για τη δραστηριοποίηση της WATT ΑΕ, σε χώρο της ΟΕΔΑ που διαχειρίζεται ο δήμος Φυλής. Επικαλέστηκε την αυτονόητη, υπηρεσιακή απόφαση της υπηρεσίας δόμησης του δήμου να επιβάλλει πρόστιμο ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτου στη WATT ΑΕ, λες και θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά (και αφού προηγήθηκε η καταγγελία της ΠΡΩΣΥΝΑΤ). Δεν μας είπε, όμως, τι στάση θα κρατήσει ο ίδιος και η δημοτική αρχή, στην περίπτωση που η WATT ΑΕ αποφασίσει να κινηθεί νόμιμα, όπως φαίνεται ότι κάνει. Τέλος, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ισχυρίστηκε ψευδώς ότι ο δήμος έχει εκπονήσει τοπικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων. Τη στιγμή που γνωρίζουν και οι πέτρες ότι ο δήμος Φυλής είναι ο μοναδικός δήμος της Αττικής που δεν έχει καταθέσει σχέδιο στο ΕΔΣΝΑ και ότι τέτοιο σχέδιο δεν έχει συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο.

Χωροθέτηση με προεδρικό διάταγμα

Αν κάτι «χάλασε» το γενικό κλίμα ήταν μια αποστροφή της ομιλίας του κ. Τσιρώνη, με την οποία έγινε γνωστό ότι διερευνάται η ιδέα της χωροθέτησης των αποκεντρωμένων υποδομών διαχείρισης των αποβλήτων στην Αττική (σημ. που δεν γίνεται στο νέο ΠΕΣΔΑ) δεν θα γίνει με ξεχωριστές πράξεις, αλλά με ένα προεδρικό διάταγμα, που θα τις περιλαμβάνει όλες και θα προβλέπει τις αναγκαίες αλλαγές στα γενικά πολεοδομικά σχέδια (ΓΠΣ) των δήμων. Κατά κάποιο τρόπο, παρέπεμψε σε μια λύση αντίστοιχη του ν. 3164/2003, που καθόριζε τις θέσεις των ολοκληρωμένων εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων (ΟΕΔΑ) της Αττικής. Μόνο που τότε ήταν άλλο το νομικό πλαίσιο, άλλες οι αρμοδιότητες και λόγος γίνονταν για τις κεντρικές ΟΕΔΑ.

Άλλα κυβερνητικά στελέχη, καθώς και οι εκπρόσωποι της περιφέρειας Αττικής και του ΕΔΣΝΑ, που ρωτήθηκαν, δήλωσαν πλήρη άγνοια για τη συγκεκριμένη μεθόδευση. Οπότε, ανακύπτουν τα εξής ερωτήματα:
·       Πέρα από τα ζητήματα των αλλαγών στα ΓΠΣ, ποια θα είναι η εμπλοκή του υπουργείου περιβάλλοντος στις συγκεκριμένες χωροθετήσεις, δηλαδή σε ένα ζήτημα που αποτελεί αντικείμενο του ΠΕΣΔΑ, αρμοδιότητα του ΕΔΣΝΑ και, έμμεσα, της περιφέρειας Αττικής;
·       Υπάρχει σύμφωνη γνώμη του ΕΔΣΝΑ και της περιφέρειας στην επιλογή που ανακοίνωσε ο κ. Τσιρώνης;
·       Με ποια διαδικασία θα διερευνηθούν και θα γίνουν οι τελικές χωροθετήσεις υποδομών με διαφορετικό χαρακτήρα και διασπορά;